Jump to content
Annons

Då kom dagen man väntat på!


Pesek

Recommended Posts

Jaha, då sitter man här lite svettig och förbannad. Har lyckats undvika detta så länge, men ack nu kom det. Jag spillde ut min första kopp kaffe över mitt midikeyboard och tangentbord till iMacen samt en hel del papper med texter som jag skissat på till Studiofestival Reggae.

Man försöker att vara så försiktig man kan men tammefan man vet att förr eller senare spiller man ut något över skrivbordet. Det har hänt mig förr men nu är första gången sedan jag skaffat mig iMac och lite nya prylar(6mån utan katastrof!).

Samma sak är det när man skaffat en ny mobiltelefon, man bara väntar på dagen D då man tappar den på marken första gången. Sedan går det utför ☺️

Berätta om era händelser i studion/kontoret så jag känner mig mindre misslyckad! Om inte annat kan vi alla ge varandra ett gott skratt. 😛

ps. Råkade posta denna tråd fel först(Off topic), den får någon admin gärna radera! Sry 😄.ds

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag lyckade med konststycket att tappa en pizza rakt ner på min digitalporta..givetvis den "kladdiga" sidan av pizzan åxå.

Så jag hade en mysig hemmakväll med en läskande Tascam 2488, med extra bearniésås ☺️

Saken var den att jag skulle gå iväg med pizzan till "musikhörnet", för att mumsa pizza o kolla på nånting på datorn samtidigt.

Men samtidigt som jag går dit så flyger det in en fågel genom balkongdörren, jag blev så jävla rädd att jag måste bara ha släppt pizzan i farten på något vis. Jag såg aldrig när den landade, för jag tittade på fågelfan..som lyckligtvis flög ut lika fort som den flög in 😎

Sen springer jag bort till min kära porta för att få klart för mig hur den mår 😉

Som tur var så gick det ganska smidigt o göra rent den..disktrasa is the shit må jag säga, jag fick bort allt klet hyfsat snabbt. Det kom nästan inget alls i skårorna där reglagen sitter..TACK O LOV.

Det kom mest vid knapparna ovanför reglagen..men det är ganska tajt där..så det verkar som att det inte kom ner nån bearnié där..hehe..tur att det är trögflytande..haha. Jag har inga problem med tröga knappar eller flottig yta, allt funkar fint 🙂

Jag är medvetan om att storyn kanske låter lite "too much", tyvärr hade jag ingen tanke på o fotografera heller.. 😮

Men jag lägger in en bild på hur maskinen ser ut!

Kan bara säga att jag är glad att portan verkade ta det som en "smörjning", för den funkar i alla väder o kläder 😛

tascam_2488_pri.jpg

Just det..pizzan var god trots en flygtur 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Något klantigt man gjort i studiosammanhang? En polare hade fått nytt trumset, jag kommer dit o testar, manglar på me dubbelpedal.. skinnet på kaggen går hål.. 😛 .. ☺️

Rolig tråd, kan bli kul.Känner du dig bättre nu? 😉

Ps. har tappat sylt i tangentbordet.. det var kladdigt 😄

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckade med konststycket att tappa en pizza rakt ner på min digitalporta..givetvis den "kladdiga" sidan av pizzan åxå.

Så jag hade en mysig hemmakväll med en läskande Tascam 2488, med extra bearniésås ☺️

Saken var den att jag skulle gå iväg med pizzan till "musikhörnet", för att mumsa pizza o kolla på nånting på datorn samtidigt.

Men samtidigt som jag går dit så flyger det in en fågel genom balkongdörren, jag blev så jävla rädd att jag måste bara ha släppt pizzan i farten på något vis. Jag såg aldrig när den landade, för jag tittade på fågelfan..som lyckligtvis flög ut lika fort som den flög in 😎

Sen springer jag bort till min kära porta för att få klart för mig hur den mår 😉

Som tur var så gick det ganska smidigt o göra rent den..disktrasa is the shit må jag säga, jag fick bort allt klet hyfsat snabbt. Det kom nästan inget alls i skårorna där reglagen sitter..TACK O LOV.

Det kom mest vid knapparna ovanför reglagen..men det är ganska tajt där..så det verkar som att det inte kom ner nån bearnié där..hehe..tur att det är trögflytande..haha. Jag har inga problem med tröga knappar eller flottig yta, allt funkar fint 🙂

Jag är medvetan om att storyn kanske låter lite "too much", tyvärr hade jag ingen tanke på o fotografera heller.. 😮

Men jag lägger in en bild på hur maskinen ser ut!

Kan bara säga att jag är glad att portan verkade ta det som en "smörjning", för den funkar i alla väder o kläder 😛

tascam_2488_pri.jpg

Just det..pizzan var god trots en flygtur 😄

Jag önskar jag hade varit med vid det tillfället. Erkänn att du smaskade i dig det som du kunde rädda av pizzan? =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Något klantigt man gjort i studiosammanhang? En polare hade fått nytt trumset ganska nyligen, jag kommer dit o testar, manglar på me dubbelpedal.. skinnet på kaggen går hål.. 😛 .. ☺️ kändes inte så bra..

Rolig tråd, kan bli kul.Känner du dig bättre nu? 😉

Ps. har tappat sylt i tangentbordet.. det var kladdigt 😄

/M

HAHAHAHHAHA! Jävlar så gött jag mår. Skadeglädje is the shit! Vad sa polaren om ditt trumsolo då, blev han imponerad?

Påminner mig om den tiden då man åkte bräda(skateboard). Hade sparat pengar och köpt en bräda av en polare som va i nyskick. En kompis som va rätt skillad ville pröva min och skulle göra en fet heal flip(youtube'a om ni vill veta). Han får på fetaste ollien, snurrar till brädan och landar total jävla fel. Båda fötterna på mitten, den går rakt av. Jag fick inte fram ett ord, hade bara åkt på brädan kanske 20min. Det enda min kompis fick fram va "oj, hamna lite fel". NO SHIT! La ner brädandet efter det 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

"Just det..pizzan var god trots en flygtur" ☺️

Hehe..jag var ju likförbannat hungrig trots det som hände, halvljummen pissa är ju ingen katastrof direkt 😛

Ne. En redig baksmälla och en kall pizza slice i kylen är fan att dö för!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hade sparat pengar och köpt en bräda av en polare som va i nyskick."

Gött när polarna inte är gamla o mossiga ☺️

hehe..sköjja bara..kul story 😛

HAHAHA! Kan bli lite fel när man är ivrig. "gamla o mossiga" *asgarv*

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte klantigt men ändå en mardröm i studion: Vi hade repat som fan för att kunna sätta alla grunder till vår första skiva (utan solon och sång+körer) för att komma undan med ca 3 dagar i studion. Allt flöt på smärtfritt och vi hade bara mixningen kvar. Hela bandet +studioteknikern satt och väntade på vår basist, som alltid är sen, så vi drog på lite knasiga youtubeklipp medans vi väntade. Helt plötsligt sa det bara "poff" (typ) och hela studion dör. Lampor, datorn....Allt slocknar. Vi hoppades såklart att det var ett enkelt strömavbrott men det visade sig efter några minuter, när strömmen kom tillbaka, att det hade gått en "spik" i elnätet och hela hårddisken var kaputt. Även en del andra saker pajade tror jag. Allt vi hade repat för och alla inspelningar var borta....Så sjukt jävla jobbigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte klantigt men ändå en mardröm i studion: Vi hade repat som fan för att kunna sätta alla grunder till vår första skiva (utan solon och sång+körer) för att komma undan med ca 3 dagar i studion. Allt flöt på smärtfritt och vi hade bara mixningen kvar. Hela bandet +studioteknikern satt och väntade på vår basist, som alltid är sen, så vi drog på lite knasiga youtubeklipp medans vi väntade. Helt plötsligt sa det bara "poff" (typ) och hela studion dör. Lampor, datorn....Allt slocknar. Vi hoppades såklart att det var ett enkelt strömavbrott men det visade sig efter några minuter, när strömmen kom tillbaka, att det hade gått en "spik" i elnätet och hela hårddisken var kaputt. Även en del andra saker pajade tror jag. Allt vi hade repat för och alla inspelningar var borta....Så sjukt jävla jobbigt!

Ouch! Som du säger, verkligen en mardröm...... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHAHHAHA! Jävlar så gött jag mår. Skadeglädje is the shit! Vad sa polaren om ditt trumsolo då, blev han imponerad?

Påminner mig om den tiden då man åkte bräda(skateboard). Hade sparat pengar och köpt en bräda av en polare som va i nyskick. En kompis som va rätt skillad ville pröva min och skulle göra en fet heal flip(youtube'a om ni vill veta). Han får på fetaste ollien, snurrar till brädan och landar total jävla fel. Båda fötterna på mitten, den går rakt av. Jag fick inte fram ett ord, hade bara åkt på brädan kanske 20min. Det enda min kompis fick fram va "oj, hamna lite fel". NO SHIT! La ner brädandet efter det 😛

"Skadeglädje is the shit!" Haha 😄 Kul att du blev på bättre humör, jorrå, han var impad av solot men inte av hålet.. ☺️

Varför lade du ner brädandet för en sån sak? Du kanske skulle blivit skateproffs? 😮 Jaja. 😉

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner mig om den tiden då man åkte bräda(skateboard). Hade sparat pengar och köpt en bräda av en polare som va i nyskick. En kompis som va rätt skillad ville pröva min och skulle göra en fet heal flip(youtube'a om ni vill veta). Han får på fetaste ollien, snurrar till brädan och landar total jävla fel. Båda fötterna på mitten, den går rakt av. Jag fick inte fram ett ord, hade bara åkt på brädan kanske 20min. Det enda min kompis fick fram va "oj, hamna lite fel". NO SHIT! La ner brädandet efter det 😛

HAHAHA! Sååå snopet! "Men...men...min bräda...?" HAHA jätte roligt! Men ledsen för din skull ändå =)

I vanlig ordning när helgen kommer så dricker jag alldeles för mycket alkohol vid musicerandet. En kväll nu i maj så var det rödvin på listan. Flaskan dracks ihop med x antal whiskey. Strax efter midnatt ska jag bara sätta mej vid datorn för att kolla lite vad jag egentligen fått ihop under kvällens mixande. Bra i gasen sätter ett nyupphällt glas rödvin bredvid monitorn. Eftersom rummet är mörkt som i en smedröv så sträcker jag mej efter lampan som är bakom vinglaset. Vinglaset har jag redan glömt bort vid detta lag, vilket jag såklart slår ut med handen på väg mot lampan.

Resultat = 1 kvadratmeter stor rödvins fläck på den ljusbeiga tapeten. (Ingen utrustning sabbad, tack o lov, men ändå väldigt irriterande att behöva måla om hela väggen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

För många herrans år sedan, när jag hade en Amiga 500 (dator o t-bord i ett för den som inte vet det) så var jag jättebakis och hade smidigt nog ställt fram en liter vatten på bordet som stod alldeles intill sängen innan jag hade somnat in. Tack, tänkte jag tacksamt till mig själv när jag vaknade o fick syn på tillbringaren varpå jag sträckte mig efter den och slog omkull den så att en liten vatten välte ut över datorn. Jag kom j-t snabbt på fötterna trots bakfyllan och vände datorn upp o ner och lät den stå så ett dygn eller två. Sedan... så funkade den som om ingenting hade hänt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan, samma dag som jag köpt en ny fiiiiiin gitarr och lagt henne (gitarren alltså) försiktigt på sängen.. kommer frugan hem från jobbet, tar av sig bältet och kastar det som vanligt...... PÅ SÄNGEN som står 3 meter längre bort. Såklart en klockren träff med bältespännet mitt på framsidan på guran, OUFF, ett fint brunt märke första dagen, välkommen hem, älskling, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.

En gång satt jag o käkade lite nachos med någon allmänt smaskig salsasås, satt vid min dator (studiodator och "vanlig dator" i ett) och tittade på Prison Break under någon sömnlös natt...

På något sätt så välter jag ut skålen med salsasås, och helt plötsligt blev halva tangentbordet dränkt i denna kletiga jävla gegga. Så det var bara att springa o hämta papper och plocka bort varenda tangent och torka rent...

Tog sin lilla tid kan jag säga... Fast mest bitter var jag nog över att salsasåsen var slut efter det 🙂

Kanske lite off-topic men ändå en lite smårolig händelse så här nu efteråt^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått byta ut ett X antal tangentbord på grund av glas som stått alldeles för nära. Helst precis nyfyllda med cola som ger den härligt klibbiga känslan i månader efteråt, oavsett hur mycket tangenter man plockar loss och torkar/tvättar av.

Får se det från den ljusa sidan, har ju hunnit prova igenom en hel del tangentbord i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju lägga till en fadäs till som inträffade i början av 90-talet. Vi hade hyrt in oss i en studio neråt Höör till och spelat in allting utom körerna. Skulle tro vi lagt ner 2-3 helger på detta. Sista helgen skulle som sagt gå åt till att lägga körerna o så skulle vi mixa sista dagen. Vi kommer dit, han som äger studion letar efter vårt band (ja, det var på den tiden...) och hittar det inte. Frågar sin hjälpreda som först bara ser frågande ut. Så säger studioägaren, "ja, det bandet som det stod Magnus på". Hjälpredan ser nollställd ut och blir sedan ganska vit i fejset. "Det är ju det... det är ju... det står ju "Magnus" på vårt slaskband som vi brukar använda... ju...". Så kan det gå. Namnge aldrig två band med helt olika avsikt med samma namn. Allt det vi spelat in var borta och vi packade ihop och åkte hem, ingen betalning till studion så klart. Jag har dock kvar en råmix vi gjorde näst sista helgen, som ett minne av demon som aldrig blev klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan. jag ägde en gång en sån här (godtycklig bild från nätet):

b_saz.gif

En saz. Enkel i designen men handplockad nånstans i det inre Turkiet och välljudande. Jag släpade den i min packning en hel tågluff hem. Ja ni hajjar. Ögonsten.

Den hängde mest på en krok på väggen. En vanlig jävla dag dammsög jag; ni vet man hukar sig för att "komma åt under"... reser mig upp och lyfter mha ryggen sazen av kroken ... Pang. Kras. Fan. Fan.

Fan.

Det var rätt länge sen, men det smärtar faktiskt fortfarande när jag tänker på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 2 år sen så jobbade jag på mitt projektarbete i skolan som innebar att göra lite musik, i skolans egna lilla "studio". Brukade sitta där efter skoltid och bara plonka o försöka få ngt gjort... Tiden gick och dagen innan julavslutningen kom och jag satt efter skoltid som vanligt o försökte göra så mkt som möjligt innan lovet. När klockan blev runt 5 så tänkte jag gå därifrån och stänger datorn, går mot dörren och försöker öppna låset, men det vrider bara runt o runt. Jag får panik! Shit, vad ska jag göra?!

Går mot fönstret o funderar t.o.m på att hoppa ut genom det, ca 1,5 meter ner. Inte så farligt, eller?

Fast sen ringer jag hem, skaffar nummer till musikrektorn som förhoppningsvis är kvar i skolan vid den tiden. Ringer honom o säger att jag är inlåst i den salen. Han kommer och öppnar, men när han öppnar så flyger fönstret upp av tvärdrag och jag går för o stänga det. Under tiden så klantar sig rektorn med låset o tror att han fixar det, men guess what? han låser in sig själv också. 😆

Och sen säger han det till mig, med en sådär halvt skyldig ton i rösten. Han ringer sen schemaläggaren som lyckligtvis var kvar på sitt kontor och han får komma o låsa upp.

Allt ordnade sig till slut och vi skrattade gott åt det efteråt, men det var panik i stunden och det glömmer jag inte. 😱

Kimmi

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade rejält med otur med en mikrofon för ett år sedan. Först använde jag den som en hammare, varpå jag tappade den i golvet, sedan råkade jag lägga den i frysen. Därefter spillde jag öl på den, tappade den i ett glas vatten och körde över den med en bil. Det hela avslutades med att jag råkade värma den i mikrovågsungnen och gräva ned den i skogen.

Eller nej just fan, jag fick ju betalt för att göra det... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade rejält med otur med en mikrofon för ett år sedan. Först använde jag den som en hammare, varpå jag tappade den i golvet, sedan råkade jag lägga den i frysen. Därefter spillde jag öl på den, tappade den i ett glas vatten och körde över den med en bil. Det hela avslutades med att jag råkade värma den i mikrovågsungnen och gräva ned den i skogen.

Synd att du grävde ner den, ljudet med den lär ju blivit väldigt färgat iaf.. ☺️

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...