Jump to content
Annons

Lägga på dist i mix på sång


Cato

Recommended Posts

Hej!

Jag håller just nu på att göra en inspelning med ett rockband och sångaren vill ha dist på sin sång.

Fråga:

1) Kan jag använda Amplitude till detta?

2) Drar jag i så fall in det i programmet som en insert eller kan jag på något sätt välja send?

Jag använder Pro Tools LE 7.1 och har i dagsläget inga "dist" pluggar istallerade.

Med mycket vänliga hälsningar!

/Cato

p.s Sången skall läggas på lördag så jag är tacksam för snabba svar och tips på hur jag skall gå tillväga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det bästa är väl att lägga på den i efterhand så du kan reglera eller ha en ren och en distad kanal.

det är ju dumt att lägga på disten redan vid inspelningen och sedan upptäcka när du ska mixa att det inte blev bra.

det finns ju många gratis pluggar men jag vet inte om de funka i protools, tycker nån bode göra det. eller om du kan lägga på dist i nått annat program och sedan importera den distade sången till protools.

visst kan du använda amplitude till det, om du kopierar spåret så du får 2 lika dana kan du ju ha det som insert på det ena, det blir ju samma som om du har det som "send"

Link to comment
Dela på andra sajter

det bästa är väl att lägga på den i efterhand så du kan reglera eller ha en ren och en distad kanal.

det är ju dumt att lägga på disten redan vid inspelningen och sedan upptäcka när du ska mixa att det inte blev bra.

det finns ju många gratis pluggar men jag vet inte om de funka i protools, tycker nån bode göra det. eller om du kan lägga på dist i nått annat program och sedan importera den distade sången till protools.

visst kan du använda amplitude till det, om du kopierar spåret så du får 2 lika dana kan du ju ha det som insert på det ena, det blir ju samma som om du har det som "send"

Tack Sixties! Ska testa det!

Nån som vet nån gratisplugg som kan användas till distad sång i Pro Tools LE?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har någon bra emulering av Urie 1176 så kan även den användas som disteffekt på sång.

Nej det har jag inte tyvärr.

Tack för alla svar!

Bombfactorys BF76 då?

den följer väl med PT? sök på digis hemsida efter den annars. Jag brukar köra den när jag behöver hårdare ljud..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratispluggar känner jag inte till, men jag kan rekommendera PSP's Vintage Warmer, som kan hitta på trevliga hyss med ljudet och som är mycket prisvärd. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

VW är en suverän plugg och någon man aldrig ångrat man köpte. Finns inte en mix som där den inte finns med. Ett måste-plugg för mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nu finns ju waves gitarr plugg gratis i ett år, den måste ju funka i protools

Link to comment
Dela på andra sajter

SansAmp PSA-1 : Tube Amp Simulator Plug-in

Free: Men behöver iLok <7.4.x står det

SansAmp PSA-1

Please Note: Although you may be able to use these version 8 plug-ins on Pro Tools 7.0 through 7.3.0 systems, they have only been tested and qualified by Digidesign with Pro Tools 7.3.1 and higher.

Värt en test för att få lite gratis från Digidesign ?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt en test för att få lite gratis från Digidesign ?!

Njae...vill inte testa nåt som inte är säkrare nu när det är inspelningstider...vill inte att min dator börja leva utan mina hjärnceller... 😉 men tack alla för mycket bra tips!

Jag testade BF76 på ett gammalt sångspår jag hade men sångaren nu vill nog ha lite mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
VW är en suverän plugg och någon man aldrig ångrat man köpte. Finns inte en mix som där den inte finns med. Ett måste-plugg för mig. 🙂

Sorry men vad står VW för? 😉

Vintage Warmer. Brukar vara den vanliga förkortningen för den pluggen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vintage Warmer. Brukar vara den vanliga förkortningen för den pluggen 😱

hehe...såklart. verkar inte som om mina hjärnceller är att lita på. 😱

Tack, blir nog demoversionen av VW som ett första steg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...