Jump to content
Annons

Hur behandla basen?


rockdemon

Recommended Posts

Jag försöker få till ett sjysst basljud, provade ampeg vst plug hos en kompis men var inte jätteövertygad om att detta program var värt pengarna. Just nu kör jag bara line in i ljudkortet med basen och sen piffar jag lite med eq o kompressor. Men detta ger mig inte så mkt valmöjligheter. Jag har guitar rig 3 och har provat lite där också men inte direkt fått nåt jag fastnat för.

Hur brukar ni spela in bas och hur behandlar ni spåret efter att det är inspelat? effekter etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova Steinberg Virtual Basist, som insert då alltså, inte själva vst-instrumentet. Brukar gå att få till riktigt bra ljud, även om ett flertal av effekterna(såsom fuzzen) kanske inte är några höjdare. Men för ett cleant basljud tycker jag nog att det går att skruva till det jäkligt hyfsat!

Sen får man ju köra på lite kompressor och eq efter smak efteråt om man är på det humöret, vilket man oftast är.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kompressor och EQ brukar göra det mesta för mig.

Kompletterande färgningar :

Tape dist

Amplitube 2

Amplitube kör jag för att få högtalarsimuleringen, den kombinerar jag sedan med linad bas som gör botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kanske uttryckte mig slarvigt.

Tape kompression - en plugg som låter som bas inspelad på band med hör "mättnad" dvs det börja komprimera på tapen och en distorsion uppstår. Gött för trummor och bas och annat med för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ampeg-pluggen plus att jag mikar upp strängarna på basen med en sm57 för att jag gillar när det blir lite fult och live. Jag vill alltid ha åtmnstone lite dist på basen, detta gör jag inte i ampeg utan tar nån annan dist jag gillar bättre, typ camel chusher (eller camel phat kanske det är, den som är gratis iaf). Sen så kör jag logics channel eq och compressor. Strängljudet blandar jag bara in precis så det hörs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Som redan nämnts så mår ju nästan all bas bra av lite dist och en hel del kompression.

PSP vintage warmer är en fantastisk plugg för bas tycker jag. Den har ju en tvåbands EQ och det är väl i princip det man behöver också.

Tycker att förstärkarpluggar brukar ta bort den definition som oftast behövs i bottnen. Ibland funkar lite parallelldist med en förstärkare/förstärkarplugg. Reverb är inte att underskatta för att få basen att smälta in. Pröva även komprimera bas och trumpaket tillsammans.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker göra på lite som möjligt i mix och se till att soundet sitter på inspelning istället. Val av bas, spelstil och stärkare gör otroligt mycket.

En till som har samma inställning här. Grundljudet är ju det ljud som kommer ut i slutändan. Ett dåligt grundljud, som behandlas med signalprocessorer, det är bara ett uppsnofsat dåligt ljud. Jag tycker mycket bättre om att ta bort saker med signalprocesning, än lägga till och lyfta fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker göra på lite som möjligt i mix och se till att soundet sitter på inspelning istället. Val av bas, spelstil och stärkare gör otroligt mycket.

En till som har samma inställning här. Grundljudet är ju det ljud som kommer ut i slutändan. Ett dåligt grundljud, som behandlas med signalprocessorer, det är bara ett uppsnofsat dåligt ljud. Jag tycker mycket bättre om att ta bort saker med signalprocesning, än lägga till och lyfta fram.

Skit in = skit ut

Håller med er fullständigt, och det gäller ju allt, låter det inte bra vid inspelning så kommer det inte låta bra vid mixning. Finns inget som heter "vi fixar det i mixen".

Att få ett basljud som funkar hänger väldigt mycket på bassisten och hans bas, en välintonerad bas låter ljusår bättre än en som aldrig sett maken till justering. Strängar är ju också A och O.

Sen är det bara komprimera och EQa till belåtenhet, lite dist som många säger funkar ofta bra, men överdriv inte så länge det inte är tung musik, då blir det bara gröt och basen tappar definition.

Kan tipsa om en trevlig rackmojäng vid namn SansAmp RBI som funkar väldigt bra. Använder den själv, perfekt när du inte har tillgång till eller inte vill använda en stärkare (vilket jag sällan gillar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en basförstärkare som preamp. Plockar signalen från direct out (I mitt fall en GK210) Då får man mycket fetare basljud

än att lajna basen direkt. Sen har jag en hårdvarukompressor/limiter innan signalen kommer in i ljudkortet, för att tajta till det lite och undvika

för starka peakar (t ex vid slap eller plektrumspel).

I datorn behöver man oftast inte göra så mycket mer, möjligen lite eq och ev ytterligare kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lajna basen såvida inte en trevlig förstärkare finns tillgänglig. Sen kopierar jag ljudspåret så jag har två kanaler med bas. På den ena lägger jag Ampeg SVX och försöker få till en snygg dist, jag brukar dessutom lägga på ett högpassfilter för att skära bort frekvenserna längst ner i registret. Den andra kanalen brukar jag lägga kompressor och eq på, den brukar även få ett lågpassfilter om det behövs. Tanken är att blanda dessa, låta den rena signalen stå för djupbasen som sällan låter bra med mycket dist, och låta "förstärkarsignalen" bidra med det krämiga knorret i ljudet.

Om man av någon anledning skulle behöva sidechaina basen mot exempelvis baskaggen, räcker det att låta den rena line-kanalen ducka. Det ger en mer transparent effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det gäller ju allt, låter det inte bra vid inspelning så kommer det inte låta bra vid mixning. Finns inget som heter "vi fixar det i mixen".

Mm, även vid samplingar och grundljud ifrån virtuella instrument tycker jag. Jag är snornoga där, folk blir inte klok på mig ibland. 🙂

Det behöver inte låta komplett rakt ur boxen, med reverb och delay och hela kitet, men det ska vara ett ljud som .. när man hör det 'rått' ska man höja lite på ögonbrynen och känna att "Åh!?". ReFx Vanguard är så, tycker jag. Lyssnar man på de nakna vågformerna, råa utan effekter, så låter de mycket mer vitala, slagkraftiga och är mycket klarare än i många andra mjukvarusyntar. Det verkar som det är ljudalgon som är exceptionellt bra. Men att fixa till det i mixen, no thanx. Instämmer helt där.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker göra på lite som möjligt i mix och se till att soundet sitter på inspelning istället. Val av bas, spelstil och stärkare gör otroligt mycket.

ja men när man inte tar tillgång till detta så måste man ju försöka fuska mer diverse pluggar... Hade hemskt gärna haft en uppsättning basar och förstärkare men har tyvärr inte det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lajna basen såvida inte en trevlig förstärkare finns tillgänglig. Sen kopierar jag ljudspåret så jag har två kanaler med bas. På den ena lägger jag Ampeg SVX och försöker få till en snygg dist, jag brukar dessutom lägga på ett högpassfilter för att skära bort frekvenserna längst ner i registret. Den andra kanalen brukar jag lägga kompressor och eq på, den brukar även få ett lågpassfilter om det behövs. Tanken är att blanda dessa, låta den rena signalen stå för djupbasen som sällan låter bra med mycket dist, och låta "förstärkarsignalen" bidra med det krämiga knorret i ljudet.

Om man av någon anledning skulle behöva sidechaina basen mot exempelvis baskaggen, räcker det att låta den rena line-kanalen ducka. Det ger en mer transparent effekt.

me like. Ska testa detta. du har alltid intressanta förslag emil, ofta omständiga men intressanta!

tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker göra på lite som möjligt i mix och se till att soundet sitter på inspelning istället. Val av bas, spelstil och stärkare gör otroligt mycket.

ja men när man inte tar tillgång till detta så måste man ju försöka fuska mer diverse pluggar... Hade hemskt gärna haft en uppsättning basar och förstärkare men har tyvärr inte det...

Nej, jag antog det. Vad jag i generella ordalag försökte säga var att det lönar sig att tänka igenom vad man eftersträvar innan man trycker på rec. I mix är det mycket mer omständigt, om ens möjligt, att få till det.

Kanske har du fler än en pickup på basen. Stall- eller halsmick gör stor skillnad. Plektrum- eller fingerspel är fortfarande ett aktuellt val. I brist på olika basstärkare har du ju tillgång pluggar som simulerar olika stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...