Jump to content
Annons

666 ...


Valle

Recommended Posts

... är det 36:e Triangeltalet 😄😉

Och dessutom det inläggsantal jag har nått i och med detta inlägg. kl.gif

Jag fick det rätt så rejält hett om öronen för en tid sedan då jag i dumdristighetens tecken startade en tråd om, *harkel*, religiösa sångtexter. Jag ångrar dock inte att jag startade tråden — absolut inte. Däremot kom det faktum att jag behövde gå i så energikrävande försvarsställning lite oväntat. Och jag måste erkänna, så här i efterhand, att jag ser mitt försök till debatt i just den frågan som ett riktigt misslyckande, mest med tanke på att jag uttryckte mig klantigare än jag kanske borde ha gjort. Jag kunde ha gjort det bättre.

Och som om jag inte har lärt mig ett och annat, så sticker jag åter mitt huvud i lejongapet och slänger ut följande frågeställning:

Vilken inställning råder, här på forumet, till texter som innehåller "vilddjuriska" inslag, typ texter som levererats av band som t.ex. Iron Maiden, King Diamond, Venom, W.A.S.P., Celtic Frost samt övriga trevligheter som norska Mayhem?

Väl mött!

knight.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, alltid trevligt med lite andliga diskussioner!

Angående referenser till 666 så är ju det hämtat från bibeln.

Personligen tycker jag iofs att man gör en liten logisk kullerbytta när man i ena andetaget hämtar

referenser från bibelns värld och i nästa dissar hela kristedomen.

Varför inte uppfinna egna ondskefullheter än att hämta från bibeln om det nu ändå är sagor?!?

Det var en diskussion här för ett par år sen kommer jag ihåg där vi debatterade huruvuda dödsmetallarna

var onda på riktigt dvs att dom bokstavligen menade vad dom sjöng eller om det bara var symboliska texter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag gillar dig Valle 😉

Har ingen speciell åsikt om odjurstexter och har knappt hört namnet på de flesta av bandnamnen, men visst passar det ju ganska bra att sjunga om nåt stort, elakt, fult, grymt och högljudande när det är så bandet vill framstå.

Ungefär som Aqua och Barbie girl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till 666!

Till att börja med tycker jag inte att du gjorde något fel med den nämnda tråden, däremot var en del reaktioner lite über. Men det är ju det som ett forum är till för; att låta lufta åsikter och skjuta argument. Att man sedan ofta tar lite för mycket på nätet... well. Det kan vi starta en annan tråd om men det blir lite off topic tror jag. Min åsikt: mer nya trådar med udda eller provocerande ämnen, tack!

Om odjur i låttexter. Tja, vad skall man säga? Vad det gäller Iron Maiden så tycker jag att de har ganska ok texter jämfört med många andra inom den genren. (Upptäckte f.ö. att det fanns ett ursprungligt hårdrocksband vid namn Iron Maiden som lade ner 1970... det hade jag ingen aning om!). Maidens texter är ju ofta inspirerade av filmer och så även för den låten (The number of the beast). Jag tycker att det är underhållande med texter som inte bara är "Yeah, baby, baby, Me loves ya so much". Jag tycker helt enkelt att det är kul med lite kreativa och fantasirika texter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Maidens texter är ju ofta inspirerade av filmer och så även för den låten (The number of the beast). Jag tycker att det är underhållande med texter som inte bara är "Yeah, baby, baby, Me loves ya so much". Jag tycker helt enkelt att det är kul med lite kreativa och fantasirika texter...

Nja, visst är det sant att många av Maidens texter är baserade på filmer, böcker och till och med poesi (!), men just Number of the Beast bygger på en mardröm som Steve Harris hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker var och en får välja vad dom vill uttrycka i text och ljud mm för i slut ändan

är det ändå så att som man bäddar får man ligga som man sår får man skörda.

What goes around comes around och sist men inte minst synden straffar sig själv 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker var och en får välja vad dom vill uttrycka i text och ljud mm för i slut ändan

är det ändå så att som man bäddar får man ligga som man sår får man skörda.

What goes around comes around och sist men inte minst synden straffar sig själv 😛

Underbar tydlighet där 😄

"The screwing you get isn't worth the screwing you get"

(Mae Rohm)

...även om det handlar om nåt helt annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

... är det 36:e Triangeltalet 😄😉

Och dessutom det inläggsantal jag har nått i och med detta inlägg. kl.gif

Som Vallhagen sade, så får du nu hitta något annat forum - för du kan ju knappast överge det "perfekta" antalet inlägg... 😛

Och som om jag inte har lärt mig ett och annat, så sticker jag åter mitt huvud i lejongapet och slänger ut följande frågeställning:

Vilken inställning råder, här på forumet, till texter som innehåller "vilddjuriska" inslag, typ texter som levererats av band som t.ex. Iron Maiden, King Diamond, Venom, W.A.S.P., Celtic Frost samt övriga trevligheter som norska Mayhem?

Eftersom genren där sådant förekommer, är totalt ointressant för mig, så lämnar jag frågan med en stor gäspning. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fiction is fiction.

Det är först när folk verkligen tror på skiten som det blir larvigt.

😄

Kunde inte sagt det bättre själv! Bra talat.

Har nog själv aldrig reflekterat över texter. Finner det ganska ointressant.

Röster är mer intressant. Men texters innerbörd "bryr" jag mig inte om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det luriga just nu är att Valle är oerhört kluven till om han ska skriva nåt mer inlägg över huvud taget... Tänk att få stanna på 666... 😄
Som Vallhagen sade, så får du nu hitta något annat forum - för du kan ju knappast överge det "perfekta" antalet inlägg... 😛

Förrädare! Båda två! Ni vet att sådana kommentarer omöjligen kan lämnas obemötta! Så förgjordes "mitt" triangeltalens triangeltal! Och nästa triangeltal kommer inte förrän inlägg #703 — men det talet är inte lika sexigt. I och för sig, det 666:e triangeltalet är 222111... Men sådana höga inläggsantal är det nog bara Claes som kan uppnå... 🙂😄

Mycket snack om ingenting där, he he...

Till att börja med tycker jag inte att du gjorde något fel med den nämnda tråden, däremot var en del reaktioner lite über. Men det är ju det som ett forum är till för; att låta lufta åsikter och skjuta argument. Att man sedan ofta tar lite för mycket på nätet... well. Det kan vi starta en annan tråd om men det blir lite off topic tror jag. Min åsikt: mer nya trådar med udda eller provocerande ämnen, tack!

Jag håller med dig helt där, Hellpig! Det är alltid härligt med intensiva debatter — särskilt när det blir sådär hett och man måste bita sig i tungan innan man vräker iväg en salva (jag blöder ofta i munnen 🙂). Däremot blir det mindre trevligt när debatten, eller enskilda inlägg, går överstyr. Det är synd att det händer men samtidigt förståeligt — oftast i alla fall; jag tycker att argumentering ibland är en svår konst och där gränsen mellan vad som är åsikt respektive angrepp hamnar någonstans mitt i en gråzon. Den "perfekta" debattören vet däremot exakt var denna gräns går och "regerar" nästan alltid debatten, detsamma gäller s.k. teflondebattörer — jag tillhör varken den förra eller den senare... Jag är något halvtaskigt mellanting 😉 (Men jag vet en och annan "perfekt"- respektive teflondebattör här på forumet.)

För att kanske hålla mig lite till mitt eget ämne:

För mig personligen är texter med vild- och odjursinslag inget annat än just — ord, harmlösa sådana. Men samtidigt vet jag att dessa texter (ord) väcker viss provokation, vilket vi ju kanske kan vara överens om är ett litet önskemål ibland. Ju "förbjudnare" desto mer frestande för textförfattaren att testa. Att det sedan ofta är ett marknadsföringstrick gör ju inte saken sämre — eller bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Så var det dags igen!!!

När jag skapade den här tråden hade jag nått 666 foruminlägg. Kort därefter reducerades mitt inläggsantal på ett "mystiskt" sätt. Men nu är jag alltså återigen uppe på det magiska "666"!

🙂party.gifkl.gif

It's a sign...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
... är det 36:e Triangeltalet 😄🙂

Och dessutom det inläggsantal jag har nått i och med detta inlägg. kl.gif

Som Vallhagen sade, så får du nu hitta något annat forum - för du kan ju knappast överge det "perfekta" antalet inlägg... 😲

Och som om jag inte har lärt mig ett och annat, så sticker jag åter mitt huvud i lejongapet och slänger ut följande frågeställning:

Vilken inställning råder, här på forumet, till texter som innehåller "vilddjuriska" inslag, typ texter som levererats av band som t.ex. Iron Maiden, King Diamond, Venom, W.A.S.P., Celtic Frost samt övriga trevligheter som norska Mayhem?

Eftersom genren där sådant förekommer, är totalt ointressant för mig, så lämnar jag frågan med en stor gäspning. 😛

Men tillräckligt intressant för att du skulle göra ett inlägg? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fiction is fiction.

Det är först när folk verkligen tror på skiten som det blir larvigt.

😲

Skit för dig och guld för någon annan. Sanning för någon, overklighet för en annan. Vad som är larvigt för dig är på fullt allvar för någon annan. Det som är på fullt allvar för dig är larv för någon annan.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...