Jump to content
Annons

XP Pro vs. XP Home


Tracer

Recommended Posts

Vet inte hur många det är som är medvetna om detta problem.

I XP Professional (och Windows 2000 Pro) så finns det en funktion som heter "Dynamisk disk",

vilken omvandlar hårddisken på nåt vis. För snabbare åtkomst eller nåt sånt skulle jag tro, inte så insatt i själva funktionen.

Lite info om dynamiska diskar!

Nu är det så att XP Home stödjer inte den här funktionen, så din smockfulla samplingsdisk (eller i mitt fall, den disk jag sparat alla mina Cubaseprojekt) hittas inte om du "nedgraderar" till XP Home.

Sanning med modifikation, du hittar den i Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering, där du ser en liten gul "skylt" med ett utropstecken på och en text under där det står "Dynamisk Disk". Du kan i det här läget välja att konvertera disken till en konventionell disk som XP Home klarar att läsa, nackdelen är att allt du sparat på disken förloras.

Hur löser man då detta månne?

Det finns egentligen bara tre sätt:

1) Lägg pengar på XP Pro så försvinner problemet.

2) Plocka ut disken, och stoppa in den i en annan dator som har XP Pro installerat och ta en backup, vilket är rätt omständigt och tidskrävande. (Ett smidigare alternativ är att använda ett USB-kabinett så slipper man öppna den andra datorn)

...eller det mest smidiga:

3) Tanka hem Power Data recovery (gratis att prova, från 69.99$ för mer avancerade funktioner). Detta program hittade jag efter många om och men, inga länkar på några forum utan jag fick söka till förbannelse på allas vår räddande ängel: google tills jag äntligen hittade det. (Paniken över ett års musikprojekt kanske är försvunna för alltid var inte roliga kan jag säga. 😉) Med det här programet hittade jag disken, klickade på den, fick upp mappsystemet och kunde enkelt bara markera de mappar jag ville ha och trycka på "Save files".

Presto! Allting sparat på en annan disk, sen kunde jag konvertera och lägga tillbaka allting. Grymt smidigt!

Hoppas det kan hjälpa någon, det hjälpte mig ofantligt mycket! 😆

Mvh / Fredrik

Länk till ett annat recoveryprogram oxå!

edit: la till ett kommatecken.. 😲 ..och en länk

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ett annat sätt också, men det får anses lite mer avancerat eftersom det går ut på att konvertera tillbaka disken från dynamisk till en vanlig genom att ändra data direkt i diskpartitionen.

*Så gör detta på egen risk och bara om du känner dig säker på vad du håller på med*

Ladda hem och installera Microsofts verktyg Diskprobe (dskprobe.exe). Finns bla med i Support Tools:

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

- Kör Diskprobe, välj Drives och "Physical drives"

- Dubbelklicka på den disk du vill konvertera tillbaka, och klicka på "Set active" för den disken.

- Från Sectors-menyn, välj Read (med defaultvärden)

- Gå till raden "01C0". Tredje värdet på raden är "42". Ändra detta till "07"

- Välj "Write" från Sectors-menyn, och bekräfta. Boota om. (Kör gärna en diskkontroll efteråt för att se att allt är ok.)

Nu är disken inte längre en dynamisk sådan, utan en vanlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamisk disk

En dynamisk disk är en fysisk hårddisk som har konverterats från basic till dynamic genom verktyget Disk Management i MMC.

Dynamiska diskar använder sig inte av partitioner eller logiska enhenter. En dynamisk disk innehåller endast dynamiska volymer. Dessa volymer används för att dela en fysisk disk i en eller flera enheter som numrerars alfabetiskt - jmfr en vanlig disk som delas upp i partitioner och logiska enheter (dock max 4).

Konfiguration

Informationen om hur disken är konfigurerad lagras i en särskild diskkonfigurationsdatabas som återfinnes i det "sista" 1 MB-utrymmet på hårddisken.

För tydligehetens skull. Dynamiska diskar stöds, så vitt jag vet, endast av Windows 2000 i dagsläget. En sådan disk kan således inte läsas av andra operativsystem. Utdelade enheter som fysiskt lagras på en dynamisk disk kan dock som vanligt kommas åt på vanligt manér över nätverket.

Dynamiska volymer

Dynamiska volymer är en logisk volm som är skapad på en dynamisk disk. En dynamisk volym kan antingen vara simple, spanned eller striped. Nedanstående "stulna" tabell för att få lite förtydliganden kring terminologin.

Basic Disk Organization - Dynamic Disk Organization

Primary partition - Simple volume

System and boot partitions - System and boot volumes

Active partitio - Active volume

Extended partition - Volume and unallocated space

Logical drive - Simple volume

Volume set - Spanned volume

Stripe set - Striped volume

För-/nackdelar med dynamisk disk

- Diskadministrationen är flexibel.

Antalet volymer du vill ha begränsas enbart av diskutrymme. Förändringar av volymkonfigurationen kräver inte omstart.

- Dynamiska volymer kan utökas.

Skulle utrymmet på en volym ta slut, kan du om du har ytterligare ledigt utrymme på disken, ansluta ytterligare en volym och på så sätt utöka tillgängligt lagringsutrymme på volymen. Detta kan, som ovan förklarades, ske under drift. Förändrigarna slår igenom direkt.

- Du kan återaktivera en disk som har tagits "off-line".

Du kan INTE ta bort en del av en utökad dynamisk volym utan måste, tyvärr, i sådant fall ta bort alla dessa volymer.

Koppling till MBR

Diskar som har uppgraderats till dynamiska kan innehålla referenser till MBR, men MBRs referens till en "partition" på en dynamisk disk innehåller endast information om att disken är dynamisk vilket talar om för operativsystemet att informationen om diskens exakta konfiguration återfinnes i slutet på hårddisken. Skulle någon förändring ske i "partitioneringen" kommer MBR aldrig att informeras om detta eftersom diskkonfigurationen hanteras lokalt på disken.

Konverteringar

Konvertering kan ske åt båda hållen d.v.s. från basic disk till dynamic disk och vice versa. Konvertering till dynamic disk sker utan dataförluster vilket dock inte går att uppfylla åt motsatta hållet varför disken bör tömas på information om man är intresserad av att behålla datat.

Hittade jag på ett annat forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Är det några problem tvärtom??

Dvs kommer mitt nya Win XP Pro att hitta alla Win XP Home-filer...??

😄

Pro har alla funktioner från Home - och några till, så på det håller är det inga problem alls. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser förklaringen kan jag inte komma på några raka fördelar till att kra med dynamiska diskar i en DAW. Det skulle vara backupenheten då, eftersom man kan ansluta fler fysiska diskar till en dynamisk volym.

Drobo kör med något sådant - och den är ju avsedd för backup och annan extern lagring.

Jag kan inte heller se några fördelar med dynamiska diskar i datorn, utan risken är bara större att förvirringen blir total om man ska bygga en ny dator med delar från den gamla - eller om någon disk går sönder etc... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inte heller nån fördel med dynamiska diskar..

Men vet man inte om att det kan strula så ser man nog heller

ingen anledning att inte välja dynamisk disk när man

konfigurerar sina hårddiskar..

Dynamic disc låter ju lite flashigare än Basic lixom 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...