Jump to content
Annons

Vad bränna 10.000 kr på? (mick, ljudkort ...)


ManJIT

Recommended Posts

Jag har ca 10.000 kr att bränna på att uppgradera min hemmastudio med. Uppgraderingarna sker som alltid i steg, senast en preamp. Det vore skönt med åsikter om vilka studiokomponenter som är näst på tur att uppgraderas och i så fall med vilka produkter.

Min hårdvarufilosofi: Jag tror mer på att satsa pengar på analoga komponenter såsom mick, preamp, monitorer än digitala prylar. Detta för att halvbilliga digitala prylar är rätt bra ändå.

Min studio av idag:

Riktigt bra grejer: Monitorer Blue Sky System One, kontrollbord Mackie Control Universal, mick-preamp True Systems P-Solo

Bra grejer: En uppsättning Voxengo-pluggar för kompression, eq och sånghantering, Cubase Studio 4

Halvdåliga grejer: Ljudkort EMU 0404 USB, stormembransmick Röde NT1A, dator Dell-laptop med XP och 2Gb, trumplugg Groove Agent

Saknar helt: Ljuddämning i stil med Electronics Reflexion Filter, gitarrpluggar, synthpluggar förutom Halion One

Min musikgenre:

Jag spelar in sång, akustisk gitarr, akustisk bas, elektrisk gitarr och elektrisk bas. Därtill trumplugg och synthplugg. Musiken kan nog kallas pop/rock/country. 😆

Idéer till köp:

Jag har haft några idéer men vet i fasen vad det ska bli. Var är svagaste länken? Så här tänker jag ...

  • All-in på mick. Kanske ska jag bränna 10.000 kr på en Neumann-mick, typ TLM 103? Den micken plus preampen borde höja inspelningarna.
  • Mick + ljudkort. Ska jag splitta och köpa en mick för ca 5.000 kr (t.ex AKG c214) och ett nytt ljudkort för ca 5.000 kr (t.ex. Motu Ultralite MK3)? Är det värt att byta ut EMU-kortet när jag ändå kör med separat preamp?
  • Mick-kit. Ska jag köpa Reflexion Filter + stativ och sen lägga resten på en mick?
  • Bättre pluggar. Ska jag offra en större del av mina pengar på att köpa dyrare pluggar, typ multibandskompression, mastringsplugg, gitarrplugg?
  • Allt. Ska jag smeta ut pengarna på en massa små uppgraderingar som "lite bättre mick", ett par nya Voxengo-pluggar och ett "lite bättre ljudkort"

Vilken väg ska jag gå? Och vilka produkter känns bäst för den väg ni rekommenderar mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ny dator!

:-)

Helt sant! Men det kommer ske tidig vår via uppgradering av jobbdator (nuvarande jobbdator blir musikdator). Därtill lider jag inte så mycket av att datorn är slö och har för dåligt med minne. Jag vill liksom ha bättre kvalitet på inspelat ljud, inte feta på med fler instrumentpluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Du spelar nästan bara in akustiska instrument, det behöver man inte någon nämnvärd datorkraft för att hantera, speciellt inte om det låter väldigt bra på vägen in.

Förutsatt att du är nöjd med hur dina instrument låter så tycker jag utan tvekan att du ska köpa en mick och bygga lite billig ljuddämpning till ditt inspelningsrum om du inte har någon. En ny (bra) mick kommer göra större skillnad än vilken plugg eller ljudkort som helst.

Det finns en massa mickar i klassen 5-10 tusen. C414 är en klassiker, men det finns ju mickar som låter annorlunda och kanske passar bättre till din musik och röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du spelar nästan bara in akustiska instrument, det behöver man inte någon nämnvärd datorkraft för att hantera, speciellt inte om det låter väldigt bra på vägen in.

Precis min poäng med min "hårdvarufilosofi".

Förutsatt att du är nöjd med hur dina instrument låter så tycker jag utan tvekan att du ska köpa en mick och bygga lite billig ljuddämpning till ditt inspelningsrum om du inte har någon. En ny (bra) mick kommer göra större skillnad än vilken plugg eller ljudkort som helst.

Ja, bra instrument vad det första jag tog tag i. Så den biten är löst. Kul att du är inne på samma spår som jag - att lägga pengarna på en riktigt bra mick så att jag har en bra kedja fram till ljudkortet.

Det finns en massa mickar i klassen 5-10 tusen. C414 är en klassiker, men det finns ju mickar som låter annorlunda och kanske passar bättre till din musik och röst.

Har kikat på C414 men vet inte. Neumann TLM 103 lockar ju också.

Jag är en sån som drar mig för att sätta igång stora utredningar, i det här fallet kvalitativa jämförelser mellan mickar kring 10.000 kr. Jag vet nämligen hur mycket tid jag kommer lägga på det och jag vill hellre lägga den tiden på min musik.

Så, fler åsikter om mick för ca 10.000 kr? Länkar till intressanta recensioner? Sång och akustisk gitarr ska spelas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man lägga 10 000 på en mikrofon när man inte har en professionell studio?! Det är ju inte så att de som lyssnar på dina låtar bryr sig om en hårfin skillnad i ljudkvalité eller färgning på mikrofon. Skriver du tillräckligt bra låtar och har bra röst så kan man istället fixa ett skivkontrakt med nåt indiebolag och spela in i en riktigt studio istället. En kompis till mig spelade in sången till alla sina demolåtar genom den inbyggda mikrofonen till sin iBook och nu är Sony BMG intresserade av hans musik.

Jag tycker du ska köpa en semester till familjen istället.. (eller nåt till mig) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du spendera massa pengar i "onödan" om du inte vet vad du vill ha. Det låter som att bara för att du har pengar över ska du slänga ut dom på massa prylar? .....lyxfällan hahaha.

Som Fredrika skrev ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte visste vad jag skulle bränna min budget om 10 000.- på skulle jag inte köpa något alls; inte förrän jag verkligen kom på vad jag mest behövde.
Varför ska du spendera massa pengar i "onödan" om du inte vet vad du vill ha. Det låter som att bara för att du har pengar över ska du slänga ut dom på massa prylar? .....lyxfällan hahaha.

Ni har helt rätt. Om det inte vore för budgetåret som tar slut sista december 😕. Jag driver företag och ägnar mig bland annat åt ljud. Nu finns 10.000 kr att investera. Annars får jag ta ut dem som lön med en total skatteeffekt på ca 75 %.

Det är ju inte så att de som lyssnar på dina låtar bryr sig om en hårfin skillnad i ljudkvalité eller färgning på mikrofon. Skriver du tillräckligt bra låtar och har bra röst så kan man istället fixa ett skivkontrakt med nåt indiebolag och spela in i en riktigt studio istället.

Jag tror mycket på min musik och skulle gärna spela in den i en professionell studio. Men jag jobbar rätt mycket på mitt vanliga jobb och vill kunna skapa bra produktioner hemifrån på helger och fritid, inte minst för att utforska arrangemang och ljudbild. Jag har en tydlig bild i mitt huvud var jag vill med en viss låt och gillar att försöka nå dit själv.

Jag distribuerar mina färdiga låtar till vänner och bekanta och vill så klart att det låter bra. Det är förvånansvärt hur höga krav ens omgivning har. De gillar inte mina låtar för att jag har gjort dem. De gillar dem för att det låter riktigt bra i deras iPod, inkl en nära-professionell ljudbild.

För mig är musiken en växande grej, inte "säga upp mig och satsa allt". 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter i samma sits själv, jag har enskild firma och några tusenlappar "över" så här i slutet av året men vet inte alls vad jag ska satsa dom på.

Jag såg inte några pluginkort i din setup så i ditt fall skulle jag satsa på ett UAD-2 Solo Flexi, det kostar runt 6000 kronor exkl moms på Thomann. Man får med en check på 500 dollar (som kan användas i Universal Audios webshop) när man köper Flexi-paketen, då skulle jag köpa till LA-2A och nån bra eq-plugg till kortet. Alternativt att köpa ett UAD-2 Duo Flexi, då får du dubbelt så mycket kräm i kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag varit i din sits hade jag helt klart sålt pre-ampen och införskaffat mig en MR816X. (Kanske lite bättre iofs om du håller ut till slutet av December då priset borde droppat en del iaf.)

Sen för resterande, mick och om du har behov, uppgradering till C4.

Enorm uppgradering i mitt tycke och dels får du ut några tusen för preampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Varför måste du skatta hela monster 75% på det:S??? Inte för att det har med tråden att göra, men undrar.

Om jag tar ut 100 kronor som lön så får jag skatta 100 kronor + arbetsgivaravgifter på ca 31% dvs 262 kronor måste in till bolaget + moms.

Så det blir rätt mycket skatt blir det... alltså är det trevligare att köpa saker än att ta ut lön och sedan köpa saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nöjt mig med miken Rode NT1A - den är "brusfri" och enorm enligt mig.

Datorn har du förklarat om (arbetsdator osv) så det lämnar vi därhän, men jag skulle vilja veta vad det är för cpu-hastighet och om den funkar klanderfritt. Jag har ju själv funderingar på en laptop, kanske Dell... 😄 Mer RAM hade nog varit bra...

En sak jag tänkte på, även om du nämnde något om musikinstrument... Kanske prova att köpa in något akustiskt instrument som förhöjer ljudupplevelsen? Ett blåsinstrument? En cello eller fiol?

För vad är det exakt du vill uppnå?

Är ljudet du nu hör inte "bra"? Jag hade satsat på andra monitorer och då tänkt riktiga golvhögtalare. Mina Audiovector är jag grymt nöjd med. Små monitorer skulle jag aldrig köpa. Jag vill veta hur slutprodukten låter - hela tiden! Utom vid sångpålägg etc, då jag använder lurar, som inte ens behöver vara särskilt high end.

Rock/pop/country... kanske du vill ha ett annat typ av ljud? Mer analogt? Mer 70-tal? Köp en sämre mikrofon, några högbrusiga pedaler till gitarren. En rullbandare? Vad jag menar är att jag inte förstod riktigt på vilket sätt du ville förändra.

Men om vi antar att du med bättre menar något annat, så varför inte köpa saker som isolerar? Skärmvägg och sånt, för inspelning av gitarr, sång etc. Om du nu saknar det... Många av din instrument är ju akustiska.

Hursomhelst, jag hade satsat på ett musikinstrument som var lite annorlunda för att öka ljudupplevelsen och för att tända min egen kreativa sida. Kanske det i grund och botten är den som börjat svalna... Handen på hjärtat, "ljudet" är väl rätt ok redan nu!?

Tillägg: Såg nu igen på ditt öppningsframförande i tråden och märkte att du använde trum- och synthpluggar. Inte förrän du använder "riktiga" instrument istället (särskilt då genren är pop/rock/cåntry) så kommer du att få en riktig aha-upplevelse.

Satsa på congas/cajon/bongos (om du inte av något skäl kan spela trummor (grannar/kunnande)) och ett skänkes-piano pga flytt eller en begagnad orgel och micka på avstånd... med din Rode.

Vänligt menat... du rör dig i samma genrer som mig ungefär, så... det hade jag satsat på.

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte visste vad jag skulle bränna min budget om 10 000.- på skulle jag inte köpa något alls; inte förrän jag verkligen kom på vad jag mest behövde.

vettigaste inlägget

svagaste punkten jag ser i inventarielisatn är väl lyssningen

men tycker man den funkar så funkar det ju

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om jag inte visste vad jag skulle bränna min budget om 10 000.- på skulle jag inte köpa något alls; inte förrän jag verkligen kom på vad jag mest behövde.

vettigaste inlägget

svagaste punkten jag ser i inventarielisatn är väl lyssningen

men tycker man den funkar så funkar det ju

Skojar du? Lyssningen svagaste länken?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste du skatta hela monster 75% på det:S??? Inte för att det har med tråden att göra, men undrar.

Om jag tar ut 100 kronor som lön så får jag skatta 100 kronor + arbetsgivaravgifter på ca 31% dvs 262 kronor måste in till bolaget + moms.

Så det blir rätt mycket skatt blir det... alltså är det trevligare att köpa saker än att ta ut lön och sedan köpa saker.

har för mig att om du vill ha ut 100kr så kostar det 200

100kr i handen plus skatt = 143

soc avg 40% på 143 = 57

143 + 57 = 200

men det är illa nog

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Varför måste du skatta hela monster 75% på det:S??? Inte för att det har med tråden att göra, men undrar.

Om jag tar ut 100 kronor som lön så får jag skatta 100 kronor + arbetsgivaravgifter på ca 31% dvs 262 kronor måste in till bolaget + moms.

Så det blir rätt mycket skatt blir det... alltså är det trevligare att köpa saker än att ta ut lön och sedan köpa saker.

har för mig att om du vill ha ut 100kr så kostar det 200

100kr i handen plus skatt = 143

soc avg 40% på 143 = 57

143 + 57 = 200

men det är illa nog

Naturligtvis beroende på hur mycket du vill ha i lön per månad.

Musiker har inte så fett så 100 (i handen) / 0.7 (skatt) x 1.31(Arbetsgivaravgifter) = 187.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte visste vad jag skulle bränna min budget om 10 000.- på skulle jag inte köpa något alls; inte förrän jag verkligen kom på vad jag mest behövde.

vettigaste inlägget

svagaste punkten jag ser i inventarielisatn är väl lyssningen

men tycker man den funkar så funkar det ju

Skojar du? Lyssningen svagaste länken?

givetvis skojar jag inte

jag framför en åsikt

iofs bara baserad på en lyssning på ett ställe där jag inte vet hur väl kalibrerat det var

det gav iaf inte mersmak

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om jag inte visste vad jag skulle bränna min budget om 10 000.- på skulle jag inte köpa något alls; inte förrän jag verkligen kom på vad jag mest behövde.

vettigaste inlägget

svagaste punkten jag ser i inventarielisatn är väl lyssningen

men tycker man den funkar så funkar det ju

Skojar du? Lyssningen svagaste länken?

givetvis skojar jag inte

jag framför en åsikt

iofs bara baserad på en lyssning på ett ställe där jag inte vet hur väl kalibrerat det var

det gav iaf inte mersmak

Då lär dom varit dåligt kalibrerade och felplacerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte visste vad jag skulle bränna min budget om 10 000.- på skulle jag inte köpa något alls; inte förrän jag verkligen kom på vad jag mest behövde.

vettigaste inlägget

svagaste punkten jag ser i inventarielisatn är väl lyssningen

men tycker man den funkar så funkar det ju

Skojar du? Lyssningen svagaste länken?

givetvis skojar jag inte

jag framför en åsikt

iofs bara baserad på en lyssning på ett ställe där jag inte vet hur väl kalibrerat det var

det gav iaf inte mersmak

Då lär dom varit dåligt kalibrerade och felplacerade.

placeringen vill jag minnas var ok

kan ju att göra med vad man jämför med också

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Naturligtvis beroende på hur mycket du vill ha i lön per månad.

Musiker har inte så fett så 100 (i handen) / 0.7 (skatt) x 1.31(Arbetsgivaravgifter) = 187.

höll du med mig eller sa du emot?

Håller med om man inte tar ut så mycket i lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om jag inte visste vad jag skulle bränna min budget om 10 000.- på skulle jag inte köpa något alls; inte förrän jag verkligen kom på vad jag mest behövde.

vettigaste inlägget

svagaste punkten jag ser i inventarielisatn är väl lyssningen

men tycker man den funkar så funkar det ju

Skojar du? Lyssningen svagaste länken?

givetvis skojar jag inte

jag framför en åsikt

iofs bara baserad på en lyssning på ett ställe där jag inte vet hur väl kalibrerat det var

det gav iaf inte mersmak

Då lär dom varit dåligt kalibrerade och felplacerade.

placeringen vill jag minnas var ok

kan ju att göra med vad man jämför med också

Blue Sky System One gjorde stort intryck på mig första gången jag jobbade med dom.

Jag kunde hitta några direkta svagheter. Den positiva bilden fick mig att köpa deras lilla system hem, Mediadesk och dom imponerar också. Speciellt eftersom jag fick tag på dessa för 3 500:-.

Om du lyssnar på Blue Sky System One rätt inställda så inser du nog att dom är toppklass. Naturligtvis så spelar smak roll men upplösningen och definitionen kan man inte säga är dålig.

Så med detta sagt håller jag inte med dig om att dessa monitorer är den svaga länken.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, oj. Kul med många svar men man inser att man i princip inte kan ge för mycket information. Jag borde så klart ha sagt något om vad jag är nöjd respektive missnöjd med. 😛

Nöjd:

Jag är nöjd med mina monitorer. Det är alltså aktiva monitorer med separata slutsteg för varje högtalarelement plus en sub. Allt hårt uppdelat i frekvens. Efter att ha slutmixat ett par låtar har jag lärt mig att "vanliga" stereosystem och hörlurar inte återger lika tydlig diskant så jag måste mixa den högre än vad som låter rätt i monitorerna. Att byta monitorer nu gör att jag står på ruta noll igen.

Missnöjd:

Hår återkommer då diskanten. Jag får inte den kripsighet jag vill ha i mina inspelningar av sång och akustisk gitarr. Först tog jag tag i förstärkningen av micken och gick ifrån ljudkortets preamp till min True Systems-preamp. Det blev bättre men inte tillräckligt bra.

Jag vill helst inte behöva eq:a fram diskanten utan få den i inspelningen. Därav intresset att skaffa ny mikrofon. Neumann TLM 103 ska ha ett snyggt lyft. Har dock inte provlyssnat annat än på exempelfiler än. Men det kan ju också vara AD-omvandlingen i mitt EMU-kort som är dåligt.

Så ... om ni har tips på vad jag ska byta ut för att få "krispigare" inspelat ljud så får ni gärna tipsa. 10.000 kr är vad jag har att kasta på problemet.

(Gällande skatten: Om du investerar till din firma så kan du köpa fyra gånger så mycket som om du tar ut det som lön och sen köper. 10.000 kr inkl moms blir 2.500 kr inkl moms. Om jag ändå ska ha grejerna till mitt företag så blir det ju rätt korkat att offra 7.500 kr bara för "lyxen" att vänta med köpet tills jag vet exakt vad jag vill ha.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste du skatta hela monster 75% på det:S??? Inte för att det har med tråden att göra, men undrar.

Om jag tar ut 100 kronor som lön så får jag skatta 100 kronor + arbetsgivaravgifter på ca 31% dvs 262 kronor måste in till bolaget + moms.

Så det blir rätt mycket skatt blir det... alltså är det trevligare att köpa saker än att ta ut lön och sedan köpa saker.

har för mig att om du vill ha ut 100kr så kostar det 200

100kr i handen plus skatt = 143

soc avg 40% på 143 = 57

143 + 57 = 200

men det är illa nog

Okey, tänkte inte soc avgiftrena osv, men när du väll säger det så plingar det till hividet 😛, tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...