Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag kommer garanterat att behöva nåt sånt här i min nya lägenhet. Kommer nog inte bli fråga om att köpa och dra fram massa madrasser varje gång man ska spela in.. Så en sån här verkar intressant. Som en sån där Mic Thing fast T.Bone (som är väl Thomanns egna märke?). Tror ni den funkar eller inte? Är inte ute efter superduperproffsigt resultat men nåt som duger, dock känns det dumt att slänga ut en tusenlapp på nåt som inte funkar.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen.htm

Edited by Rabieshund
Annons
Posted

Duger helt klart. Vi köpte en då vi var tvugna att lägga sång, men inte var klara med studiobygget. Jag rekommenderar dock att du har någon typ av dämpning bakom dig och står nära en bakre vägg alternativt står i ett ganska dämpat rum, men förstår dilemmat. Man vill inte gärna ändra om hela lägenheten efter inspelning.

Du kanske skulle kunna bygga ett par absorbenter och klä in i ett snyggt tyg som du hänger upp bakom dig när du spelar in? När de inte används åker de under sängen eller in i gardroben.

Posted (edited)

lägger du sången i sovrummet kommer det säkert att fungera så lnge du inte har det väldigt kalt på väggarna. I värsta fall smäller du upp täcket på väggen bakom när du väl spelar in, gör iaf nån nytta i diskanten.

Kör på den, kommer definitivt bli bättre än utan iallafall.

Edited by Daniel
Posted (edited)

Ok! Det kan nog mycket möjligt bli en. 🙂 Får lära känna nån med studio i Göteborg dock. Klämma in sig lite och kanske få möjlighet att lägga sång osv. Gillar inte så mycket att spela in hemma, det är inte samma grej som att vara i studion. Men det funkar när man gör en demo på nån ny låt typ. Därför vill jag lägga ner så lite pengar som möjligt på "hemstudion" hehe.

Edited by Rabieshund
Posted (edited)

Behövs sånt här verkligen??

De recensioner jag sett av såna har prylar har varit ganska så ljumma. (Därför blev jag också förvånad när det i ett av de senare Studio-numren pratas om en sådan här som något av ett måste för hemstudion...?? 🙂 )

Vi har i stort sett alltid spelat in sången i vårt lilla musikrum. Det är iofs ganska så belamrat med prylar, bokhyllor och bös, men helt obehandlat om man ser det "professionellt"... Och vi har faktiskt fått mycket beröm för vårt sångljud. 🙂

Edited by android
Posted (edited)

Kolla också upp Peakulizer Pro.

Den gör samma sak som t-bone men den kan vikas ihop och därmed stuvas undan lättare.

Är nog inte mycket dyrare heller och den finns som minivariant.

Den fick 9/10 i senaste MusicTech.

SilentPeaks_Peakulizer

Edited by dominion
Posted

Det enklaste vore väl om någon tog sig tid att spela in några ljudklipp när man man använder/inte använder sig av T-bone (eller liknande). Jag skulle kunna exempelvis kunna göra det, någon som har tips om vart man ska ladda upp klippet?

Posted (edited)

Jag har för mig att tidningen Studio gjorde jämförande inspelningar när de testade Studio

Projects variant. I så fall går det att ladda hem från tidningens hemsida.

Jag tycker dock att konstruktionen är lite bakvänd. Det absorberande materialet sitter där det gör minst verkan. Vill du uppleva skillnad ska du istället dämpa bakom dig samt uppe och/eller nere.

Edit: T9

Edited by joachime