Jump to content
Annons

Skrivövningar samt frasering osv...


Runner

Recommended Posts

Försöker komma igång på allvar med textskrivandet och behöver tips på bra skrivövningar. Känner att det svåraste just nu är att bara sätta sig ner och skriva, så lite tydligare "boundaries" skulle kanske hjälpa lite.

Tänkte också höra lite om just fraseringar. Tycker det är en otroligt spännande och ofta försummad del av musik som jag skulle vilja bli bättre på. Söker tips på artiklar, teori, tips på låter(länka gärna till spotify) och era egna åsikter.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså om man kan lära sig skriva bra genom att göra övningar beror nog på hur man funkar. Jag kan bara skriva när jag blir inspirerad och då kommer texter direkt eller efter en liten stund. Försök skriva massa låtar så övar du ju samtidigt som du får låtmaterial. Man kan ju alltid skriva om låtar senare. Jag tror nog att det är just den där "sätta sig ner och skriva" som inte funkar. Man ska inte försöka tvinga fram texter!

För mig skulle det du frågar efter vara samma som övningar för att skriva musik. Det skulle inte funka alls för mig! Man blir bra genom att hålla på mycket och ibland hör man nån liten grej som man tar upp och kan använda i sin egna musik.

Fast om det nu finns riktigt bra låtskrivarövningar så kan jag ju äta upp min hatt men jag har aldrig hört om nåt sånt direkt.. De tipsen jag läst från proffslåtskrivare är typ "skriv låtar varje dag så blir du grym".

Link to comment
Dela på andra sajter

nej alltså, det är väl inte direkta låtskrivarövningar jag är ute efter. utan bara skrivarövningar - mest för att komma igång. Inte för att bli bättre, men för att göra något - fån nåt skrivet alls. Typ poesiövningar:)

Redigerat av Runner
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett litet knep ^^ det är så litet och låter så obetydligt att folk skrattar åt det men det funkar ^^

låttsas att du inte skriver om dig själv för dig själv åt dig själv eller till dig själv utan låttsas att du är någon annan och låttsas som att du bara skriver en text för skojs skull det blir alltid bäst fö annars så blir ens fantasi nervös över att den inte kan producera någon hjärnan blir nöjd med och då får man skriv kramp så om du vill öva skriv om motsattsen till det du vill skriva om så kan du tänka klarare annars blir ens organisation och skärpa suddig av kännslor för det man försöker skriva om och då upplever man att texten är töntig och prettantiös och allt det där ^^

så fejka att du skriver en text... omvändpshykologi du säger att du inte kan gör det bra och att du inte tänker göra det seriöst så blir det lättare för då får du inte prestations ångest över att det ska bli serriöst och bra 😄

Mvh Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ibland använda "arbetstexter" eller vad man ska kalla det när jag får hjärnstopp, säg t.ex att jag vill avsluta ett rim med:

"kasta mig på hojen och drog ner på stan"

..och inte kommer på nån första del, kanske jag skriver:

lasta merro boje dosso demofan, kasta mig på hojen och drog ner på stan..

..då får jag in flytet i frasen, samt att jag kan släppa den raden och gå vidare tills poletten trillar ner.. när man skriver rapmusik måste man ju ibland rimma ganska mkt och då kan orden ta slut, så då får man ha knep..😄 detta är nog lika sant för alla genres med texter när jag tänker efter.. duvet, oftast har man ju känslan av vad man vill få fram, och ibland kan nonsensord ändå förmedla den känslan, så man får utlopp för den o kan gå vidare.. flummigt värre!

ett annat tips är att sätta lite ramar - vad vill du ha sagt och inom vilken tidsmarginal (oftast räknat i taktslag då..)? För mig blir det som en mental burk i vilken jag kan lägga ner textraden, utan att hamna utanför min planerade frasering.

Ett sista tips är att alltid skriva ut allt du kommer på, flödesskrivning kallas det tror jag. Åtminstone brukar jag alltid komma på en massa skitdåliga, jönsiga, eller alltför politiskt inkorrekta rim, och skriver jag inte ner dem ligger de och pockar på uppmärksamhet längst fram i sinnesbilden.. typ.. skitjobbigt!

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att utnyttja rim och återkommande fraser/ord för att skapa en miljö

Ta inspiration och låna från den första versen till resten av verserna

Tänk inte att allt är dåligt, utan försök bevara en halvbra idé och utveckla den till något stort!

Think you´re writing in vain?

Don´t let go without fight!

All what´s inside that brain

Longs to see the daylight

Yes I know what a pain

It may be to stay true

But in this falling rain

Words came out of the blue

And sometimes you will gain

A good feeling inside

Gotta´practise restraint

To reveal things I hide

Link to comment
Dela på andra sajter

låttsas att du inte skriver om dig själv för dig själv åt dig själv eller till dig själv utan låttsas att du är någon annan och låttsas som att du bara skriver en text för skojs skull det blir alltid bäst fö annars så blir ens fantasi nervös över att den inte kan producera någon hjärnan blir nöjd med och då får man skriv kramp så om du vill öva skriv om motsattsen till det du vill skriva om så kan du tänka klarare annars blir ens organisation och skärpa suddig av kännslor för det man försöker skriva om och då upplever man att texten är töntig och prettantiös och allt det där

Oj! Vilken lång och svårläst mening!

Till trådskaparen: Säger lite som sign. Slejnard ovan. Ju mer du läser samt ju fler genrer, desto lättare får du att uttrycka dig i skrift.

Och den bittra sanningen: Om du inte är lite galen eller har fantasi nog, spelar det heller ingen roll hur jävla duktig du än är på att skriva. Det kommer bara att "låta" som instruktionsmanual till en kamera. Men visst, man kan säkert också använda sig av sådana texter i låtar...

Link to comment
Dela på andra sajter

jupp väldigt lång och komplicerad^^

Nej, mer svårläst än komplicerad. Dock väldigt bra idé att se textens innehåll ur ett annat perspektiv! 😄

PSG; Det där lät väldigt bra! 🙂 Att du fyller ut hela den raden och har typ själva sången i huvudet? Eller fattade jag det rätt? När du skriver texten så har du alltså redan melodin i huvudet va och slänger in det som passar in med sången och texten?

Link to comment
Dela på andra sajter

jupp väldigt lång och komplicerad^^

Nej, mer svårläst än komplicerad. Dock väldigt bra idé att se textens innehåll ur ett annat perspektiv! 😄

PSG; Det där lät väldigt bra! 🙂 Att du fyller ut hela den raden och har typ själva sången i huvudet? Eller fattade jag det rätt? När du skriver texten så har du alltså redan melodin i huvudet va och slänger in det som passar in med sången och texten?

hmm.. typ! det jag menade med arbetstext var just det, att t.ex melodin (eller rytmen i det fall det är rapmusik) är färdig, men att man slänger in nonsensord för att komma vidare. Jag är lite matematiskt lagd, efter år på naturvetenskapligt program, mm, så jag ser ibland en textrad som en exvation: jag har några variabler (några ord ibland, ibland en mening) samt formeln (budskapet, det jag vill säga med raden), och saknar ofta bara en variabel (ett ord, en mening). När man "ställer upp" det på det sättet, kan det ibland bli tydligt vad man kan slänga in.. inte för att det blir så vetenskapligt varje gång, detta sker nog halvt medvetet, halvt undermedvetet, men det är en kul vinkel.. var det detta du undrade över?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs mycket! Det bästa sättet att lära sig skriv aär att själv läsa. Läsa många olika typer av böcker, texter och dikter!

Ja absolut! Och detsamma gäller när man ska spela instrument! Härma o apa efter!

Mycket vettig karl!

Prova också andra sinnesstämningar. När du är förbannad, ledsen, till och med full. Går det inte på engelska, prova på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att det är olika för olika personer, men när jag har försökt skriva på engelska så blir det bara ytligt och tramsigt. Man kan vara en hejare på engelsk litteratur och hit och dit, men det är alltid sitt modersmål man kan bäst. Jag tycker det är enormt frustrerande att inte känna sig fri i språket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan vara en hejare på engelsk litteratur och hit och dit, men det är alltid sitt modersmål man kan bäst. Jag tycker det är enormt frustrerande att inte känna sig fri i språket.

Oj... det beror kanske lite på hur man ser det — själv är jag fem-språkig. Jag är uppväxt i ett hem där mamma talade ett språk, pappa ett annat, och gemensamt talade de ett tredje, vilket i sin tur blev mitt "första" språk. När jag var i dagisålder blev det så svenska. Och sedan i grundskolan kom engelskan... Så det blir lite hipp som happ med mitt s.k. modersmål.

Engelskan är definitivt inte mitt modersmål, men absolut (ironiskt nog) det språk jag känner mig mest fri med/i när det gäller att skriva låttexter.

Men jag vill önska till dej ett bra jul i alla fallet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

När det gäller frasering har jag två favoriter. Frank Sinatra och Jackson Browne. De kan

skapa ny mening i sina sånger genom hur de betonar stavelserna.

Idén att skriva ur någon annans perspektiv är bra. Några som är väldigt bra på det är

Randy Newman och Steely Dan. De skriver texter där de ofta uppträder som osympatiska

karaktärer, t ex knarklangare eller rasist. Det kräver naturligtvis en viss inlevelseförmåga.

En idé för att bara komma igång och skriva är att skriva om sånt man inte bryr sig om. Vänta

inte på den där lysande idén utan titta bara ut genom fönstret och skriv om vad du ser. Mannen

som cyklar förbi, vem är han, vad har han gjort, vart är han på väg? Är den mannen kanske

rentav du? Det gör inget om det inte blir något av det, men det ger skrivövning, och ibland

kan man överraska sig själv. Dessutom kan det dyka upp stickspår bara man är igång och skriver

som kan visa sig vara riktiga guldkorn.

En sak som jag tror gör att många tycker att det är lättare att skriva på engelska är att orden

ofta verkar vara en stavelse kortare. De har dessutom massor av enstaviga ord. Det gör att man

får in mer information på mindre utrymme i texten. Har märkt det där när när jag försökt

översätta engelska texter till svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...