Jump to content
Annons

Problemet med att välja instrument (i en DAW)


JohnD

Recommended Posts

När man spelar i ett rockband som består av gitarr+bas+trummor+sång så är åtminstone en sak säker: Man ställs aldrig inför svårigheten att välja vilka instrument som ska ingå i den musik man skriver.

När man sitter med en hemmastudio och tio biljoner instrument så är läget ett annat. Och då menar jag inte ens på detaljnivå, typ exakt vilken bas man ska ha och vilka inställningar, utan vilka grupper av instrument man ska använda sig av (typ "ska jag ha med piano alls? Flöjt alls?" etc. Då har man inte ens kommit till steget att behöva välja vilken flöjt.)

Någon som har några tips? Om man t ex har en ganska mörk pad, ska man ha en bas alls? (Inte för att just den frågan är så viktigt, men frågor av den typen dyker upp.)

En grundläggande tumregel som faktiskt hjälper är att välja instrument så att frekvenserna inte krockar (inte för mycket anyway). Men jag vill ha mer regler. Ge mig regler, så att jag åtminstone kan gå från tio biljoner möjliga instrument till kanske tio tusen.

Jag känner redan till "välj vad som låter bäst".

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

detdär är ju ofantligt svårt... Det beror ju mycket på vilken stil eller känsla du vill ha på låten. Återigen (som jag gjort tidigare, att jämföra med en bagare)... om man ska göra en sockerkaka så finns det ju ett antal ingredienser som är av större vikt, än andra... äggen och sockret är viktiga... men däremot att blanda i lite russin och blockcholkad är nåt som är lite mer optional.. det blir gott, men inget som är livsviktigt för sockerkakans existens...

vilken typ av musik gör du? Om det nu är rock, så dä hade du ju redan svaret, om det är jazz... släng in ett piano eller trumpet, byt ut elbasen mot en kontra...

ta en funderare på, om du hörde låten på radio/skiva/bio/dvd, mp3-spelare (eller annan media) , hur skulle det låta då?

Tja, vet inte om det hjälpte nåt...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

vilken typ av musik gör du?

Bra fråga. 🙂 Jag gör ingen direkt musik än (provar bara vissa korta sekvenser hit och dit), skaffade min första DAW för knappt två månader sedan, tidigare har jag bara spelat gitarr och bas, mest ackustisk gitarr ensam eller med en sångare. Men nu kommer det att bli elektronisk musik av något slag. Vad jag lyssnar mest på i den vägen i nog Aphex Twin, men det är inte exakt vad jag har tänkt att spela heller (vilket jag för övrigt inte heller skulle kunna, inte på en miljon år eller så). Ambient har jag tänkt att prova på, men jag vill börja med något mer straightforward. Jag antar vad jag säger är att jag inte vet vem jag är. 😆

Faktum är att jag letar efter musik som låter som det jag vill spela. När jag hör det så kommer jag att veta.

Man kan förstås säga att det är omöjligt att välja instrument om man inte vet exakt vad för slags musik man vill spela, men jag tänker att det kanske ändå finns lite mer allmänna tumregler som gäller oavsett musikstil (som det jag skrev om att välja instrument så frekvenserna inte krockar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hamnar sällan i det kvalet, eftersom jag gör musiken innan jag bestämmer vilka som ska spela vad. Jag arrar utanför datorn. En av anledningarna till att jag gör så är precis för att undvika att hamna i överflöds-problemet, men även av andra skäl. Klang är klart underordnat ton, rytm och form t.ex. Så när jag väl sätter mig och lägger in tonerna i datorn så vet jag redan vad som ska ljuda och när och hur. Då slipper jag testa ut och fundera, och slipper fastna och se inspiration och lust flyga ut genom fönstret medan jag söker ljud.

Jag tänker ofta färger när jag arrar något. Låter väl hur kårny som helst om man beskriver det här, men .. det rullar fint för mig. En tvärflöjt, är ljusröd, valthorn är blå, trumpet är ljusgula, cymbaler är vitt, osv. Sen söker jag efter den färgpalett jag vill åstadkomma. Blandar man allt jämnmycket så måste melodierna vara väldigt talande, för annars blir det balanserat och tråkigt. Syntar funkar på samma sätt: vissa klanger är blå, vissa är ljusröda, vissa är ljusgula och andra vita, så om jag behöver mjukt blått, så spelar det faktiskt ingen roll om jag använder ett samplat valthorn, en levande hornist, eller en synt som levererar samma sak. Känslan blir densamma ändå.

Jag testade parfymer en gång och fick då lära mig att näsan (eller hjärnan) klarar bara av att särskilja på 3-4 olika dofter. Sniffar man på 20 parfymer, då tappar man referensen redan efter 3-4 stycken, och då gör man inte längre någon bra bedömning alls. Man har helt enkelt glömt hur nr 7 luktade medan man sniffar på nummer 12, så efter bara några sniff så börjar varenda parfym lukta bättre än den föregående. Men när man sen går tillbaka från nr 20 till nr 5 igen, så tycker man den luktar bättre än nr 20, men var inte nr 8 bäst ändå? eller .. hur var det? vilken var det som luktade "sådär" ... man tappar referensen totalt. Och för mig är det samma när jag letar ljud. Jag kunde sitta och bläddra i en timme, och letade efter något som skulle få det att säga "klick", men insåg inte vad jag egentligen gjorde ..

Det är klart, låten kan bli 1% bättre om man hittar en annan bas än den man tog först, men det experimenterandet att leta efter ljud, det gör jag i så fall om tid finns, och om lust finns, och det finns lust till det och ännu mer sällan tid. Ett sätt att undvika den fällan, är att notera vilka basar som man nästan alltid använder, eller åtminstone vilken typ av basklang. Då hamnar man till slut - eller Jag hamnade till slut ska jag säga - på ungefär 10 basar, som man bestämmer sig för att dom här använder jag, och inga fler. Ska man sen göra låten så bläddrar man igenom dom 10 lite snabbt, tar den som passar bäst, kanske vrider på någon knapp lite i värsta fall, men sen nöjer man sig med det. Att testa ut dem för kvalitet eller mångsidighet, det gör jag separat. Jämför och blindtestar och sätter dem på alla möjliga prov. När man gått igenom alla man har tillgång till, så vet man att de här 10 basarna är grädden av det jag har, och då slipper man oroa sig för att något annat kunde ha låtit bättre. Sen tar man bort det andra, eller skiter i att testa om de funkar till musiken. Man utesluter dem från listan av möjliga basar helt enkelt.

Om det är grundregler, så finns en specifik tumregel som jag ofta tänker på, om det gäller basen. Och det är att variera lägsta tonen ovanför basen, eller variera basen så att basens ton och den lägsta tonen i ackordet ovanför inte bildar parallella rörelser, som kvart-, kvint occh oktavparalleller hela tiden. Det blir en väldigt tom och ihålig klang av det. Det är något som även jazzgitarrister/pianister tänker mycket på.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt? Nej, roligt! 🙂 Det är ju just alla möjligheter i arrangemanget som är det roliga i att göra musik i en dator.

Kanske när man har lite mer kontroll och vana, men jag har precis börjat och befinner mig i fasen när det är överväldigande...

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.

Men testa då att, eftersom att du letar, saker är relativt nytt osv... Testa att göra covers som du försöker eftersträva att låta så lika som möjligt (nu då bara i övningssyfte).. på med labb-rocken och pröva dig fram... "hurfan får dom gitarrerna så feta... coola syntar..osv..." ... apa efter, lyssna på mycket, ta ut "godbitarna" gör att man dels, kanske får lite nya vinklar på sitt eget musicernade, man hittar "nya" fräna saker å man kan få nya idéer. Lyssna på musik som du i vanliga fall inte lyssnar på ( detta bör du ge en seriös chans), där har jag iaf hittat endel kul. Själv är jag mest stråkare (hardware-stuff 🙂 )

Är själv rätt ny på "datainstrument" och allra helst.. programmera trummor... så jag lyssnar nu på en massa olika musik, lyssnar (extra mycket) hur trummisar lirar... Kände rätt fort innan jag började med det, att "på-tisdag-på-torsdag" bara var kul ett kort tag 😆 ...

Återigen, lyssna runt mycket, ta influenser, exprementera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är väl att sätta ihop ett virituellt band. Dvs bestäm att dethär bandet ska ha sång, bas, trummor, gitarr, piano och bläckblås. Håll dig sedan kvar vid det och arra utifrån de förutsättningar du har, precis som man gör med ett riktigt band.

Men jo jag håller med om att det är klurigt att välja. Det finns ju så många sätt att arra en låt på, och flera av dem låter säkerligen lika bra på sitt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart, låten kan bli 1% bättre om man hittar en annan bas än den man tog först, men det experimenterandet att leta efter ljud, det gör jag i så fall om tid finns, och om lust finns, och det finns lust till det och ännu mer sällan tid.

Har man redan kommit så långt att man vet att man ska ha en bas så är ju halva slaget vunnit, men problemet kan vara att man redan har andra mörka instrument (t ex mörka syntar) så att man inte vet om bas behövs alls. Eller man vill ha en lead, men har ingen aning om vilket instrument man vill använda.

Jag gör också musiken utanför datorn (i den mån jag hunnit göra något alls än, vilket inte är mycket), men bara vissa grunder. Det finns många återstående frågor som jag helt enkelt inte kan besvara utan att greja i DAWen, men då kommer överflödsproblemet. Jag antar att erfarenhet kommer att göra det bättre, men det skadar inte att kasta ut lite frågor ibland och se vad folk har säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men testa då att, eftersom att du letar, saker är relativt nytt osv... Testa att göra covers som du försöker eftersträva att låta så lika som möjligt (nu då bara i övningssyfte).. på med labb-rocken och pröva dig fram... "hurfan får dom gitarrerna så feta... coola syntar..osv..." ... apa efter, lyssna på mycket, ta ut "godbitarna" gör att man dels, kanske får lite nya vinklar på sitt eget musicernade, man hittar "nya" fräna saker å man kan få nya idéer.

Jo, tanken har slagit mig, för att bygga erfarenhet och preferenser. Faktum är jag redan har gjort det i ett fall, min hittills längsta låt: 1 minut och 10 sekunder av Bathorys Under the Runes. En elektronisk version som förmodligen skulle få hans fans att döda mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är väl att sätta ihop ett virituellt band. Dvs bestäm att dethär bandet ska ha sång, bas, trummor, gitarr, piano och bläckblås. Håll dig sedan kvar vid det och arra utifrån de förutsättningar du har, precis som man gör med ett riktigt band.

Det skulle säkert göra det enklare att få skrivet låtar, men det låter också tråkigt och jag vill ju lära mig att utnyttja tekniken. Jag vill göra klangrik elektronisk musik där soundet spelar en viktig roll. Fast jag kommer helt klart att försöka göra det enkelt för mig under en lång period, inte kräva perfektion och allt det där. Vill börja med enkla låtar, bara inte riktigt så låsta. Det är ju faktiskt också riktigt kul att greja runt i syntar, och jag har lagt ner en del tid det senaste på att lära mig om syntar för att kunna modifiera ljud efter min vilja (har en bit kvar att gå...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...