Jump to content
Annons

Instängd, Dov Mix!


Fangus

Recommended Posts

Hej,

jag la nyligen upp en låt här och ville ha lite kommentarer, vilket jag fick! =)

Men, nu är det så att den låter en smula instängt, eller ganska mycket!

Och det gör nästan allt jag "producerar".

Frågan är, vad fasiken är det som gör det dovt/instängt,

och hur blir man av med det?

Exempel på vad jag menar:

Shapes of Desire - Metal 13

Tack på förhand! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du alltid mixar så att det blir dovt, så är det ganska troligt att du har lyssning som är för vass i diskanten - eller att du inte har någon akustikbehandling som suger åt sig de värsta diskantreflexerna från väggarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Använd alltid ett hp-filter på varje kanal. Allt som inte ska ha bas ska skäras bort. Annars ligger det där och tar massa energi och sabbar mixen. Men använd gärna LP-filter också. På bas är det extra bra eftersom bas inte har något i högre hz att göra. Använder du reverb så skär bort där också för ett klarare ljud. Hur mycket beror på instrument. En virvel är det inte allt för mycket medan en elgitarr behöver det mycket mer än virvel. Ta en titt på dina panoreringar. Istället för att sträcka dig till EQ så kolla panoreringarna först och se om det räcker rätta till dem. Finns som sagt var hur mycket tips som helst men det här var några i alla fall. Kan rekommendera dig införskaffa Internal mixingvideorna. De är jättebra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! skön låt!

Det låter som gitarrerna har för mycket vid 500-600 hz nån stans. Trummorna tror jag inte är nåt problem dock..

Lyssna på denna:

Dom har ett liknande sound som du annvänder, du kanske kan försöka närma dig deras gitarrljud mer för att få det mindre dovt?

Dom kör iof med en extra sträng på basen så att det blir massa botten 😉

Det kanske är det som behövs när man har en sån dist?

Hej,

jag la nyligen upp en låt här och ville ha lite kommentarer, vilket jag fick! =)

Men, nu är det så att den låter en smula instängt, eller ganska mycket!

Och det gör nästan allt jag "producerar".

Frågan är, vad fasiken är det som gör det dovt/instängt,

och hur blir man av med det?

Exempel på vad jag menar:

Shapes of Desire - Metal 13

Tack på förhand! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara din lyssning som påverkar resultatet.

Brukar du referenslyssna liknande material i dina högtalare/hörlurar. På så sätt kan du lära dig vad som är schysst balans mellan botten, mellan och topp.

Arbetssättet kan påverka frekvensbalansen också. Jobbar du på stark ljudvolym tröttas öronen snabbt av och du kommer automatiskt hålla nere diskanten i mix.

En annan sak är att undvika att eq'a först och ställa nivåer sedan. Risken är nämligen att du eq'ar efter ett ideal du har snarare än vad som passar låten.

Börja med nivåer och du kommer snart upptäcka vad för eq som behövs göras i mixen. Detsamma gäller kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...