Jump to content
Annons

Annorlunda sätt att nå ut med skivsläpp?


Sphinxter

Recommended Posts

Hittade en artikel om Bob Hund som släpper en ny låt på ett annorlunda sätt. Tyckte att det var ett roligt och kreativt sätt som går mot den stora skivbolagsströmmen.

Artikeln:

http://www.realtid.se/ArticlePages/200903/...ltid107.dbp.asp

Försäljningen på e-bay:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=220371743741

Sajten för projektet:

http://www.bobhundfantastiskt.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
blir som konstnärer som auktionerar ut tavlor

men

spela upp skivan en gång in i datorn

spara som mp3

dela ut

om nu nån skulle bry sig om bob hund

Är det girigheten som skall bestämma värdet av en konstnärs arbete

eller va driver en sann konstnär som inte kan leva på sin konst ?

Och va driver dom osanna som inte lever för sin konst ?

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det girigheten som skall bestämma värdet av en konstnärs arbete

eller va driver en sann konstnär som inte kan leva på sin konst ?

Och va driver dom osanna som inte lever för sin konst ?

Trestjärnig finkel 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det girigheten som skall bestämma värdet av en konstnärs arbete

eller va driver en sann konstnär som inte kan leva på sin konst ?

Och va driver dom osanna som inte lever för sin konst ?

spelar det roll för den lyssnare som gillar resultatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

blir som konstnärer som auktionerar ut tavlor

men

spela upp skivan en gång in i datorn

spara som mp3

dela ut

Jag tror nog inte syftet med grejen var att förhindra spridning, det var nog snarare ett smart PR-trick.

om nu nån skulle bry sig om bob hund

Det finns det en hel del som gör, du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar etiketten.. "all rights reversed"

Kanske är det samtidigt en rolig känga åt industrin som ofta vill inskränka musikköparens rättigheter för hur man vill handskas med musik man köpt.

All rights reversed kanske innebär att den som köper låten också äger rättigheterna till hur den används.

Hur som helst tycker jag det är ett riktigt kul och kreativt grepp. Nyskapande och fyndigt... Det gjorde mig glad - trots att jag inte lyssnar på Bob Hund. Men jag ska nog börja nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

om nu nån skulle bry sig om bob hund

Nej det är säkert obegripligt från ett melodiöst hårdrocksperspektiv - eller om det nu är dansband du pysslar med - men Bob Hund har sålt 100.000 plattor och kan klä in Nytorget i guldskivor om dom känner för det. Någon finns det nog som bryr sig.

Och varför så skeptisk i attityden? Måste man sälja CD-skivor och finnas Åhléns för att få mytomanproducentens sign of approval?

Har sett flera exempel på detta i veckan som gått - Embassy till exempel sålde ju engångsvinyl på ebay... Någon annan gav bort skivspelare till kunderna.

Det är väl bra med lite nya grepp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är säkert obegripligt från ett melodiöst hårdrocksperspektiv - eller om det nu är dansband du pysslar med - men Bob Hund har sålt 100.000 plattor och kan klä in Nytorget i guldskivor om dom känner för det. Någon finns det nog som bryr sig.

Och varför så skeptisk i attityden? Måste man sälja CD-skivor och finnas Åhléns för att få mytomanproducentens sign of approval?

Har sett flera exempel på detta i veckan som gått - Embassy till exempel sålde ju engångsvinyl på ebay... Någon annan gav bort skivspelare till kunderna.

Det är väl bra med lite nya grepp?

hehe - va då ge bort , då tjänar man väl inga pengar - joda de ligger mycket välsignelse i att ge , då skall den som ger bli riktligt belönad av sina fans en dag .......

Link to comment
Dela på andra sajter

blir som konstnärer som auktionerar ut tavlor

men

spela upp skivan en gång in i datorn

spara som mp3

dela ut

om nu nån skulle bry sig om bob hund

Vet inte hur sugen man är på att ge nån annan nått gratis som man själv betalat över 900$ för.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe - va då ge bort , då tjänar man väl inga pengar - joda de ligger mycket välsignelse i att ge , då skall den som ger bli riktligt belönad av sina fans en dag .......

Demonproducenten kanske bara är intresserad av Pling o gänget , och dom vill ju ha betalt på vanligt sätt som dom alltid har fått

dom senaste 20 till 30 åren , så då är statoil ett bra ställe i deras nyttiga näringskedja samtidigt som man köper en korv med bröd ,

alltså ett rent impulsköp p.g.a mördande reklam 3-4 månader om året , men riktiga fans söker upp sina hundar ute i det fria där

dom kan få springa fritt utan några feta skivbolags direktörers maktfullkomlighet i all evighet på jorden och till graven - skålen

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten kanske bara är intresserad av Pling o gänget , och dom vill ju ha betalt på vanligt sätt som dom alltid har fått

dom senaste 20 till 30 åren , så då är statoil ett bra ställe i deras nyttiga näringskedja samtidigt som man köper en korv med bröd ,

alltså ett rent impulsköp p.g.a mördande reklam 3-4 månader om året , men riktiga fans söker upp sina hundar ute i det fria där

dom kan få springa fritt utan några feta skivbolags direktörers maktfullkomlighet i all evighet på jorden och till graven - skålen

Fast nu finns det ju de som är riktiga fans till enskilda artister som är med i festivalen. Jag känner t o m sådana som gillade Markoolios bidrag! Sen känner jag folk som är fans av Melodifestivalen i sig! Sen kan man tycka saker om det.

Att Melodifestivalen har tappat tittare stämmer ju inte riktigt. Enligt uppgifter i pressen såg 3, 2 miljoner tittare Malmöfestivalen. Det stod också att det brukar vara flest som ser den första delfinalen varje år plus Andra chansen och, givetvis, den svenska finalen. Snarare har man uppehållit sig vid det faktum att programmet lockar så många som tre miljoner tittare. Tittar man på vad de andra kanalerna erbjuder under samma tid, inser man att de lägger sig platt. En programdirektör för TV 4 sade något i stil med att det inte var lönt att försöka utmana SVT vad gäller denna festival.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur sugen man är på att ge nån annan nått gratis som man själv betalat över 900$ för.

Nä, jag skulle inte heller vilja ge bort hela spelaren gratis till nån.

Att rippa musiken och sprida den har jag å andra sidan inga problem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två cents från mig: Jag kan se två tankar bakom varför de gjort det.

1) Denna nyhet kommer definitivt att sprida blands fansen. Man skapar ett bubble utan någon egentlig kostnad inför releasen.

Och att då få vara den som sedan sprider låten (dvs den som köper skivan på e-bay) till hela fanskaran måste ju ge pluspoäng.

Antar att det är det man gör som anhängare. Det är ju bara att kolla på detta forum där de som gör något bra eller har hängt här länge dvs veteranerna har ju högre status och är mer respeketerade. Och sedan ser man ju att det finns en underliggande strävan att stiga i rankingen. Detta är ju något vedertagande som funnits i internetforum sedan starten. Ju mer man stiger i ranking desto mer vill man stiga. Det finns t o m en veteskaplig benämning på detta fenomen - the matthew effect http://en.wikipedia.org/wiki/Matthew_effect

2) Tror oxå att detta kommer (eller är tanken) att sprida sig utanför kretsarna. Och blir det tillräckligt stort (köpesumman på e-bay) så når man säkerligen även media. De har ju trots allt redan huinnit bli omnämnda i olika mediakanaler. Billigt sätt att få publicering jmfrt med de stora skivbolags-approachen.

Måste erkänna att jag tror att jag aldrig har hört en Bobhund låt. Hörde en låt från Skyfi skåne (som har nån koppling till bandet) och det var definitivt inte min grej. Men jag tyckte att deras angreppsätt inför lanseringen var intressant därav mitt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bob Hund har sålt 100.000 plattor och kan klä in Nytorget i guldskivor om dom känner för det.

Det är väl bra med lite nya grepp?

dom har aldrig sålt guld

men det jag ville ha sagt var att det knappast är nån som engagerar sig nog för att först köpa objektet för att sen spela in digitalt å dela ut som mp3

kul grej ja

jag tror spinxter här fattat grejen om det hela

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att jag tror att jag aldrig har hört en Bobhund låt. Hörde en låt från Skyfi skåne (som har nån koppling till bandet) och det var definitivt inte min grej. Men jag tyckte att deras angreppsätt inför lanseringen var intressant därav mitt inlägg.

Sci-fi SKANE suger och låter inte i närheten av bob hund.

men det jag ville ha sagt var att det knappast är nån som engagerar sig nog för att först köpa objektet för att sen spela in digitalt å dela ut som mp3

Jo. Det ger ju hur mycket credd som helst bland fansen, och det känns bra att göra en gärning för så många människor. Det finns folk som tänker på mer än bara jag jag jag. (cue dp: "ska du säga din fildelare"; svar: ja).

Link to comment
Dela på andra sajter

dom har aldrig sålt guld

Jo, det har dom. Fast jag tvivlar på att det gör någon skillnad i debatten huruvida det är smart att upprepa ett liknande PR-knep. Jag tror snarare det är uppfinningsrikedomen som gör det här till bra PR.

Och kanske är det så det kommer funka framöver. Kom på en smart vinkel och du får publicitet och drar eventuellt in stålar.

Link to comment
Dela på andra sajter

När artister och musikgrupper säljer guld brukar de i regel få en guldskiva från branschorganisationen IFPI att hänga upp hemma på väggen. Men så har det inte blivit i Bob hunds fall - trots att man nått upp till försäljningsgränsen på 20 000 exemplar.

fast skivan släpptes ju 98

siffrorna som gällde då var ju 40000 för guld har jag för mig

uppdatering: enl ifpi har dom aldrig sålt guld

det är gällande siffra vid releasedatum som man går efter

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...