Jump to content
Annons

Externt ljudkort som funkar till en Shure SM57a!


ramoand

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tror preampen har alldeles för lite gain för en dynamisk mic. Men sen så tror jag att han saknar kunskap om hur sakerna ska hanteras så allt spelar in.

Tror du preampen har för lite gain för en 57:a framför en elgitarrstärkare?

Det tror inte jag…

Det tror jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 99
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag tror preampen har alldeles för lite gain för en dynamisk mic. Men sen så tror jag att han saknar kunskap om hur sakerna ska hanteras så allt spelar in.

Tror du preampen har för lite gain för en 57:a framför en elgitarrstärkare?

Det tror inte jag…

Njae - om man skruvar upp stärkaren tillräckligt, så ska det säkert vara ok - men om man är rädd om grannsämjan, så är det kanske inte läge att göra det... 😆 Att spela in acke är ett svårare kapitel med en SM57, så där hade jag föredragit en preamp med mer gainresurser - och ännu hellre också en annan mic. 😄

Att jag sedan inte gillar SM57 är en annan fråga - men det är ju, som så mycket annat som handlar om ljud - en smaksak. SM57 är ju trots allt extremt välbeprövad just till gitarrstärkare och har använts på miljontals livespelningar och studioinspelningar - så den är ändå en erkänt väl fungerande mic till ändamålet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror preampen har alldeles för lite gain för en dynamisk mic. Men sen så tror jag att han saknar kunskap om hur sakerna ska hanteras så allt spelar in.

Tror du preampen har för lite gain för en 57:a framför en elgitarrstärkare?

Det tror inte jag…

Det tror jag!

Då tror du faktiskt fel kan jag berätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tror preampen har alldeles för lite gain för en dynamisk mic. Men sen så tror jag att han saknar kunskap om hur sakerna ska hanteras så allt spelar in.

Tror du preampen har för lite gain för en 57:a framför en elgitarrstärkare?

Det tror inte jag…

Njae - om man skruvar upp stärkaren tillräckligt, så ska det säkert vara ok - men om man är rädd om grannsämjan, så är det kanske inte läge att göra det... 😆 Att spela in acke är ett svårare kapitel med en SM57, så där hade jag föredragit en preamp med mer gainresurser - och ännu hellre också en annan mic. 😄

Att jag sedan inte gillar SM57 är en annan fråga - men det är ju, som så mycket annat som handlar om ljud - en smaksak. SM57 är ju trots allt extremt välbeprövad just till gitarrstärkare och har använts på miljontals livespelningar och studioinspelningar - så den är ändå en erkänt väl fungerande mic till ändamålet.

Det är aldrig bra att vara tvungen att gaina max för då får du så mycket brus. Preamparna brukar brusa vid max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tror preampen har alldeles för lite gain för en dynamisk mic. Men sen så tror jag att han saknar kunskap om hur sakerna ska hanteras så allt spelar in.

Tror du preampen har för lite gain för en 57:a framför en elgitarrstärkare?

Det tror inte jag…

Det tror jag!

Då tror du faktiskt fel kan jag berätta.

Firebox är ju "Kalle-Anka grejer" Det är ju för amatörer som inte har nån koll på hur det skulle kunna låta med bra grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror preampen har alldeles för lite gain för en dynamisk mic. Men sen så tror jag att han saknar kunskap om hur sakerna ska hanteras så allt spelar in.

Tror du preampen har för lite gain för en 57:a framför en elgitarrstärkare?

Det tror inte jag…

Det tror jag!

Då tror du faktiskt fel kan jag berätta.

Firebox är ju "Kalle-Anka grejer" Det är ju för amatörer som inte har nån koll på hur det skulle kunna låta med bra grejer.

Vilklen tur att jag inte har dina Kalle Anka-kunskaper då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ge ett lite mer nyanserat svar, tror man inte att 45 dB gain till en SM57 räcker för inspelning av en gitarrförstärkare (förutsatt att den inte är av typ bältesclip) har man förmodligen ingen större koll vad gäller inspelning av gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle leta efter ett ljudkort med preamps med mer gain. Billigare och enklare än att komplettera med preamp. Har använt en firebox och tycker den brusar ganska mycket när man närmar sig max gain. Det finns billiga ljudkort som klarar mer gain på ett snyggare sätt.

Du borde få tillgodo-kvitto, om du pallar köra rollen som krävande och missnöjd kund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde få tillgodo-kvitto, om du pallar köra rollen som krävande och missnöjd kund.

Borde inte behöva spela teater (om det inte är en "Kalle Anka-affär” då förståss...).

Tror dock fortfarande att begränsningen i detta fall inte sitter i Fireboxen, men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle leta efter ett ljudkort med preamps med mer gain. Billigare och enklare än att komplettera med preamp. Har använt en firebox och tycker den brusar ganska mycket när man närmar sig max gain. Det finns billiga ljudkort som klarar mer gain på ett snyggare sätt.

Du borde få tillgodo-kvitto, om du pallar köra rollen som krävande och missnöjd kund.

Fireboxen har rätt lite gainresurser, men det ska man ändå inte märka av när man mickar gitarrförstärkare. Det är inte där felet ligger i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde få tillgodo-kvitto, om du pallar köra rollen som krävande och missnöjd kund.

Borde inte behöva spela teater (om det inte är en "Kalle Anka-affär” då förståss...).

Tror dock fortfarande att begränsningen i detta fall inte sitter i Fireboxen, men men...

But I looove theatre! Du skulle se mig gå tillbaka med gammal mjölk! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag skulle leta efter ett ljudkort med preamps med mer gain. Billigare och enklare än att komplettera med preamp. Har använt en firebox och tycker den brusar ganska mycket när man närmar sig max gain. Det finns billiga ljudkort som klarar mer gain på ett snyggare sätt.

Du borde få tillgodo-kvitto, om du pallar köra rollen som krävande och missnöjd kund.

Detr försökte jag också förklara att den inte håller pro-klass när man gainar fullt. Det blir brusigt!

Men ingen tror ju på det jag säger! Fast det är ju inte mitt problem egentligen. Jag försöker ju bara bidra med mina erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detr försökte jag också förklara att den inte håller pro-klass när man gainar fullt. Det blir brusigt!

Men ingen tror ju på det jag säger! Fast det är ju inte mitt problem egentligen. Jag försöker ju bara bidra med mina erfarenheter.

Det är nog ingen som tror att en Firebox håller "Pro-klass" eftersom den bara kostar 3000:-, och visst, jag skulle kanske inte rekommendera den om jag visste att personen i fråga ska spela in fågelsång med en D112 eller en passiv band-mic... Men det händer inte så ofta i hemmastudion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle leta efter ett ljudkort med preamps med mer gain. Billigare och enklare än att komplettera med preamp. Har använt en firebox och tycker den brusar ganska mycket när man närmar sig max gain. Det finns billiga ljudkort som klarar mer gain på ett snyggare sätt.

Du borde få tillgodo-kvitto, om du pallar köra rollen som krävande och missnöjd kund.

Detr försökte jag också förklara att den inte håller pro-klass när man gainar fullt. Det blir brusigt!

Men ingen tror ju på det jag säger! Fast det är ju inte mitt problem egentligen. Jag försöker ju bara bidra med mina erfarenheter.

en preamp för 1000-1500 spänn brusar ofta rätt friskt med om man krämar på lite grann

Vad gäller dina erfarenheter, har du testat att spela in elgitarr med en Firebox? det här säger jag inte som försvar till att jag själv äger en, jag är fullt medveten om att det finns betydligt bättre prylar, men när behövde du +45 dB gain på en gitarrstärkare?

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag skulle leta efter ett ljudkort med preamps med mer gain. Billigare och enklare än att komplettera med preamp. Har använt en firebox och tycker den brusar ganska mycket när man närmar sig max gain. Det finns billiga ljudkort som klarar mer gain på ett snyggare sätt.

Du borde få tillgodo-kvitto, om du pallar köra rollen som krävande och missnöjd kund.

Detr försökte jag också förklara att den inte håller pro-klass när man gainar fullt. Det blir brusigt!

Men ingen tror ju på det jag säger! Fast det är ju inte mitt problem egentligen. Jag försöker ju bara bidra med mina erfarenheter.

en preamp för 1000-1500 spänn brusar ofta rätt friskt med om man krämar på lite grann

Som jag brukar säga: Man får det man betalar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle leta efter ett ljudkort med preamps med mer gain. Billigare och enklare än att komplettera med preamp. Har använt en firebox och tycker den brusar ganska mycket när man närmar sig max gain. Det finns billiga ljudkort som klarar mer gain på ett snyggare sätt.

Du borde få tillgodo-kvitto, om du pallar köra rollen som krävande och missnöjd kund.

Detr försökte jag också förklara att den inte håller pro-klass när man gainar fullt. Det blir brusigt!

Men ingen tror ju på det jag säger! Fast det är ju inte mitt problem egentligen. Jag försöker ju bara bidra med mina erfarenheter.

en preamp för 1000-1500 spänn brusar ofta rätt friskt med om man krämar på lite grann

Som jag brukar säga: Man får det man betalar för.

Ja självklart, det är jag helt med på. Men i just det här fallet undrade Ramoand om han skulle köpa typ en VTB-1 och det tror jag faktiskt inte att han tjänar så mycket på vad gäller inspelning av elgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan åtminstone lyfta fokus från micstärkaren och leta efter förbättring på andra fronter.

Du har helt säkert rätt, men jag får inte ihop att det kan låta så förbannat dåligt på inspelningen av elguran. OM det nu låter bra direkt ur stärkaren??

vadå tror du att ja ljuger eller? Ja e ju inte helt tondöv direkt. Musik är min mitt största intresse i livet.. En Fender Twin Reverb med en Fender Telecaster och en T-Rex Mudhoney dist-pedal borde ju låta rätt bra?

Alltså, jag fattar att jag är NYBÖRJARE och att de låter dåligt när man börjar! MEN, det känns bara lite segt att det blir sååå pass STOR skillnad på det jag gjort o de vi gjorde me demon. Då gjorde vi allt på samma sätt förutom att mixerbordet o så va bättre, men fireboxen är ju rätt okej ändå, så det borde låta okej.... tycker jag... efter så många olika vinklar o positioner jag provat.

Men min kompis va här med sitt mixerbord, med inbyggd pre-amp som är starkare o då lät det bättre....

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag håller med Gilbert och Emil. Dåligt ljud beror inte på fireboxens preamps, möjligen att höga brusnivåer skulle kunna göra det även om det verkar konstigt... att micka en gitarrförstärkare borde som sagt inte kräva så mycket gain...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan åtminstone lyfta fokus från micstärkaren och leta efter förbättring på andra fronter.

Du har helt säkert rätt, men jag får inte ihop att det kan låta så förbannat dåligt på inspelningen av elguran. OM det nu låter bra direkt ur stärkaren??

vadå tror du att ja ljuger eller? Ja e ju inte helt tondöv direkt. Musik är min mitt största intresse i livet.. En Fender Twin Reverb med en Fender Telecaster och en T-Rex Mudhoney dist-pedal borde ju låta rätt bra?

Alltså, jag fattar att jag är NYBÖRJARE och att de låter dåligt när man börjar! MEN, det känns bara lite segt att det blir sååå pass STOR skillnad på det jag gjort o de vi gjorde me demon. Då gjorde vi allt på samma sätt förutom att mixerbordet o så va bättre, men fireboxen är ju rätt okej ändå, så det borde låta okej.... tycker jag... efter så många olika vinklar o positioner jag provat.

Men min kompis va här med sitt mixerbord, med inbyggd pre-amp som är starkare o då lät det bättre....

Menade verkligen inget illa.. 😄 blev kanske lite starkt med både versaler på "OM" och dubbla frågetecken. Faktum kvarstår då..det låter bra ur stärkaren - det är (troligen) inget fel på micampen och förstärkningen skall vara tillräcklig för micken du använder - frånsett lite brus, så blir det sämre gitarrljud på inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle leta efter ett ljudkort med preamps med mer gain. Billigare och enklare än att komplettera med preamp. Har använt en firebox och tycker den brusar ganska mycket när man närmar sig max gain. Det finns billiga ljudkort som klarar mer gain på ett snyggare sätt.

Du borde få tillgodo-kvitto, om du pallar köra rollen som krävande och missnöjd kund.

Fireboxen har rätt lite gainresurser, men det ska man ändå inte märka av när man mickar gitarrförstärkare. Det är inte där felet ligger i det här fallet.

Jag tycker också att du ska följa Joachimes råd även om du kanske inte skulle behöva dra gainen så mycket att det börjar brusa. Du har ju andra behov när det exempelvis gäller ackegura och sång och du kommer väl i nästa steg att komplettera din setup med en kondensatormick om jag förstått dig rätt. Bättre då att byta och lägga pengarna du spar in på en bättre mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har lyssnat på ditt ljudexempel, det brusar inte nåt nämvärt. Funkar med andra ord ur ett teknsikt perspektiv.

Jag tycker att du lägger pengarna på en stormembransmick istället för en preamp.

Bra för sång och akgura.

SM57 är min personliga favorit på gitarrförsärkare tillsammans med 421an (Skittråkig konservativgubbe va?), så den kan du behålla.

Alternativet är att lina elgitarren och kanske köra Guitar Rig, Amplitube eller liknande för att få till bra gitarrljud.

Jag tror det är lättare att få till ett hyggligt ljud med en plugg om man inte är så kunnig med micken.

Och så skall det till mer kunskap och mer övning så blir det kanon.

Låna en bok om inspelning och mixning på biblioteket. Det blir fin sommarläsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på ditt ljudexempel, det brusar inte nåt nämvärt. Funkar med andra ord ur ett teknsikt perspektiv.

Jag tycker att du lägger pengarna på en stormembransmick istället för en preamp.

Bra för sång och akgura.

SM57 är min personliga favorit på gitarrförsärkare tillsammans med 421an (Skittråkig konservativgubbe va?), så den kan du behålla.

Alternativet är att lina elgitarren och kanske köra Guitar Rig, Amplitube eller liknande för att få till bra gitarrljud.

Jag tror det är lättare att få till ett hyggligt ljud med en plugg om man inte är så kunnig med micken.

Och så skall det till mer kunskap och mer övning så blir det kanon.

Låna en bok om inspelning och mixning på biblioteket. Det blir fin sommarläsning.

Yes! Jag har lånat en bok av en polare o ska beställa några tidiningar från studio med 😄

Men kan jag linea gitarr o få en bra signal med endast min firebox med tanke på dess relativt svaga pre-amp? Eller behöver jag en till starkare pre-amp?

Har använt guitarrig lite innan och tycker det är väldigt kul att pilla med det så de skulle va skoj o prova på det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...