Jump to content
Annons

Grönt ljus för antipiratlag


Valle

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Problemet kommer när vi också ska bevakas i vår sista utpost, hemmet

Men om man gjort något olagligt (som faktiskt upphovsskyddad fildelning är) så måste ju lagöverträdelsen kontrolleras på nåt sätt, annars så behövs ju inte lagen överhuvudtaget.

Om jag misshandlar mina barn i mitt hem har då ingen rätt att kontrollera detta?

Det kanske tom är lagligt iom att ingen skall ha rätt att kontrollera vad som händer i någons hem?

För även om de inte kameraövervakar mitt hem så "övervakas" jag väl av lagen och om någon misstänker brott har de väl rätt att genomsöka mitt hem eller har vi då ett övervaknings samhälle?

Finns hur många exempel som helst på att vi övervakas, sedan om ni tycker det är fel är upp till er, men jag tycker inte det är kränkande på nåt sätt.

Det är ju såklart därför det är ett så stort mörkertal när det gäller hustrumisshandel, barnmisshandel och våldtäkter i hemmet osv...Ingen myndighet kan sätta upp en kamera i ditt vardagsrum som det är för tillfället. Frågan är ändå: Skulle du acceptera det? (till exempel, man kan ta andra former av extrem övervakning).

Ingen tror mig väl men jag skulle faktiskt inte bry mig om mitt hem kameraövervakades (alla andras oxå då naturligtvis)!

Och vem ska övervaka övervakarna? Vad blir priset av ett sånt liv? Personlig integritet, ja den kan man glömma. Och att det skulle förhindra brott? Det är väldigt naivt tro något sådant. Folk glömmer snabbt de är övervakade och fortsätter begår brott oavsett vilken sort. Jaha ja de kan åka fast lättare med överakningskameror men brotten sker ändå. Om man tror övervakning ska leda till att folk avstår från att begå brott är man väldigt naiv. Med ett sånt samhälle har vi verkligen ett samhälle som fascistiska, kommunistiska samhällen bara kunnat drömma om. Och vem säger att staten är på din sida? Och om staten är din fiende, gillar inte dina åsikter etc? Vad gör du då? Kan demokrati finnas med ett sånt övervakningssamhälle? Skulle inte tro det. Nästa gång det blir diktatur så inte kommer det heta fascism, kommunism utan just demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 344
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Problemet kommer när vi också ska bevakas i vår sista utpost, hemmet

Men om man gjort något olagligt (som faktiskt upphovsskyddad fildelning är) så måste ju lagöverträdelsen kontrolleras på nåt sätt, annars så behövs ju inte lagen överhuvudtaget.

Om jag misshandlar mina barn i mitt hem har då ingen rätt att kontrollera detta?

Det kanske tom är lagligt iom att ingen skall ha rätt att kontrollera vad som händer i någons hem?

För även om de inte kameraövervakar mitt hem så "övervakas" jag väl av lagen och om någon misstänker brott har de väl rätt att genomsöka mitt hem eller har vi då ett övervaknings samhälle?

Finns hur många exempel som helst på att vi övervakas, sedan om ni tycker det är fel är upp till er, men jag tycker inte det är kränkande på nåt sätt.

Det är ju såklart därför det är ett så stort mörkertal när det gäller hustrumisshandel, barnmisshandel och våldtäkter i hemmet osv...Ingen myndighet kan sätta upp en kamera i ditt vardagsrum som det är för tillfället. Frågan är ändå: Skulle du acceptera det? (till exempel, man kan ta andra former av extrem övervakning).

Ingen tror mig väl men jag skulle faktiskt inte bry mig om mitt hem kameraövervakades (alla andras oxå då naturligtvis)!

Och vem ska övervaka övervakarna? Vad blir priset av ett sånt liv? Personlig integritet, ja den kan man glömma. Och att det skulle förhindra brott? Det är väldigt naivt tro något sådant. Folk glömmer snabbt de är övervakade och fortsätter begår brott oavsett vilken sort. Jaha ja de kan åka fast lättare med överakningskameror men brotten sker ändå. Om man tror övervakning ska leda till att folk avstår från att begå brott är man väldigt naiv. Med ett sånt samhälle har vi verkligen ett samhälle som fascistiska, kommunistiska samhällen bara kunnat drömma om. Och vem säger att staten är på din sida? Och om staten är din fiende, gillar inte dina åsikter etc? Vad gör du då? Kan demokrati finnas med ett sånt övervakningssamhälle? Skulle inte tro det. Nästa gång det blir diktatur så inte kommer det heta fascism, kommunism utan just demokrati.

Likgiltigheten är de största hotet

om vi inte bryr oss kommer bara

dom som har makt att bara försöka

kontrollera oss ändå mer och mer .

England är ett land som nog har mest

övervakning i hela världen där har

man köpt och svalt allt snart i 10 år

helt utan nån större protest .

Men va är de för samhällen vi kommer

att skapa , de kan man fråga sej

fryser redan ... 🙂

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Min reaktion är lite mixad (no pun)...

Jag har egentligen aldrig hårdflaggat för någon part i den här debatten, dock har jag väl av förklarliga skäl tippat lite åt rättsinnehavarnas och bolagens läger. Men jag börjar smått men motvilligt erkänna för mig själv att det trots allt gått käpp rätt åt helvete med hela den här jakten på "illegala" fildelare. Fildelningen har relativt obehindrat pågått så länge att det som en gång var en liten harmlös snöboll har hunnit utvecklas till en väldig lavin. Och den lavinen är redan på väg att störta ner över sitt mål och krossa det. Lagstiftarna med sina patetiska, eftersläpade lagförslag har inte en chans att springa undan. "Point of no return" är redan passerad.

Jag vill så gärna ge just organisationer som t.ex. STIM samt till stor del skivindustrin den avgörande "skulden" för att fildelningsfrågan inte har kunnat få en pragmatisk lösning. Dessa aktörer har lagt ner så mycket tid och så dyrbara resurser på att hitta kryphål i upphovsrättslagarna för att kunna sätta dit "piratkopierarna", medan lagstiftarna å sin sida har satts i arbete med att täppa igen "lag-buggar". Och när lagen inte räckt till så har man lobbat och lobbat och lobbat.

Och under tiden har "lavinen" växt till sig och satts i rörelse...

Vad som kanske för min del känns ännu fånigare är att jag i skymundan har drivit min egen kamp mot intresseorganisationer, som t.ex. det forntänkande STIM. Utan att gå in på detaljer (för då kan vi ta det i en separat tråd) så menar jag t.ex. att STIM med sin 60-talspraxis har satt käppar i hjulen för mig att effektivt kunna marknadsföra mig på Internet. Alltså: medan piratkopieringen rasade över oss som artillerield, så satt jag där som ett jävla fån och rättade mig efter STIM, så att jag inte piratkopierade mig själv!!! Där har ni en mallen av en RIKTIG Loser!

Nu när jag, STIM och bolagen har kämpat oss blå för att sätta dit de "stora busarna" utan att lyckas, då får vi hoppas på IP-metoden. Kanon! Kan vi inte sätta dit en 30-åring som jävlar i det vet vad 'den' sysslar med när 'den' medverkar till "illegal" fildelning, så kan vi väl åtminstone sätta dit en finnig 16-åring i Kiruna eller nå't, och stämma honom/henne på 17 jävla miljoner! Bara vi får igen vad vi har förlorat...

Inget nytt i det. Bara insikt! För det börjar kännas riktigt fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är förskräckligt med sådana här lagar. Blir bara närmare 1984 för varje lag. När ska man dra gränsen så att det inte går då långt? Nu!

Självklart finns det folk som skulle köpt en skiva om inte internet fanns och nu istället laddar ner den, men jag tror att om folk är så engagerade i skivan så köper de flesta den nog.

Dessutom är de här övervakningslagarna så dumma eftersom det är kollektiv bestraffning. Tänk på de som inte gör något som blir bevakade i alla fall. Som att betala en stöldskatt för att vissa snattar.

Ja precis så är det för precis som vanliga kunder får betala snatteri i butik så får de som betalar för musik subventionera de som stjäl musik.

Parasiterande kallas det....

Det stora problemet med piratkopiering i Sverige är att det har blivit en norm, det som betalas för är i minoritet och blir färre och färre...

Apropå kollektiv bestraffning/övervakning så är du när du handlar i närmaste galleria betydligt mer övervakad än vad du tror..

Detta är en demokrati. Det som är en norm (majoritet) är det som gäller. Varför låta en minoritet gnälla och ställa till med massa rabalder för majoriteten bara för att minoriteten består av folk med mycket pengar?

Det är INTE demokrati att ta lagen i egna händer det är mer anarki eller fascism...

Vad gäller pengar så är det majoriteten som sitter på dom men de köper hellre öl och knark för pengarna än musik..

Vem sade något om att ta lagen i egna händer? Frisläppning av pirater får gärna ske genom omröstning tycker jag. Varför har inte staten en sådan omröstning nu på en gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är förskräckligt med sådana här lagar. Blir bara närmare 1984 för varje lag.

också läst orwell?

Japp och jag ser flera likheter med dagens samhälle vilket är tecken på en dålig utveckling. Visst, lagen kommer inte göra så att det blir så, men dock så OM ett sådant samhälle skulle vara på väg så lär det ju inte dimpa ner på en dag, eller hur? Det lär ju komma långsamt sakta men säkert med fler och fler lagförslag. Vad är det som säger att detta lagförslag inte är ett steg på vägen dit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm bra exempel på utmärkt argumentationsteknik!
måste det ju vara

du förstod ju precis

Jag menar inte att ropa varg, det jag vill är att man kanske skulle ta en funderare på om det åtminstone finns några korn av sanningar att hämta där. Jag är ingen paranoid domdagsprofet och inte heller någon konspirationsteoretiker, men att avfärda alla liknelser mellan 30-talets spanien, 40-talets tyskland osv är inte särskilt sunt. Man måste börja någonstans om man vill kontrollera en befolkning.

några korn kanske ja

men några korn gör inte en sandlåda

att hela tiden skrika "kontrollsamhälle, 1984, övervakning i hemmet" är att grovt överdriva

andra korn som man skulle kunna härleda till kontroll av individerna i samhället är hastighetskameror

är det också relevant att öht jämföra med spanien på 30-talet eller tyskland på 40-talet?

eller ska man se det som ett försök att få ner antalet olyckor som beror på för höga hastigheter?

Tror du bredbandsbolagen kan bli anklagade för koppleriverksamhet

när det gäller olaglig fildelning ? ja om nu striden hårddras ...

Och vilka konsekvenser skulle de få tror du ?

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

problemet är att varje nytt system (och det kommer tydligen nya då och då) är ett steg närmare ett kontrollsamhälle. Det vill vi verkligen inte ha. I alla fall inte jag, så då drar jag gränsen direkt

du vill hellre ha ett helt kontrollöst samhälle?

likt kosovo under balkankriget?

Nej, jag skulle gärna hålla mig lite i mitten och reagera så fort jag såg tendenser till att det håller på att falla mot antingen det ena eller andra hållet. Du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Point of no return" är redan passerad.

Jag håller inte med.

Det enda rimliga - och som borde gjorts för länge länge sedan - är att stänga ner sajter som The Pirate Bay, om inte lagarna räcker till få vi stifta nya, samt lagföra alla som sprider och tar del av skyddat material. Lusten att snylta skulle förmodligen avta väsentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker har ju inte precis blivit slavar under fildelarna eftersom de när som helst kan välja att sluta skapa musik.

Hade det inte varit rimligare att folk inte hade lagt upp materialet om upphovsmannen vill så?

Eller var går gränsen?

Kan jag hacka din dator och sno film när du har sex med din partner och sedan lägga upp den på TPB?

Rimligare och rimligare. Beror väl på ur vems synvinkel man kollar. I en demokrati är det majoritetens synvinkel som räknas.

Nej, i dagens läge kan du inte det för majoriteten skulle tycka att det var fel. Det kanske blir accepterat i framtiden dock.

Har vi inte demokrati i Sverige?

Majoriteten har röstat fram den regering vi har nu och denna regering har INTE ändrat lagen så att det nu skulle vara lagligt att fildela upphovsskyddat material!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm bra exempel på utmärkt argumentationsteknik!
måste det ju vara

du förstod ju precis

Jag menar inte att ropa varg, det jag vill är att man kanske skulle ta en funderare på om det åtminstone finns några korn av sanningar att hämta där. Jag är ingen paranoid domdagsprofet och inte heller någon konspirationsteoretiker, men att avfärda alla liknelser mellan 30-talets spanien, 40-talets tyskland osv är inte särskilt sunt. Man måste börja någonstans om man vill kontrollera en befolkning.

några korn kanske ja

men några korn gör inte en sandlåda

Hur många korn behövs det för att göra en sandlåda då? Vart går gränsen mellan "bara många korn" och sandlåda?

1. en fritidsmusiker skulle aldrig kunna spela alla instrument så bra som E-street band eller ha råd att hyra in proffsmusiker.

2. en fritidsmusiker har inte de kunskaperna och den erfarenhet som krävs både i inspelningsteknik och mixteknik för att klara av uppgiften.

3. en fritidsmusiker kan inte ha en väldljudande studio med top-utrustning på en liten budget.

Vill du höra fler?

1. Det dräller av duktiga musiker där ute. Har man bra låtar och en schysst attityd är det inte svårt att locka till sig ett komptetent band.

2. Det finns det bevisligen de som har. Och har man inte det så kostar det inte multum att betala nån för jobbet.

3. Här har det skett enorma förändringar bara de senaste åren. Utrustning idag är billig och dagens budgetutrustning är i många fall lika bra eller till och med bättre än den utrustning som kostade en förmögenhet för 25 år sedan. En lokal med bra akustik är fortfarande dyrt, men det finns "virituella" alternativ som fungerar mycket bra de med.

Men visst är det enklare att göra en bra produktion om man har en rejäl budget. Men jag tycker inte det är ett krav i dagsläget.

1. Fast du måste ju förstå skillnaden mellan duktiga musiker och världsmusiker? Sen låter det på dig som om det är enkelt att skrapa ihop ett bra band som inte tar nåt betalt för sina tjänster. Som sagt det finns duktiga musiker och det finns proffs.

Vad är skillnaden? Vad är skillnaden mellan dig själv, som frilansande (jag antar att du är en duktig musiker) musiker, eller nån annan som har spelat sitt instrument i hela sitt liv, giggar nån gång i veckan och är en local hero, och en sk. Världsmusiker? Vad är skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker har ju inte precis blivit slavar under fildelarna eftersom de när som helst kan välja att sluta skapa musik.

Hade det inte varit rimligare att folk inte hade lagt upp materialet om upphovsmannen vill så?

Eller var går gränsen?

Kan jag hacka din dator och sno film när du har sex med din partner och sedan lägga upp den på TPB?

Rimligare och rimligare. Beror väl på ur vems synvinkel man kollar. I en demokrati är det majoritetens synvinkel som räknas.

Nej, i dagens läge kan du inte det för majoriteten skulle tycka att det var fel. Det kanske blir accepterat i framtiden dock.

Har vi inte demokrati i Sverige?

Majoriteten har röstat fram den regering vi har nu och denna regering har INTE ändrat lagen så att det nu skulle vara lagligt att fildela upphovsskyddat material!

Det kanske är vad regeringen vill, men är det vad majoriteten vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att isförsäljningen sjönk då kylskåpen kom är?!?!? Just precis, marknaden hade inte längre behov av isen.

Jaså det säger du.

Och hur är det med musik då? Har 'marknaden' behov av musik?

Nej, behovet av musik på marknaden har sjunkit. Behovet hos folk är dock oförändrat. Det är bara det att de har hittat andra källor än marknaden.

"Hittat andra källor", ja så kan man också uttrycka det.

Mina ungar har behov av mjölk, men tyvärr blir det inte mycket sålt för bonden här brevid då jag hittat andra källor för mjölk - i hans ladugård!

Det du av någon anledning väljer att bortse från är att dessa "andra källor" sprider musiken mot upphovsmännens vilja. Den musik som fildelas är inte gratis, och när den ena parten struntar i de villkor som erbjuds och helt enkelt tar vad man vill ha går det inte att tala i marknadsekonomiska termer.

Som jag sa tidigare, vill man ha varan får man betala det pris som gäller - allt annat är brottsligt och bör straffas som alla andra brott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min reaktion är lite mixad (no pun)...

Jag har egentligen aldrig hårdflaggat för någon part i den här debatten, dock har jag väl av förklarliga skäl tippat lite åt rättsinnehavarnas och bolagens läger. Men jag börjar smått men motvilligt erkänna för mig själv att det trots allt gått käpp rätt åt helvete med hela den här jakten på "illegala" fildelare. Fildelningen har relativt obehindrat pågått så länge att det som en gång var en liten harmlös snöboll har hunnit utvecklas till en väldig lavin. Och den lavinen är redan på väg att störta ner över sitt mål och krossa det. Lagstiftarna med sina patetiska, eftersläpade lagförslag har inte en chans att springa undan. "Point of no return" är redan passerad.

Jag vill så gärna ge just organisationer som t.ex. STIM samt till stor del skivindustrin den avgörande "skulden" för att fildelningsfrågan inte har kunnat få en pragmatisk lösning. Dessa aktörer har lagt ner så mycket tid och så dyrbara resurser på att hitta kryphål i upphovsrättslagarna för att kunna sätta dit "piratkopierarna", medan lagstiftarna å sin sida har satts i arbete med att täppa igen "lag-buggar". Och när lagen inte räckt till så har man lobbat och lobbat och lobbat.

Och under tiden har "lavinen" växt till sig och satts i rörelse...

Vad som kanske för min del känns ännu fånigare är att jag i skymundan har drivit min egen kamp mot intresseorganisationer, som t.ex. det forntänkande STIM. Utan att gå in på detaljer (för då kan vi ta det i en separat tråd) så menar jag t.ex. att STIM med sin 60-talspraxis har satt käppar i hjulen för mig att effektivt kunna marknadsföra mig på Internet. Alltså: medan piratkopieringen rasade över oss som artillerield, så satt jag där som ett jävla fån och rättade mig efter STIM, så att jag inte piratkopierade mig själv!!! Där har ni en mallen av en RIKTIG Loser!

Nu när jag, STIM och bolagen har kämpat oss blå för att sätta dit de "stora busarna" utan att lyckas, då får vi hoppas på IP-metoden. Kanon! Kan vi inte sätta dit en 30-åring som jävlar i det vet vad 'den' sysslar med när 'den' medverkar till "illegal" fildelning, så kan vi väl åtminstone sätta dit en finnig 16-åring i Kiruna eller nå't, och stämma honom/henne på 17 jävla miljoner! Bara vi får igen vad vi har förlorat...

Inget nytt i det. Bara insikt! För det börjar kännas riktigt fel...

Mycket riktigt, det börjar kännas fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker har ju inte precis blivit slavar under fildelarna eftersom de när som helst kan välja att sluta skapa musik.

Hade det inte varit rimligare att folk inte hade lagt upp materialet om upphovsmannen vill så?

Eller var går gränsen?

Kan jag hacka din dator och sno film när du har sex med din partner och sedan lägga upp den på TPB?

Rimligare och rimligare. Beror väl på ur vems synvinkel man kollar. I en demokrati är det majoritetens synvinkel som räknas.

Nej, i dagens läge kan du inte det för majoriteten skulle tycka att det var fel. Det kanske blir accepterat i framtiden dock.

Har vi inte demokrati i Sverige?

Majoriteten har röstat fram den regering vi har nu och denna regering har INTE ändrat lagen så att det nu skulle vara lagligt att fildela upphovsskyddat material!

Det kanske är vad regeringen vill, men är det vad majoriteten vill?

Så Sverige är inte en demokrati!

Damn, ännu större anledning till att slå till mot kontrollerande lagar. Tänk att det gått så långt redan att inte folket styr, utan de högt uppsatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är förskräckligt med sådana här lagar. Blir bara närmare 1984 för varje lag.

också läst orwell?

Japp och jag ser flera likheter med dagens samhälle vilket är tecken på en dålig utveckling.

berätta lite om likheterna

Vad är det som säger att detta lagförslag inte är ett steg på vägen dit?

det är väl snarare det omvända som du får försöka påvisa eftersom det är det du vill påvisa eller hur?

du kan ju ställa samma fråga om vilken lag eller regel som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är förskräckligt med sådana här lagar. Blir bara närmare 1984 för varje lag.

också läst orwell?

Japp och jag ser flera likheter med dagens samhälle vilket är tecken på en dålig utveckling.

berätta lite om likheterna

Vad är det som säger att detta lagförslag inte är ett steg på vägen dit?

det är väl snarare det omvända som du får försöka påvisa eftersom det är det du vill påvisa eller hur?

du kan ju ställa samma fråga om vilken lag eller regel som helst

Likheterna är att det har blivit mer och mer intrång på personlig integritet under åren.

Eller så är jag inte ute efter att bevisa nånting, utan snarare dra försiktighetsåtägrder. Jag har aldrig påstått att detta definitivt kommer leda dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Likheterna är att det har blivit mer och mer intrång på personlig integritet under åren.

Eller så är jag inte ute efter att bevisa nånting, utan snarare dra försiktighetsåtägrder. Jag har aldrig påstått att detta definitivt kommer leda dit.

nej

du har bara uttryckligen sagt att varje lag tar oss närmare scenariot i boken 1984

Link to comment
Dela på andra sajter

Helevete vad ni "quotar"... det är ju helt vansinnigt! Slår vad om att 90% av det som citeras är överflöd och finns där endast pga lathet.

Nejdå, min förra quote var alldeles nödvändig 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm bra exempel på utmärkt argumentationsteknik!
måste det ju vara

du förstod ju precis

Jag menar inte att ropa varg, det jag vill är att man kanske skulle ta en funderare på om det åtminstone finns några korn av sanningar att hämta där. Jag är ingen paranoid domdagsprofet och inte heller någon konspirationsteoretiker, men att avfärda alla liknelser mellan 30-talets spanien, 40-talets tyskland osv är inte särskilt sunt. Man måste börja någonstans om man vill kontrollera en befolkning.

några korn kanske ja

men några korn gör inte en sandlåda

Hur många korn behövs det för att göra en sandlåda då? Vart går gränsen mellan "bara många korn" och sandlåda?

det är en riktigt bra fråga

det är alltid lätt att se ett fåtal korn å en hel låda sand

svårare att avgöra när det ena övergår till det andra

däremot kan man också ganska lätt avgöra att man INTE är i nån av ändarna

jag tycker inte vi är särskilt nära heller

vad tycker du?

Jag tycker definitivt att vi är närmare än vad vi var innan lagbeslutet i alla fall. Men nära och nära, vi går ju åt den riktningen i alla fall.

Tycker du inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitivt att vi är närmare än vad vi var innan lagbeslutet i alla fall. Men nära och nära, vi går ju åt den riktningen i alla fall.

Tycker du inte det?

svårt att säga

det är alltid svårt att se när man står mitt i vart man är på väg

titta bakåt är lättare

vi kanske behöver dra oss åt det hållet om vi är på fel sida mitten?

man kan ju säga att utvecklingen inom internet å illegal nedladdning också har påverkat - å då i motsatt riktning

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Precis som med FRA lagen borde det även denna gång skett en folkomröstning i frågan...

Ingen förutom politkerna själva vill ha ett övervarkar samhälle. demokratin ska utgå ifrån FOLKETS vilja, vad jag laddar hem på internet ska staten ge fullkomligt faan i, det är mitt PRIVATLIV. Om nu internet är så farligt och kriminellt varför inte släcka ner hela skiten istället ?

Snart vågar man väll knappt porrsurfa längre ?

Eller ens använda Google ?

Den dan då du upptäcker att satsen på din skärm inte är din kan du vara säker på att du är övervakad när du porrfsurfar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lever i en marknadsekonomi där vi köper/säljer varor och tjänster med varandra, låt oss då också värna om den och betala för det man använder, lyssnar på osv. Jag förstår att det här är ett problem för de som ser det som en naturlig del av sin vardag att kunna ladda ner allt möjligt.

Det är bara att inse att man begår brott när man laddar ner upphovsrättsligt material. Sen spelar det ingen roll om det är musik, film, spel, program osv. Du tar faktiskt en del av deras möjliga inkomst som har inkomst utav sitt utövande och minskar deras möjlighet att ställa mat på bordet och betala sin hyra.

Att tänka att det skulle vara min rätt att ladda ner allt jag vill är att ha ett ganska krasst kommunistiskt förhållningssätt om man samtidigt inte vill dela med sig av allt annat här i världen. Att ur ett demokratiskt perspektiv tycka att om vi bara är tillräckligt många som vill ladda ner så skulle det bli lagligt, fungerar bara om alla andra länder också tycker det annars får man nöja sig med svensktillverkat vilket inte går ihop, kommunistisk inhemsk kulturpolitik med marknadsekonomi. Jag tror inte heller att man bara kan höja bredbandskostnaden med en 50-lapp, behövs nog betydligt större belopp än så för att ge upphovsmakarna sin del av kakan med tanke på priserna för en skiva , film, spel och program.

Storebror ser dig. Ja det är inte så konstigt att det kan bli en sån lösning. Om marknadsekonomin inte fungerar som det är tänkt, så försöker dom ta till medel som löser problematiken, precis som att vi har lås på våra bilar och ett staket runt fabriken. Sen tycker jag det är märkligt att på ett sådant här forum finns många som tycker det okej att ladda ner. Istället borde väl fokus ligga på att hitta en lösning på problemet, inte urskulda sig med att man köper en t-shirt och går på konsert. Fast med tanke på alla trådar där man uppenbart kan misstänka piratkopierade program och pluggar så kanske det inte är så konstigt. Det är inte menat som kritik eller att jag skulle se ett samband mot just er, i den här tråden att ni skulle köra crackat för det har jag ingen aning om och bryr mig inte heller om så skulle vara fallet. Tycker inte sämre om dom jag känner eller inte som laddar ner men lite naivt tror jag att det är en attitydsfråga som handlar om vad som är rätt eller fel och om hur vi vill leva våra liv och ha det i framtiden.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lever i en marknadsekonomi där vi köper/säljer varor och tjänster med varandra, låt oss då också värna om den och betala för det man använder, lyssnar på osv. Jag förstår att det här är ett problem för de som ser det som en naturlig del av sin vardag att kunna ladda ner allt möjligt.

Det är bara att inse att man begår brott när man laddar ner upphovsrättsligt material. Sen spelar det ingen roll om det är musik, film, spel, program osv. Du tar faktiskt en del av deras möjliga inkomst som har inkomst utav sitt utövande och minskar deras möjlighet att ställa mat på bordet och betala sin hyra.

Att tänka att det skulle vara min rätt att ladda ner allt jag vill är att ha ett ganska krasst kommunistiskt förhållningssätt om man samtidigt inte vill dela med sig av allt annat här i världen. Att ur ett demokratiskt perspektiv tycka att om vi bara är tillräckligt många som vill ladda ner så skulle det bli lagligt, fungerar bara om alla andra länder också tycker det annars får man nöja sig med svensktillverkat vilket inte går ihop, kommunistisk inhemsk kulturpolitik med marknadsekonomi. Jag tror inte heller att man bara kan höja bredbandskostnaden med en 50-lapp, behövs nog betydligt större belopp än så för att ge upphovsmakarna sin del av kakan med tanke på priserna för en skiva , film, spel och program.

Storebror ser dig. Ja det är inte så konstigt att det kan bli en sån lösning. Om marknadsekonomin inte fungerar som det är tänkt, så försöker dom ta till medel som löser problematiken, precis som att vi har lås på våra bilar och ett staket runt fabriken. Sen tycker jag det är märkligt att på ett sådant här forum finns många som tycker det okej att ladda ner. Istället borde väl fokus ligga på att hitta en lösning på problemet, inte urskulda sig med att man köper en t-shirt och går på konsert. Fast med tanke på alla trådar där man uppenbart kan misstänka piratkopierade program och pluggar så kanske det inte är så konstigt. Det är inte menat som kritik eller att jag skulle se ett samband mot just er, i den här tråden att ni skulle köra crackat för det har jag ingen aning om och bryr mig inte heller om så skulle vara fallet. Tycker inte sämre om dom jag känner eller inte som laddar ner men lite naivt tror jag att det är en attitydsfråga som handlar om vad som är rätt eller fel och om hur vi vill leva våra liv och ha det i framtiden.

MVH

Jag förstår inte riktigt var kommunismen kommer in, det är ju ur ett extremkapitalistiskt system hela piratfenomenet har uppstått. Problemet är heller inte att man försöker skydda sin egendom genom inlåsning, utan att man aktivt jagar pirater med metoder som går utanför vad jag tycker är okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan! Jag kommer alltid att bli förknippad med sådana här klibbiga, utdragna och i princip resultatlösa trådar... Noterade just att svarsantalet passerat dito i min "religiösa" tråd...

Die thread! Die!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket riktigt, det ingår väl kanske lite grann i din trollnominering 😄

Ja, förmodligen...

Men jag kan garantera dig — samt Claes och DieHard — att jag endast ämnade länka till DN-artikeln, och jag trodde ärligt talat inte att någon skulle orka delta i ännu en piratdebatt. Jag hade liksom förberett och filat på ett annat härligt, hett ämne som jag egentligen skulle postat idag och sabba allas helg med. Men jag avvaktar lite...

Förresten, skulle inte du undvika mina trådar? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket riktigt, det ingår väl kanske lite grann i din trollnominering 🙂

Ja, förmodligen...

Men jag kan garantera dig — samt Claes och DieHard — att jag endast ämnade länka till DN-artikeln, och jag trodde ärligt talat inte att någon skulle orka delta i ännu en piratdebatt. Jag hade liksom förberett och filat på ett annat härligt, hett ämne som jag egentligen skulle postat idag och sabba allas helg med. Men jag avvaktar lite...

Vilken miss... 😄

Du får ta det ämnet nästa fredag i stället. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket riktigt, det ingår väl kanske lite grann i din trollnominering 🙂

Ja, förmodligen...

Men jag kan garantera dig — samt Claes och DieHard — att jag endast ämnade länka till DN-artikeln, och jag trodde ärligt talat inte att någon skulle orka delta i ännu en piratdebatt. Jag hade liksom förberett och filat på ett annat härligt, hett ämne som jag egentligen skulle postat idag och sabba allas helg med. Men jag avvaktar lite...

Förresten, skulle inte du undvika mina trådar? 😉

Åå, Valles heta fredagsdiskussion få vänta med andra ord. 😑

Nja asså orden bör och gör har nog inte så mycket att göra med varandra 😊

Det finns mycket man borde göra här i livet 😑

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till alla som faktiskt tycker att upphovsrätt är en väldigt tramsig sak och gärna lägger ut sina låtar för vem som helst att använda: Skulle du/ni tycka att det var okej att er musik användes i till exempel en reklam för något ni annars bojkottar? OM det nu fanns till exempel reklam för barnpornografi, kvinnomisshandel eller barnarbete? (för att återigen dra det till lite extremare höjder).

Såna här extrema exempel för att betona man tycker man har rätten på sida för att vinna en debatt brukar aldrig funka.

Jo för om alla har rätt att använda din musik utan ditt tillstånd så kan de haelt lagligt använda den till barnpornografireklam, sedan att barnpornografireklam är olagligt hör inte hit eftersom inget brott har begåtts mot dig (endast mot svensklag) så du kan inte stämma eller "tvinga" personen/företaget i fråga att sluta upp med att använda din musik (den är ju fri att användas för alla)!

Prexis min mening. Drog bara till med något extremt men du är välkommen att välja Nestlé, Exxon, Mc donalds, Philip Morris eller något annat av alla trevliga företag som finns...

Det finns ingen anledning till det. Det finns inget förslag från något håll som går ut på att hela upprovsrättslagen eller den ideella rätten ska försvinna så jag fattar inte varför du tar upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...