Jump to content
Annons

Skapa musik under drogpåverkan


Pluffo

Recommended Posts

har bara spelat live full en gång, mitt trumspel har nog aldrig varit sämre (om det nu nånsin varit bra). hur mycket man än kämpar får man aldrig upp farten i högerhanden =).

spelat skivor har jag däremot gjort under berusning ett flertal gånger.. och det blir aldrig så bra som när man är nykter och riktigt koncentrerad på det man gör. en eller två öl är ju ingen fara, men efter sju så sitter inte riktigt den där beatmixen där den ska..

skriva text efter en flaska rötjut kan jag däremot rekomendera. ibland. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har, handen på hjärtat, aldrig någonsin tagit några olagliga droger. Det enda jag använt mig av är alkohol, och det är det enda jag personligen kan referera till. När är onykter så får jag inte ihop en enda vettig ton, hur skön känslan än må vara.

Hur tror ni det är att ta andra substanser? Jag tänker själv aldrig prova, men frågan är om det faktiskt är så att vissa droger kan stimulera kreativiteten och fantasin eller ej?

Så som jag har läst, hört och pratat med andra om, så känns det bara som man är kreativ när man är hög, men man lyckas inte få ihop något lyssningsbart överhuvudtaget.

Hur har ni uppfattat det? Egna erfarenheter?

Innan någon misstolkar; med denna tråd så uppmanar jag INGEN att ta olagliga droger. Som jag själv skrev, så skulle det aldrig falla mig in att överhuvudtaget prova det. Ser ingen anledning till det.

Ska avsluta med att citera ur en intervju med Depeche Mode från majnumret 2001 av tidningen Uncut.

And Dave takes care to avoid old friends with bad habits.

"Most of my friends that I hang out with in NY are people who are choosing to not drink or use drugs any more," he nods. "And most of them are way more creative than the people who I thought were creative, who I was hanging around with. When you're doing drugs, you sit around talking about being creative, but you don't do fuck all."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fan av Depeche, men där hade väl Dave alldeles rätt iaf.

Vissa droger kan möjligen i viss mängd och vid vissa tillfällen kortsiktigt boosta kreativitet, men det är troligare att man bara uppfattar sig som kreativare. I en förlängning lär dock droger bara ha en negativ inverkan på skapande verksamhet.

Och innan nån nämner Hendrix, Miles Davis, Charlie Parker, Primal Scream m.fl så är det min fasta övertygelse att man då lyckats skapa trots droger, inte tack vare, och med den talangen hade de med stor säkerhet alla varit ännu kreativare utan droger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry then. Sökte faktiskt, men hittade inte den tråden 😉 ..

Hursomhelst så är det ett intressant ämne, och jag tackar för de inlägg som skrevs innan den här tråden kommer låsas med hänvisning av den första.

Nä, det är inte helt lätt att hitta i studiodjungeln.

Men nu kan du iallafall läsa alla mysiga svar där 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekreativ, men tyvärr inser man redan dagen efter att det mesta är skit...

Precis 😛! Det man upplever under påverkan är inte detsamma som det som sker - nästa lite själva definitionen på drogpåverkan.

Vissa droger kan möjligen i viss mängd och vid vissa tillfällen kortsiktigt boosta kreativitet, men det är troligare att man bara uppfattar sig som kreativare.

I en förlängning lär dock droger bara ha en negativ inverkan på skapande verksamhet.

Och innan nån nämner Hendrix, Miles Davis, Charlie Parker, Primal Scream m.fl så är det min fasta övertygelse att man då lyckats skapa trots droger, inte

tack vare, och med den talangen hade de med stor säkerhet alla varit ännu kreativare utan droger.

Håller med helt och hållet och kan lägga till att individen som blir "kostnär" nog sammanfaller lite med individen som tycker att droger verkar

spännande, så precis som att ifall alla genier är galningar ger detta inte per automatik att alla galningar är genier tror jag det allra allra mest

är trots droger som genialisk musik skapas, dessutom är det inte ovanligt att personer som brukar en hel del droger samtidigt skapar spik nyktra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekreativ, men tyvärr inser man redan dagen efter att det mesta är skit...

Precis 😛! Det man upplever under påverkan är inte detsamma som det som sker - nästa lite själva definitionen på drogpåverkan.

Vissa droger kan möjligen i viss mängd och vid vissa tillfällen kortsiktigt boosta kreativitet, men det är troligare att man bara uppfattar sig som kreativare.

I en förlängning lär dock droger bara ha en negativ inverkan på skapande verksamhet.

Och innan nån nämner Hendrix, Miles Davis, Charlie Parker, Primal Scream m.fl så är det min fasta övertygelse att man då lyckats skapa trots droger, inte

tack vare, och med den talangen hade de med stor säkerhet alla varit ännu kreativare utan droger.

Håller med helt och hållet och kan lägga till att individen som blir "kostnär" nog sammanfaller lite med individen som tycker att droger verkar

spännande, så precis som att ifall alla genier är galningar ger detta inte per automatik att alla galningar är genier tror jag det allra allra mest

är trots droger som genialisk musik skapas, dessutom är det inte ovanligt att personer som brukar en hel del droger samtidigt skapar spik nyktra!

Precis så tror jag också; att de stora kompositörer och musiker som har ett förflutet som junkie inte skapat speciellt mkt under den tiden de faktiskt varit höga.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tar nog i stort sett varenda drog som finns ...      och jag tycker inte det har hjärnat min skada nånting ..

Det skiftar ifrån person till person! Vissa männsikor tål "hur mycket somhelst" medan andra tål väldigt lite! Problemet är bara att det inte går att säga

vem som tål och vem som inte tål droger. Har man sinnessjukdom i släkten bör man nog vara lite försiktig! Det är även av enorm betydelse hur mycket

man tar då hjärnskador nästan bara uppstår vid väldigt hög dosering. Hachpsykos är exempelvis mycket vanligare än gemene man ens kan ana.

Ecstacy kan ge obotliga hjärnskador men det är inte så att man blir korkad, utan att man kommer känna mindre "glädje" och detta kan vara livet ut

man vet heller aldrig vilken dos som skadar! Du kan ta 100 trippar och inget händer (i form av hjärnskada v.s. 😄!) medan den 101:a gav hjärnskadan

för just den gången var du extra känslig eller att det råkade bli för mycket! Om jag fick ta bort en drog är det definitivt ecstasy som ryker, är (nästan*)

den enda drogen som verkligen skadar hjärnan! Dessutom är "dumhuvuden" som går runt med en falsk kärlek till allt och alla klart osmakligt, enligt mig!

Enda drogen som man inte kunnat påvisa ha några skadeverkningar är... heroin**! (Inget skämt och ex morfin är en variant som används inom sjukvården)

PS Kom nu inte dragandes med något flum om att sjukdomar kan lindras av droger (Parkinson / MDMA, Cannabis / Smärtlindring, o.s.v.) ty ifall

man är sjuk så är man faktiskt inte frisk, d.v.s. det som är bra för sjuka behöver inte nödvändigtvis även vara bra för friska! För en individ med

kallbrand i foten kan exempelvis amputation utav nämnda fot vara en alldeles utmärkt åtgärd 😆!

* Metaamfetamin och crack är ju inte så vanligt förekommande i Sverige.(.. än?)

** Heroin är ju samtidigt den drog som dödar mest men det beror på en, för heroin, väldigt speciell problematik kring överdosering!

PS 2 Heroin är väldigt dåligt även om det nu inte kunnat påvisas ha skadeverkningar. 😛!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Första jag tänkte på var Prodigy, om det är likt eller inte är svårt att säga då jag inte är nån inbiten Prodigyfantast. Men det var i alla fall det första jag kom att tänka på....

Sedan är det som Falk är inne på, en perfekt låt för en film då man vill att det ska öka dramatiken i uppladdningen inför en stor action scen. Bra driv i låten.

Det kan nog finnas en del att tycka om mixen och ljudnivåerna. Tycker det verkar lite ojämnt o bumligt, men kan oxå vara min dåliga lyssning som gör det...

Slutkläm? Vet ej....

I vilket fall som helst, skön låt med bra driv i. Gillas! 😳

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänker inte ge mej in i en drogdiskussion eftersom jag inte har tid eller lust att sätta mej in i en sån evighetstopic igen, men hans..mycket av det du skriver har ingen som helst verklighetsförankring såvida du inte kan ge mej lite källor för dina s.k. fakta..och du glömde bort att nämna nikotin och alkohol i din personliga redogörelse över vilka droger som är farliga respektive inte farliga.

on topic: jag håller med dom flesta som hävdar att droger kan öka kreativiteten men sänka kvalitén men ibland så kommer de mest otroliga musikstyckena fram som aldrig hade blivit skrivna utan något typ av rus.. har en death metall kompis i australien som gjorde dom mest otroliga improvisationerna på sin gitarr när han rökt på och även om han inte var lika säker i sitt spelande så var det nytt och jäkligt spännande att lyssna på..och ja, jag skulle säga att det var bra musik från ett musikaliskt perspektiv..

~ f

gud vad mysigt det är med snö! *mular hans!* 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

[off topic]

Smart funktion det där att kunna klistra ihop två trådar

[/off topic]

Personligen skulle jag tycka det är ganska trist att vara så okreativ att man måste ta fantasisteroider för att öka på kreativiteten..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en låt för några år sen riktigt berusad. Satt liksom 1cm från skärmen för att se vad jag egentligen gjorde. Detta funkade alltså inte alls. Låten har jag dock kvar i min privata gömma för de stunder man vill ha en rejäl portion humor och en skrattfest utan like (så det finns inte en chans att jag postar upp den 😆 )

Annars så kan ett glad rödvin vara riktigt trevligt att sippa på medans tonerna flödar. Funkar som lite lugnande. Men man får inte låta det blir 3-4 glas, för då kan det skita sig rejält.

Vanligtvis kör jag bara Coca Cola och Snus, det är grejer det 😉

Jag trodde jag var ensam om att dricka rödvin under producerandet 😠

Min tomrum har fyllts, känner mig inte själv längre!

Tack! 🙁

Jag kan tänka mig att droger öppnar upp ett helt annat sinne för musik skapande.

Sånt man vanliga fall inte producerar skapar man med "hjälp" av droger.

Kan vara sånt som man är rädd för att skapa, jag vet inte.

Såg att nån nämte shpongle tidigare. Deras musik är ju helt flummig, men fan va underbar den är! Helt sjukt bra! Dom röker ju töj som fan under skapandet. Tar säkert lappar eller svamp också kan jag tänka mig eller andra hallisar.

Jag tror att droger öppnar en helt ny värld under skapandet av musik. Speciellt erfarena producenter.

Jag själv skulle nog aldrig våga testa i risk för att lätt fastna.

Jag håller mig precis som ^^ till rödvin och snus, öl kaffe och cola 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alkohol/droger och musik hör inte ihop.

Jag är fullständigt övertygad om att det finns några psy-tomtar och svampplockare som inte håller med 😄 (Infected mushroom?)

Brown Sugar!

yeah yeah! Rock'n'Roll!

*rock riff*

yeah yeah!

Brown Sugar!

Lucy in the Sky with Diamonds..

We all live in a Yellow Submarine..

Brown sugar!

Yeah yeah yeaaah!

Trippa lugnt alla rocktomtar... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...