Jump to content
Annons

DIY-byggprojekt på 13 kvadrat!


Recommended Posts

Annons
  • Svar 676
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Gjorde bara ett enkelt test som man alltid gör när man precis installerat lite lyssning så där.

Skapade en svepande sinusvåg och upptäcker till min förskräckelse att jag har en kraftig volymökning vid exakt 43 Hz.

Skulle gärna vilja testa min lyssning (tror mitt rum fetsuger). Hur gjorde du / hur gör man? Sorry för OT.

Jag skapade en svepande sinusvåg i Wavelab men det går bra med vilket program som helst som har en signalgenerator.

Sen satte jag mig vid sweetspoten och lyssnade med öronen bara.

Man märker ganska tydligt om nåt är galet. Frekvenserna som är felaktigt behandlade i rummet har en tendens att "sticka" iväg, volymmässigt sett.

För mig var det då värst vid 43 Hz.

Detta bekräftades även av Gilbert här på forumet som är en jäkel på att räkna ut sakerna en annan hör!

Riktiga mätningar kommer göras snarast möjligt men har lite jobb framför mig så tiden räcker inte till riktigt.

Ha det gott!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli intressant att se lite mätdata. Om du har tid så skulle jag göra ett svep både med högtalare och lyssnare i "lyssningsposition" och ett till med micken i ett hörn och subben i motsatt hörn (för att på så vis kunna se alla stående vågor som existerar i rummet). Hur var det med din vägg (den tunna)? Finns det ett lika stort rum till på andra sidan?

EDIT: Testade du att gå längs väggarna medan du spelade 43 Hz?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx NinjaJakoV!

Bara att köra igång slejnard!

Om du har chansen att bygga från skratch så se till att få bra proportioner i ditt rum redan från början.

Det finns en massa matnyttiga länkar här i min tråd om detta så läs igenom grejjerna så hittar du.

Gilbert och Claes är två snubbar här på forumet som är überduktiga på sånt här med en jäkla massa erfarenhet och kommer garanterat hjälpa dig.

Skapa en tråd här oxå när du bygger så får du massa sköna snubbar som kan hjälpa dig med dittan och dattan!

Ha det gott och var rädda om er!!!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli intressant att se lite mätdata. Om du har tid så skulle jag göra ett svep både med högtalare och lyssnare i "lyssningsposition" och ett till med micken i ett hörn och subben i motsatt hörn (för att på så vis kunna se alla stående vågor som existerar i rummet). Hur var det med din vägg (den tunna)? Finns det ett lika stort rum till på andra sidan?

EDIT: Testade du att gå längs väggarna medan du spelade 43 Hz?

göra ett svep både med högtalare och lyssnare i "lyssningsposition"..........

Hur menar du då? Ska jag placera högtalaren i sweetspoten?

Vart ska jag då sätta mätmicken?

Har inte testat alla dina förslag ännu men vill göra detta rätt så jag vore så tacksam om jag kunde få hjälp med hur jag går till väga!?

Du pratade tidigare om att du hade filer för mätningsändamål.

Referensmick har jag tillgång till och det borde ju finnas nåt program man kan använda på nätet!?

Den tunna väggen har ett tre gånger så stort rum bakom sig.

Jag har fått för mig att det är bra men funderar ändå på att göra den tunna väggen tyngre med hjälp av gips samt att täta den för ljudisolering.

Bara idéstadie och definitivt inget på prio ett just nu.

Försöka rätta till de stående vågorna samt att bygga Isoboxen är prio ett och två.

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

göra ett svep både med högtalare och lyssnare i "lyssningsposition"..........

Hur menar du då? Ska jag placera högtalaren i sweetspoten?

Vart ska jag då sätta mätmicken?

Nej, bara mic i sweetspot, högtalare där du vill ha dem. Här är några testtoner;

http://www.speedyshare.com/520556174.html

http://www.speedyshare.com/473229859.html

EDIT: Du behöver inget speciellt program om du har en DAW (för insp.) & WaveLab (för analys)…

EDIT 2: Laddade upp filerna på nytt.

EDIT 3: och igen...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

göra ett svep både med högtalare och lyssnare i "lyssningsposition"..........

Hur menar du då? Ska jag placera högtalaren i sweetspoten?

Vart ska jag då sätta mätmicken?

Nej, bara mic i sweetspot, högtalare där du vill ha dem. Här är några standardtesttoner;

http://www.speedyshare.com/905656717.html

http://www.speedyshare.com/874663990.html

EDIT: Du behöver inget speciellt program om du har en DAW (för insp.) & WaveLab (för analys)…

Kanon Gilbert!

Tack för filerna.

Ska testa de förslag på mätningar du beskrivit efter helgen.

Ska iväg till Norge och köra ljud så jag blir borta ett tag igen.

Lovar att komma upp med resultaten snarast möjligt.

Visst fasen finns det program som kan printa grafer på denna typ av mätningar?

Är dom svårhanterade?

Dyra?

Tack åter för all hjälp Gilbert.

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns annars ett bra hjälpmedel för att förutse vilka problemfrekvenser man kommer att råka ut för: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Hm... får lite lustiga förslag från den sidan, och den visa inte t ex resonans "2,1,1".

Denna funkar bättre;

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Tack så mycket!

Åker in i länksamlingen direkt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns annars ett bra hjälpmedel för att förutse vilka problemfrekvenser man kommer att råka ut för: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Hm... får lite lustiga förslag från den sidan, och den visa inte t ex resonans "2,1,1".

Denna funkar bättre;

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Tack så mycket!

Åker in i länksamlingen direkt. 😉

Visst är den bra!

Det enda jag hittat som verkar lite mysko är Schroeder-frekvensen som inte stämmer med den formel jag använder (1900*((RT60/V)^0,5) *. Värdena på sidan är lägre.

* http://www.acoustics.salford.ac.uk/student...ustics/Wave.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se!

Dags att äntra fas två i mitt lilla projekt.

Semestrar är över och det bankar på dörren för folk som vill in och börja jobba.

Mig inkluderad.

Har även en tråd i gång på forumet där bland andra Gilbert åter hjälper mig fast denna gång med en dator laddad med pulver!!!!

Cruncharn's putabygge!

Scenario 2:

Garderobsutrymme om 1,6 kvadratmeter.

Målsättning:

Skapa en ISObox för vocala samt gitarr/basförstärkta applikationer.

Isoboxen ska absorberas ner till 150 Hz om möjligt för att skapa ett "dött" rum.

Åter igen använde jag mig av Google SketchUp för att se över min tanke.

Rummet är litet så vi får se vad vi får fram och om det går.

Åter igen har jag börjat helt förutsättningslöst och ambitionen önskar få fram bästa möjliga av de lilla rummet.

Skissen:

isoboth3.jpg

isoboth1.jpg

isoboth2.jpg

Som innan så befinner sig rummet under mark till 70%.

Även denna gång så är väggarna av betong så när som på den vägg som har dörren i sig.

Denna vägg är av blå-tong (lättbetong).

Tanken är att använda 45 mm reglar runt om.

Isolering rakt mot vägg.

Ytterskiva av hålslagen masonit om 6 mm, ska sedan täckas med 20 mm möbelstoppning och avslutande, täckande tyg på samma sätt som mina absorbenter.

Avser att fästa tyget lite snyggt med lister.

Jag tror det ska kunna döda det mesta av reflektioner i rummet.

Golvet kommer höjas 45 mm och reglarna monteras på vibrationsabsorberande gummi.

Ytterst viktigt att få bort spridning ner i golvet.

Detta är högre prioritet på än absorbering av reflexer.

Detta är även något jag aldrig byggt förr så jag kommer behöva hjälp från kunnigt folk här.

Inköp görs i morgon så bygget börjar väl på torsdag kan jag tro!

Håll koll för nu åker vi igen!!!

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha!

Då fick man kasta in alltihopa igen!

Fick fan samma ångest som vid förlorade inspelningar pga HD krasch!!!

Mina fantastiskt viktiga ord av hjärn-kirurgs kvalitét....

.... borta!!!!?

Varför!?

För att den senaste uppdateringen har kommit!!!!

Suck...

Sammanfattning av det som skrevs....

Suck igen...

Jag reviderade min "etapp två" som fortfarande finns kvar i tråden.

Tror/trodde att jag skulle få trubbel gentemot grannar som klagat när jag borrat med slaghammare.

Detta ledde mig fram till en vibrationshämmare för förstärkare samt en tätt sluten box.

Allt enligt bilderna nedan:

Take care!.........suck!!!

/Cruncharn'

😏

speakerbox1.jpg

speakerbox2.jpg

speakerbox3.jpg

speakerbox4.jpg

speakerbox5.jpg

speakerbox6.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Han du läsa mitt svar innan forumet dök?

Det gällande hålad frontskiva framför isoleringen!?

Jupp.

Trubblet är att jag inte har mer plats än yttermåttet då konstruktionen skapas mellan tre betongväggar.

Jag kan göra den djupare. !0 cm till eller liknande.

Ska försöka göra klart hela ritningen under kvällen.

Det blir lättare att förstå varför jag inte får in mer än 70 mm isolering på sidorna då.

Boxen ska ju uteslutande användas för att spela in gitarrstärkare med.

Funderar på att klä insidan av dörren med 6 mm aluminium och sedan isolering.

På det sättet så kan jag ju minska dörrens tjocklek och där med släppa igenom de frekvenser jag inte kommer åt ändå!

Peace!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering på ritningen då!

Tror det kommer ge mig det jag behöver.

speakerbox_new1.jpg

speakerbox_new2.jpg

Nu ska det mätas och ses över mängd virke samt isolering etc.

Jag har glömt av vad akaustikskummet heter!?

Kan nån hjälpa mig med detta. Gilbert, Claes!?

Vad tror ni? Ser ni nägra konstigheter eller är det bara att köra på?

Vänligen.

/Cruncharn'

EDIT: Stavfel på namn!!!! Ursäkta Gilbert!!!

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Crunch'

Att klä låda i aluminium är bara onödigt. Det väger för lite, om det nu var ljudisoleringsaspekten du tänkte på. Bly, japp, men inte aluminium Man använder blyplåtar för att sko motorrum och det flyttar sig inte i första taget.

Jag funderade på ett material som jag inte har använt själv, men hade jag byggt en isobox hade jag banne mig provat. Finns på biltema och är en ljuddämpningsplatta. Jag har varit och fingrat på det tidigare och det borde funka (?). Materialet har tunn skumgummi, sedan en gummimatta följt av ytterligare skumgummi och sedan en skyddsplast för att det inte skall bli skitigt. Finns här. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Anledningen att jag skulle testa är flera. Dels väger den med gummimatta rätt mycket, dels gör konstruktionen att jag tror att det skall fungera. Min tanke är att den fungerar som när man bygger en större, flat basabsorbent. Då hänger man tung filt och och en gummimatta som får svänga med i tryckvågen. En artikel i SOS finns här http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/studiosos.htm I detta fallet får man en skummgummiyta klistrad mot ytterhöljet och denna fungerar som en stötdämpare mot gummimattan (som inte hänger helt fritt men ändå) sedan kommer mer skummgummi som ytterligare ökar dämpningsfaktorn (viskös dämpning för er som kommer ihåg fysiken... från högskolan... yeah, right...) ). Borde helt enkelt fungera! (Men jag har inte provat ännu...) Ythöljet ger jag inte mycket för vad det gäller att uppta högre frekvenser. (Blank plast om än våfflat...) Så någon annan skojig mid- och högfrekvensdämpning är nog att föredra utanpå plasten.

Bara en helt otestad tanke liksom... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken på att köra aluminium var inte så mycket för tyngden utan för att få tillbaka lite av det höga mellanregistret inne i lådan.

Cutta frekvenser går alltid men addera nåt som inte finns är jäkligare!

Kostnadsmässigt så verkar den där mattan bra dyr för att bara testa.

40 Db dämpning låter ju bra på pappret men när allt kommer kring så handlar det bara om vibrationer och hur pass tätt det är i alla fall.

Nån som kommer ihåg vad akustikskummet på tub heter?

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det kan kanske bli något kostsamt för en test. 😉 Eventuellt smetar jag upp det på insidan av den yttre av dörrarna i studion. Jag har en massa akustikskum över så där skulle jag faktiskt kunna göra en jämförelse.

Att återföra en massa höga frekvenser i en isobox verkar enbart konstigt. Normalt sett vill man inte att rumsljudet skall återföras i micken, och -om- man vill det, så använder man en ambience mick ett par meter ut i rummet. Jag skulle i alla fall inte vilja ha en klaustrofobisk låda med på min inspelning. Normalt sett så död-dämpar man väl isoboxen så bra det går och sätter frekvensinnehållet med hjälp av mickplacering.

Akustikskum på tub har jag inte hört talas om. (Claes, undanhåller du någon produkt?) Fogskum finns och blir hårt och poröst och fungerar inte alls i ljudisoleringssammanhang. (Enligt hemsidan hos en del tillverkare så säger de att det gör det. Jag har provat. Det gör det inte. Hårt, poröst och lätt är ingen bra kombination för ljudisolering....)

Akustikfog finns här http://www.sika.se/sikacryl-gp_sikacryl-s_.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det kan kanske bli något kostsamt för en test. 🙂 Eventuellt smetar jag upp det på insidan av den yttre av dörrarna i studion. Jag har en massa akustikskum över så där skulle jag faktiskt kunna göra en jämförelse.

Att återföra en massa höga frekvenser i en isobox verkar enbart konstigt. Normalt sett vill man inte att rumsljudet skall återföras i micken, och -om- man vill det, så använder man en ambience mick ett par meter ut i rummet. Jag skulle i alla fall inte vilja ha en klaustrofobisk låda med på min inspelning. Normalt sett så död-dämpar man väl isoboxen så bra det går och sätter frekvensinnehållet med hjälp av mickplacering.

Akustikskum på tub har jag inte hört talas om. (Claes, undanhåller du någon produkt?) Fogskum finns och blir hårt och poröst och fungerar inte alls i ljudisoleringssammanhang. (Enligt hemsidan hos en del tillverkare så säger de att det gör det. Jag har provat. Det gör det inte. Hårt, poröst och lätt är ingen bra kombination för ljudisolering....)

Akustikfog finns här http://www.sika.se/sikacryl-gp_sikacryl-s_.asp

Se där ja!

Där var den gogmassa jag sökte!!!

Tackar för det Lee.

Att åteföra material som är positivt för ljudet är väl det vi pysslar med när det gäller akustik?

En så liten låda kommer få svårt att hålla tillbaka några större resurser med energi.

Ser nog gärna att en del av det då går tillbaka in mopt lådan.

Sure. Blir nog konstigt ljud!!? Men fan vet om inte det är bra, ibland i alla "rätta" ljud från all vad POD:ar heter.

Har ju för avsikt att strypa förstärkaren med en powerbreak för att kunna få ut lite mer pulver.

Den i sig har ju en tendens att äta lite diskant.

Vi får se och höra hur det blir.!

Tack för ditt inlägg Lee!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars finns ju möjligheten att köpa (eller bygga, för den händige akustikern) en "isolation cabinet". Ungefär som Randalls http://www.randallamplifiers.com/products/...tion/index.asp#

Ahh!

Har bara sett hemmabyggen genom tiderna!

Coolt!

Har tagit lite bilder.

Gjort mätningar!!!

Kommer upp här om en timma.

Peace!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör vi updaten!

Nu har jag gjort en första mätning.

Ganska förvånad över resultatet måste jag säga.

Till och med lite lätt besviken då jag antingen mätt fel eller så har jag mätt rätt och en jäkla massa arbete tillkommer.

Skam den som ger sig!!! (Illmarigt leende på läpparna!) ☺️

Denna användes:

Klark Reference

ref_mic1.jpg

Först körde jag en mätning med pink noise. Följande blev resultatet:

rta_pinknoise.jpg

Placering enligt följande:

measure1.jpg

Efter detta så körde jag svepande sinusvåger erhållna av Gilbert samt en från Genelecs webbsajt som kallas för Boink!

Här är filerna innehållandes referensfilen samt den inspelade filen jag gjorde i Nuendo.

Sinesweep 10 - 500 Hz over 30 sek. time.

Boinksound from Genelec website.

Naturligtvis tog jag in den inspelade filen av svepet i Wavelab för att undersöka resultatet som syns nedan:

sinesweep10_500_wavelab.jpg

Som synes så är det ganska rejält mycket kraftigare runt 43.1 Hz.

Nåt verkar galet för vi pratar om över 6 db peak runt denna frekvens.

Lyssna även på den fil som är märkt record i zipfilerna.

Använde mig av följande utrustning:

Klark Reference microphone

Art Tube MP Project Series (nollad)

M-Audio 1010 Lite (med inställningar enligt bilden nedan.

soundcard_inst.jpg

Naturligtvis gjordes mätning utan LFE kanalen på kortet samt nollade tidsjusteringar.

Fick liknande kurva av det.

Nåt är galet men vad veta fasen!?

Lite fler bilder från kvällens övningar samt högtalarplacering:

measure2.jpg

Hade ingen micklämma så det fick till att bli haikontaikonmuckelimuckfixning!!!

placement1.jpg

Avståndet till absorbent rakt bakom är 45 cm.

Då får vi se vad folk kan komma fram till för i min skalle står det still.

Att det inte skulle bli perfekt det hajjade jag med men värdena verkar minst sagt konstiga.

Tack på förhand!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta bak monitorerna så att de står ända bak mot absorbenterna - och se vad som händer då...

Kan testa detta.

Har läst inläggen om reflekterande vågor bakom högtalarna.

Jag tror dock att det är min sub som bråkar!

Börjar tro det mer och mer.

Det blir väl att byta monitorer.

ADAM ska det vara va Claes!? ☺️

Take care!!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...