Jump to content
Annons

Musikdator i delar..


Tracer

Recommended Posts

Chassi:

Nexus Caterpillar Silent System MidiTower BLACK Ljuddämpat without PSU/utan nätagg.

795:- (ljuddämpat lät som en bra idé)

Nätaggregat:

Cooler Master Silent Pro M 700W 135mm Ultra silent fan ATX2.3 20/24-pin 4/8-pin 12V Modular

1195:-

+ Revoltec Vibrationsdämpare Silikon för ATX-nätdel

89:- (gör vibrationsdämpare nån skillnad?)

Moderkort:

Gigabyte GA-EP35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

1395:- (fanns ett iP45 oxå fast där fanns det bara en pci-plats, behöver minst en för ljudkortet)

Processor:

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

1580:- (Cubase klarar Quad har jag för mig + att Q6600 fått bra betyg annars)

Ram-minne:

OCZ Reaper Edition 4x1024MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-8500 1066MHz 5-5-5-15

942:- (Vet inte om det är ett bra märke eller inte)

Grafikkort:

Asus Extreme GeForce 8600GT SILENT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

740:- (Tyst och bra 😛)

Summa: 6736:-

Det som inte finns med är sånt jag har

sen tidigare, så det är bara att flytta över.

Typ hårddiskar, ljudkort, skärm och m.m.

Synpunkter? Kan det funka som musikdator, där jag

mest jobbar med mjukvaruinstrument och effekter i

Cubase4 med Reason4 genom ReWire?

grejjerna är från www.datorbutiken.com..

/ Fredrik

(Vet att det finns massor av andra trådar som handlar

om att köpa ny dator, men nu frågar jag om just den här

konfigurationen så ni som störs behöver ju inte svara) 😄

edit: la till lite...

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det får väl visa sig.. 🤪

Var så länge sen jag uppdaterade bürken så jag är

lite osäker på vad som är bra eller inte..

Vad som är bäst för musikproduktion och sånt,

Quad eller Duo t.ex.. Om det är värt att ha 4 ram

i XP? Vad vibrationsdämpning gör för skillnad.. osv..

Men som sagt, det visar sig om det var ett bra köp

eller inte 🙂

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

hur tyst nätagget är är väl en fråga? Vet inte hur tysta cooler master är men annars skulle jag satsat på ett corsair nätagg eller ett seasonic nätagg som är erkänt tysta.

Får kolla upp dem då 🙂 Tack för tipset..

Link to comment
Dela på andra sajter

CPU-fläktarna som följer med brukar inte vara så mycket att hurra över. Bättre att köpa en löst.

Okej, det kan ju vara värt att kolla upp.. Kan du rekommendera nån bra fläkt som inte är

allt för dyr? På datorbutiken så säljer de alla processorer "boxed" (med fläktar) så isf

får man ju köpa till en separat.

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

CPU-fläktarna som följer med brukar inte vara så mycket att hurra över. Bättre att köpa en löst.

Okej, det kan ju vara värt att kolla upp.. Kan du rekommendera nån bra fläkt som inte är

allt för dyr? På datorbutiken så säljer de alla processorer "boxed" (med fläktar) så isf

får man ju köpa till en separat.

/ F

Scythe Ninjan är erkänt bra och tyst (har den själv), sen finns det ju många andra som är minst lika bra... huruvida det kommit in nya cpu-kylare på sista tiden som är bättre eller billigare har jag ingen aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag har två datorer med varsin q6600 och kör med orginalfläktarna på båda dom duger allt gott och jag har oxå ett coolermaster real power m520 nätagg det funkar låter nästan inget. På ett GAPE45-DS3 så har du 2 PCI kostar under tusenlappen på PC City och det sitter TI chipset (dvs. rätt chipset) på för firewire. Jag har ett sånt + ett ga p35-dds3r båda funkar kanon. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två datorer med varsin q6600 och kör med orginalfläktarna på båda dom duger allt gott och jag har oxå ett coolermaster real power m520 nätagg det funkar låter nästan inget. På ett GAPE45-DS3 så har du 2 PCI kostar under tusenlappen på PC City och det sitter TI chipset (dvs. rätt chipset) på för firewire. Jag har ett sånt + ett ga p35-dds3r båda funkar kanon. Lycka till

Okej, det låter ju super.. vad kör du för daw? Kör du med samplingar och mjukvara mest eller använder du hårdvara mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Oj hur ska jag säga i första hand så spelar jag in med mick och lajnat, körde med logic från början på PC men det gick ju över till mac och jag oxå. Min mac är en liten Mac mini den är skitbra men lite för liten men fick nys på att det gick att köra osx på pc hårdvara så då tänkte jag ok jag leker väl lite med det då. Mac Pro jäklarna är ju så förbaskat dyra och man vill ju gärna testa innan skeppar ut mellan 20 - 40000 spänn och jag behövde ha en bra PC oxå så det blev två flugor på smällen. Dessvärre så är det inte rumsrent att installera OSX på PC hårdvara så jag undviker att köra dom så mycket jag bara kan ja typ blir det nåt större projekt så fuskar jag lite och drar igång en av dom som mac men det blir inte speciellt ofta. Jag har köpt all programvara både Logic för PC och mac och och OSX och Win XP så det känns inte som jag är så stor bandit ändå. Jag ska dra igång och känna på film oxå så det är därför jag fixade två och kostnaden för dom tillsammans kommer inte i närheten av vad en Mac Pro i billigaste utförandet kostar och dom spöar i alla fall en Imac utan problem och som PC så kan du ju själv räkna ut att dom funkar bra. Dessvärre så kan ju inte PC Logic dra nån nytta av quadcore men det räcker ändå till och blir över för en "standard" inspelning med EZ drummer och Adictive drums och ett gäng wavspår och effekter. Jag vet dessvärre inget om Cubase eller andra program och eventuella hårdvarukrav. Man kan väl säga så här att går det att köra mac os på dom här moderkorten då kan dom ju inte vara så kassa eller? Lycka till

En länk med en slaskinspelning så du kan höra om du hör nåt datoroljud där bakom.

http://www.4shared.com/file/62400830/bea5d...ustalittle.html

Link to comment
Dela på andra sajter

varför kör du med 4*1024mb? är det inte bättre med 2*2gig?

Jo, det har du nog rätt i, vet faktiskt inte hur det är med det där...

men jag har ändrat det iallafall.. det vart nästan samma pris oxå 😄

Nån som vet ifall det gör nån skillnad med 4x1024 jämfört med 2x2048?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nån gång inom förhoppningsvis kanske bäst att tillägga en snar framtid så borde dom få ordning på Vista och det kan ta mer än 4 gig och har du då investerat i en gigs moduler så blir ju dom lite bortkastade pengar iom. att det bara finns fyra minneskortplatser i datorn. I GA EP45-DS3 kan du enligt specarna trycka i 16 gig minne du får räkna själv men då har man ju inte speciellt stor nytta av en giggare utan att två giggare blir ju ett bättre köp inför framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån gång inom förhoppningsvis kanske bäst att tillägga en snar framtid så borde dom få ordning på Vista och det kan ta mer än 4 gig och har du då investerat i en gigs moduler så blir ju dom lite bortkastade pengar iom. att det bara finns fyra minneskortplatser i datorn. I GA EP45-DS3 kan du enligt specarna trycka i 16 gig minne du får räkna själv men då har man ju inte speciellt stor nytta av en giggare utan att två giggare blir ju ett bättre köp inför framtiden.

Bra synpunkt.. vet du ifall det är nån skillnad i minneshanteringen mellan 4x1024 och 2x2048? 😉

edit: felskrivning...

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det ska finnas nån tråd om hur man minimerar win XPs reservation av eget minne så man frigör så mycket som möjligt till applikationer 3 gig switchen eller nåt uppe här bland nitade trådar, du får kolla själv. Annars så tror jag inte det händer mer än att XP helt enkelt inte kan köra den sista giggen av dom fyra men som sagt du kommer att vara bättre med i matchen inför Vista med 2*2 än 4/3*1.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån gång inom förhoppningsvis kanske bäst att tillägga en snar framtid så borde dom få ordning på Vista och det kan ta mer än 4 gig och har du då investerat i en gigs moduler så blir ju dom lite bortkastade pengar iom. att det bara finns fyra minneskortplatser i datorn. I GA EP45-DS3 kan du enligt specarna trycka i 16 gig minne du får räkna själv men då har man ju inte speciellt stor nytta av en giggare utan att två giggare blir ju ett bättre köp inför framtiden.

mulig jeg tar feil men Vista gjør bare nytte av 3gb selv om du har installert fire. Ihvertfall i home ed.

mvh

saintMarcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Slängde iväg en beställning nu, har ändrat lite från originaluppsättningen.

Chassi:

Lian Li PC6070B Scandinavian Edition Aluminium Miditower Black ljuddämpat ATX without PSU/utan nätagg.

1395:- (Lite dyrare men tydligen mycket bättre enligt folk som röstat på prisjakt.nu)

Nätaggregat:

1195:- (Samma som tidigare)

Moderkort:

Asus P5Q Deluxe iP45 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

1649:- (Lite dyrare, bättre betyg, bättre moderkort. Har en 6-pins och en 4-pins FireWire)

Processor:

1580:- (Samma som tidigare)

Ram-minne:

OCZ Reaper Edition 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-8500 1066MHz 5-5-5-18

1120:- (Lite dyrare här med.. Fast det känns bättre ur uppgraderingssynpunkt.)

Grafikkort:

Asus Extreme GeForce 8600GT SILENT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

740:- (Samma som tidigare)

Frakt: 269:-

Summa: 8 037:-

Vart tyvärr inte under 7000:-

Men jag tror det blir en tystare, bättre dator i slutändan.

Uppdaterar när jag fått den! 🙂

Tack för hjälpen alla som skrivit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...