Jump to content
Annons

Akatsuki

Recommended Posts

Hejsan allihopa!

Nu vet jag inte om detta är rätt forumdel att posta i... men jag gör ett försök.

Mitt band ska skaffa en privat domän där vi kan dela med oss av ljudfiler, texter och så vidare. Till detta behöver vi ett ftp-utrymme och nu så frågar jag er som vet något:

Vet ni något webbhotell/ftp-grejjs som är både billigt, säkert och bra?

Är väldigt tacksam för svar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
www.one.com RIKTIGT bra och billigt! Bästa som finns?
Nej, de tillåter inte nerladdning av media (mp3 och video)

Jag har kört hos dem i flera år och det har alltid funkat skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

www.one.com RIKTIGT bra och billigt! Bästa som finns?
Nej, de tillåter inte nerladdning av media (mp3 och video)

Jag har kört hos dem i flera år och det har alltid funkat skitbra.

Där ser man! Till mig sa de, att jag kan om jag vågar. Men om besökare tar hem mer än 1Mb/session eller hur det var så stängdes mitt konto...

Vilket då utesluter mp3 på 4-8Mb och för att inte tala om video, så jag har inte vågat testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

I stället för att åter igen dra igång det det sedvanliga bråket om hur bra/dåliga b-one (eller one, som de numera heter) är, så sök gärna på detta och andra forum, så hittar du oräkneliga skräckhistorier om dem...

Enligt One's bestämmelser, får webutrymmet inte vara lagringsutrymme för nedladdningsbar musik, utan de har rätt att utan förvarning stänga av websiten i så fall. Ett mycket otryggt ställe för musiker med andra ord - och därför olämpligt att rekommendera, även om det uppenbarligen har fungerat hittills för vissa...

Hur är det möjligt att erbjuda fri trafik?

Vår unika serveruppsättning ger oss möjligheten att erbjuda våra kunder fri trafik på sina webhotell skonto. Många av våra konkurrenter skulle säga att det är inte är möjligt. Ändå har vi sedan 2002 gett våra kunder denna service. Idag har vi kunder som har mer än 25 miljoner hits och mer än 1000 Gb trafik per månad.

Vi erbjuder dock inte möjligheten för våra kunder att ha en renodlad download-sida hos oss. En download-sida är en sida där varje enskild hit genererar mer än 1 MB trafik.

Jag har goda erfarenheter av följande, som ger generöst tilltaget utrymme för vettiga pengar - och som garanterat tillåter nedladdning av MP3:or:

http://www.scorpiondata.com/ (svenskt webhotell) Jag har det som lite av en "slask"-domän i nuläget, men det har visat sig stabilt numera, så jag får se vad jag ska använda det till senare...

http://www.lunarpages.com/ (min ena spegling av testsiten ligger här)

http://www.infinology.com/unixlimited.htm (fast de är inte lika generösa som de har varit tidigare...) min firmasite och den ena speglingen av testsiten ligger här.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag använder www.oderland.com. Inte det billigaste men inte det dyraste heller... Men grymt stabilt. Har aldrig haft problem och dom tillåter mp3-filer.

Har också Oderland. Mycket nörjd och det funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Surftown, krånglade lite förut med databaserna, men sen de uppgraderade så har det funkat kanon. De fick bäst i test i råd och rön också.

Annars verkar Loopia vara bra. Jag har ett domännamn reggat via dem. Men de är lite dyrare på webhotell.

Redigerat av Daniel H
Link to comment
Dela på andra sajter

www.binero.se har väldigt bra grejer vad jag sett hittills - ska själv skaffa ett konto där ganska snart.

En fördel med dem är att de erbjuder Ruby on Rails, något som är ovanligt på billigare webhotell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Surftown, krånglade lite förut med databaserna, men sen de uppgraderade så har det funkat kanon. De fick bäst i test i råd och rön också.

Surftown har jag till min privata website - och deras databaser och mail har trasslat en del, men det har som sagt lösts nu. De har dessvärre ungefär lika luddiga regler som One när det gäller MP3:or, men verkar inte vara lika klantiga när det gäller att stänga ner utan förvarning om någon överskrider deras trafikgränser.

Annars verkar Loopia vara bra. Jag har ett domännamn reggat via dem. Men de är lite dyrare på webhotell.

När det gäller domänregistrering, så håller jag mig till http://www.godaddy.com . Billigare än andra registrars jag har hittat - och så är det smidigare att ha en separat registrar för domänerna, så att man kan ändra dns-pekare själv om man byter till ett annat webhotell för sin domän - och så har man alla domäner samlade på ett ställe. Om man har ett webhotell som registrar, så blir det ofta krångligare eftersom man får be dem göra förändringar och får vänta tills wenhotellet har tid, i stället för att dfixa det omedelbart själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder www.oderland.com. Inte det billigaste men inte det dyraste heller... Men grymt stabilt. Har aldrig haft problem och dom tillåter mp3-filer.

Har också Oderland. Mycket nörjd och det funkar bra.

Oderland verkar kanon. Har mailat lite med dom ang. VPS-tjänst (Virtual Private Server) som dom ska lansera så småningom, är grymt sugen på att byta från vanligt webhotell till en sån.

Kör one.com nu och har än så länge inte haft några problem alls med dom. Deras mysql-anslutningar var dock jävligt sega ett kort tag, men det verkar ha ordnats upp nu. Flyttade dessutom över .mp3 och .flv (video) i samband med att jag uppdaterade min websida och det har funkat fint än så länge iaf. Är dock ingen mördartrafik där.. Vet flera som haft mycket video i hög upplösning på sina one.com-konton (inkl. relativt mycket trafik) under lång tid utan att blivit avstängda.

edit stava

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har min bandhemsida www.theblacklodge.be på one.com.

Vi har en hel del mp3-filer där och inget har hänt. Jag visste inte ens om de reglerna som nämns här. Har haft sidan i snart tre år. Däremot så får jag alltid en betalningspåminnelse utan att jag fått själva fakturan. Det är störande. Jag kontaktade dem och de skickade en kopia på deras mail med fakturan som de hävdade att de skickat. Det har INTE hamnat i spamkorgen så jag vet inte var de tar vägen. Känner flera som har problem med just one.com och detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett antal trådar i ämnet tidigare, så jag rekommenderar att du söker upp/läser igenom dem.

Här är min personliga sammanfattning:

Varning för One (fd. B-One). Musiker-ovänliga användaravtal och spydig (!) supportpersonal.

Många verkar använda Surftown utan problem, men avtalet är klart och tydligt om att mp3/mediafiler inte är tillåtna.

Även Cliche förbjuder nedladdningsbara mp3-filer hos sina användare.

Själv har jag haft Loopia och var jättenöjd med allt även om det var lite dyrt.

Jag bytte till Binero (fd. Aleborg) när de hade nypremiär och nappade på deras erbjudande (som gav halva priset på det första året). Än så länge är jag mycket nöjd.

Jag är dock fortfarande nyfiken på Box Hosting efter att ha pratat med deras personal. Där ska det heller inte vara några problem med musikfiler.

Uppdatering: Jag är fortfarande mycket nöjd med Binero.

Efter semestern ska jag slutföra en migrering till Binero på jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surftown har jag till min privata website - och deras databaser och mail har trasslat en del, men det har som sagt lösts nu. De har dessvärre ungefär lika luddiga regler som One när det gäller MP3:or, men verkar inte vara lika klantiga när det gäller att stänga ner utan förvarning om någon överskrider deras trafikgränser.

Så här säger surftown om filer:

Det är inte tillåtet att utnyttja ett Webbhotell för olagligt material (med vilket avses material som Kunden inte har rätt att tillhandahålla eller lagra, oavsett om det är bilder, filmklipp eller länkar till bilder eller annat), och sådant material får därför inte förekomma på någon av Surftowns servrar.

Förbudet gäller, oavsett om det är endast är Kunden, ett begränsat eller obegränsat antal personer, som har tillgång till materialet. Surftown förbehåller sig vidare rätten att radera innehåll som zip, MP3, jpg och liknande, ifall dessa belastar servrarna i orimligt hög grad.

Syftet med Surftowns Webhotell är inte att de ska fungera som en extern hårddisk för lagring utav större mängder filer för fri nerladdning eller visning, utan att de ska utgöra en visnings- och/eller försäljningsplats för privata fysiska och juridiska personer.

Som jag förstår det här så är det inte tillåtet att lägga upp filer som du inte har tillstånd från upphovsrättshavaren att ha där. Din egen musik är har du ju rätten till och får där med ha på webbhotellet. Det som står om fildelning tolkar jag som att man inte får använda det som lagringsutrymme för filer typ som sajten speedyshare.com. När du lägger upp din musik blir ju hemsidan en visningsplats (för att använda deras ord) för din musik.

Redigerat av Daniel H
Link to comment
Dela på andra sajter

Surftown förbehåller sig vidare rätten att radera innehåll som zip, MP3, jpg och liknande, ifall dessa belastar servrarna i orimligt hög grad.

Hacke har haft hög trafik på sina mp3:or utan problem. Andra har haft problem med raderade filer för mindre.

"Orimligt hög grad" är en högst svårdefinierad term.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surftown har gått ifrån begreppet fri trafik och har nu satt trafikgränser för sina olika kontotyper. Vill minnas att gränsen ligger på 10 GB per månad för det billigaste hotellet.

De har också ändrat sin policy när någon överskrider gränsen och kontaktar kunden istället för att radera filer, som de gjorde tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surftown har gått ifrån begreppet fri trafik och har nu satt trafikgränser för sina olika kontotyper. Vill minnas att gränsen ligger på 10 GB per månad för det billigaste hotellet.

De har också ändrat sin policy när någon överskrider gränsen och kontaktar kunden istället för att radera filer, som de gjorde tidigare.

30 GB/månad på starter: http://www.surftown.se/default.aspx?docid=...e2-fc306ff25b87

Link to comment
Dela på andra sajter

Surftown har gått ifrån begreppet fri trafik och har nu satt trafikgränser för sina olika kontotyper. Vill minnas att gränsen ligger på 10 GB per månad för det billigaste hotellet.

De har också ändrat sin policy när någon överskrider gränsen och kontaktar kunden istället för att radera filer, som de gjorde tidigare.

De passar sig nog nu och ser till att sköta det snyggt, när de har fått "bäst i test"-stämpel av Råd & Rön... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit kund hos Levonline i ungefär 10 år. Ett lite dyrare alternativ, men värt varenda krona!

Fattar inte fördelarna alls?? Verkar vara som vilket webhotell som helst, enda skillnaden att dom är väldgt dyra. Kan jag ha missat nåt? Berätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit kund hos Levonline i ungefär 10 år. Ett lite dyrare alternativ, men värt varenda krona!
Fattar inte fördelarna alls?? Verkar vara som vilket webhotell som helst, enda skillnaden att dom är väldgt dyra. Kan jag ha missat nåt? Berätta.

Ja, vad ska jag berätta...? Det blir ju lite åsiktsinfekterat. Men lite kortfattat i alla fall:

Levonline hamnar alltid i topp i diverse "bäst-i-test":er, år efter år. Och i år var ingen skillnad. Enligt Internetworld 2/2008 "övertygar [Levonline] på nytt med testets bästa driftsäkerhet. Men stökig kontrollpanel och helgstängd support snuvar Levonline på titeln."

"Dyrt" är relativt och varierar med hur mycket fakta man orkar samla in på egen hand. Att förlita sig endast på flashiga "endast-NN-kronor"-banners kan leda till riktiga skitdealar.

Jag prioriterar driftsäkerhet, tillgänglighet, utvecklingsmöjligheter och framför allt support. Levonline lever upp till mina förväntningar som lätt är värda de 150 exkl. i månaden jag betalar för min abonnemangstyp.

Men det är ju bara jag, som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon här som verkligen har blivit utslängd från one.com för att ha erbjudit nedladdning av mp3-filer el. är det mest snack?
Här har du mig. Avstängd två gånger.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit kund hos Levonline i ungefär 10 år. Ett lite dyrare alternativ, men värt varenda krona!
Fattar inte fördelarna alls?? Verkar vara som vilket webhotell som helst, enda skillnaden att dom är väldgt dyra. Kan jag ha missat nåt? Berätta.

Ja, vad ska jag berätta...? Det blir ju lite åsiktsinfekterat. Men lite kortfattat i alla fall:

Levonline hamnar alltid i topp i diverse "bäst-i-test":er, år efter år. Och i år var ingen skillnad. Enligt Internetworld 2/2008 "övertygar [Levonline] på nytt med testets bästa driftsäkerhet. Men stökig kontrollpanel och helgstängd support snuvar Levonline på titeln."

"Dyrt" är relativt och varierar med hur mycket fakta man orkar samla in på egen hand. Att förlita sig endast på flashiga "endast-NN-kronor"-banners kan leda till riktiga skitdealar.

Jag prioriterar driftsäkerhet, tillgänglighet, utvecklingsmöjligheter och framför allt support. Levonline lever upp till mina förväntningar som lätt är värda de 150 exkl. i månaden jag betalar för min abonnemangstyp.

Men det är ju bara jag, som sagt.

Tycker ändå det är saftiga priser för 15gb/mån och endast standardtjänster. På andra ställen får man en VPS med mer gb/månad för mindre pengar. Vilka webhotell/serverhotell har problem med drift idag egentligen? Fattar som om dom allra flesta har väldigt god redundans nuförtiden, eller har jag bara haft tur?

Jämför med GleSYS t ex: http://www.glesys.se/serverhotell/vps.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka webhotell/serverhotell har problem med drift idag egentligen? Fattar som om dom allra flesta har väldigt god redundans nuförtiden, eller har jag bara haft tur?

Det är väldigt bra säkerhet numera.

Titta på statistiken som jag har genom en extern tjänst som varnar för eventuell downtime.

holmerup.com är hos Surftown

holmerup.biz är hos Infinology

holmerup.org är hos Scorpiondata

testrecordings.net är hos Lunarpages

Hittills i år har alla haft 100% uptime - förutom Surftown som har varit nere i ca 2 minuter och alltså är helt försumbart i sammanhanget.

I övrigt är det Lunarpages som har haft minst downtime sedan jag började med den här testtjänsten i januari 2007 - och det är de som ger mest "bang-for-the-buck", så priset säger verkligen inte allt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Surftown har gått ifrån begreppet fri trafik och har nu satt trafikgränser för sina olika kontotyper. Vill minnas att gränsen ligger på 10 GB per månad för det billigaste hotellet.

De har också ändrat sin policy när någon överskrider gränsen och kontaktar kunden istället för att radera filer, som de gjorde tidigare.

De passar sig nog nu och ser till att sköta det snyggt, när de har fått "bäst i test"-stämpel av Råd & Rön... 😉

Jo, vilket de också ogenerat gick ut med. Men jag ser det som något rakt igenom positivt. Antagligen har de fått mersmak av att hamna högst upp i listan och kommer att fortsätta på den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...