Jump to content
Annons

Externt ljudkort som funkar till en Shure SM57a!


ramoand

Recommended Posts

Jag har lyssnat på ditt ljudexempel, det brusar inte nåt nämvärt. Funkar med andra ord ur ett teknsikt perspektiv.

Jag tycker att du lägger pengarna på en stormembransmick istället för en preamp.

Bra för sång och akgura.

SM57 är min personliga favorit på gitarrförsärkare tillsammans med 421an (Skittråkig konservativgubbe va?), så den kan du behålla.

Alternativet är att lina elgitarren och kanske köra Guitar Rig, Amplitube eller liknande för att få till bra gitarrljud.

Jag tror det är lättare att få till ett hyggligt ljud med en plugg om man inte är så kunnig med micken.

Och så skall det till mer kunskap och mer övning så blir det kanon.

Låna en bok om inspelning och mixning på biblioteket. Det blir fin sommarläsning.

Yes! Jag har lånat en bok av en polare o ska beställa några tidiningar från studio med 😄

Men kan jag linea gitarr o få en bra signal med endast min firebox med tanke på dess relativt svaga pre-amp? Eller behöver jag en till starkare pre-amp?

Har använt guitarrig lite innan och tycker det är väldigt kul att pilla med det så de skulle va skoj o prova på det med.

Jobbigt med två trådar som dundrar på.. 😄 Så här skrev Claes i den andra som svar på samma fråga..: "Om du ska linea gitarren, så krävs en instrumentingång med minst 1Mohm inimpedans - och det har Firebox, såvitt jag kan se på deras hemsida - så det borde fungera"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 99
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

pme (oregistrerad)
Det är aldrig bra att vara tvungen att gaina max för då får du så mycket brus. Preamparna brukar brusa vid max.

Så du tycker att det dynamiska omfånget minskas märkbart vid högre gain?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är aldrig bra att vara tvungen att gaina max för då får du så mycket brus. Preamparna brukar brusa vid max.

Så du tycker att det dynamiska omfånget minskas märkbart vid högre gain?

Nej det påstod jag inte!

Jag sa att när en preamp går i taket så tillför den bara brus när man vrider upp den ännu mer än vad den klarar av. Man får lyssna sig till hur den uppför sig allteftersom man ökar gain. Efter en viss nivå så höjs bruset mer än signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på ditt ljudexempel, det brusar inte nåt nämvärt. Funkar med andra ord ur ett teknsikt perspektiv.

Jag tycker att du lägger pengarna på en stormembransmick istället för en preamp.

Bra för sång och akgura.

SM57 är min personliga favorit på gitarrförsärkare tillsammans med 421an (Skittråkig konservativgubbe va?), så den kan du behålla.

Alternativet är att lina elgitarren och kanske köra Guitar Rig, Amplitube eller liknande för att få till bra gitarrljud.

Jag tror det är lättare att få till ett hyggligt ljud med en plugg om man inte är så kunnig med micken.

Och så skall det till mer kunskap och mer övning så blir det kanon.

Låna en bok om inspelning och mixning på biblioteket. Det blir fin sommarläsning.

Yes! Jag har lånat en bok av en polare o ska beställa några tidiningar från studio med 😛

Men kan jag linea gitarr o få en bra signal med endast min firebox med tanke på dess relativt svaga pre-amp? Eller behöver jag en till starkare pre-amp?

Har använt guitarrig lite innan och tycker det är väldigt kul att pilla med det så de skulle va skoj o prova på det med.

Det är väldigt mycket tid du lade på att byta ut vad som bevisats fungera. Inspelningarna du gjort låter bra. Lägg energin du lägger på att shoppa nya grejor på att arbeta me inspelningarna i stället. Har du liksom arbetat något alls med matieralet innan du förklarat det dåligt och börjat klaga på utrustningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har lyssnat på ditt ljudexempel, det brusar inte nåt nämvärt. Funkar med andra ord ur ett teknsikt perspektiv.

Jag tycker att du lägger pengarna på en stormembransmick istället för en preamp.

Bra för sång och akgura.

SM57 är min personliga favorit på gitarrförsärkare tillsammans med 421an (Skittråkig konservativgubbe va?), så den kan du behålla.

Alternativet är att lina elgitarren och kanske köra Guitar Rig, Amplitube eller liknande för att få till bra gitarrljud.

Jag tror det är lättare att få till ett hyggligt ljud med en plugg om man inte är så kunnig med micken.

Och så skall det till mer kunskap och mer övning så blir det kanon.

Låna en bok om inspelning och mixning på biblioteket. Det blir fin sommarläsning.

Yes! Jag har lånat en bok av en polare o ska beställa några tidiningar från studio med 😛

Men kan jag linea gitarr o få en bra signal med endast min firebox med tanke på dess relativt svaga pre-amp? Eller behöver jag en till starkare pre-amp?

Har använt guitarrig lite innan och tycker det är väldigt kul att pilla med det så de skulle va skoj o prova på det med.

Det är väldigt mycket tid du lade på att byta ut vad som bevisats fungera. Inspelningarna du gjort låter bra. Lägg energin du lägger på att shoppa nya grejor på att arbeta me inspelningarna i stället. Har du liksom arbetat något alls med matieralet innan du förklarat det dåligt och börjat klaga på utrustningen?

vadå shoppa nya grejer? ja har inte köpt nåt mer.. de ändå ja har gjort är att försöka mer med det jag har. men OM ja skulle bytt, så ville ja göra det ganska snart... men så blev de ju inte nu. möjligtvis att de blir en pre-amp från studio projects lite längre fram när ja blivit bättre..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är inte det du tror dig höra som bra samma sak som en mick hör. En mick måste placeras så den hör bra och dessutom är den alttid sämmre än dina öron eller snarare hjärnans förmåga att gallra bort ovesäntligt. Skulle du ha dit öra på samma avstånd som din mick skulle du inte bli glad. Därför skär man ofta bort i synnerhet dom låga och ibland beroende på mix jobbiga midfrekvenserna. Det du hör är någonting helt annat. Du hör ljudet från en annan punkt och mycket mer av rummet som du spelar in i. Om du satte två rena mickar i en v-position strax ovanför huvudet skulle du få ett ljud som liknar det du hör. Tyvärr skulle det inte likna det du upplevde för att hjärnan sorterar bort det som är dåligt och du inte behöver.

Vad ska man då dra för slutsats av detta. Ja man kan antingen tro att man är mycket sämre på att spela än man trodde. Vi går alla igenom det men det är långt ifrån hela sanningen. Det andra är att man måste kjämpa med att förtå en mickrofon och hur man bäst fjäskar för den. Mickrofonen har inte din hjärnas förmåga att sortera. Det måste du göra åt den. Mina öron är som en sm57 begränsade dina borde vara som en riktigt bra Neuman.

Det är tufft i början, för mig kommer det alltid att vara det. Du har öronen och talangen men tro inte att allt kommer automatiskt. Att spela är enkelt men ljud är svårare än man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni spelade inte in med högre volym på förstärkaren då när ni spelade in demon?

nej inte märkbart.. aningen kanske..

men okej, det är med att en mick hör nåt annat e ja me på. ja har provat att skära bort lite bas o den "jobbiga" midfrekvensen.. men ja får fortsätta att köra på.. man lär ju sig med tiden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...