Jump to content
Annons

Hur fixa realistisk saxofon utan saxofonist?


Hellecaster

Recommended Posts

Tips mottages tacksamt på bra mjukvaru saxofoner och vad det finns för tillbehör som kan göra dom mer realistiska.

Jag har för mig att det finns någon typ av "vocooder" blås rör där man kan använda rösten för att styra syntar. Hur funkar det på ett saxljud? Kan man bända tonerna tex.

Tacksam för hjälp

/Magnus i Falun

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns som du säger midiomvandlare som man kan blåsa i för att forma tonerna och skapa mer äkta ljud men nu kommer jag inte ihåg vad de kallas... Vet att Yamaha har en. Om dessa är bra lämnar jag osagt då jag aldrig har hört dom men jag kan inte tänka mig att det är sämre än att enabrt spela tonerna på ett klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte låna in en saxofonist i 20 minuter som gör jobbet åt dig?

Nej jag har fobi mot saxofonister!! :rolleyes:

Skämt åsido så vill jag kunna sitta och pilla och hitta på egna grejer och det är en process som tar mycket tid.

För mig är det just nu inte så mycket själva resultatet som räknas utan vägen dit.

När man vill testa om det funkar med sax på en låt så vill jag kunna prova utan att behöva ringa in någon utomstående.

Men visst jag tycker också att saxofonister ska få jobb 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigare med hur du spelar/programmerar än att ljudet kommer från ett superdetaljerat bibliotek. Glissandon, fraseringar osv är det som avgör hur det uppfattas. That said: jag har inte hittat något saxljud (tenorsax då) som är enklare att få trovärdigt (ensamt eller i mix) än det i Colossus från EastWest. Och då har jag ändå letat rätt flitigt. Men det är klart, blir ju mycket tycke och smak. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris Hein Horns är rätt schysst. En hel brass-sektion med mängder med samplingar på sax, trumpet och trombon. Det går att göra helt fantastiska grejer med den om man pillar lite.

Sen har ju Yellow Tools nåt stort saxbibliotek också vill jag minnas.. Candy tror jag den heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch Saxlab låter fan förjävligt. Rekommenderas inte. Colossus-saxen är väl helt ok.. Dock så finns nog ingen ordentligt samplad saxofon. Iaf inte i klass med typ The Trumpet. Skaffa en riktig sax istället. 🙂

Nej Saxlab är jättefint! Man ska bara tänka på att försöka få den att INTE låta som en sax. Då blir det perfekt. Mycket lättare att jobba med en massa saxsamplingar, dessutom. Eller har någon provat Viennas medasamplade sax?

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte låna in en saxofonist i 20 minuter som gör jobbet åt dig?

Nej jag har fobi mot saxofonister!! 🙂

Skämt åsido så vill jag kunna sitta och pilla och hitta på egna grejer och det är en process som tar mycket tid.

För mig är det just nu inte så mycket själva resultatet som räknas utan vägen dit.

När man vill testa om det funkar med sax på en låt så vill jag kunna prova utan att behöva ringa in någon utomstående.

Men visst jag tycker också att saxofonister ska få jobb 😄

Då förstår jag. Saxofonister kan vara jobbiga (speciellt om dom råkar befinna sig i coltrane-komplex-fasen), men trumpetare är generellt värre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...