Jump to content
Annons

Jag vill ha mer pisk i denna låt - hur?


ThirusLiljedahl

Recommended Posts

Har en popig hårdrockslåt som jag skulle vilja ha ännu mer tyngd i, mer snärt.

Komprimerar jag hårt får jag nästan vad jag vill, men det klassiska pumpet uppstår och det vill jag undvika. Det måste väl gå att få till det där snärtiga ljudet utan att det pumpar? Denna version är mixad och klar utan något pump, men jag vill ha mer...snärt.

Lyssna gärna och tipsa!

http://thirusliljedahl.se/Music/Somebody.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skriver under på cyborgs recension: VANSINNIGT BRA!! Lite 80 tals feeling packad i en modern sanslöst skön form!! Sången är verkligen bara bäst....

Låter dock dovt mixat i mina högtalare, ner me basen lite? Knäppgitarren i versen kan med fördel läggas lite längre fram i mixen? Förstår inte riktigt vilken snärtighet du saknar men i mitt tycke kunde gärna virveln fått vara lite mer snärtigare, den kittlar mest, den ska göra ont!! 🙂 . Sologitarren........fram med den för tusan!!

Tja, en får ju nästan tacka för att man fick lyssna 😳

Tack!!

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant så tror jag du använder saker som låter lite för dyrt, realistiskt och snyggt.

Bastrumman borde få lite mer rått våld i sig, och inte vara så snygg och balanserad som den är nu. Inte nödvändigtvis att den ska låta mer boooomm, men åtminstone mer våld, mer elakt.

Virveln är mörk, alldeles för mycket trä och ton och för lite pisk för det här, och man hör övertonerna tydligt. Den borde låta mer ox-piska, mer hagelgevär liksom. Och med ett ljust plate-reverb så kommer den att låta ännu hårdare och elakare.

Pianot är runt, realistiskt, klassiskt och vackert. Men frågan är om du inte ska köra upp velocityn 10, 20 kanske 30 steg till för att få fram med jävlaranama i det. Hade jag hört det här ifrån min dator så hade jag omedelbart börjat söka efter ett mer kallt och hårt piano - inte så runt och fint och realistiskt som det här är.

Basen är snygg, rund och balanserad, men den saknar morr, attityd och ren ondska. Det saknas inte bara i ljudet utan även i spelet med, tycker jag. Spelet och tonerna sitter rent både tonmässigt och rytmiskt, men den borde spelas mycket hårdare, och aaaaningens kortare toner för att få fram mer punch. Det låter lite för mycket "socka" nu och jag vet inte om du har ett stereochorus på den nu, men den saknar "fast punkt" lite grann.

Stagingen (hur man uppfattar landskapet i mixningen) känns skevt, känns som det förtar effekten av rått pisk. Om man blundar, och ser allt framför sig, så tycker jag mig se trummorna längst fram, rakt framför mig, in my face. Och trummorna är .. som om man ser en vanlig TV bild på en widescreen skärm: utsträckta, så allt blir ovalt och avlångt. Cymbalerna är långt åt sidorna medan kagge och virvel är i mitten. Bakom trummisen står sångaren, 1-2 meter bakom, och han låter som han är 2,5 meter lång; för trummorna är så "in my face" och breda så sångaren låter som han står 1 meter ovanför trummisen. Bakom sångaren hörs basen, men sångarens kropp liksom "täcker för" basen, så man hör basen lite bumligt och mörkt från sidorna, mer än rakt ifrån basen. Bakom dom instrumenten, så hörs främst en fet matta av en mörk matta gitarrer, när dom spelar, och i övrigt är det en djup, avlägsen smet av svårdefinierbara drömlika ljud, som pad, ren gitarr med reverb, lite piano osv.

Jag tror trummorna behöver mer ljust platereverb, så dom kommer in bakom sångaren, likaså stereogitarrerna, tror virveln behöver låta mer fet jävla örfil, kanske lite mer våld i kaggen, mer hård bas och pianot kanske skulle må bra av lite mer hårt spel med. Distmattan låter karaktäristisk. Jag hör att den ska låta lite mörkt med ett stänk av burkighet, men .. det vette fasen om inte dom skulle må bättre av aningen mer diskant och aningen mindre 350 hz typ. Det låter helt enkelt för fett för att bli piskigt. Fett och pisk är nästan motsatser, så det är som en uteslutande skjutregel: Fett <----> Pisk

My 5 cents. Muskaliskt sett låter det jäkla sjyst 😳

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj, tackar ödmjukast för kommentarerna!! Verkligen jättekul att låten gillas! Jag och Fredrik tar åt oss av berömmet!

Det är svårt att förklara vad för sorts ljud som jag syftar på, men det är väl åt det där komprimerade hårdrocksljudet som (enligt mig) är behagligt att lyssna på. Jag tänker t.ex. på In Flames och plattan "Clayman". Triggad förvisso, men något åt det hållet tror jag hade passat utmärkt. Kanske kommer en remix i framtiden!

Stort tack igen för kommentarerna, nu blev man glad! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt bra låt och mix! Känns som att du kan hitta en bättre balans mellan basen (60-120 hz) och mellan register. Känns lite klent i mellan register. Genom att sänka det basregistret så kan jag tänka mig att du får fram lite mer energi till mellanregistret! Håller med att detta var VANSINNIGT BRA!!!

Så här skulle jag ha justerat lite iaf: Somebody Polder Master

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att du borde rensa i frekvensträsket, skär mycket och hårt. Verkar, som någon påpekade, vara lite mycket gröt i basregistret. Skär du på rätt ställen kommer du att "öppna upp" mixen och få en mer disktinkt ljudbild. Detta brukar i sin tur göra att du kan trycka ihop den mer i mastringen utan att det låter dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...