Jump to content
Annons

Gitarrförstärkartest-tråden.


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Skitbra Sixties, du var först ut 😄 Beklagar att jag inte svarat på dina PM men de försvann och så hade jag redan lyssnat på Satans filer och PM:at honom och så pluggade jag till examen.. puh, bortförklaringar, ha, ha, men här är lite laglig nedladdning som plåster på såren 😆 Jag ska lyssna på filerna när det inte är fest här hemma.

ja, det vore kul med nån komentar och kanske lite tips för jag hittar inte det ljud jag vill ha, tycker det blir vasst med för mycket dist fast det låter inte bättre när jag drar ner disten på stärkaren.

såg att ni lirade på en tisdag med Subs och då kan jag tyvärr inte komma, hade gärna sett dom för de var ett av mina första favorit band (crash course plattan!) (vore kul att se er också förstås) ska se om nån som fixar lite spelningar i västerås kunde ta hit er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 111
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

såg att ni lirade på en tisdag med Subs och då kan jag tyvärr inte komma, hade gärna sett dom för de var ett av mina första favorit band (crash course plattan!) (vore kul att se er också förstås) ska se om nån som fixar lite spelningar i västerås kunde ta hit er.

Ja, de är kanonbra och skitkul att se live, de är ju inte alltid samma musiker, men line-upen som kör Europa-turneen den här vändan går inte av för hackor, jag har inte sett trummisen Jamie Oliver (Nej, inte HAN Jamie Oliver 😲 ) då men de andra, Charlie, Alvin och Nicky. Harper är söt som socker. Vi spelar jättegärna i Västerås, styr upp läget så kommer vi 😛 .. off-topic, jag vet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta låter det skit om man solar kanalen men i mixen sitter guran som en sportkeps. Svårt med gura tester... det som låter farligt ensamt kanske inte ens hörs i mix...

Bra sagt drloop. Jag har lagt till "Lägg gärna upp en ljudfil där man kan höra hur gitarrerna låter i en färdig sång." i första inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra Sixties, du var först ut 😲 Beklagar att jag inte svarat på dina PM men de försvann och så hade jag redan lyssnat på Satans filer och PM:at honom och så pluggade jag till examen.. puh, bortförklaringar, ha, ha, men här är lite laglig nedladdning som plåster på såren 😛 Jag ska lyssna på filerna när det inte är fest här hemma.

ja, det vore kul med nån komentar och kanske lite tips för jag hittar inte det ljud jag vill ha, tycker det blir vasst med för mycket dist fast det låter inte bättre när jag drar ner disten på stärkaren.

såg att ni lirade på en tisdag med Subs och då kan jag tyvärr inte komma, hade gärna sett dom för de var ett av mina första favorit band (crash course plattan!) (vore kul att se er också förstås) ska se om nån som fixar lite spelningar i västerås kunde ta hit er.

Det kändes som att säkning av dist, ner med basen och upp med lite mellanregister eller så kan du helt enkelt testa flera mikplaceringar, finns så sjukt många sound där. Ett tips som har funkat live för mig är att micka utsidan av konen pekandes rakt fram, där har jag lyckats få till bra sound som skär igenom en mix på ett bra sätt men det beror ju helt på stärkare. Men dra ner disten eller volympoten på guran och höj volymen på stärkaren kanske kan göra susen.

Så nu har du lite att testa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, här är några klipp från mig. Gitarren är en Epiphone Joe Perry Boneyard och förstärkaren är en Marshall JCM 2000 DSL 401 (rör). Jag stod i ett rum och förstärkaren i ett annat (i en ganska stor garderob). Jag har använt en Shure SM 58 som jag har skruvat bort kapseln på.

post-5422-1231071438_thumb.jpg

Gitarr-mickar och högtalaren i förstärkaren är samma som sitter i när man köper nytt. Jag har använt de billigaste strängarna från Thomann. Micken är kopplad till ett Focusrite Voice Master (jag har bara använt mikrofonförstärkaren i den, eq och annat är bypassat) och ljudkortet är ett Line 6 Toneport UX2 (Gearbox bypassat).

I klippet med bägge gitarrerna så är de panorerade 100% höger och vänster.

Inställningarna på förstärkaren är den samma på bägge klippen:

OD2.

Gain: 4

Volume: Jag är inte helt säker, men jag tippar på mellan 2 och 4.

Treble: 4

Middle: 6

Bas: 9

Reverb: Mellan 2 och 4.

Mastervolume: Max

Inspelningen är från den senaste inspelningen med bandet.

Jag hör ju nu att jag borde tagit om, men, men..

Bara_gitarr_höger_Marshall_JCM_2000_DSL_401_Sm58_utan_kapasel_TUFFTUFFTUFFF.mp3

Bara_gitarr_vänster_Marshall_JCM_2000_DSL_401_Sm58_utan_kapasel_TUFFTUFFTUFFF.mp3

Bägge_gitarrerna_Marshall_JCM_2000_DSL_401_Sm58_utan_kapasel_TUFFTUFFTUFFF.mp3

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt TUFFTUFFTUFF!

Komigen nu, fler upp med klipp =)

Link to comment
Dela på andra sajter

TuffTuffTuff, gitarren låter ju bra fast jag märkte att du också har lite av det där "surret" som jag inte gillar med mitt ljud fast det hörs ju inte i din färdiga mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte hittat det gitarrljud jag vill ha ännu så kom gärna med förslag hur jag kan hitta rätt. mina ideal är väl åt ramones, hellacopters, clash hållet.

testa med lite mindre dist å något mer högt mellanregister

man hör mer av förstärkaren än av gitarren på dina inspelningar om du förstår...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jag har inte hittat det gitarrljud jag vill ha ännu så kom gärna med förslag hur jag kan hitta rätt. mina ideal är väl åt ramones, hellacopters, clash hållet.

testa med lite mindre dist å något mer högt mellanregister

man hör mer av förstärkaren än av gitarren på dina inspelningar om du förstår...

Bra sagt DP. (Är med i fanklubben)

Just avsaknad av mellanregister kan få det där surret att framträda tydligare.

Aldrig fel att trycka på lite mellan :rolleyes: , men då ökar oftast disten också så man måste minska disten med om man vill behålla karaktären på sitt ljud.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

här har vi ett typexempel på ett gitarrljud som låter skit för sig självt men funkar bra i sitt rätta sammanhang

no offense fangus - hoppas du förstår vad jag menar

Jag tycker det där är en klyscha och håller inte alls med.

Alla ljud som låter bra (då menar jag bra) i en mix tycker jag låter bra när man solar också.

Det här låter lika bra som i mix som när man solar det. (när jag lyssnar på enbart gitarren tycker jag det låter hyfsat bra, i mixen tycker jag likadant)

Link to comment
Dela på andra sajter

här har vi ett typexempel på ett gitarrljud som låter skit för sig självt men funkar bra i sitt rätta sammanhang

no offense fangus - hoppas du förstår vad jag menar

Jag tycker det där är en klyscha och håller inte alls med.

Alla ljud som låter bra (då menar jag bra) i en mix tycker jag låter bra när man solar också.

Det här låter lika bra som i mix som när man solar det. (när jag lyssnar på enbart gitarren tycker jag det låter hyfsat bra, i mixen tycker jag likadant)

Ja, lite av en klyscha är det. 😛

Men om man gillar ett ljud solat är mycket en smaksak och inget belägg för att det skulle funka i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

här har vi ett typexempel på ett gitarrljud som låter skit för sig självt men funkar bra i sitt rätta sammanhang

no offense fangus - hoppas du förstår vad jag menar

Jag tycker det där är en klyscha och håller inte alls med.

Alla ljud som låter bra (då menar jag bra) i en mix tycker jag låter bra när man solar också.

Det här låter lika bra som i mix som när man solar det. (när jag lyssnar på enbart gitarren tycker jag det låter hyfsat bra, i mixen tycker jag likadant)

Ja, lite av en klyscha är det. 😛

Men om man gillar ett ljud solat är mycket en smaksak och inget belägg för att det skulle funka i mixen.

Nä, det är ju däremot en annan sak. Det håller jag med om 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det där är en klyscha och håller inte alls med.

Alla ljud som låter bra (då menar jag bra) i en mix tycker jag låter bra när man solar också.

fast det tycker inte jag

så då är det inte en klyscha för mig

det här ljudet tyckte jag lät piss solo men funkade ändå bra som det användes

däremot finns det med det sagt ingen automatik att alla ljud som låter dåligt funkar i en mix eller att ett ljud som låter bra solo inte skulle funka i en mix - det skulle va en klyscha 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Här kommer ett litet bidrag.

Känns alltid jobbigt att skicka filer helt obehandlade, men men....

Reampade en snutt jag spelade in för ett tag sen.

In i datorn.

DrHans

Sharkfine plektrum

DrStrings

ESP Eclipse

EMG-81 stall

Planet waves kabel

Radial J48

Line Audio 8mp

M-audio Delta 1010

Ut och in igen

M-audio Delta1010

Radial X-amp

Planet waves Kabel

Peavey 5150

Engl 4x12 V30

Shure SM57 och SE electronic kondensatormick

LineAudio 8mp

Delta 1010

Här är filerna

Så här låter guran

Skickat genom stärkaren och mickat med bara sm57:an

Skickat genom stärkaren och mickat med bara SE micken

Båda mickarna samt dubbat

Ha så roligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyller på med mer lek.

Gjorde lite kortare snuttar den här gången så att det inte blir så jobbigt att tanka ner.

Samma gitarrspår genom tripple XXX

xxx.mp3

Och Samma Gitarrspår igen genom en Moosehead preamp och Kitty Hawksteg

Moose.mp3

Samma av resten som i posten ovanför

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer snart med lite grejjer från min härliga Hiwatt!

Ska påbörja en EP idag så det lär bli en del testande!!!

.. väntar med spänning.. ☺️

Jupp!

Nu är vi igång.

En jäkla massa skrivande först bara så det riktiga ljudet tas om hand senare.

Men jag ska inte glömma bort tråden!

Ha det gött tills vidare!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt en Shure SM 58 som jag har skruvat bort kapseln på.

post-5422-1231071438_thumb.jpg

Måste prova, vad händer när man skruvar bort kapseln?

Tar man bort kapseln så slutar micken att fungera. Men nu är det ju inte det TuffTuff har gjort som tur är. Han har tagit bort stålkorgen som skyddar kapseln mot stötar. I den ligger lite skum som skyddar kapseln mot dräggel och som även fungerar som ett puffskydd.

Vet faktiskt inte hur mycket skillnad det blir men det är ju bara att testa. Ska du sjunga i den så sätt på korgen igen dock,

Men ta inte bort kapseln, det var inte så han menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...