Jump to content
Annons

Dixie Chicks dokumentär på SVT


slejnard

Recommended Posts

Alltså vilken bra och intressant dokumentär. Den sändes för nån dag sen på SVT och vet ej repriser.

Tänka sig att USA´s bäst säljande band (då iaf) höll på att bli söndernonchade pga sin kritik mot Busch. Dessutom i dom fria åsikternas hemland USA. Försök se den!

Tycker överlag att SVT visar många bra musikreportage/filmer etc. Musikbyrån och kulturnyheterna är ju tex suveräna program. Inte bara poppiskultur. Någe ska man allt få för licensen 🙂 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Jodå jag såg den med. Den var bra. Snacka hur trångsynta de är i det landet. Det är nästan fascistiskt. Fast det kallas väl inte det utan amerikanism/patroitism. Några hundra år tidigare och de hade bränts på bålet som häxor. Men tycker de gjorde helt rätt och sade vad de tyckte och stod upp för det. Vill minnas att det var få svenska artister som vågade öppna käften angående nazismen under den eran. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Programmet visar väl typ hur många amerikaner som tycker att det är fullständigt naturligt att skicka sina armeer jorden runt och mörda, eller åtminstone försöka mörda hela befolkningar. Detta har de ju alltid sysslat med i Guds namn. En variant på nazisterna, eller vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sjukt! De vände nästan ett helt land emot sig genom att det slank iväg ett skämt om presidenten på ett gig.

Angående inavlade sydstater i USA så tycker väl du att det gäller i Sverige också eller? Idiotiskt uttalande enligt mig! Jag hoppas jag missförstod dig.

Make rock'n'roll, not war!

Redigerat av HotLava
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Programmet visar väl typ hur många amerikaner som tycker att det är fullständigt naturligt att skicka sina armeer jorden runt och mörda, eller åtminstone försöka mörda hela befolkningar. Detta har de ju alltid sysslat med i Guds namn. En variant på nazisterna, eller vad tycker ni?

Finns mer likheter än man tror. Finns ett berömt citat där någon känd, författare eller vad det nu var, sade: "den dagen fascismen kommer till Amerika kommer det inte heta fascism utan amerikanism". Det här har mer gemensamt med Mcarthyeran än man tror. Men den här gången är det inga påstådda kommunister det är frågan om.

Link to comment
Dela på andra sajter

USA ligger väldigt långt efter europa i nyanserad förståelse om orsak och verkan.

Men samtidigt måste man minnas att USA är en halv kontinent. De har städer som har fler innevånare än flera europeiska länder sammanslaget. Så USA är inte en enhetlig nation på samma sätt som vi ser på "ett land". Svågerpolitiken, alliansbildningar och byråkratin är enorm där. Det är inte lätt att utöva en konstruktiv utrikes- eller inrikes anda, med ett så brokigt system. Sverige kan ju stoltsera med att om vår regering gör något internationellt så brukar 70-80% av svenskarna i slutändan stödja det. Men i usa, där kan man inte ens mäta hur stort opinions-stöd man har, eller inte har, för systemet i sig är så trasigt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Programmet visar väl typ hur många amerikaner som tycker att det är fullständigt naturligt att skicka sina armeer jorden runt och mörda, eller åtminstone försöka mörda hela befolkningar. Detta har de ju alltid sysslat med i Guds namn. En variant på nazisterna, eller vad tycker ni?

Finns mer likheter än man tror. Finns ett berömt citat där någon känd, författare eller vad det nu var, sade: "den dagen fascismen kommer till Amerika kommer det inte heta fascism utan amerikanism". Det här har mer gemensamt med Mcarthyeran än man tror. Men den här gången är det inga påstådda kommunister det är frågan om.

dixiechicks dokumentären va bra , när skall vi få se någon med dixiedregs ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

USA ligger väldigt långt efter europa i nyanserad förståelse om orsak och verkan.

Men samtidigt måste man minnas att USA är en halv kontinent. De har städer som har fler innevånare än flera europeiska länder sammanslaget. Så USA är inte en enhetlig nation på samma sätt som vi ser på "ett land". Svågerpolitiken, alliansbildningar och byråkratin är enorm där. Det är inte lätt att utöva en konstruktiv utrikes- eller inrikes anda, med ett så brokigt system. Sverige kan ju stoltsera med att om vår regering gör något internationellt så brukar 70-80% av svenskarna i slutändan stödja det. Men i usa, där kan man inte ens mäta hur stort opinions-stöd man har, eller inte har, för systemet i sig är så trasigt.

sant

förresten är mumindalen Borås ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående inavlade sydstater i USA så tycker väl du att det gäller i Sverige också eller? Idiotiskt uttalande enligt mig! Jag hoppas jag missförstod dig.

Vad gäller också i Sverige?

Hur fan drar du paralellerna nu och vad fan menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Sverige kan ju stoltsera med att om vår regering gör något internationellt så brukar 70-80% av svenskarna i slutändan stödja det.

Jaså? Som vad då? Var har du fått de siffrorna ifrån? Det finns inget som svensk utrikespolitik längre. Den är stendöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige kan ju stoltsera med att om vår regering gör något internationellt så brukar 70-80% av svenskarna i slutändan stödja det.

Jaså? Som vad då? Var har du fått de siffrorna ifrån? Det finns inget som svensk utrikespolitik längre. Den är stendöd.

Ja iofs .. haha 😛 det har du nog rätt i. Jag drog bara till med någon siffra, men jag tror jag hade ryska ubåts-incidenten 1980 i huvet. Nåt sånt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Sverige kan ju stoltsera med att om vår regering gör något internationellt så brukar 70-80% av svenskarna i slutändan stödja det.

Jaså? Som vad då? Var har du fått de siffrorna ifrån? Det finns inget som svensk utrikespolitik längre. Den är stendöd.

Ja iofs .. haha 😄 det har du nog rätt i. Jag drog bara till med någon siffra, men jag tror jag hade ryska ubåts-incidenten 1980 i huvet. Nåt sånt.

Jo..då hade vi ju fortfarande något som kunde kallas för utrikespolitik. Men 1980? 😆 Ja vi var med på dengamla goda tiden men väldigt många på det här forumet var väl inte ens födda då. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo..då hade vi ju fortfarande något som kunde kallas för utrikespolitik. Men 1980? 😆 Ja vi var med på dengamla goda tiden men väldigt många på det här forumet var väl inte ens födda då. 😉

Dag å lossa blöjorna, gubbar. Lossa blöjorna och göra lite sjyst muzak 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom är riktigt bra o snygga. 😄 Skickliga musiker med klockrena stämmor.

Man kanske inte ska jämföra jänkare med nazister men de sk oberoende radiostationerna och politiken där har stor makt.

Om presidentens popularitet hade ökat istället för tvärtom så skulle de väl fått leva gömda nu.

Ni som missat den har chansen igen på söndag 2/11 svt1 12.45 som nån sa.

Happy Halloween ge mej viiiin! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...