Jump to content
Annons

Externt ljudkort som funkar till en Shure SM57a!


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Ursäkta att jag startar så många trådar nu, o det finns redan trådar om vilket ljudkort som e bäst osv.. men jag behöver ett som funkar till en shure sm57a mick, för det presonus firebox jag har nu gör det inte.. 😄 och jag har lite bråttom för jag måste spela in en slask inspelning till sångaren som bor i stockholm (vi andra i bandet bor i götet) så att han kan lära sig en ny låt till kommande spelning..

Så ni som kan, vad ska jag byta till för ljudkort? Eller är det värt att köpa en pre-amp? hur mycket kostar det? jag vill helst inte lägga ut så mycket mer pengar liksom. Så att byta till ett ljudkort i 3000krs klassen vore ju det bästa typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 99
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Varför skapar du flera trådar om samma sak?

För att få hjälp?

Jag är också intresserad av detta. Tycker det är motiverat med en tråd om det.

Precis.. har ju lite bråttom som sagt med.. men en pre-amp kanske är ett alternativ? För de måste ja ha om ja ska linea bas o gitarr va? Kan man få en bra sådan för 1000-1500kr??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. En SM57 mic ställer inga höga krav på micpreamp.. I princip vilket ljudkort som helst med micingång duger, Sm57 är en dynamisk mick och behöver ingen fantomatning. Personligen tycker jag ändå att Studio Projects VTB-1 är en pisvärd micpreamp att växa i. Alltså den funkar bra även om du i framtiden skaffar bättre mickar som t.om kräver fantommatning.

Kolla lite på http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html

Och för att köpa på http://www.thomann.de/se/studio_projects_vtb1.htm

Varför skapar du flera trådar om samma sak?

För att få hjälp?

Jag är också intresserad av detta. Tycker det är motiverat med en tråd om det.

Precis.. har ju lite bråttom som sagt med.. men en pre-amp kanske är ett alternativ? För de måste ja ha om ja ska linea bas o gitarr va? Kan man få en bra sådan för 1000-1500kr??

Link to comment
Dela på andra sajter

okej 😄 men är det bara för mickar då? Ja kan ju inte linea en bas genom den t ex? Vad behöver jag för det då?

Ok.. En SM57 mic ställer inga höga krav på micpreamp.. I princip vilket ljudkort som helst med micingång duger, Sm57 är en dynamisk mick och behöver ingen fantomatning. Personligen tycker jag ändå att Studio Projects VTB-1 är en pisvärd micpreamp att växa i. Alltså den funkar bra även om du i framtiden skaffar bättre mickar som t.om kräver fantommatning.

Kolla lite på http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html

Och för att köpa på http://www.thomann.de/se/studio_projects_vtb1.htm

Varför skapar du flera trådar om samma sak?

För att få hjälp?

Jag är också intresserad av detta. Tycker det är motiverat med en tråd om det.

Precis.. har ju lite bråttom som sagt med.. men en pre-amp kanske är ett alternativ? För de måste ja ha om ja ska linea bas o gitarr va? Kan man få en bra sådan för 1000-1500kr??

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att du kan använda en VTB-1 som linebox till bas också.. Hur tänkte du då du med den kommentaren??? Har du ens läst specen på VTB-1?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Klart att du kan använda en VTB-1 som linebox till bas också.. Hur tänkte du då du med den kommentaren??? Har du en läst specen på VTB-1?

Nej ja läste aldrig, utgick bara ifrån det eftersom du skrev mickpreamp.. 😛 sry..

EDIT: Men du menar då att fireboxen o sm57an kommer funka tillsammans om ja köper en sån här?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du kan hålla dig till en tråd med ditt ljudkortsproblem. 🙂

hmm ja dom här två har väl gått åt samma håll nu.. men har ju bara så många frågor just nu, vet inte va ja ska göra... om ja ska byta ljudkort, vad ja ska byta till, eller om ja ska köpa en pre-amp, eller om ja itne ska göra nåt... 😛 ja vill ju ha grejer som funkar bra, inte som funkar halvbra ihop.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ursäkta att jag startar så många trådar nu, o det finns redan trådar om vilket ljudkort som e bäst osv.. men jag behöver ett som funkar till en shure sm57a mick, för det presonus firebox jag har nu gör det inte.. 😛 och jag har lite bråttom för jag måste spela in en slask inspelning till sångaren som bor i stockholm (vi andra i bandet bor i götet) så att han kan lära sig en ny låt till kommande spelning..

Så ni som kan, vad ska jag byta till för ljudkort? Eller är det värt att köpa en pre-amp? hur mycket kostar det? jag vill helst inte lägga ut så mycket mer pengar liksom. Så att byta till ett ljudkort i 3000krs klassen vore ju det bästa typ.

SM57 fungerar med Firebox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska spela in elgitarrstärkare, trummor, trumpet eller andra ljudstarka källor så fungerar SM57:an utmärkt med Firebox, om källorna inte är starka så bör du använda en kondensatormikrofon. Känner många som har en Firebox och de är alla väldigt nöjda med den. Jag tror det är något annat som du har problem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska spela in elgitarrstärkare, trummor, trumpet eller andra ljudstarka källor så fungerar SM57:an utmärkt med Firebox, om källorna inte är starka så bör du använda en kondensatormikrofon. Känner många som har en Firebox och de är alla väldigt nöjda med den. Jag tror det är något annat som du har problem med.

okej, ja klagar inte på produkterna som sådan.. o ja vet att jag är väldigt mycket nybörjare. Så när nån sa att dom inte va kompatibla så köpte jag ju det direkt, men de kanske inte är så då?

men kondensatormick är väl mer lämpad för sång o ackgura? inte typ distad elgitarr? eller?

Jag funderade ju på att köpa en Röde NT2-a förut, men tyckte att den va för dyr, men det kanske är bättre att köpa en Röde NT2-a istället för en SM57a och Studio Projects B1?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Om du ska spela in elgitarrstärkare, trummor, trumpet eller andra ljudstarka källor så fungerar SM57:an utmärkt med Firebox, om källorna inte är starka så bör du använda en kondensatormikrofon. Känner många som har en Firebox och de är alla väldigt nöjda med den. Jag tror det är något annat som du har problem med.

okej, ja klagar inte på produkterna som sådan.. o ja vet att jag är väldigt mycket nybörjare. Så när nån sa att dom inte va kompatibla så köpte jag ju det direkt, men de kanske inte är så då?

men kondensatormick är väl mer lämpad för sång o ackgura? inte typ distad elgitarr? eller?

Jag funderade ju på att köpa en Röde NT2-a förut, men tyckte att den va för dyr, men det kanske är bättre att köpa en Röde NT2-a istället för en SM57a och Studio Projects B1?

Nej. Med två micar kan man göra mycket. B1:an någon meter från stärkaren och SM57:an så nära som möjligt. Men det är nog lite för mycket överkurs för dig just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du ska spela in elgitarrstärkare, trummor, trumpet eller andra ljudstarka källor så fungerar SM57:an utmärkt med Firebox, om källorna inte är starka så bör du använda en kondensatormikrofon. Känner många som har en Firebox och de är alla väldigt nöjda med den. Jag tror det är något annat som du har problem med.

okej, ja klagar inte på produkterna som sådan.. o ja vet att jag är väldigt mycket nybörjare. Så när nån sa att dom inte va kompatibla så köpte jag ju det direkt, men de kanske inte är så då?

men kondensatormick är väl mer lämpad för sång o ackgura? inte typ distad elgitarr? eller?

Jag funderade ju på att köpa en Röde NT2-a förut, men tyckte att den va för dyr, men det kanske är bättre att köpa en Röde NT2-a istället för en SM57a och Studio Projects B1?

Nej. Med två micar kan man göra mycket. B1:an någon meter från stärkaren och SM57:an så nära som möjligt. Men det är nog lite för mycket överkurs för dig just nu.

Haha mm.. men alltså ja förstår inte riktigt det här med uppmickningen. När vi gjorde demon så mickade studioteknikern bara nära med en SM57a o de blev bra. Nu gör jag samma sak, provar flera olika vinklar och positioner på micken och förstärkaren, men de blir verkligen dåligt. Hur kan de skilja så mycket? Finns ju inte såå himla många andra sätt att göra det på liksom.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

VAD är det som det är så "bråttom" med? Fan det är ju söndag och jag vet då ingen musikaffär som är öppen nu!?

Häv köpet eller gilla läget. Om du byter ut SM57an till nån annan dynamisk så kommer du att inte märka nån direkt skillnad i alla fall, mer än klang.

Presonus är halvbra grejer.

Shure SM57 är alla gånger inga bra grejer. Men folk gillar dom och vet hur dom funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

VAD är det som det är så "bråttom" med? Fan det är ju söndag och jag vet då ingen musikaffär som är öppen nu!?

Häv köpet eller gilla läget. Om du byter ut SM57an till nån annan dynamisk så kommer du att inte märka nån direkt skillnad i alla fall, mer än klang.

Presonus är halvbra grejer.

Shure SM57 är alla gånger inga bra grejer. Men folk gillar dom och vet hur dom funkar.

Nej okej, men ja måste fixa det imorgon...

Nähä, om de nu e så kasst, va rekommenderar du själv då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderade ju på att köpa en Röde NT2-a förut, men tyckte att den va för dyr, men det kanske är bättre att köpa en Röde NT2-a istället för en SM57a och Studio Projects B1?

Kan vara en bra lösning. NT2-A funkar på nästan allt, även gitarrstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

VAD är det som det är så "bråttom" med? Fan det är ju söndag och jag vet då ingen musikaffär som är öppen nu!?

Häv köpet eller gilla läget. Om du byter ut SM57an till nån annan dynamisk så kommer du att inte märka nån direkt skillnad i alla fall, mer än klang.

Presonus är halvbra grejer.

Shure SM57 är alla gånger inga bra grejer. Men folk gillar dom och vet hur dom funkar.

Nej okej, men ja måste fixa det imorgon...

Nähä, om de nu e så kasst, va rekommenderar du själv då?

Om nu Presonus skriver:

Higher-quality analog to digital converters (Dynamic Range 110dB)

Class-A microphone preamplifiers

Ultra wide frequency response (10 - 50kHz)

Road-ready rugged build quality - metal chassis

Så är det falsk marknadsföring. Kan man inte få igång en SM57 med ett vanligt ljudkort så är det ju inga bra grejer.

"Class-A microphone preamplifiers" och ändå så funkar det inte... 😳

"Ultra wide frequency response" Vad är det för jävla hitte på? Ultra?? Vad fan betyder det?

Vet inte vad man ska rekommendera? Har svårt att tro varför det inte ska kunna gå att få igång det du redan har köpt. Tror felet ligger nån annanstans. Kollat så mik-kabeln är hel? Har nån tråd släppt så har signalen näst intill halverats.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 fungerar väldigt dåligt till ditt ljudkort. Du är ju inte den enda som har haft problem med din kombination, googla lite på det så hittar du en del.

Googla och hitta en massa användare som inte vet hur man använder prylarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom micpreampen i Fireboxen bara kan ge 45dB gain på analogsidan, så behövs det ordentlig volym för att det ska bli tilläckligt med en dynamsik mic med relativt låg output, som SM57 - och så högt vill man kanske inte alltid spela... De flesta av dagens preamps har 60dB gain - och vissa har ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det var det jag sa från första början. Byt ut fireboxen eftersom den inte ger en dynamisk mikrofon tillräcklig gain. Som vanligt är Gilbert ute och cyklar. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom micpreampen i Fireboxen bara kan ge 45dB gain på analogsidan, så behövs det ordentlig volym för att det ska bli tilläckligt med en dynamsik mic med relativt låg output, som SM57 - och så högt vill man kanske inte alltid spela... De flesta av dagens preamps har 60dB gain - och vissa har ännu mer.

55dB enl. manualen (sid 17).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...