Jump to content
Annons

less på att sjunga falskt!


rockdemon

Recommended Posts

1.jag har ett stort hinder i mitt låtskriveri, jag är väldigt dålig på att sjunga vilket både leder till att slaskversionerna av låtarna jag gör låter jävligt illa eftersom jag knappt hör själv när jag sjunger falskt. Ofta hör jag det inte när jag spelar in det utan jag hör det när jag lyssnar på en inspelning en vecka efteråt.

hur övar man på att sjunga ofalskt/rent? Att tillägga är att jag väldigt lätt hör när instrument är falska eller något spelas i fel skala och dylikt.

2. Pga att jag är så dålig sångare så har jag rätt svårt att komma på sångmelodier, Jag har börjat prova lite att komma på dessa på keyboard istället, vilket funkar sisådär. Är det nån som har nåt tips om smarta sätt att komma på sångmelodier? hur gör ni? alltså i de lägena där musiken bestäms före sången...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1.jag har ett stort hinder i mitt låtskriveri, jag är väldigt dålig på att sjunga vilket både leder till att slaskversionerna av låtarna jag gör låter jävligt illa eftersom jag knappt hör själv när jag sjunger falskt. Ofta hör jag det inte när jag spelar in det utan jag hör det när jag lyssnar på en inspelning en vecka efteråt.

hur övar man på att sjunga ofalskt/rent? Att tillägga är att jag väldigt lätt hör när instrument är falska eller något spelas i fel skala och dylikt.

2. Pga att jag är så dålig sångare så har jag rätt svårt att komma på sångmelodier, Jag har börjat prova lite att komma på dessa på keyboard istället, vilket funkar sisådär. Är det nån som har nåt tips om smarta sätt att komma på sångmelodier? hur gör ni? alltså i de lägena där musiken bestäms före sången...

Någonting säger mig att du inte är sångare från grunden!?

Tänk efter hur lång tid det tog att hantera ditt huvudinstrument...

Lägg sedan till ett par år för att kunna kompensera mot det arbetstempo du normalt har.

Mest av nyfikenhet..

... låter det så illa då?

Är det användbart i demosyfte?

Heads up!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite snarligt problem, kan hitta på melodier som tycks funka i skallen men sedan när jag försöker lägga sången blir det förjäkligt. Trist, monotont och bitvis falskt. Tyvärr har jag konstaterat det många nog anser, det gäller bara att öva öva öva....mitt tips är:

1. Den sång du ska lägga, öva på den massor innan du spelar in den.

2. Spela in massor med tagningar, ju fler destå mer övning blir det.

3. Redigera och analysera inspelad sång.

4. Spela in på nytt. Testa eventuellt nya tonarter (lek med rösten) m.m.

5. Skaffa Melodyne, guld värt för att korrigera, redigera och analysera sång. Med tiden kommer du behöva använda det mindre och mindre... :-)

Tänk även på att det kan ibland vara värt att sänka eller höja tonarten för att passa just din röst.

Obs, ovan är sammanställning av min erfarenhet som amatör. 🙂

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hör att instrument låter falskt, så borde du kunna höra att din röst låter falskt - men samtidigt så kan det ta tid att vänja sig vid att höra sin egen röst inspelad (ljudet av den egna rösten kommer ju normalt delvis genom reflektioner i rummet och delvis direkt genom skallben och bihålor, medan du bara hör det egentliga ljudet som andra hör rösten, när du har spelat in den), så orsaken till att du inte hör det falska direkt, är kanske att du lyssnar för mycket på ljudet...?

Några tips som kanske kan vara användbara, kan du hitta i denna artikeln: http://wiki.kontrollrummet.com/Sångträning

En kille i ett annat forum tyckte att det var en bra hjälp att skaffa Celemony Melodyne - för då kunde han se grafiskt vad han gjorde för fel i tonhöjd. Det hjälper säkert inte alla, men han blev mycket säkrare tack vare det.

Ett sätt är också att gå med i en kör eller gå till en sångpedagog. Då får du ju låna andras öron så att de kan berätta vad du gör för fel och hur du kan blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som jag hört och som jag tycker är rätt bra är att verkligen KÄNNA för texten och sätta sig in i den situation texten handlar om.

Dvs, då du spelar in:

Handlar texten om olycklig kärlek – fiska upp någon situation då du verkligen mått piss och då du kanske blivit dumpad.

Handlar texten om sex – stoppa ner handen i brallan och tänk på en gång då sex varit så skönt att du ville stanna tiden.

Handlar låten om lycka – plocka fram en bild då du var totalt lycklig och det kändes som om allt i hela världen var underbart.

Handlar texten om hat – plocka fram en bild av då du verkligen hatat (tex om du blivit rånad och knivhuggen).

Handlar texten om sorg – plocka fram en bild av då någon dött bla bla bla.

Etc etc etc.

Det gamla tipset om alkohol kanske inte är helt politiskt korrekt eller någon långsiktig lösning men jag tror det fungerar hyfsat på rockigare musik och speciellt om personen som sjunger har grannarnas miner i bakhuvudet under inspelningen… Om inte så ger ju alla former av missbruk med tiden ångest och ångest ger bra känsla i sången 🙂 (OBS! skämt)

Känner personen 110% för texten kan den nästan sjunga hur surt som helst utan att det blir dåligt.

Mina 2 cent

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lära sig texten och sätta sig in i känslan den ska förmedla brukar vara två hörnstenar som gör skillnad när man trycker på REC...

Edit: Att öva sig att inte sjunga falskt är väl bara att träna skalor till ett piano och verkligen koncentrera dig på tonbildningen..

Jag köpte Christine Sadolin's Complete Vocal Technique för några veckor sen och den kan jag verkligen rekommendera.. en riktigt bra bok som förklarar sångteknik ur många vinklar, dessutom tar den upp alla möjliga röstlägen, från hårdrocksteknik till kastratsång ( hmm..kanske inte kastrat, men klassisk teknik åtminstone 🤪).. och det bästa är att man märker skillnad direkt.

En slasklösning kan ju annars vara att lägga en lätt intoneringsprocessor på kanalen då som tar bort "de värsta felen" eller är tonen alldeles för off för att det inte ska höras när effekten används?

Edit2: Att hitta på melodier när man kör fast: Jag brukar studera vilken skala låten är baserad på, sen brukar jag sjunga i de skönaste intervallen och se om det uppstår några intressanta vändor.. ett annat trick jag använder är att sjunga en del toner och spela med på pianot, eller spela en melodi på pianot som man lägger svagt i bakgrunden som ett harmoniskt stöd..

Att dubba samma sångtagning flera gånger kan funka förutsatt att du sjunger samma text o inte improviserar ord så de snubblar på varandra

Lycka till, sång är jävligt kul när man vet att man gör rätt

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då får det väl bli jag som skapar friktion...

Ibland råder tyvärr uppfattning — hoppas jag ej — att sång är något man kan lära sig bara sådär vips, en plötslig fix idé liksom. Man har lagt ner år efter år med att lära sig sitt huvudinstrument; man har spenderat tusentals timmar framför datorn med sitt MIDI-board och valsat in världens fetaste bas- och trumkomp samt blivit en jävel på låtskriveri. Alltmedan "sången" fått hamna i skymundan, av än den ena orsaken, än den andra, förmodligen till förmån för något som varit roligare, enklare och "snabbare".

Men nu är det ju så: att lära sig Sång är precis lika jävligt och komplicerat som att lära sig ett högst avancerat instrument.

Ge mig en klarinett och jag vet att jag ska blåsa i skiten för att åstadkomma "toner". Med hjälp av minnen från flöjtskolans dagar på lågstadiet kan jag halta mig igenom "Köp Varm Korv!" samt tillräckligt mycket för att köra enkla melodier (idéer).

Men finns det några tips om vad jag kan göra för att skjuta iväg en mustig salva av "Humlans Flykt"?

— Ja, för fan: öva, öva, öva ... tills jag blir blå!

— Hur då?

— Genom att... spela, spela, spela.

— Tar det lång tid att bli "bra"?

— Ja, tyvärr!

— Inga genvägar?

— Nej, tyvärr!

— Är det värt det?

— Eftersom jag kom på det först nu — förmodligen inte.

Men man måste inte vara "bra" på allt heller! Ingen är det.

Dagens sanning!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

— Är det värt det?

— Eftersom jag kom på det först nu — förmodligen inte.

Det är klart det är värt det!

Om alla tänkte sådär, som du, Valle....

😐😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som jag hört och som jag tycker är rätt bra är att verkligen KÄNNA för texten och sätta sig in i den situation texten handlar om.

Dvs, då du spelar in:

Handlar texten om olycklig kärlek – fiska upp någon situation då du verkligen mått piss och då du kanske blivit dumpad.

Handlar texten om sex – stoppa ner handen i brallan och tänk på en gång då sex varit så skönt att du ville stanna tiden.

Handlar låten om lycka – plocka fram en bild då du var totalt lycklig och det kändes som om allt i hela världen var underbart.

Handlar texten om hat – plocka fram en bild av då du verkligen hatat (tex om du blivit rånad och knivhuggen).

Handlar texten om sorg – plocka fram en bild av då någon dött bla bla bla.

Etc etc etc.

Det gamla tipset om alkohol kanske inte är helt politiskt korrekt eller någon långsiktig lösning men jag tror det fungerar hyfsat på rockigare musik och speciellt om personen som sjunger har grannarnas miner i bakhuvudet under inspelningen… Om inte så ger ju alla former av missbruk med tiden ångest och ångest ger bra känsla i sången 😆 (OBS! skämt)

Känner personen 110% för texten kan den nästan sjunga hur surt som helst utan att det blir dåligt.

Mina 2 cent

Cheers!

Kloka ord,man måste helt leva sig in i texten. Spelar man i band är det lika viktigt att alla tex trummisen förstår vad texten går ut på. Är man i studio och bygger en ny låtmed sången typ sist är det ruggigt viktigt att trummisen vet om texten är melankolisk, spelar han liksom upprymt och glättigt blir det ju helt fel. Och vet inte trummisen ett dugg vad texten kommer att handla om så är det ju inte hans/hennes fel. Lätt att man inte tänker på det där som låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kloka ord,man måste helt leva sig in i texten. Spelar man i band är det lika viktigt att alla tex trummisen förstår vad texten går ut på. Är man i studio och bygger en ny låtmed sången typ sist är det ruggigt viktigt att trummisen vet om texten är melankolisk, spelar han liksom upprymt och glättigt blir det ju helt fel. Och vet inte trummisen ett dugg vad texten kommer att handla om så är det ju inte hans/hennes fel. Lätt att man inte tänker på det där som trummis.

😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra övning till att träffa toner är att spela en ton på pianot och sjunga tonen, och sen spela en viss intervall uppåt eller neråt, och sjunga tonen samtidigt som man spelar den. Det här kräver dock att man kan med örat känna igen olika intervaller, men om man inte är så bra på det så är det ett bra sätt att öva även det!

Man kan ju även göra det så att man spelar en melodi man kan på pianot samtidigt som man nynnar den eller scat sjunger eller på något sätt får fram tonerna med rösten. Då hör man om man sjunger falskt, förutsatt att instrumentet man spelar på är stämt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kloka ord,man måste helt leva sig in i texten. Spelar man i band är det lika viktigt att alla tex trummisen förstår vad texten går ut på. Är man i studio och bygger en ny låtmed sången typ sist är det ruggigt viktigt att trummisen vet om texten är melankolisk, spelar han liksom upprymt och glättigt blir det ju helt fel. Och vet inte trummisen ett dugg vad texten kommer att handla om så är det ju inte hans/hennes fel. Lätt att man inte tänker på det där som låtskrivare.

Ja allt som blir fel är trummisens fel. 😄 Och om man använder en trumplugg så kan man alltid skylla på den istället. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Multivitamin (oregistrerad)

Något som jag ofta gör när jag skriver melodier är att sjunga och samtidigt sitta vid ett piano och spela. Det som händer mig (nog alla) är att om jag improviserar fram melodier eller i allmänhet så följer jag oftast vissa mönster och för att effektivt bryta dom mönstren så bryter jag ner det jag skriver. Börjar jag en melodi på tersen så tvingar jag mig själv till att börja på kvinten eller inte göra den där rytmiseringen som jag ofta gör i melodier. Att faktiskt försöka bryta sitt egna mönster tycker jag utvecklar att jag får en större bredd på mitt improviserande och låtskrivande.

Att lära mig sjunga rätt är nog nåt jag har velat länge och ska ta tag i nån dag bara för att se om min röst duger till något 😄

Men om du ska börja hos en sångpedagog se till så du inte har lektioner varje vecka utan varannan eller var tredje så du verkligen får din tid att öva och pröva saker. Annars är det bara ett slöseri med pengar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Mitt tips:

Fixa nån form av medhörning, om du inte spelar något instrument samtidigt som du sjunger kan du sätta handen vid örat, och du hör då genast mycket bättre. Jag brukar till och med använda både händerna. Det ser ju dumt ut men när jag sjunger/övar är jag ensam ändå. Man hör MYCKET bättre hur illa man sjunger då, har jag inte denna typ av medhörning är jag "ute och cyklar". Men ju mer man övar desto bättre låter det utan medhörning.

Hur håller man handen då? Jo, sträck ut den så den blir nästan helt platt, sätt fingertopparna mot örats bakre/övre kant, handflatan ska hamna i höjd med kinden. Du kommer direkt lära dig hur du ska hålla handen för att höra dig bra. Det handlar helt enkelt om att rikta ljudet från munnen direkt till örat, såklart. Det är logiskt och enkelt, man kan göra detta på flera sätt.

Ett annat bra medhörningssätt är att göra tvärtom, typ. Sätt händerna vid öronen men rikta handflatorna bakåt så att du lyssnar på ljudet bakifrån. Gör man detta rätt så hör du nästan bara rumsljudet.

Gå in på en toalett eller nåt rum med mycket klang i, sjung och håll händerna vid öronen på det sätt jag beskrev. Det blir nästan som att lyssna på sig själv inspelad, eller som att sjunga i mick med medhörning.

Lägg inte för mycket energi på att leta övningar på internet, ta och lyssna (direkt, med medhörning) på din röst hur det låter. Öva sedan på det du behöver öva på, typ fula skarvar, fult uttal, svajigt i pitch etc. Lär dig din egen röst och skaffa kontroll över den.

Edit: Om du ska spela in slask och vill ha nån sån här "fysisk medhörning" samtidigt som du spelar instrument, så kan du sätta dig vid en vägg och sjunga mot den lite snett, eller något annat som gör att ljudet "studsar" in i örat.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...