Jump to content
Annons

Spana i kraften i Intel I7 i Cubase Sx3.


SoloNo1

Recommended Posts

Jag vet faktiskt inte om detta är normalt, men jag tycker det är helt sjukt att jag kan köra på mycket med denna cpu och mer därtill!

Tyckte min för Duo säckade ihop efter 5 - 6st, men det här är ju löjligt.

Ljudet är Crunch O Sonic HB Bridge i HI QUALITY på alla kanaler.

Latancy 10ms

167js6p.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skojar du med oss eller?

Vad har du för en burk..?

Jizes,min cpu ligger på smärtgränsen efter att jag lagt till pianopluggen,orgelpluggen samt några sångspår och en basstärkar plugg..Och då kör jag med 10ms latency..

Nu är det på tiden att jag uppgraderar studioburken förstår jag..

Mvh

Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Skojar du med oss eller?

Vad har du för en burk..?

Jizes,min cpu ligger på smärtgränsen efter att jag lagt till pianopluggen,orgelpluggen samt några sångspår och en basstärkar plugg..Och då kör jag med 10ms latency..

Nu är det på tiden att jag uppgraderar studioburken förstår jag..

Mvh

Mike

Jag skojar faktiskt inte, det här resultatet fick mig nästan att ramla av stolen!

Datorn är en följande.

Processor: Intel I7 2.66Ghz som är klockad till 3.6Ghz "Orginal fläkt och TYST"

Moderkortet: är ett Gigabyte GA-EX58-UD4P som är riktigt bra, man kan ha 24Gb/Ram + Texas Instruments kretsar för Firewire

Minnen: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Windows: Vista Ultimate

Hårdisk: Western Digital VelociRaptor 150GB

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta mer om burken! Jag kommer att behöva byta snart och detta låter sjukt intressant (nästan orimligt faktiskt, det är inte en manipulerad bild?)

Edit: Svar kom medan jag skrev meddelande ovan...

Redigerat av Vallin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade snabbt på Dustin:

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366 3290:-

GIGABYTE GA-EX58-UD4P X58 S-1366 PCI-E FW ATX 3195:-

CORSAIR 2GB DDR3 XMS3 DHX PC12800 1600MHZ CL7 (2X1GB) 1595x3=4785:-

WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 150GB 3.5# 10K RPM SATA/300 16MB 2395:-

Windows Vista Ultimate 3620:-

-------------------------

Summa ca 17.000

...åså tillkommer låda, grafik, cd/dvd, skärm etc som kan behövas.

Verkar stämma?

Kör du 64 bitar? (Vista kanske bara är 64 bitar? Har aldrig kollat upp Vista ordentligt måste jag erkänna...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta mer om burken! Jag kommer att behöva byta snart och detta låter sjukt intressant (nästan orimligt faktiskt, det är inte en manipulerad bild?)

Edit: Svar kom medan jag skrev meddelande ovan...

Bilden är inte manipulerad även om man skulle kunna tro det, jag kör en och samma wav på samtliga spår "Distad Abba" därav alla samma Peaks, gjorde det bara för att ni skulle se att jag spelade något!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade snabbt på Dustin:

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366 3290:-

GIGABYTE GA-EX58-UD4P X58 S-1366 PCI-E FW ATX 3195:-

CORSAIR 2GB DDR3 XMS3 DHX PC12800 1600MHZ CL7 (2X1GB) 1595x3=4785:-

WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 150GB 3.5# 10K RPM SATA/300 16MB 2395:-

Windows Vista Ultimate 3620:-

-------------------------

Summa ca 17.000

...åså tillkommer låda, grafik, cd/dvd, skärm etc som kan behövas.

Verkar stämma?

Kör du 64 bitar? (Vista kanske bara är 64 bitar? Har aldrig kollat upp Vista ordentligt måste jag erkänna...)

Det ser ut att stämma, köp dock allt på Komplett så kommer du ner lite i pris!

Jag kör Windows Vista Ultimate 32bit, så du kan dra ner till 3gb i ram ifall du vill dra ner på totalsumman!

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att man har en I7 själv då 🙂

Tror som sagt att det är mycket beroende på Quickpath varför i7 funkar så bra till ljudströmmar...

Kör också en Velociraptor, 2 samsung spinpoint i raid 0, ett Asus Revoltution, 12GB ram 1600MHZ, och snart ett Nytt PCIe ljudkort 🙂

Har dock inte orkat klockat min ännu 🙂

Har inte orkat klocka mina minnen heller.

I bios är dom ju låsta till 1024 mhz, men man ska tydligen kunna

klocka i windows...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Suck! De nya mac pro kommer i köra sina minnen 1066MHz. Obsolete innan den ens har kommit ut! Och vad jag kan förstå så är det minne i par och inte i triplar.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Suck! De nya mac pro kommer i köra sina minnen 1066MHz. Obsolete innan den ens har kommit ut! Och vad jag kan förstå så är det minne i par och inte i triplar.

Den där går nog att köra osx på oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilden är inte manipulerad även om man skulle kunna tro det, jag kör en och samma wav på samtliga spår "Distad Abba" därav alla samma Peaks, gjorde det bara för att ni skulle se att jag spelade något!

Kan det inte vara så att att cubase kan spela upp så pass många eftersom det ärjust samma spår på alla kanaler.

T.ex blir det ju ingen I/O eftersom allt ligger cashat - I/O belastar ju även det CPU.

Kanske finns någon liknande optimering om den upptäcker att det är samma clip på alla kanaler, d.v.s att kanaler med samma uppsättning pluggar på samma ljudström bara bearbetas en gång. Verkar ju logiskt, men å andra sidan kan mn ju undra vem som skulle göra något sådant - i verkligheten då alltså.

Om inte annat har ju alla tester visat att Intels nya cpu-er är grymma för musik, men kan hålla med om att det här nog var mer än jag räknat med. När första bärbara kommer slår jag till, men det blir inga flera stationära för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy! Det är grejjer det! ProTools TDM kan ju packa ner & lägga av innan 2010 är här!

Jag kan dra 8 st Guitar Rig 3 i Vista64/Cubase5-32 på samma latency med en Dual2Core 3Ghz... Vid 9 st instanser av GR3 så peakar CPU'n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu skapade jag 4st separata spår och la till plugg för plugg, även på mastern.

5st T-Racks 3 med Full Vintage Setup 1&2

4st iZostope Ozone 3 "Default"

5st Tracks 1.2 Fullt rack på samtliga.

Jag gnider mig i ögonen hela tiden för att se om jag ser korrekt, men kolla cpu´n i aktivitets hanteraren, processorn ligger på 17%.

i7tracks3.jpg

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

90 spår (iofs kopior) och 27 guitaramp pro, 11 spacedesigner och lite andra pluggar med en q6600 på standard 2,4 Ghz är inte så pjåkigt heller 😏 . Samtidigt som jag skriver det här

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag inte orkar hålla på att lägga till den mer, blir nog några 100.

😛 ...dags för mig att uppgradera...helt klart. 1 st Ozone orkar min burk knappt med och med 2 så stupar den. Men då är den snart 4 år gammal...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Nu skapade jag 4st separata spår och la till plugg för plugg, även på mastern.

5st T-Racks 3 med Full Vintage Setup 1&2

4st iZostope Ozone 3 "Default"

5st Tracks 1.2 Fullt rack på samtliga.

Jag gnider mig i ögonen hela tiden för att se om jag ser korrekt, men kolla cpu´n i aktivitets hanteraren, processorn ligger på 17%.

i7tracks3.jpg

Köpte du inte 6gb internminne. Där verkar du bara ha 3gb fysiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Köpte du inte 6gb internminne. Där verkar du bara ha 3gb fysiskt.

Det stämmer fint, kör dock med Windows Vista 32, men jag kommer uppgradera till windows 7 senare när det kommer och då får jag nytta av resterande minnen!

Här är en mer riktigt spec.

1zna0wj.jpg

//Tommie

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har spanat lite på i7 nu, och även den billigaste verkar vara grymt stark i ditt lilla test.

Har plockat ihop en uppgradering på dustin nu, tror det blir som din.

Är du nöjd med moderkortet och processorn?

Kostar ganska många tusen, hoppas att det är värt det.

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366 5010191763 3 245,00 kr

GIGABYTE GA-EX58-UD4 X58 S-1366 PCI-E FW ATX 5010207203 2 571,59 kr

OCZ DDR3 PLATINUM XTC 6GB PC3-12800 (3X2GB) 5010207251 1 750,28 kr

SAPPHIRE RADEON HD4550 512MB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT 5010275284 513,15 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit din mätare är inte ens i botten än!!🙂 en MacPro Nehalem 8x2.93 skulle man haft:)

Jag testade liknande setup (8 Guitarrigs per spår) i logic med min Macpro 8x2,8 intel xeon och kom upp i 112 instanser (med samma patch) innan den dog. Vore intressant att se vad din klarar som max..!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit din mätare är inte ens i botten än!!🙂 en MacPro Nehalem 8x2.93 skulle man haft:)

De skulle tydligen inte fungera med cubase så vitt jag förstått för att man inte kan stänga av multithread på mac-pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har idag faktiskt haft lite felsökning på datorn, i början när jag installerade allt så funkade det kanon, klockad till 3.6ghz.

Har ju inte denna dator enbart i inspelningssyfte, därav har jag installerat en hel del program och uppgraderat bios osv, det har skapat lite dropouts kan jag säga....

Har ni ej tänkt klocka cpu´n så lär det funka, har kört spår nu i flera timmar utan någon dropout med allt på i enhetshanteraren samt en hög belastning på datorn.

Skulle jag få möjligheten att testa olika moderkort så hade jag gjort det.

Skål, hoppas ni får en trevlig valborg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...