Jump to content
Annons

DIY-byggprojekt på 13 kvadrat!


Recommended Posts

Annons
  • Svar 676
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

diffusor4.jpg

Nice!

Thanx Gilbert!

Testade bara att färga lite i photoshop för att se hur det kunde bli.

Tänkte ha ett rött lintyg på diffusorerna.

Vill att kontrollrummet ska visa lite "ilska" så man håller sig på alerten framåt småtimmarna. He he he!!

Tror du att dom kommer tillföra nåt för ljudet?

Min egna uppfattning, bara genom lyssning, var att rummet kändes "öppnare".

Antagligen är detta ytterst selektivt bara för att det är så kul att bygga! Mohahahaha!

Jag hade en fråga tilldig Gilbert eftersom att du har pejl på det här.

Mina basstraps är ju byggda med en luftficka i dom.

Nåt jag såg ute hos en tillverkare av akustikhantering.

Hur påverkar detta ljudet?

Blir det bättre effekt i dom eller ska jag fylla upp dom helt med Roxull för att nå bättre resultat?

Jag läste någonstans på tillverkarens sida att effekten skulle bli den samma som för en bredbandig absorbent som monteras ut en bit från väggen och med det komma djupare ner i registret på absorptionen.

Stämmer detta eller är jag ute och seglar?

basstrap_vegg.jpg

Luftfickan bildas mellan Roxullen inne i hörnet och den Roxullsskiva som sitter i ramen.

Luftfickan är 10 cm djup cirka.

Tyget åker upp på söndag så efter det blir det svårt att rätta till det hela så jag vore jätte tacksam för ett svar snarast möjligt.

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

diffusor4.jpg

Nice!

Indeed!

Några frågor! Är det vanlig plywood du använder?

Har du någon dämpning bakom plattorna?

Tänkte låna idén eventuellt. Går det isåfall klä diffusorerna i något tunnare tyg utan en allt för negtiv klangpåverkan?

Thanx Ken!

Har räknat på att hamna runt 5000:-

Men då la jag in nytt golv och sätter nya golvlister för dom var tråkigt slitna.

Man vill ju att det ska vara fräscht ju!!!

Sen har jag inte räknat med kostnader för skruv och pluggar för sånt hade jag innan och det är dyrt att köpa. Även på lågpris varuhus!

Jag var även tvungen att inhandla en ny borrmaskin med slagborrsfunktion för min gamla dog.

Så ytterligare 200 spänn för nåt billigt märke.

Sen klart, ska man räkna med allt i verktyg så spricker ju budgeten. Har man lite polare så kan man ju låna grejjer.

Diffusorerna då.

Det är vanlig 4mm björkplywood.

Den går lätt att böja!

Bad trävaruhuset att såga upp dom i storleken 50 x 50 cm.

Sen satte jag ett ramverk med ena sidan 48 cm och den andra 50 cm.

På det sättet kunde jag böja och fästa skivorna så att dom buktade ut.

När jag monterade dom så blev det bra spänning i skivorna och dom gav resonanser som var fräcka som attans.

Vill mäta rummet först för det skakar bra i dom och kanske kan det addera till lite bassabsorbtion á la Helmholtz-principen då.

Naturligtvis så kan det bli helt fel så jag testade att lägga en kudde med Roxull bakom varje som "dödade" resonansen i dom.

Som sagt, mätas först!

Kanske blir några som ska ha det och några inte!?

Klart du kan sätta tyg på skivorna.

Bara limma på vad du vill ha med vanligt kontaktlim och strama åt runt kanter och hörn.

Det kommer ju absorbera ljud i mellanregistret.

För mig så körde ju jag på en "DeadEnd" och en "LiveEnd" i rummet så vid närmare eftertanke så borde jag nog ha använt en ännu hårdare yta för diffusorerna. Plywooden är ju ganska grov så den lär absorbera den med.

Nån som vet värdet på en plywood-skiva? Huh, Gilbert kanske?

Jag tror det kommer bli ett bra kontrollrum för mig.

Lite pejl på ljud har man ju genom åren men inte fan är det akademiska kunskaper! Och det krävs för att göra detta helt korrekt.

Dit når jag inte i det här projektet men nog för att det ska gå att jobba där.

Fan Ken!

Det är ju du som ska lägga solona på min platta ju så du lär ju få höra resultatet!!

Ha det bäst så hörs vi framöver!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanlig 4mm björkplywood.

Den går lätt att böja!

Bad trävaruhuset att såga upp dom i storleken 50 x 50 cm.

Sen satte jag ett ramverk med ena sidan 48 cm och den andra 50 cm.

På det sättet kunde jag böja och fästa skivorna så att dom buktade ut.

Var ju synd att du inte lät såga dem 50x52 cm. På det sättet hade du kunnat lägga ramverket i kvadrater.

Såg att det "glappade" i någon ruta på någon bild.

Men detta har du säkert redan kommit på när du skulle sätta in plywoodskiva nr 2?

Bara ett tips från snickarn! 😛

Ett annat tips. Har du fäst plywoodskivorna med något eller håller de bara av spänsten? Jag satte också plywoodskivor i spänn, vid någon tillfälle jag inte minns, vad jag upptäckte så formade de med tiden vilket gjorde att spänning på den båge du fått fram, minskar. De skivor jag hade satt började till slut glappa för att spänsten försvann. Bara så att de inte ramlar ut för dig. Eller börjar skorra. Men räcker kanske med att du proppar in en kudde roxull bakom varje.

tjenare cruncher!

Helschysst bygge tycker jag. Dock är jag lite skeptisk till dina diffusorer, de är skitsnygga, men bara ett par stycken. Du kommer knappt märka någon skillnad med så få, om du vill få ut något speciellt av dessa, så behövs definitivt fler.

Jupp!

Så långt är jag oxå med. Och helst i massor av fler storlekar.

Jag har sett hur "riktiga" ska se ut.

Ett jäkla meck att få ihop riktiga utan bandsågar å grejjer.

/Crunch'

...och du! Är du i behov av bandsåg är det bara att komma på en visit. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanlig 4mm björkplywood.

Den går lätt att böja!

Bad trävaruhuset att såga upp dom i storleken 50 x 50 cm.

Sen satte jag ett ramverk med ena sidan 48 cm och den andra 50 cm.

På det sättet kunde jag böja och fästa skivorna så att dom buktade ut.

Var ju synd att du inte lät såga dem 50x52 cm. På det sättet hade du kunnat lägga ramverket i kvadrater.

Såg att det "glappade" i någon ruta på någon bild.

Men detta har du säkert redan kommit på när du skulle sätta in plywoodskiva nr 2?

Bara ett tips från snickarn! 😛

Ett annat tips. Har du fäst plywoodskivorna med något eller håller de bara av spänsten? Jag satte också plywoodskivor i spänn, vid någon tillfälle jag inte minns, vad jag upptäckte så formade de med tiden vilket gjorde att spänning på den båge du fått fram, minskar. De skivor jag hade satt började till slut glappa för att spänsten försvann. Bara så att de inte ramlar ut för dig. Eller börjar skorra. Men räcker kanske med att du proppar in en kudde roxull bakom varje.

tjenare cruncher!

Helschysst bygge tycker jag. Dock är jag lite skeptisk till dina diffusorer, de är skitsnygga, men bara ett par stycken. Du kommer knappt märka någon skillnad med så få, om du vill få ut något speciellt av dessa, så behövs definitivt fler.

Jupp!

Så långt är jag oxå med. Och helst i massor av fler storlekar.

Jag har sett hur "riktiga" ska se ut.

Ett jäkla meck att få ihop riktiga utan bandsågar å grejjer.

/Crunch'

...och du! Är du i behov av bandsåg är det bara att komma på en visit. :rolleyes:

Ha ha ha!

Kom på det sen oxå med storleken men...

...ändrade mig snabbt då det hade blivit ett jäkla jox med sågningen av skivorna.

Dom böjer ju sig som bekant bara åt ett håll!

Du vet hur jag är med sånt där Robban!

Funktion före estetik..., även om det har ändrats lite med åren.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

...och utrustad med en bandsåg, så kan man göra t ex så här:

diffusor.jpg

Tungt blir det, men fungerar bra gör det - och dessutom blir det snyggt. :rolleyes:

Jäklar vilket jobb Claes!

Du har ju gjort riktiga!!!

Massa jobb det där men jag antager att det åtgärdar problem effektivare!?

Räcker det med den lilla ytan för ett helt rum eller måste det finnas på fler väggar?

Har sett konstruktioner är det sitter soradiskt utsatta i undertak etc.

Jäkla snyggt var det i alla fall.

Kapad 45 x 45 regel eller?

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

...och utrustad med en bandsåg, så kan man göra t ex så här:

diffusor.jpg

Tungt blir det, men fungerar bra gör det - och dessutom blir det snyggt. 😛

Jäklar vilket jobb Claes!

Du har ju gjort riktiga!!!

Massa jobb det där men jag antager att det åtgärdar problem effektivare!?

Räcker det med den lilla ytan för ett helt rum eller måste det finnas på fler väggar?

Har sett konstruktioner är det sitter soradiskt utsatta i undertak etc.

Jäkla snyggt var det i alla fall.

Kapad 45 x 45 regel eller?

Vänligen.

/Cruncharn'

Det är inte hos mig, utan det är en god vän som byggde studio för ett tag sedan. Det låter i alla fall bra - och den sitter på väggen bakom ryggen, så att den täcker hela glaset mellan kontrollrum och live rum. 45*45 stämmer bra - och här kan du räkna ut allt: http://www.mhsoft.nl/DiffusorCalculator.html . Gör man det i trä, så blir det j-t tungt, så det gäller att använda många skruvar och bra pluggar om man ska hänga sådant i taket - annars slår man förmodligen ihjäl sig om skruvarna börjar släppa någon dag... :rolleyes:

Hur mycket diffusorer som behövs, beror ju på rummet, så det är lite svårt att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att klä plywooden med tyg kommer inte göra så stor skillnad, tyget kommer äta lite diskant. Då dina hörnabsorbenter kommer att absorbera en partikelrörelse; luftspalt är bra då det absorberande materialet kommer närmare den punkt från väggen där det gör mest nytta (för lägre frekvenser; lång våglängd, max partikelrörelse en ¼ λ från ytan). Om det hade varit en panelabsorbent så skulle placeringen av glas/stenullen vara vid ytan (väggen) så panelens rörelse inte hindras, glasullen har dock en annan funktion i en panelabsorbent *). Ang. dina plywood-diffusors; De kommer inte att bete sig panelabsorbenter då de inte finns någon innesluten gas (luft) som kan agera fjäder bakom dessa.

EDIT *

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Att klä plywooden med tyg kommer inte göra så stor skillnad, tyget kommer äta lite diskant. Då dina hörnabsorbenter kommer att absorbera en partikelrörelse; luftspalt är bra då det absorberande materialet kommer närmare den punkt från väggen där det gör mest nytta (för lägre frekvenser; lång våglängd, max partikelrörelse en ¼ λ från ytan). Om det hade varit en panelabsorbent så skulle placeringen av glas/stenullen vara vid ytan (väggen) så panelens rörelse inte hindras, glasullen har dock en annan funktion i en panelabsorbent *). Ang. dina plywood-diffusors; De kommer inte att bete sig panelabsorbenter då de inte finns någon innesluten gas (luft) som kan agera fjäder bakom dessa.

EDIT *

Ett levande lexikon är vad du är Gilbert.

Tunga kunskaper du sitter på.

Så rent krasst så kan jag ta reda på vilken frekvens som mina absorbenter kommer ta hand om genom att mäta avståndet in till hörnet?

Fasen klurigt att stämma av sånt här ju.

Gällande diffusorerna.

Dom har ju en fjäderverkan i sig genom sin upphängning!?

Beror det på att det inte är tätt bakom som gör att denna fjäderverkan inte agerar som en riktig panelabsorbent då?

Alltså det gör inget för deras uppgift är att diffusera men jag la handen på dom med musik spelandes i rummet och det var en kraftig rörelse i diffusorerna.

Mest nyfiken om det ger nåt pluspoäng liksom.

Nå väl som en fråga då.

Du ser inget trubbel med att köra mina basfällor på detta sättet i alla fall?

Lite orolig är man ju för man vill inte behöva riva lister etc runt kanten på dom senare om det skulle visa sig vara helt upp åt väggarna.

Tack för all hjälp Gilbert!

Härligt att du tar dig tid.

Vänligen.

/Cruncharn'

EDIT: Stavfel!!!! Doh!!!

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Plywooden kommer att "svänga med" tryckvariationen men inte så mycket mer, helt riktigt, så måste det finnas en instängd luftmassa bakom. Det är ganska svårt att stämma en panelabsorbent (många faktorer, densitet på skivan, dimension etc.) så om man vill bygga en basabsorbent med specifik centerfrekvens så är perforerad helmholts-panel enklare att få till;

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp...tzPanelAbsorber

Link to comment
Dela på andra sajter

Plywooden kommer att "svänga med" tryckvariationen men inte så mycket mer, helt riktigt, så måste det finnas en instängd luftmassa bakom. Det är ganska svårt att stämma en panelabsorbent (många faktorer, densitet på skivan, dimension etc.) så om man vill bygga en basabsorbent med specifik centerfrekvens så är perforerad helmholts-panel enklare att få till;

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp...tzPanelAbsorber

Ahh!!! I see.

Krävs ju ingen kvantfysik för att hajja att luften blir en fjäder då det är trycke det handlar om.

Fan luftkuddar använder ju jag när jag gör höga fallet så det bör ju bli samma princip kan man tänka.

Läste på mer om Helmholtza-bsorbenten.

Det lär bli att ta till om nån frekvens spökar ordentligt.

Fräckt tyckte jag att man kunde påverka bandbredden så pass mycket som det gör.

Tack så mycket för hjälpen Gilbert.

Du hade inget svar på om jag kunde få reda på vilken frekvens jag kan förvänta mig att mina basfällor kommer ta eller?

Använde AcoustcCalcylator lite grand och hamnade runt 200 Hz med mina 45 cm från hörnet.

Låter lite väl högt i område men jag tror mest att det är jag som inte fullt förstår hur djupare frekvenser ska kunna absorberas när avståndet är så kort.

Vore jäkligt tacksam för ett svar dock!

Take care Gilbert och åter igen ett tack för hjälpen!!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

...och utrustad med en bandsåg, så kan man göra t ex så här:

diffusor.jpg

Tungt blir det, men fungerar bra gör det - och dessutom blir det snyggt. 😎

Jäklar vilket jobb Claes!

Du har ju gjort riktiga!!!

Massa jobb det där men jag antager att det åtgärdar problem effektivare!?

Räcker det med den lilla ytan för ett helt rum eller måste det finnas på fler väggar?

Har sett konstruktioner är det sitter soradiskt utsatta i undertak etc.

Jäkla snyggt var det i alla fall.

Kapad 45 x 45 regel eller?

Vänligen.

/Cruncharn'

Det är inte hos mig, utan det är en god vän som byggde studio för ett tag sedan. Det låter i alla fall bra - och den sitter på väggen bakom ryggen, så att den täcker hela glaset mellan kontrollrum och live rum. 45*45 stämmer bra - och här kan du räkna ut allt: http://www.mhsoft.nl/DiffusorCalculator.html . Gör man det i trä, så blir det j-t tungt, så det gäller att använda många skruvar och bra pluggar om man ska hänga sådant i taket - annars slår man förmodligen ihjäl sig om skruvarna börjar släppa någon dag... 🥰

Hur mycket diffusorer som behövs, beror ju på rummet, så det är lite svårt att säga...

Dom måste väga bly!!!

Fast det är ju bra att det är tungt och robust.

Har sett såna där konstruktioner fast gjorda i allt från skum till polystyren.

Det borde ju gå att hänga i taket med lätthet.

Du skriver att antalet diffusorer beror på rummet.

Går det förtydliga det svaret med enkla grepp.

Att jag behöver diffusorer hajjar jag och oxå vad dom gör. Men får fasen inte till det med antalet och vad som avgör hur många det ska vara.

Finns det nåt bra svar som inte kräver allt för tung matte så vore man ju överlycklig. 😉

Kul att se hur andra bygger!

Ha det gott Claes och tack för bra inlägg!!!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste 45x45! NEEEJ!! det heter tvåtumtvå!! jag byggde en liten diffusor med sådant virke för något år sedan. räkna ut längden, rita ut den och kapa, sen limmar man med trälim på en skiva. blir tokbra! det svåra är att kunna hänga upp den!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste 45x45! NEEEJ!! det heter tvåtumtvå!! jag byggde en liten diffusor med sådant virke för något år sedan. räkna ut längden, rita ut den och kapa, sen limmar man med trälim på en skiva. blir tokbra! det svåra är att kunna hänga upp den!

Ha ha ha!

Två tum två!!!

Vi är med i EU du vet!

Kör på miiiiiiilimeter nu.

Får se om man tar sig an nåt sånt där bygge i framtiden kanske.

Borde ju gå att göra av ecoprim. Typ markskiva i stavform.

Då blir det ju liiiiite lättare!

Ha det gött IDF

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste 45x45! NEEEJ!! det heter tvåtumtvå!! jag byggde en liten diffusor med sådant virke för något år sedan. räkna ut längden, rita ut den och kapa, sen limmar man med trälim på en skiva. blir tokbra! det svåra är att kunna hänga upp den!

Ha ha ha!

Två tum två!!!

Vi är med i EU du vet!

Kör på miiiiiiilimeter nu.

Får se om man tar sig an nåt sånt där bygge i framtiden kanske.

Borde ju gå att göra av ecoprim. Typ markskiva i stavform.

Då blir det ju liiiiite lättare!

Ha det gött IDF

/Crunch'

Jag fick lite funderingar på om man inte borde kunna bygga ihop en sådan diffusor av trä - för att sedan har den som mall för att gjuta i plast eller kanske snarare glasfiber. Det borde ju kunna fungera. Frågan är bara vad man skulle behöva för prylar för att göra sådant - och hur mycket det kostar att göra...? Det kanske inte blir billigare i slutänden, än att köpa färdiga diffusorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste 45x45! NEEEJ!! det heter tvåtumtvå!! jag byggde en liten diffusor med sådant virke för något år sedan. räkna ut längden, rita ut den och kapa, sen limmar man med trälim på en skiva. blir tokbra! det svåra är att kunna hänga upp den!

Ha ha ha!

Två tum två!!!

Vi är med i EU du vet!

Kör på miiiiiiilimeter nu.

Får se om man tar sig an nåt sånt där bygge i framtiden kanske.

Borde ju gå att göra av ecoprim. Typ markskiva i stavform.

Då blir det ju liiiiite lättare!

Ha det gött IDF

/Crunch'

Jag fick lite funderingar på om man inte borde kunna bygga ihop en sådan diffusor av trä - för att sedan har den som mall för att gjuta i plast eller kanske snarare glasfiber. Det borde ju kunna fungera. Frågan är bara vad man skulle behöva för prylar för att göra sådant - och hur mycket det kostar att göra...? Det kanske inte blir billigare i slutänden, än att köpa färdiga diffusorer...

Är det inte så dom görs för takmontage?

Alternativet kan ju vara att göra en negativ mall och sedan använda polyuretanskum.

Man måste ju inte köpa sånt på flaska som kallas för fogskum ju.

Inte helt dum idé Claes.

Jag kan börja kolla efter kemiprylarna och se vad man kan landa på i tillverkning.

Resinplast är ju oxå ett material att ta i beaktning.

Vakumgjutning är nog fasen bäst men kräver lite utrustning.

Är sugen på att "make it happen"

Take care Claes!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Vad hände med den förra tråden, eller rättare sagt, vad hände med samarbetet med producenten?

Jag förlorade känslan för inriktningen på skivan på grund av alla förändringar vilket ledde till att jag inte fullföljde.

Man ansåg att jag inte gjorde mitt jobb vilket jag fullständigt håller med om.

Jag kan fan inte lira om jag inte känner musiken genom hela kroppen på mig.

Resultatet...

Jag fick sparken från det band jag en gång startade för 10 år sedan vilket är en av de bästa saker som hänt mig.

Att slippa höra alla nerväderande kommentarer om hur dålig man är på att lira och hur dålig låtskrivare man är under flera års tid av en "producent" och med det, tro att "det är så det ska vara att göra skiva!", känns ganska skönt att vara av med.

Jag kommer fortsätta med min tråd.

Min skiva kommer göras klart med människor som ärligt säger vad dom tycker i syfte att hjälpa snarare än att själpa för att själva framstå som det bästa som hänt moder jord.

Du ska veta hur helvetes nära jag var att "gå på det".

Tack goda högre makt som gjort mig till den frågvisa, envisa jävel jag trots allt är.

Lättarbetad? Nope, inte ett färn men jag vet vad jag vill.

För att komma nån vart så måste man vara beredd att offra allt.

Ja, jag offrade bandet och antagligen allt vad framtida liveframträdande heter, men jag kunde inte offra min känsla.

Hoppas på förstående för detta.

Take care joachime och tillbaka till topic då detta är passé!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Time for update!!!

Fick mycket gjort idag.

Började med att måla diffusorerna i en härligt vinröd lasyr.

paint1.jpg

Fortsatte sedan med att montera lampsocklar bakom absorbenterna.

lamp1.jpg

Vidare till basfällornas tyg vilka var tvungen att monteras före kabeln till lamporna utmed golvlisten.

basstrap_vegg1.jpg

basstrap_vegg2.jpg

basstrap_vegg3.jpg

Tyckte det blev galet snyggt!

Blev dock ett annat tyg än det jag först tänkte.

Väl i butiken och betraktande av tyget, som på "nätet", hade sett ut precis som jag ville ha det...

... visade sig vara äckligt rosa-urvattnad gummistövel från glada 70-talet. Suck!!!

Min kära sambo hittade dock en lakansväv i en bättre färg än jag kunde önskat mig.

KÖRSBÄRSRÖD!!!!!

Så läckert!

Med tyget fastsatt så kunde jag inte låta bli att koppla in och inspektera hur mitt fondljus skulle se ut och resultatet borgar för en härlig arbetsplats inom kort.

Nöjd ända ut i fingerspetsarna!

lights1.jpg

Golvlisterna tillkom ju oxå i dagens arbetsinsats.

Det gör att det börjar se klart ut tycker jag i alla fall.

Tyg på absorbenterna samt lister till alltihopa under morgondagen är vad som återstår i bygget.

Sen dags för mätningar!

Ha det så gott och kommentera gärna!

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag såg bilden på lampan, så kom jag att tänka på att sådana inte är det bästa att ha i studion. Lågenergilampor kan, i likhet med lysrör och dimmers, ge upphov till brum. Använd vanliga glödlampor, Halogenlampor eller LED-lampor för att vara säker på att det inte ska riskera att störa. Det är inte helt säkert att det kommer att störa, men det kan vara bra att vara medveten om, om det skulle uppstå problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag såg bilden på lampan, så kom jag att tänka på att sådana inte är det bästa att ha i studion. Lågenergilampor kan, i likhet med lysrör och dimmers, ge upphov till brum. Använd vanliga glödlampor, Halogenlampor eller LED-lampor för att vara säker på att det inte ska riskera att störa. Det är inte helt säkert att det kommer att störa, men det kan vara bra att vara medveten om, om det skulle uppstå problem.

Jupp!

I know..., det är lite av en chansning. Annars får det bli LED för det lär bli för varmt bakom absorbenten.

Det är bra mycket dyrare så jag hoppas på det bästa.

Men visst blev det snyggt!?

Take care Claes!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag såg bilden på lampan, så kom jag att tänka på att sådana inte är det bästa att ha i studion. Lågenergilampor kan, i likhet med lysrör och dimmers, ge upphov till brum. Använd vanliga glödlampor, Halogenlampor eller LED-lampor för att vara säker på att det inte ska riskera att störa. Det är inte helt säkert att det kommer att störa, men det kan vara bra att vara medveten om, om det skulle uppstå problem.

Jupp!

I know..., det är lite av en chansning. Annars får det bli LED för det lär bli för varmt bakom absorbenten.

Det är bra mycket dyrare så jag hoppas på det bästa.

Men visst blev det snyggt!?

Take care Claes!

/Crunch'

Ok - det var ju bra att du redan visste det, men man vet ju aldrig...

Riktigt tjusigt - absolut! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag såg bilden på lampan, så kom jag att tänka på att sådana inte är det bästa att ha i studion. Lågenergilampor kan, i likhet med lysrör och dimmers, ge upphov till brum. Använd vanliga glödlampor, Halogenlampor eller LED-lampor för att vara säker på att det inte ska riskera att störa. Det är inte helt säkert att det kommer att störa, men det kan vara bra att vara medveten om, om det skulle uppstå problem.

Jupp!

I know..., det är lite av en chansning. Annars får det bli LED för det lär bli för varmt bakom absorbenten.

Det är bra mycket dyrare så jag hoppas på det bästa.

Men visst blev det snyggt!?

Take care Claes!

/Crunch'

Ok - det var ju bra att du redan visste det, men man vet ju aldrig...

Riktigt tjusigt - absolut! 😛

Jo då...

Har haft min beskärda del av fighter med ljustekniker genom åren man kört liveljud.

Sen är jag utbildad elektriker i botten.

Men det är bra att du skriver Claes.

Det finns massor av människor här på forumet som inte vet om det och kanske kliar sig fördärvade i skallen när dom sitter med brummet sedan.

Så det gör inget att du påminner.

Det ger mer till läsaren!

Ha det bäst och thanx Claes!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är toppen att du fortsätter med tråden!

Ledsen att jag inte varigt aktiv på ett tag, säg till om du vill ha tips (och filer) för att mäta upp rummet.

/Gilbert (för närvarande full...)

Tjenare Gilbert!

Jo då den ska göras klar!

Vore toppen med hjälp för att mäta rummet. Så slipper man apstudera i en vecka för att göra nåt som andra kan på sina fem fingrar.

Grejjer för att göra mätningen löser jag hårdvarumässigt sett.

Varit inne på att brusa det samt svep för att få reda på vart jag har problem för det lär det ju finnas!!! He he he!!

Tanken är ju att få det arbetsbart under 5000:- vilket jag tror börjar närma sig.

Som sagt, mätmicken får visa sanningen.

Har inget fantastiskt monitorsystem så jag vet inte om det kommer göra sig rättvist.

Det får bli nästa etapp!

Tack på förhand Gilbert!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för en update på dagens arbetsinsats!

Nu börjar det äntligen ta form på riktigt.

Det känns när man kommer in i rummet.

Lister är på rätt plats. Färger lika så.

Rummet har en ljudkänsla i sig som är behaglig och luftig..., eterisk kanske är ett bättre ord.

Här kommer i alla fall bilder!!!!

Lade en smyglist runt kanten för att dölja häftklammerna som håller tyget på plats.

absorbentfin2.jpg

Lite olika vinklar.

absorbentfin3.jpg

absorbentfin1.jpg

Hade för högt isotal på kameran så dom är lite brusiga.

Vidare då...

De målade diffusorerna!

Dessa är de laserade. Inte färgade i Photoshop som i föregående bilder.

Måste säga att kontrasten blev bra aggresiv.

Man lär ju hålla sig vaken ju!

diffusorfin1.jpg

diffusorfin2.jpg

Slutligen så konstruktörn' själv om än något suddig samt överladdat med skägg.

I full färd med smyglisterna!!

crunchman1.jpg

Jag börjar bli riktigt nöjd.

Har idag även fått tag i ett bra bord samt att en kamrat erbjudit sig komma med bra stolar. Svarta stolar!!! 😏

Take care all!!!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju framåt med stormsteg.

Kul att följa projektet. 😏

Jo tack!

En dag snickande kvar sen får jag börja ha riktigt kul!

Dokumenterar ju allt i videoform så en och annan kul min lär ju synas på webben när ljudet antagligen inte blir som jag tänkt det! Ha ha ha!

En klar förbättring är det men att hävda att det skulle vara vetenskap bakom detta projekt är att ta i så ögonen trillar ur....

...genom nacken!

Men som sagt. Nyfiken som attans på hur pass väl jag har fått till det är man ju!!!!

Ha det gott Claes.

Nu ska arrangeras ett bröllop åt min syster så jag är tvungen att slå stopp i maskineriet tills nästa vecka.

Ingen update före måndag alltså.

Ha det allra bäst!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...