Jump to content
Annons

Externt ljudkort som funkar till en Shure SM57a!


ramoand

Recommended Posts

Annons
  • Svar 99
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Eftersom micpreampen i Fireboxen bara kan ge 45dB gain på analogsidan, så behövs det ordentlig volym för att det ska bli tilläckligt med en dynamsik mic med relativt låg output, som SM57 - och så högt vill man kanske inte alltid spela... De flesta av dagens preamps har 60dB gain - och vissa har ännu mer.

55dB enl. manualen (sid 17).

...och som sagt 45dB enligt tekniska specifikationer på både hemsidan och i manualen... 😑

Lite jobbigt att det är två trådar som handlar om exakt samma sak. De borde slås ihop till en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom micpreampen i Fireboxen bara kan ge 45dB gain på analogsidan, så behövs det ordentlig volym för att det ska bli tilläckligt med en dynamsik mic med relativt låg output, som SM57 - och så högt vill man kanske inte alltid spela... De flesta av dagens preamps har 60dB gain - och vissa har ännu mer.

55dB enl. manualen (sid 17).

...och som sagt 45dB enligt tekniska specifikationer på både hemsidan och i manualen... 😑

Lite jobbigt att det är två trådar som handlar om exakt samma sak. De borde slås ihop till en.

Det är fem trådar. Tror Ramoand fick panik där. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det jag sa från första början. Byt ut fireboxen eftersom den inte ger en dynamisk mikrofon tillräcklig gain. Som vanligt är Gilbert ute och cyklar. 🤪

va ska ja byta ut de mot då? fan nu vet jag varken ut eller in, alla säger olika saker 😑

En annan fråga, påverkar pre-ampen ljudkvalitén eller bara volymen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Den som bäst kan hjälpa dig är Claes. Lyssna på honom så löser det sig för dig. Det törs jag lova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det var det jag sa från första början. Byt ut fireboxen eftersom den inte ger en dynamisk mikrofon tillräcklig gain. Som vanligt är Gilbert ute och cyklar. 😑

Nu får du förklara dig!

Du uttalar dig helt idiotiskt om saker du inte kan nånting om så att de som kanske inte vet hur det ligger till bli vilseledda. Lägg av med det!

Link to comment
Dela på andra sajter

En 57:a framför en gitarrstärkare (normal volym) kräver inte mycket gain så att automatiskt klanka ned på en preamp som ”bara” ger 55dB gain är att ta den enkla vägen ut istället för att försöka hjälpa personen i fråga att hitta anledningen till att inspelningen blir dålig.

”Ute och cyklar…”; dessa uttalanden bidrar bara till dålig stämning här i forumet och jag börjar undra varför jag är medlem över huvud taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom micpreampen i Fireboxen bara kan ge 45dB gain på analogsidan, så behövs det ordentlig volym för att det ska bli tilläckligt med en dynamsik mic med relativt låg output, som SM57 - och så högt vill man kanske inte alltid spela... De flesta av dagens preamps har 60dB gain - och vissa har ännu mer.

okej men va tror du om att köpa en sån här?

Men är det så att micpreampen bara förstärker signalen, o inte gör den bättre liksom?

Jag tatt åt mig av att ja inte ska köpa för mycket prylar utan lära mig hantera dom man kan, men det är ju bara lite tråkigt o sitta me den låga insignalen hela tiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars.

Verkar inte som att ditt problem beror på micstärkarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars.

Verkar inte som att ditt problem beror på micstärkarna...

hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om ”bruset” försvinner när du lyssnar med ett annat ljudkort så ligger inte ”bruset” med i inspelningen utan uppstår någon annan stans.

aja det är ja med på. Men de ju inte det som gör att de låter dåligt.. själva gitarren låter verkligen B, verkligen dåligt. Men de låter skitbra när ja spelar, det osm kommer ur förstärkaren alltså. Har en Fender Deluxe Reverb med Mudhoney distpedal till..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En 57:a framför en gitarrstärkare (normal volym) kräver inte mycket gain så att automatiskt klanka ned på en preamp som ”bara” ger 55dB gain är att ta den enkla vägen ut istället för att försöka hjälpa personen i fråga att hitta anledningen till att inspelningen blir dålig.

”Ute och cyklar…”; dessa uttalanden bidrar bara till dålig stämning här i forumet och jag börjar undra varför jag är medlem över huvud taget.

Det finns sajter där problemet med Firebox och dynamiska micar tas upp. Det är ett känt problem och det står på Presonus hemsida att den ger 45dB gain men i manualen står det både 45dB och 55dB.

Men sluta påstå att det inte är preamparna det beror på för nåt skumt är det med dom. Det är ju flera som har problem med just Firebox och dynamiska micar. Så lägg ner dina påståenden innan du med säkerhet vet vad du pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tusen saker att testa;

Byt mickabel (en ledare kan vara bruten som någon sa).

Se till att du inte sänkt signalen mellan micförstärkare och inspelningsprogrammet (alla reglar i topp…)

Är det en vanlig XLR-XLR-kabel du använder (så det inte är TRS i änden som du gör in i Fireboxen?

Är micken hel?

Är Fireboxen hel?

o s v…

Link to comment
Dela på andra sajter

En 57:a framför en gitarrstärkare (normal volym) kräver inte mycket gain så att automatiskt klanka ned på en preamp som ”bara” ger 55dB gain är att ta den enkla vägen ut istället för att försöka hjälpa personen i fråga att hitta anledningen till att inspelningen blir dålig.

”Ute och cyklar…”; dessa uttalanden bidrar bara till dålig stämning här i forumet och jag börjar undra varför jag är medlem över huvud taget.

Det finns sajter där problemet med Firebox och dynamiska micar tas upp. Det är ett känt problem och det står på Presonus hemsida att den ger 45dB gain men i manualen står det både 45dB och 55dB.

Men sluta påstå att det inte är preamparna det beror på för nåt skumt är det med dom. Det är ju flera som har problem med just Firebox och dynamiska micar. Så lägg ner dina påståenden innan du med säkerhet vet vad du pratar om.

dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tusen saker att testa;

Byt mickabel (en ledare kan vara bruten som någon sa).

Se till att du inte sänkt signalen mellan micförstärkare och inspelningsprogrammet (alla reglar i topp…)

Är det en vanlig XLR-XLR-kabel du använder (så det inte är TRS i änden som du gör in i Fireboxen?

Är micken hel?

Är Fireboxen hel?

o s v…

Alla grejer är nya så de borde ju funka. Ja det är en XLR-XLR ja kör med. Ja har bara en kabel just nu så kan inte byta..

ja lägger upp ett ljudexempel så kan ni hör hur dåligt det låter

Men de största problemet för mig nu är inte volymen, utan hur dåligt ljudet blir.. en pre-amp hjälper ju inte att få ett bättre ljud, utan bara högre signal in, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En 57:a framför en gitarrstärkare (normal volym) kräver inte mycket gain så att automatiskt klanka ned på en preamp som ”bara” ger 55dB gain är att ta den enkla vägen ut istället för att försöka hjälpa personen i fråga att hitta anledningen till att inspelningen blir dålig.

”Ute och cyklar…”; dessa uttalanden bidrar bara till dålig stämning här i forumet och jag börjar undra varför jag är medlem över huvud taget.

Det finns sajter där problemet med Firebox och dynamiska micar tas upp. Det är ett känt problem och det står på Presonus hemsida att den ger 45dB gain men i manualen står det både 45dB och 55dB.

Men sluta påstå att det inte är preamparna det beror på för nåt skumt är det med dom. Det är ju flera som har problem med just Firebox och dynamiska micar. Så lägg ner dina påståenden innan du med säkerhet vet vad du pratar om.

dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars.

Jag såg det där förut och han verkar ha fler än ett problem men påstå inte att preamparna duger till dynamisak mikrofoner när så många haft problem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på ljudfilen så kan jag säga att det inte är något fel på ditt ljudkort.

Att spela in ackegura med en 57:a är inget som någon här skulle rekommendera (kondensatormic ger betydligt bättre resultat) och när det gäller elgitarren så låter det kanske inte toppen men det beror inte på mic eller micstärkaren.

Prova olika placeringar (av både mic i förhållande till stärkare men även stärkaren i relation till rummet).

Lär dig jobba med EQ och kompressor.

Eller vad säger du, Analogfreak…?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på ljudfilen så kan jag säga att det inte är något fel på ditt ljudkort.

Att spela in ackegura med en 57:a är inget som någon här skulle rekommendera (kondensatormic ger betydligt bättre resultat) och när det gäller elgitarren så låter det kanske inte toppen men det beror inte på mic eller micstärkaren.

Prova olika placeringar (av både mic i förhållande till stärkare men även stärkaren i relation till rummet).

Lär dig jobba med EQ och kompressor.

Eller vad säger du, Analogfreak…?

aah okej! 🙂 nej ja vet, har inte tänkt spela in ackgura med sm57an, bara provade lite.. men anledning till att ja blev så fundersam va ju då att när vi gjorde demon mickade vi bara o o körde, o de lät helt ok omixat. Nu låter det liksom kasst.. så a, men de är väl bara att köra på då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på ljudfilen så kan jag säga att det inte är något fel på ditt ljudkort.

Att spela in ackegura med en 57:a är inget som någon här skulle rekommendera (kondensatormic ger betydligt bättre resultat) och när det gäller elgitarren så låter det kanske inte toppen men det beror inte på mic eller micstärkaren.

Prova olika placeringar (av både mic i förhållande till stärkare men även stärkaren i relation till rummet).

Lär dig jobba med EQ och kompressor.

Eller vad säger du, Analogfreak…?

aah okej! 🙂 nej ja vet, har inte tänkt spela in ackgura med sm57an, bara provade lite.. men anledning till att ja blev så fundersam va ju då att när vi gjorde demon mickade vi bara o o körde, o de lät helt ok omixat. Nu låter det liksom kasst.. så a, men de är väl bara att köra på då!

"dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars."

Edit: Blev lite fel där..nu så: Du menar alltså eg. att det låter bra (om ditt elguraljud t ex) när du spelar upp det via din andra dator. ? Inte bara att bruset är borta?

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på ljudfilen så kan jag säga att det inte är något fel på ditt ljudkort.

Att spela in ackegura med en 57:a är inget som någon här skulle rekommendera (kondensatormic ger betydligt bättre resultat) och när det gäller elgitarren så låter det kanske inte toppen men det beror inte på mic eller micstärkaren.

Prova olika placeringar (av både mic i förhållande till stärkare men även stärkaren i relation till rummet).

Lär dig jobba med EQ och kompressor.

Eller vad säger du, Analogfreak…?

aah okej! 🙂 nej ja vet, har inte tänkt spela in ackgura med sm57an, bara provade lite.. men anledning till att ja blev så fundersam va ju då att när vi gjorde demon mickade vi bara o o körde, o de lät helt ok omixat. Nu låter det liksom kasst.. så a, men de är väl bara att köra på då!

"dock så brusar det o låter illa när ja lyssnar med hörlurar inkopplade i ljudkortet. Men när ja sen spelar upp det på min vanliga dator så försvinner allt det. Och nej, det är inget fel på lurarna. dom kostar 2000kr o funkar utmärkt annars."

Edit: Blev lite fel där..nu så: Du menar alltså eg. att det låter bra (om ditt elguraljud t ex) när du spelar upp det via din andra dator. ? Inte bara att bruset är borta?

Nej 🙂 de låter bra ur förstärkaren menar jag.. men på den andra dator låter de ju iofs bättre, utan brus. men fortfarande inte bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Efter att ha lyssnat på ljudfilen så kan jag säga att det inte är något fel på ditt ljudkort.

Att spela in ackegura med en 57:a är inget som någon här skulle rekommendera (kondensatormic ger betydligt bättre resultat) och när det gäller elgitarren så låter det kanske inte toppen men det beror inte på mic eller micstärkaren.

Prova olika placeringar (av både mic i förhållande till stärkare men även stärkaren i relation till rummet).

Lär dig jobba med EQ och kompressor.

Eller vad säger du, Analogfreak…?

Jag har inte lyssnat på ljudfilen för jag har ätit mat. 🙂

Men bortsett från hans preamp så tror jag att killen behöver lära sig en hel del om hur det funkar. Att spela in audio är en hel vetenskap och jag tror att han skulle behöva kurser. Han behöver praktisk erfarenhet. På ett sätt är det bra att det blir dåligt för då tvingas han ju lösa problemen och på den vägen skaffa sig erfarenhet av vad som händer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan åtminstone lyfta fokus från micstärkaren och leta efter förbättring på andra fronter.

Du har helt säkert rätt, men jag får inte ihop att det kan låta så förbannat dåligt på inspelningen av elguran. OM det nu låter bra direkt ur stärkaren??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tusen saker att testa;

Byt mickabel (en ledare kan vara bruten som någon sa).

Se till att du inte sänkt signalen mellan micförstärkare och inspelningsprogrammet (alla reglar i topp…)

Är det en vanlig XLR-XLR-kabel du använder (så det inte är TRS i änden som du gör in i Fireboxen?

Är micken hel?

Är Fireboxen hel?

o s v…

Alla grejer är nya så de borde ju funka. Ja det är en XLR-XLR ja kör med. Ja har bara en kabel just nu så kan inte byta..

ja lägger upp ett ljudexempel så kan ni hör hur dåligt det låter

Men de största problemet för mig nu är inte volymen, utan hur dåligt ljudet blir.. en pre-amp hjälper ju inte att få ett bättre ljud, utan bara högre signal in, eller?

Inspelningen låter riktigt fin. Många tycker att ackgit med sm57 låter illa, men jag delar inte den uppfattningen. Drar du bara bort att äckligt buller från 500Hz och nedåt så sitter du på en riktigt fin inspelning.

Elgitarren hör man inte riktigt för att det är så dåligt mixat, men av sluttonen att döma så är det ganska hög klass på även den inspelningen. Jag skulle återigen rekomendera att toppa lite så det inte blir så bullrigt.

Om du tänker hävda att grejorna inte fungerar så är inte dessa inspelningar till din fördel. Du måste givetvis arbeta med ljudet efter det blivit inspelat, det blir ju inte perfekt på en gång.

För övrigt har du antagligen något jordfel som gör att det brusar i lurarna från ljudkortet.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på ljudfilen så kan jag säga att det inte är något fel på ditt ljudkort.

Att spela in ackegura med en 57:a är inget som någon här skulle rekommendera (kondensatormic ger betydligt bättre resultat) och när det gäller elgitarren så låter det kanske inte toppen men det beror inte på mic eller micstärkaren.

Prova olika placeringar (av både mic i förhållande till stärkare men även stärkaren i relation till rummet).

Lär dig jobba med EQ och kompressor.

Eller vad säger du, Analogfreak…?

Jag har inte lyssnat på ljudfilen för jag har ätit mat. 🙂

Men bortsett från hans preamp så tror jag att killen behöver lära sig en hel del om hur det funkar. Att spela in audio är en hel vetenskap och jag tror att han skulle behöva kurser. Han behöver praktisk erfarenhet. På ett sätt är det bra att det blir dåligt för då tvingas han ju lösa problemen och på den vägen skaffa sig erfarenhet av vad som händer. 😮

Tror du fortfarande att preampen är en flaskhals?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Efter att ha lyssnat på ljudfilen så kan jag säga att det inte är något fel på ditt ljudkort.

Att spela in ackegura med en 57:a är inget som någon här skulle rekommendera (kondensatormic ger betydligt bättre resultat) och när det gäller elgitarren så låter det kanske inte toppen men det beror inte på mic eller micstärkaren.

Prova olika placeringar (av både mic i förhållande till stärkare men även stärkaren i relation till rummet).

Lär dig jobba med EQ och kompressor.

Eller vad säger du, Analogfreak…?

Jag har inte lyssnat på ljudfilen för jag har ätit mat. 😆

Men bortsett från hans preamp så tror jag att killen behöver lära sig en hel del om hur det funkar. Att spela in audio är en hel vetenskap och jag tror att han skulle behöva kurser. Han behöver praktisk erfarenhet. På ett sätt är det bra att det blir dåligt för då tvingas han ju lösa problemen och på den vägen skaffa sig erfarenhet av vad som händer. 😄

Tror du fortfarande att preampen är en flaskhals?

Jag tror preampen har alldeles för lite gain för en dynamisk mic. Men sen så tror jag att han saknar kunskap om hur sakerna ska hanteras så allt spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror preampen har alldeles för lite gain för en dynamisk mic. Men sen så tror jag att han saknar kunskap om hur sakerna ska hanteras så allt spelar in.

Tror du preampen har för lite gain för en 57:a framför en elgitarrstärkare?

Det tror inte jag…

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...