Jump to content
Annons

"Resistans-Box"? Eller vad heter det?


Fangus

Recommended Posts

Tja!

Efter mycket betänkande så har jag bestämt mig för att köpa en

Bugera 333xl topp om några dagar.

Då jag inte har råd med någon låda (finns ändå i repan så länge) så har jag tänkt mig att

lajna toppen till mitt Motu 8 pre ljudkort för ändamålet att spela in (kommer antagligen använda SIR2 och Guitarhacks impulser).

Men! Då jag har hört att toppen lär ta skada utan låda, samt hört att det ska finnas någon

slags box, kallar det för "Resistans-Box" just nu, då jag inte vet vad det heter.

Har även hört att det ska vara rätt dyrt. Så tänkte att jag skulle slänga ihopp en själv.

Det jag letar efter är alltså tips på hur man bygger en sådan samt länkar till just några

"Resistans-Boxar" på marknaden.

Har inte hittat någon tråd om detta direkt. Men posta gärna en länk till en sådan om det finns =)

Tack på förhand!

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja!

Efter mycket betänkande så har jag bestämt mig för att köpa en

Bugera 333xl topp om några dagar.

Då jag inte har råd med någon låda (finns ändå i repan så länge) så har jag tänkt mig att

lajna toppen till mitt Motu 8 pre ljudkort för ändamålet att spela in (kommer antagligen använda SIR2 och Guitarhacks impulser).

Men! Då jag har hört att toppen lär ta skada utan låda, samt hört att det ska finnas någon

slags box, kallar det för "Resistans-Box" just nu, då jag inte vet vad det heter.

Har även hört att det ska vara rätt dyrt. Så tänkte att jag skulle slänga ihopp en själv.

Det jag letar efter är alltså tips på hur man bygger en sådan samt länkar till just några

"Resistans-Boxar" på marknaden.

Har inte hittat någon tråd om detta direkt. Men posta gärna en länk till en sådan om det finns =)

Tack på förhand!

Även med en power soak tror jag line-ljudet blir sämre än om du sätter en redbox på högtalarkabeln mellan topp och power soak. tA SIGnALEN FRÅN xlr PÅ rEDBOXEN OCH SEN TILL KORTET SÅ får du hela soundet från topp, inte bara försteget. Jävla cap locks

Link to comment
Dela på andra sajter

Även med en power soak tror jag line-ljudet blir sämre än om du sätter en redbox på högtalarkabeln mellan topp och power soak. tA SIGnALEN FRÅN xlr PÅ rEDBOXEN OCH SEN TILL KORTET SÅ får du hela soundet från topp, inte bara försteget. Jävla cap locks

Fast eftersom han ska lägga kabinettsimuleringen i datorn så blir det lite tårta på tårta med en redbox emellan.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Även med en power soak tror jag line-ljudet blir sämre än om du sätter en redbox på högtalarkabeln mellan topp och power soak. tA SIGnALEN FRÅN xlr PÅ rEDBOXEN OCH SEN TILL KORTET SÅ får du hela soundet från topp, inte bara försteget. Jävla cap locks

Fast eftersom han ska lägga kabinettsimuleringen i datorn så blir det lite tårta på tårta med en redbox emellan.

Men han får med alla goa ljud som alstras i slutsteget. Lajnad gitarrförstärkare, hur bra brukar det låta?

Jag vet en som brukar bygga Powersoak-mojänger av feta motstånd från Ericson. Så det går att få till själv, vet tyvärr inte av nån ritning eller lämpliga värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, så bra att du har bestämt dig för att köpa förstärkaren, hoppas att du blir nöjd 😄

Bara för att ha det på det klara, du kan inte köra högtalarutgången rätt in i ljudkortet. Om toppen har en line out eller liknande så kan du använda den men då måste du som du själv säger ha ett motstånd till toppen. Är det inte bättre att köpa en 1x12:a och en mikrofon som du kan ha hemma? Då kan du både öva och spela in. Jag har inte testat Bugera-förstärkarna över huvud taget men de line outs som finns på förstärkare som jag har testat har inte låtit så väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, så bra att du har bestämt dig för att köpa förstärkaren, hoppas att du blir nöjd 😄

Bara för att ha det på det klara, du kan inte köra högtalarutgången rätt in i ljudkortet. Om toppen har en line out eller liknande så kan du använda den men då måste du som du själv säger ha ett motstånd till toppen. Är det inte bättre att köpa en 1x12:a och en mikrofon som du kan ha hemma? Då kan du både öva och spela in. Jag har inte testat Bugera-förstärkarna över huvud taget men de line outs som finns på förstärkare som jag har testat har inte låtit så väldigt bra.

Aha okey!

Ja, ska kolla upp det där med 1x12"a , men hur mycket kan det kosta med en sådan av bra kvalité, runt 500ingen va?

Och bygga en låda till, för min budjet ligger på 6000 just nu.

Och då kostar toppen 5700. Så, 300 kr över.... ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Även med en power soak tror jag line-ljudet blir sämre än om du sätter en redbox på högtalarkabeln mellan topp och power soak. tA SIGnALEN FRÅN xlr PÅ rEDBOXEN OCH SEN TILL KORTET SÅ får du hela soundet från topp, inte bara försteget. Jävla cap locks

Fast eftersom han ska lägga kabinettsimuleringen i datorn så blir det lite tårta på tårta med en redbox emellan.

Och slutstegen är med andra ord helt onödigt att suga ljud ur?

Eller blir det faktiskt bättre ljud?

För en tårta på en tårta låter ju faktiskt inte så dumt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden var uppe för ett par dagar sedan: https://www.studio.se/index.php?showtopic=58662 😄

Fast fick inte alls ut nått speciellt av den tråden, verkar inte handla om det jag ville ha.

Eller? Verkar ju bara vara "boxen" mellan toppen och högtalaren, men den kanske funkar även om man inte har

en låda i-kopplad. hm.. känner mig lite vilsen i allt detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

He, he, 300:- blir nog lite tajt men följ med på begagnatmarknaden. Jag bor i Norge så jag vet inte vad en 1x12:a går för i Sverige. Nu har jag checkat, Bugeran har Line out så du kan spela in med den tillsammans med ett motstånd men om jag vore dig så skulle jag inte lägga några stora pengar på det för jag tror inte att det kommer att bli så bra, men jag har som sagt inte testat Bugeran så jag kan såklart ha fel. Det är ju roligare att köpa en 1x12:a 😄

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

He, he, 300:- blir nog lite tajt men följ med på begagnatmarknaden. Jag bor i Norge så jag vet inte vad en 1x12:a går för i Sverige. Nu har jag checkat, den har Line out så du kan spela in med den tillsammans med ett motstånd men om jag vore dig så skulle jag inte lägga några stora pengar på det för jag tror inte att det kommer att bli så bra, men jag har som sagt inte testat Bugeran så jag kan såklart ha fel. Det är ju roligare att köra en 1x12:a 😄

Det är mycket sant, men som sagt, budgeten är dryg, kanske kan låna hem någon 4x 12"a av någon kompis, men tror

det bara finns typ Behringer lådor och nån Marshall där.

Får se, ska väll testa att koppla in toppen till Marshallen och Behringer lådorna och se hur det låter med!

Behringern låter med en 5150 rätt kasst, lite mycket diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå, någon som vet hur en sådan box byggs?

Skulle vara äckligt nice, om man fick lite tipps 😄

(var är alla nördar när man behöver dom? 😛)

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

[Fast fick inte alls ut nått speciellt av den tråden, verkar inte handla om det jag ville ha.

Eller? Verkar ju bara vara "boxen" mellan toppen och högtalaren, men den kanske funkar även om man inte har

en låda i-kopplad. hm.. känner mig lite vilsen i allt detta!

Exempelvis Hot Plate funkar utan låda om man sätter den på "Load".

Link to comment
Dela på andra sajter

Och slutstegen är med andra ord helt onödigt att suga ljud ur?

Eller blir det faktiskt bättre ljud?

För en tårta på en tårta låter ju faktiskt inte så dumt 😄

Nä det var inte så jag menade. Slutsteget är viktigt.

Men har du en attenuator så kan du ju lajna från den direkt. Och kabinettsimuleringen har du ju i datorn. Därför är en Red Box onödig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och slutstegen är med andra ord helt onödigt att suga ljud ur?

Eller blir det faktiskt bättre ljud?

För en tårta på en tårta låter ju faktiskt inte så dumt 😄

Nä det var inte så jag menade. Slutsteget är viktigt.

Men har du en attenuator så kan du ju lajna från den direkt. Och kabinettsimuleringen har du ju i datorn. Därför är en Red Box onödig.

AH! Då är jag med igen, eller?

Som jag fattade det så ska jag inte använda mig av lajn-out ?

Utan köra från t.ex. Hot Plate´n direkt in i ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

Ska ta och bygga en sådan!

Men om något blir fel och Toppen pajjar så börjar jag nog gråta bara ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

AH! Då är jag med igen, eller?

Som jag fattade det så ska jag inte använda mig av lajn-out ?

Utan köra från t.ex. Hot Plate´n direkt in i ljudkortet?

Nä inte line out på förstärkaren utan på hot platen (eller vad du nu kommer att ha).

Men om man nu använder en "Resistans-Box" så kommer det ju bara finnas lajn-ut.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Efter mycket betänkande så har jag bestämt mig för att köpa en

Bugera 333xl topp om några dagar.

Då jag inte har råd med någon låda (finns ändå i repan så länge) så har jag tänkt mig att

lajna toppen till mitt Motu 8 pre ljudkort för ändamålet att spela in (kommer antagligen använda SIR2 och Guitarhacks impulser).

Vill tipsa om riktigt bra marshall cab impulser som du hittar här:

Splat88 marshall impulses:

http://www.esnips.com/doc/f96396cd-8c17-44...plat88-Impulses

MetalJonesy marshall impulses:

http://www.esnips.com/doc/877f87b8-96fe-4a...d9ee92/Impulses

Har även provat Guitarhacks men föredrog dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man nu använder en "Resistans-Box" så kommer det ju bara finnas lajn-ut.....

Ska du bara köra line ut från förförstärkaren så känns det lika gärna som du kan använda en förstärkarsimulator.

Ah, det är så illa!?

Men då ska man väll ta och köra på det andra sättet då 😆

Men ska bara lyckas snickra ihop nått som funkar då.

För har inte råd att punga upp 3800. Inte just nu.

Men sen kan det nog hända att man har!

Såå, med andra ord. Det finns alltså bättre

förstärkar simulatorer än vad man kan få ut ur

t.ex. vilken topp som helst?

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en sida med kopplingschema och lite.

http://www.tube-town.net/diy/tt-pos/tt-posx-en.html

Frågan är, är detta vettigt?

Någon som vet? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han får med alla goa ljud som alstras i slutsteget. Lajnad gitarrförstärkare, hur bra brukar det låta?

Ja kör man line out från attenuatorn så får man ju med slutsteget i kedjan.

Oj, visste inte. I min värld spelar man in ljudet från gitarrförstärkarhögtalaren med mikrofon, eller lägger sig ner å dör. Skoja bara, det är säkert bra med alla de articifiella hittepå-ljuden som finns ute i den stora världen också. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Såå, med andra ord. Det finns alltså bättre

förstärkar simulatorer än vad man kan få ut ur

t.ex. vilken topp som helst?

Alltså, nu har vi kanske olika ljudideal. Men enligt min erfarenhet så är förstärkarsimulatorernas svagaste sidor oftast slutsteg och kabinett. Preampsteget tycker jag de flesta brukar lyckas bra med.

Jag tror det är därför jag fortfarande föredrar Tonelab framför diverse pluggar. Den har ett slutsteg som mer liknar en riktigt förstärkare.

Så att köpa en topp för nästan 6kkr och sen köra line out från preampen känns som lite bortkastade pengar tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, visste inte. I min värld spelar man in ljudet från gitarrförstärkarhögtalaren med mikrofon, eller lägger sig ner å dör. Skoja bara, det är säkert bra med alla de articifiella hittepå-ljuden som finns ute i den stora världen också. 😆

Ja framförallt är det bra om man har ont om pengar och/eller lokal. Variationsmöjligheterna är ju enorma för nästan inga pengar alls.

Men nog är det roligare om man har ett stall med bra stärkare och mikrofoner att spela in med i en schysst studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, visste inte. I min värld spelar man in ljudet från gitarrförstärkarhögtalaren med mikrofon, eller lägger sig ner å dör. Skoja bara, det är säkert bra med alla de articifiella hittepå-ljuden som finns ute i den stora världen också. 😆

Ja framförallt är det bra om man har ont om pengar och/eller lokal. Variationsmöjligheterna är ju enorma för nästan inga pengar alls.

Men nog är det roligare om man har ett stall med bra stärkare och mikrofoner att spela in med i en schysst studio.

Jag har testat POD och lite annat, men ingenting har alls låtit likadant som det trivselljud jag får ur min Fender Hot Rod. Att slippa släpa med den klumpen på trubadurjobben vore fint, men det låter ju skit av POD. Marshall och liknande ljud klarar POD bra, lika Fenders helrena ljud, men inte hotrodsoundet. Och PODs reverb, katastrof! Hmpf.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat POD och lite annat, men ingenting har alls låtit likadant som det trivselljud jag får ur min Fender Hot Rod. Att slippa släpa med den klumpen på trubadurjobben vore fint, men det låter ju skit av POD. Marshall och liknande ljud klarar POD bra, lika Fenders helrena ljud, men inte hotrodsoundet. Och PODs reverb, katastrof! Hmpf.

Jag har spelat "förstärkarlöst" sen snart sex år tillbaka. En Vox Tonelab SE rakt in i PA:t. Har aldrig varit så nöjd med ljudet, och den är otroligt lättrattad, så man slipper få panik om man ska ändra något mellan ett par låtar. Jag skulle aldrig börja släpa runt stärkare till spelningar igen.

Ljudteknikerna blir dessutom väldigt glada och lättade när man ger dem två kablar att koppla in i stageboxen 🙂 Fast i början blev de ganska förundrade eftersom det inte var särskilt vanligt då, men de var i regel mycket positiva efteråt.

Sen finns det väl ett par nackdelar också. Även jag tycker man får samma respons som från en rörstärkare så kan man inte jobba med feedback på samma sätt eftersom medhörningen skiljer sig från scen till scen. Lyckligtvis tillhör jag inte en av dem som gör det (jag misshandlar gitarren istället). Och är man van vid att höra stärkaren bakom sig så tar det en stund att vänja sig vid att bara ha den i monitorerna. Jag vande mig snabbt av med det dock.

Men för min egen del överväger fördelarna nackdelarna. Men jag förstår mycket väl varför man väljer att använda vanliga stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tack för alla svaren, även om inga kommentarer på hemmabygge attenuatorn dök upp 🙂

Gjorde så att jag köpte en Bugera 333xl + bugare låda 4x 12".

Och en gitarr och massa skit, hamnade på 14 000 såå, min budjet sköt upp i topp!

Hehe, men jag är nöjd, låter såinnihelvete bra om den! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...