Jump to content
Annons

Hur brukar ni göra när ni börjar med en ny låt?


Neosus

Recommended Posts

Jag o min låtskrivarpolare har en rätt sjuk metod som hjälper när vi saknar inspiration.

Vi bestämmer oss för nån låt som båda känner till, och sen går var och en hem till sig & han skriver en ny text - som absolut inte har med låten att göra - samtidigt som jag rör ihop en ny melodi till samma låt, utan att ha en aning om vad han skriver.

Sen träffas vi och smäller ihop dyngan, det kan behövas en del justeringar men oftast funkar formen. Av orginallåten finns förstås inte ett spår kvar.

Det är inte alltid det blir så jävla bra, men det är ett kul experiment och bra mot skrivklåda....

En av mina demos på det här forumet är faktiskt gjord på det här sättet. Som hyllning till orginallåten brukar vi alltid lämna en textrad som ledtråd/koppling till ursprungslåten, ni kan ju gissa vilken om ni inte har nåt att göra nån dag

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bas.

Trummor.

Pianoslinga som sedan blir utbytt av något mer spännande och nått man kan leika med.

Lite stråkar som oxå blir utbytta efter ett tag. 😄

Sen rullar det bara på

Sen när det gäller flöjtar så kan man få till de mest absurda

sakerna i Reason. Sampla en blockflöjt och lägg till en massa FX, kanske lite

Scream och så har man helt plötsligt en ny liten kul grej :rolleyes:

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Har väldigt mycket brist på insperation. Ofta.

Brukar då slänge in nån skön trumloop och bara låta den köra, lira in nån melodi (möjlig bas), lägga på rythmtrummor, sen mer melodi. Ofta en hel del reverb 😛

Åså väck med trumloopen (och gärna reverbet). Då har jag alltid nått att jobba på iallafall. Men det blir ju inte mycket färdigt 😛 2min är en jobbig gräns...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
rendaz (oregistrerad)

Jag brukar sätta mig med en gammal tandberg rullbandare, en mic och gitarr. sen är det bara å se vad som kommer. Sedan sätter jag mig med bandet och datorn och för över idéerna till reason. 😲

Ibland blir det dock tvärt om att jag gör/hittar en bra trum loop eller bass slinga först och sedan är det bara att dra igång den samtidigt som bandet rullar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...