Jump to content
Annons

Rösten "sänker" resten av låten?


linuskarlsson

Recommended Posts

Hallå, jag håller på med en låt tillsammans med en kompis. Men problemet är att när till exempel sången kommer in så "duckar" alla andra ljud, likadant när man höjer basen på basen.

Vi har prövat att sätta Mastering Suite på Bypass (Vi använder Reason). Det blir typ likadant ändån. Och basen låter klen. När man sedan försöker öka basen eller volymen på den så sker samma sak som när man ökar volymen på rösten. Vad är problemet? Ska vi sänka volymen i mixern?

/ Linus K

Utan Mastersuite: http://www.speedyshare.com/554528642.html

Med Mastersuite: http://www.speedyshare.com/157550921.html

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hallå, jag håller på med en låt tillsammans med en kompis. Men problemet är att när till exempel sången kommer in så "duckar" alla andra ljud, likadant när man höjer basen på basen.

Vi har prövat att sätta Mastering Suite på Bypass (Vi använder Reason). Det blir typ likadant ändån. Och basen låter klen. När man sedan försöker öka basen eller volymen på den så sker samma sak som när man ökar volymen på rösten. Vad är problemet? Ska vi sänka volymen i mixern?

/ Linus K

Som vanligt, är det bättre att du lägger upp låten så vi kan höra. Men det är uppenbart att det du inte lärt dig hur man mixar tillräkligt bra än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

http://www.speedyshare.com/157550921.html Där har du den. Jag vet att jag inte mixar så bra, det är därför jag vänder mig till er.

Det är med mastern. Utan mastern slår basen lite hårdare, och kicken med. Men problemet med sången återstår. Och det är inte den sången som ska vara i slutskedet, så börja inte gnälla på det.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på jobbet just nu så jag kan inte lyssna men jag kan skriva lite spontana reaktioner;

Det är alltså inte så att du har någon limiter eller något på? För det är ju så att om du höjer ett ljud så blir ju dom andra svagare i förhållande till det höjda ljudet? Annars kan det vara så att du behöver dela in frekvenserna bland instrumenten lite bättre. Instrument A kan få spela 100Hz och instrument B kan få spela 1000Hz. Då krockar ingenting. Om två instrument ligger i precis samma frekvensregister kan bara en av dem (högst) höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på jobbet just nu så jag kan inte lyssna men jag kan skriva lite spontana reaktioner;

Det är alltså inte så att du har någon limiter eller något på? För det är ju så att om du höjer ett ljud så blir ju dom andra svagare i förhållande till det höjda ljudet? Annars kan det vara så att du behöver dela in frekvenserna bland instrumenten lite bättre. Instrument A kan få spela 100Hz och instrument B kan få spela 1000Hz. Då krockar ingenting. Om två instrument ligger i precis samma frekvensregister kan bara en av dem (högst) höras.

Vi har ju mastern på iaf, vet inte vad som ingår i den i Reason. Här är iallfall utan Mastering Suiten:

http://www.speedyshare.com/554528642.html

Tycker ni det låter bättre? Men jag tycker ändå problemet när sången kommer in är kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, jag håller på med en låt tillsammans med en kompis. Men problemet är att när till exempel sången kommer in så "duckar" alla andra ljud, likadant när man höjer basen på basen.

Vi har prövat att sätta Mastering Suite på Bypass (Vi använder Reason). Det blir typ likadant ändån. Och basen låter klen. När man sedan försöker öka basen eller volymen på den så sker samma sak som när man ökar volymen på rösten. Vad är problemet? Ska vi sänka volymen i mixern?

/ Linus K

Som vanligt, är det bättre att du lägger upp låten så vi kan höra. Men det är uppenbart att det du inte lärt dig hur man mixar tillräkligt bra än.

Vilken jävla trevlig attityd du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.speedyshare.com/157550921.html Där har du den. Jag vet att jag inte mixar så bra, det är därför jag vänder mig till er.

Det är med mastern. Utan mastern slår basen lite hårdare, och kicken med. Men problemet med sången återstår. Och det är inte den sången som ska vara i slutskedet, så börja inte gnälla på det.

De e väl att du mosar ner allt (eller upp mot) en limiter. höjer du tex basen-i-basen med några db så mosar du ju upp den mot en redan hårt slitande limiter/kompressor (det blir mosigt, pumpkompress och trycker bort annat.) Läste inte så noga, men om du vill få plats med rösten så den hörs kan du ju chaina den till ett eq reglage på bred Q på några andra spår så att röstens input sänker valfritt spår. Lite trixxigt men sitter som en smäck om man ger det lite tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.speedyshare.com/157550921.html Där har du den. Jag vet att jag inte mixar så bra, det är därför jag vänder mig till er.

Det är med mastern. Utan mastern slår basen lite hårdare, och kicken med. Men problemet med sången återstår. Och det är inte den sången som ska vara i slutskedet, så börja inte gnälla på det.

De e väl att du mosar ner allt (eller upp mot) en limiter. höjer du tex basen-i-basen med några db så mosar du ju upp den mot en redan hårt slitande limiter/kompressor (det blir mosigt, pumpkompress och trycker bort annat.) Läste inte så noga, men om du vill få plats med rösten så den hörs kan du ju chaina den till ett eq reglage på bred Q på några andra spår så att röstens input sänker valfritt spår. Lite trixxigt men sitter som en smäck om man ger det lite tid.

Ja, det kan ju vara därför. Lyssna gärna på den omastrade versionen om du har tid, där är det inget problem med basen, utan bara sången. Det låter konstigt just när sången kommer in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, det är ju en compressor inbyggd i mastern. Jag har tagit bort mastern och som du hör så är allt bra utan rösten, som låter konstigt på SHHHHIIINNING, men det kanske bara är jag som tar i ovanligt mycket mot vad gör i resten av sångbiten? Det är kanske eh-eh-eh ljudet som ger en typ av "synvilla" så det låter högre?

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag är lite off, men vadå "slå av" och "slå på" mastern? Och vadå inbyggd kompressor i mastern? Mastern är ju den regel som allt ljud passerar genom. Slår du av den så blir ju allt tyst. Har du då alltså någon kompressor inbygvgt i mastern som alltså ligger som någon sorts insert eller vadå?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag är lite off, men vadå "slå av" och "slå på" mastern? Och vadå inbyggd kompressor i mastern? Mastern är ju den regel som allt ljud passerar genom. Slår du av den så blir ju allt tyst. Har du då alltså någon kompressor inbygvgt i mastern som alltså ligger som någon sorts insert eller vadå?

:rolleyes:

Jag menar den dära "Mastering suiten" som ligger under Hardware Devicen i Reason. Jag är inte så haj på detta, så förlåt om jag förvirrar det för er. Lät det bättre utan masteringsuiten på eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hallå, jag håller på med en låt tillsammans med en kompis. Men problemet är att när till exempel sången kommer in så "duckar" alla andra ljud, likadant när man höjer basen på basen.

Vi har prövat att sätta Mastering Suite på Bypass (Vi använder Reason). Det blir typ likadant ändån. Och basen låter klen. När man sedan försöker öka basen eller volymen på den så sker samma sak som när man ökar volymen på rösten. Vad är problemet? Ska vi sänka volymen i mixern?

/ Linus K

Som vanligt, är det bättre att du lägger upp låten så vi kan höra. Men det är uppenbart att det du inte lärt dig hur man mixar tillräkligt bra än.

Vilken jävla trevlig attityd du har.

Det är din tolkning av det hela. Ditt problem å inte mitt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag sitter på jobbet just nu så jag kan inte lyssna men jag kan skriva lite spontana reaktioner;

Det är alltså inte så att du har någon limiter eller något på? För det är ju så att om du höjer ett ljud så blir ju dom andra svagare i förhållande till det höjda ljudet? Annars kan det vara så att du behöver dela in frekvenserna bland instrumenten lite bättre. Instrument A kan få spela 100Hz och instrument B kan få spela 1000Hz. Då krockar ingenting. Om två instrument ligger i precis samma frekvensregister kan bara en av dem (högst) höras.

Vi har ju mastern på iaf, vet inte vad som ingår i den i Reason. Här är iallfall utan Mastering Suiten:

http://www.speedyshare.com/554528642.html

Tycker ni det låter bättre? Men jag tycker ändå problemet när sången kommer in är kvar.

"Vi har ju mastern på iaf, vet inte vad som ingår i den i Reason." :rolleyes: Alltså använd aldrig nåt som du inte vet hur man använder det. Det kommer bara att förvärra det hela. Om man inte kan mixa bra så är det ingen idé att försöka mastra överhuvudtaget än. Om du har inte har gjort det än, köp mixologin. Att basen låter klent beror på att du inte lärt dig än var ungefär man brukar höja och skära i basen och hur man använder kompressorn för att få den där punchen i basen. Som sagt var köp mixologin. Det är en bra start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ju ditt resonemang. Har dom inte riktigt koll på hur man använder sina pryttlar och har velig terminologi så kan man ju anta

"Men det är uppenbart att det du inte lärt dig hur man mixar tillräkligt bra än."

Och visst, att lattja med grejer man inte har koll på kan sabba det man pillar med

"Alltså använd aldrig nåt som du inte vet hur man använder det. Det kommer bara att förvärra det hela"

Men, man lär sig aldrig om man blankt skiter i att experimentera. Om du verkligen applicerat det resonemanget på dig själv hade folk fortfarande gått kurser för att få koll på startmenyn i windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag förstår ju ditt resonemang. Har dom inte riktigt koll på hur man använder sina pryttlar och har velig terminologi så kan man ju anta

"Men det är uppenbart att det du inte lärt dig hur man mixar tillräkligt bra än."

Och visst, att lattja med grejer man inte har koll på kan sabba det man pillar med

"Alltså använd aldrig nåt som du inte vet hur man använder det. Det kommer bara att förvärra det hela"

Men, man lär sig aldrig om man blankt skiter i att experimentera. Om du verkligen applicerat det resonemanget på dig själv hade folk fortfarande gått kurser för att få koll på startmenyn i windows.

Att använda nåt för att man förväntas använda saker i en mix utan att satt sig in i det hela kommer bara att förvärra mixen. Genom att exempelvis läsa mixologin får man lite grundkunskaper att börja med. Men om man inte ens har det, till vilken nytta använder man då nåt?? På vilket vis blir det bättre????

"Men, man lär sig aldrig om man blankt skiter i att experimentera". Sant men först lär dig reglerna innan du bryter dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att erat största problem är att ni pressar nivåerna för hårt redan innan ni lägger någonting på masterbussen. Jag kan ha fel men tro inte att det är bra att göra en mix så stark som möjligt. Det viktiga är att inte pressa för mycket innan mastering och att låta transienterna ha en viss bred. Har man det inte redan från början finns det ingenstans att lägga sången. Antingen hörs sången och då försvinner trummorna eller så hör man kvadade transienter någonstans i bakgrunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar den dära "Mastering suiten" som ligger under Hardware Devicen i Reason. Jag är inte så haj på detta, så förlåt om jag förvirrar det för er. Lät det bättre utan masteringsuiten på eller?

Mastering Combin består av en eq, en stereobreddare, en kompressor och en limiter i seriell följd. Dessutom är 'Input gain' höjt från början i limitern.

Så om jag vore er skulle jag kasta mastering-sviten och bara lägga till de burkar/effekter som ni måste ha.

Att bygga en multibandskompressor vore kanske användbart så du kan pressa frekvensbanden individuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Linus. Släng allt på masterbussen. Håller däremot inte med om att man behöver en mulitbandkompressor släng den också. Gör en riktigt bra mix även om den är ljudsvagare och gärna 24 eller 32 bitar och minst 44 KHz. Mastra den sedan i efterhand eller skicka den till någon som kan.

Er mix har redan krossat för mycket fina grejer bara för att låta starkt. Ni kan få upp volymen sen och det är inga problem. Men om allt är i taket redan när sången ska på kommer det inte att bli bra.

Låten är bra men nivåerna måste ner om ni en gång vill att er fina låt ska låta kraftfull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Linus. Släng allt på masterbussen. Håller däremot inte med om att man behöver en mulitbandkompressor släng den också. Gör en riktigt bra mix även om den är ljudsvagare och gärna 24 eller 32 bitar och minst 44 KHz. Mastra den sedan i efterhand eller skicka den till någon som kan.

Er mix har redan krossat för mycket fina grejer bara för att låta starkt. Ni kan få upp volymen sen och det är inga problem. Men om allt är i taket redan när sången ska på kommer det inte att bli bra.

Låten är bra men nivåerna måste ner om ni en gång vill att er fina låt ska låta kraftfull.

Tack, detta hjälpte enorm! Har sänkt volymen på allt och det låter finfint. Var redo för nästa klubbhit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...