Jump to content
Annons

Vad för sorts skillnad och hur mycket gör mastering?(hjälpsamma själar eftersökes)


YippieKaey

Recommended Posts

Tja, jag vill börja med att säga att det är mycket jag inte kan om den elektroniska musikens finlir.Det är liksom roligare att göra en ny låt än att sätta sig ner och pilla med nivåer etc.

Nu till frågorna:)

Hur mycket skillnad gör en bra mastering gentemot en dålig, om jag har förstått det rätt så är en masterings huvuduppgift att det ska låta ungefär likadant på olika ljudsystem??Mina låtar som oftast låter bra på min dators ljudsystem(tyvärr ett väldigt förlåtande sådant)låter rätt annorlunda på t.e.x mp3 spelaren(kicken tappar i tryck etc etc),detta antar jag går att få bort??

Hur mycket förändras själva ljudbilden, om någon har något exempel på en mastrad och en omastrad låt så vore jag mycket intresserad av att höra dom olika versionerna.

Sen undrar jag även om t.e.x jag gör en låt i FL Studio 6, med lite plugins och sånt, behöver jag bara bounca ut dom individuella spåren så kan nån göra en fullgod mastring, eller behöver det göras i samma program som låten är gjord i så att säga??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan inte kalla mig erfaren inom området direkt 🙂

Men generellt så verkar alltid gälla att ifall mixen är riktigt bra så ändrar inte mycket vid masteringen förutom att nivån höjs.

Ifall att mixen är dålig så blir ju masteringen, förutom att ställa slutnivån också en form av sista räddning och nödlösning för att få den

halvdana mixen så bra som möjligt.

Sedan det som kom på tal i masteringstävlings tråden jag startade här i veckan är ju det att ifall vi talar mastering av flera låtar, så är ju

huvudsaken att få dem att passa samman med varandra, ställa in hur mycket "tyst" tid som ska gå mellan låt, se till så att de har samma nivå etc.

Traditionellt gäller väl att mastringen sker på ett ut bouncat spår, dvs. en stereo wav eller aiff fil. Sedan finns det vissa proffs (vad jag läst iaf) som ibland vid rätt tillfälle föredrar att använda fler spår tex. sångspår, trumspår, gitarrer och synthmattor.

Allt ovan med reservation för fel... 😆

Tja, jag vill börja med att säga att det är mycket jag inte kan om den elektroniska musikens finlir.Det är liksom roligare att göra en ny låt än att sätta sig ner och pilla med nivåer etc.

Nu till frågorna:)

Hur mycket skillnad gör en bra mastering gentemot en dålig, om jag har förstått det rätt så är en masterings huvuduppgift att det ska låta ungefär likadant på olika ljudsystem??Mina låtar som oftast låter bra på min dators ljudsystem(tyvärr ett väldigt förlåtande sådant)låter rätt annorlunda på t.e.x mp3 spelaren(kicken tappar i tryck etc etc),detta antar jag går att få bort??

Hur mycket förändras själva ljudbilden, om någon har något exempel på en mastrad och en omastrad låt så vore jag mycket intresserad av att höra dom olika versionerna.

Sen undrar jag även om t.e.x jag gör en låt i FL Studio 6, med lite plugins och sånt, behöver jag bara bounca ut dom individuella spåren så kan nån göra en fullgod mastring, eller behöver det göras i samma program som låten är gjord i så att säga??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog med där. Vad mastring är, det är en befogad fråga, för mastring är betydligt mindre tillämplig idag än för 50 år sen.

För 50 år sen kunde man bestämma att "dessa" 10 inspelade låtar skulle man göra sin platta av. Men alla låtar hade spelats in i olika studios vid olika tillfällen, och alla låtarna var bra mixade men alla hade ändå sitt egna sound och alla låtarna var lite olika starka ljudstyrka. Vissa låter kunde vara ha ganska rikt dynamiskt omfång (skillnaden mellan svagt och starkt var nästan lika starkt som i verkligheten) medan andra var sammanpressade och skillnaden mellan starkt och svagt var knappt hälften av en annan låt. Kort sagt, låtarna lät inte riktigt som de hörde ihop utan alla var lite för unika för att passa ihop som en enhet, som En skiva.

För 50 år sen spelades musik in på breda rullband som snurrade snabbt. Det återgav en ganska bra ljudkvalitet, bra mycket bättre än en LP skiva. LP skivan var ju mediet som musiken skulle säljas genom. Faktum var att musiken på rullbandet hade så fina detaljer, så hög diskant och så låg bas, ljudet var så mycket "bättre" eller mer detaljerat, så om man fört över ljudet från rullband till LP direkt så skulle musiken på LPn dista. Plasten i LP skivan kunde inte återge så fina detaljer som rullbandet hade spelat in. Man var tvungen att anpassa ljudet för slutanvändningen - LP skivan - för annars lät det skit.

En master är ju mallen som alla skivorna sen trycks ifrån, oavsett det är LP, CD eller DVD. Så mastring är egentligen "att tillverka eller förbereda ljudet för mastern". Det är i princip det som ordet "Mastring" kommer ifrån.

Så, en mastringstekniker är i princip en ljudtekniker som jobbar med helheten, snarare än hur ljus eller mörk en enskild gitarr är i mixen. Mastringsteknikern är den som gör sista steget innan skivan trycks. Han samlar in alla låtarna som skivan ska bestå av och lyssnar igenom alla låtarna mycket noggrant. Han sitter dessutom inte i samma lyssningsrum som musiken mixades i, utan han sitter i ett helt annat rum som ibland kan avslöja saker som man missade vid mixningen - t.ex. att basgitarren blir 20 % svagare varje gång den spelar tonen G. På så sätt kan mastringsteknikern vara en person som man får en sekundär åsikt om mixen ifrån, och det kan ibland hjälpa. Eftersom mastringsteknikern ofta är den sista människa som lyssnar på skivan innan den trycks, så tycker många ofta att det är viktigt att mastringsteknikern använder sig av en väldigt neutral lyssning, så att inga potentiella problem kan smyga förbi obemärkta. Mastringsteknikern använder betydligt mindre apparatur än en fullstor studio, så det är mycket lättare för en mastringsstudio att installera en rättvis lyssning, än för en stor studio där rackar, mixerkonsoller, fönster och dörrar, lampor, datorer och skärmar m.m. ska få plats med.

Han lyssnar noggrant hela materialet, jämnar till eventuella gropar i vägen, så att säga. Men huvudansvaret han har är att skapa en helhet, en enhetlighet av alla låtarna. Han lyssnar på snittljudet och anpassar alla låtarna efter den röda tråden. Det kan i vissa fall innebära lite EQ här och var, men oftast rör det sig om nivåer och stereobild. Alla låtar ska låta som om de spelades upp i samma rum, vid samma tillfälle. Han gör även fade-in och fade-out på de låtar som ska ha det.

I slutändan måste han anpassa musiken för slutändamålet. Förr handlade det om att anpassa dynamiken och frekvensspektrumet till vad en LP skiva tålde. Idag är tekniken mer flexibel, digital, så nu anpassar man musiken mer efter det tilltänkta ändamålet. En pop/rock/synt-skiva brukar komprimeras ihop så pass att det knappt finns mycket dynamik, för att sån musik används till 90% som svag bakgrundsmusik till folks vardagsliv, medan en skiva av en symfoniorkester kan ha tonvis med dynamik eftersom såna skivor brukar folk lyssna dedikerat på. Filmmusik anpassas efter de ljudsystem som man normalt finner på biografsalonger, dataspelsmusik anpassas efter sina ideal ..... kort sagt så anpassar man ljudets egenskaper efter var man förstår att den kommer att lyssnas på mest. Mixningen, den är mer inriktad på att blanda alla ljud och instrument till en bra balans som får fram musikens budskap, låt för låt.

Slutligen ska han rada upp alla låtarna i den ordning de ska vara i på plattan, lägga in var låtnumren ska läsas av, han ska justera hur lång pausen mellan olika spårnummer ska vara, lägga in kodad information för vissa CD spelare, för tryckeriet, och även skicka in information till vissa databaser. Sen gör han en DDPi (en speciell slags ISO) och skickar den antingen direkt till tryckeriet eller tillbaka kunden.

Men Mastring är ingen industriell process där du som kund ska veta vad du ger dig in på redan i förväg, utan en mastringstekniker är - som alla tekniker - en service-man som utför vad du ger han i uppdrag att utföra. Idag verkar det väldigt viktigt att påminna om. Han kan ge förslag, ställa frågor och rekommendera saker, och har man valt att anlita honom så är det väl logiskt att man lyssnar och funderar på vad han föreslår. Men i slutändan är det du som har sista ordet, det är du som är arbetsgivaren och han som är anställd av dig. Så känn aldrig att du tappar kontrollen över till honom. I vår digitala värld är mastring aldrig heller ett krav; utan du kan mycket väl skicka din färdiga skiva direkt till tryckeriet.

Som eresseraca skrev ovan, när man lämnar in en (1) låt för mastring, så blir förfarandet lite annorlunda. Eftersom det inte är en skiva som ska tillverkas, och mastringsteknikern inte har några andra låter (som ska vara på samma skiva) att använda som referens så kan han inte utföra mastringen på det "traditionella" sättet. Lämnar man in en enda låt, så brukar förfarandet bli att mastringsteknikern helt enkelt blir ett extra steg i mixningen. Man får någon annan som lyssnar på mixningen, genom en annan lyssning än sin egen, och ger sin åsikt och föreslår mycket små justeringar åt olika håll. Referensen som mastringsteknikern använder för att jämföra med här, är det spontana intrycket och några tekniska mätvärden. Det kan en bra idé, eftersom man brukar bli rätt insnöad under en mixning. Man brukar vänja sig 'för mycket' vid ljudbilden. Man vänjer sig vid sånt som man annars skulle ha justerat om man hörde det för första gången. Så en andra hands åsikt är ofta ett bra komplement. Men om mixningen inte är riktigt bra, så ska man egentligen justera det i mixningsmiljön, där man har kontroll över varje enskilt ljud och instrument. En mastringstekniker har inte den kontrollen, han kan i princip bara höja och sänka helheten.

Hoppas det här ger en bild av vad Mastring kan vara 😳

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Blablabla. Jag säger som jag brukar; på med en L2:a på slutmixen, dra ner vänsterpinnen tills det lyser ordentligt rött. Voila, nu har du sparat dom tre lusingar en uppblåst tekniker tar i halvtimmen för att göra samma sak. Slå en signal om du vill bjuda på pilsner som tack.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Blablabla. Jag säger som jag brukar; på med en L2:a på slutmixen, dra ner vänsterpinnen tills det lyser ordentligt rött. Voila, nu har du sparat dom tre lusingar en uppblåst tekniker tar i halvtimmen för att göra samma sak. Slå en signal om du vill bjuda på pilsner som tack.

😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren, har nog fått en aningens bättre hum om vad mastring är, men vill ställa en liten fråga till, exemplet jag drog när en kick tappar i tryck från datorns ljudsystem(där låten görs) till t.e.x en mp3spelare med betydligt mindre bas etc, går sånt att åtgärdas i mixen??

Och sen undrar jag även vad en L2a är??😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen undrar jag även vad en L2a är??

Det är Nattvaktarens favorit-öl 😳

Sen det där med bastrumman. Det du frågar om, egentligen, är vilken av alla lyssnings-möjligheterna du ska lita på som "den rätta".

Sysslar man med ljudjustering så vill man gärna använda sig av högtalare eller hörlurar som man kan lita på. Nyckeln tycker jag är att använda sig av högtalare eller lurar som man vet väldigt väl hur dom låter. Dvs, om det låter "såhär" i lurarna, så vet jag att det kommer att låta "så" på brorsans högtalare, eller "si" när jag spelar det i en stor förstärkaranläggning. Vissa högtalare, som brukar kallas studiomonitorer, är ofta lite bättre på att spela upp alla transienter och fin-detaljer, medans "hemstereo-högtalare" är lite mer gjorda för att få sämre ljud att låta bra. Så länge man hittar detaljerade högtalare/lurar som man litar på, och använt dom ett tag, så vet man hur det kommer att låta på den lokala klubben om det låter "såhär" i högtalarna/lurarna hemma. Det är nyckeln för "den rätta lyssningen" för mig, även om det kan ta lite tid att få till.

Att kicken tappar energi i MP3spelaren, beror nog på att du lyssnar med små hörsnäckor, och dom är för små för att kunna spela upp djupt ljud rättvist. Det låter lite ljusare och lite mer nasalt i dom. Vill du att de ska låta rätt i små hörlurar måste du höja basen ganska rejält, men då kommer basen att låta "för mycket" när du spelar upp det på stora högtalare istället. Jag föreslår att du ser till att ordna ett bra ljud som låter neutralt, varmt, klart och tydligt i högtalare/hörlurar som du känner till och litar på. Sen om du vill lyssna i MP3-spelaren, så kör låten igenom ett ljudprogram och höj basen och skapa en MP3-spelar version av låten, bara för dig själv. Andra, dom får göra som dom vill. Men om dom lyssnar i riktigt små hörlurar så kan dom ju knappast klaga på dig för att dom inte hör baskaggen 😆

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh, ja tack för ett grymt bra svar till att börja med:)

Jo visst har jag små hörsnäckor, och misstänker att både mitt ljudsystem och windovs vista(man kan ställa in ljuduppspelningskvalité i dn skiten) är bovar i dramat, får testa att ställa om lite i ljuden, vet att många kör med hörlurar när dom gör musik, bortsett från det lite smidigare med det och att det inte hörs ut och så, är det någon speciell anledning till det??Och har du eller någon annan bra tips på hyfsat billiga men ändå okej högtalare/hörlurar som är neutrala i sin återgivning??

Link to comment
Dela på andra sajter

vet att många kör med hörlurar när dom gör musik, bortsett från det lite smidigare med det och att det inte hörs ut och så, är det någon speciell anledning till det??

För det första får du mycket bättre ljud för pengarna med hörlurar jämfört med högtalare. För det andra behöver du inte oroa dig över akustiken i rummet.

Det är väl de två främsta fördelarna som jag ser det.

Det finns många trådar om hörlursköp på forumet. Testa att kolla där först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen undrar jag även vad en L2a är??

Sen om du vill lyssna i MP3-spelaren, så kör låten igenom ett ljudprogram och höj basen och skapa en MP3-spelar version av låten, bara för dig själv.

Eller ännu bättre: skaffa ett par hörlurar till mp3-spelaren som låter bra! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Blablabla. Jag säger som jag brukar; på med en L2:a på slutmixen, dra ner vänsterpinnen tills det lyser ordentligt rött. Voila, nu har du sparat dom tre lusingar en uppblåst tekniker tar i halvtimmen för att göra samma sak. Slå en signal om du vill bjuda på pilsner som tack.

äääh din saftskalle. Det funkar bara när man gör dunkadunkamusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blablabla. Jag säger som jag brukar; på med en L2:a på slutmixen, dra ner vänsterpinnen tills det lyser ordentligt rött. Voila, nu har du sparat dom tre lusingar en uppblåst tekniker tar i halvtimmen för att göra samma sak. Slå en signal om du vill bjuda på pilsner som tack.

äääh din saftskalle. Det funkar bara när man gör dunkadunkamusik.

Skit också! Så det blir ingen pilsner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blablabla. Jag säger som jag brukar; på med en L2:a på slutmixen, dra ner vänsterpinnen tills det lyser ordentligt rött. Voila, nu har du sparat dom tre lusingar en uppblåst tekniker tar i halvtimmen för att göra samma sak. Slå en signal om du vill bjuda på pilsner som tack.

äääh din saftskalle. Det funkar bara när man gör dunkadunkamusik.

Skit också! Så det blir ingen pilsner?

Det blir ett glas saft.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Blablabla. Jag säger som jag brukar; på med en L2:a på slutmixen, dra ner vänsterpinnen tills det lyser ordentligt rött. Voila, nu har du sparat dom tre lusingar en uppblåst tekniker tar i halvtimmen för att göra samma sak. Slå en signal om du vill bjuda på pilsner som tack.

äääh din saftskalle. Det funkar bara när man gör dunkadunkamusik.

Skit också! Så det blir ingen pilsner?

Det blir ett glas saft.

😆 Ja och då har man sparat in stålar på pilsnern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blablabla. Jag säger som jag brukar; på med en L2:a på slutmixen, dra ner vänsterpinnen tills det lyser ordentligt rött. Voila, nu har du sparat dom tre lusingar en uppblåst tekniker tar i halvtimmen för att göra samma sak. Slå en signal om du vill bjuda på pilsner som tack.

äääh din saftskalle. Det funkar bara när man gör dunkadunkamusik.

Eller om man vill att det skall låta väldigt roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...