Jump to content
Annons

Processorn pekar och mina projekt hackar


Dj_Aladdin

Recommended Posts

Kör en p4 dualcore på 3,4ghz med 2gb ram och cubase 3sx. M Audio Delta 1024 ljudkort med asio2-driver.

Har kört denna variant i något år nu helt utan problem och idag när jag skulle jobba vidare på en låt jag filat på ett tag öppnade jag upp projektet som vanligt, och då ger datorn ifrån sig ett kort pip och processorn toppar 100%.

När jag försöker spela upp mitt projekt och det går inte att höra nånting, datorn laggar helt enkelt. Ljudet man hör påminner om man har "master tempo" påslaget och har dragit ner pitchen till typ 10%...

Vad har hänt?

Min dator har alltid funkat och det här problemet dök bara upp från ingenstans och det dyker bara upp på ca 80% av alla projekt samt alla nya projekt??!??

Jag fattar ingenting! Hjälp!

Har prövat öka DMA buffer size från 64 upp till 2048 utan framgång, startatom datorn flertalet gånger och pilalt på diverse inställningar... Panik!! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kör en p4 dualcore på 3,4ghz med 2gb ram och cubase 3sx. M Audio Delta 1024 ljudkort med asio2-driver.

Har kört denna variant i något år nu helt utan problem och idag när jag skulle jobba vidare på en låt jag filat på ett tag öppnade jag upp projektet som vanligt, och då ger datorn ifrån sig ett kort pip och processorn toppar 100%.

När jag försöker spela upp mitt projekt och det går inte att höra nånting, datorn laggar helt enkelt. Ljudet man hör påminner om man har "master tempo" påslaget och har dragit ner pitchen till typ 10%...

Vad har hänt?

Min dator har alltid funkat och det här problemet dök bara upp från ingenstans och det dyker bara upp på ca 80% av alla projekt samt alla nya projekt??!??

Jag fattar ingenting! Hjälp!

Har prövat öka DMA buffer size från 64 upp till 2048 utan framgång, startatom datorn flertalet gånger och pilalt på diverse inställningar... Panik!! 😱

Du har inte något virus? Något verkar suga kraften ifrån processorn helt klart. Kör Aktivitets hanteraren "CTRL+ALt+DEL" och kolla vad som snor processor kraft där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en p4 dualcore på 3,4ghz med 2gb ram och cubase 3sx. M Audio Delta 1024 ljudkort med asio2-driver.

Har kört denna variant i något år nu helt utan problem och idag när jag skulle jobba vidare på en låt jag filat på ett tag öppnade jag upp projektet som vanligt, och då ger datorn ifrån sig ett kort pip och processorn toppar 100%.

När jag försöker spela upp mitt projekt och det går inte att höra nånting, datorn laggar helt enkelt. Ljudet man hör påminner om man har "master tempo" påslaget och har dragit ner pitchen till typ 10%...

Vad har hänt?

Min dator har alltid funkat och det här problemet dök bara upp från ingenstans och det dyker bara upp på ca 80% av alla projekt samt alla nya projekt??!??

Jag fattar ingenting! Hjälp!

Har prövat öka DMA buffer size från 64 upp till 2048 utan framgång, startatom datorn flertalet gånger och pilalt på diverse inställningar... Panik!! 😱

Datorns processor är altså överbelastad, kan det vara så att du har många småprogram som du kör i bakgrunden? MSN, Skype osv.

I vissa pluggar finns det en inställning som ändrar på ljudkvalitén, den kan du dra ned till låg och sendan sätta den på hög när du ska exportera projectet.

Och sen kolla så att programmet har support för dualcore processorer, och om du har med misstag tryckt bort någon i stil med "multithreaded generator processing".

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En dåligt skriven plugg kan orsaka mas CPU. Kolla projekten om du använder någon ny plugg, stäng av den och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

du har inte UAD-1? när den kör för många pluggar så går datorns cpu belastning till 100%. men händer detta på flera projekt borde det ju inte vara detta som är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn ger ifrån sig ett pip och blir slö?

Det låter snarare som om CPU:n får för dålig kylning. Kolla så att kylflänsen ligger an ordentligt - och om en gör det, så tvätta bort kylpastan mellan CPU:n och kylflänsen och ersätt den med ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla, tack för flera bra svar.

nej, inga program i bakgrunden. Har en renodlad musikdator med endast cubase och andra musikprogram installerat, dvs inga msn, skype osv.

nej, inget nytt är installerat och inga inställningar är ändrade, allt har sett likadant ut senaste sex månaderna i alla fall och detta problem dök upp från ingenstans.

nej, det är inte riktigt processorn som ger ifrån sig ett ljud i den bemärkelsen att datorhögtalaren piper, utan när jag laddar i projektet blinka cpu-ikonen i vänsterhörnet av kontrollbaren till två gånger och när den slåt i taket genererar cubase en kort distad ton och sedan stannar processorn på 100% och allt blir segt och allt hackar...

UAD-1 måste jag dock fråga vad det är?

Sen jag skrev första inlägget har jag prövat installera om mitt ljudkort med nya asio drivrutiner samt installera om refx nexus som tydligen är känt för att kunna hänga sig utan anledning, men det har inte hjälpt.

tack än en gång för all hjälp, men tyvärr kvarstår problemet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hej alla, tack för flera bra svar.

nej, inga program i bakgrunden. Har en renodlad musikdator med endast cubase och andra musikprogram installerat, dvs inga msn, skype osv.

nej, inget nytt är installerat och inga inställningar är ändrade, allt har sett likadant ut senaste sex månaderna i alla fall och detta problem dök upp från ingenstans.

nej, det är inte riktigt processorn som ger ifrån sig ett ljud i den bemärkelsen att datorhögtalaren piper, utan när jag laddar i projektet blinka cpu-ikonen i vänsterhörnet av kontrollbaren till två gånger och när den slåt i taket genererar cubase en kort distad ton och sedan stannar processorn på 100% och allt blir segt och allt hackar...

UAD-1 måste jag dock fråga vad det är?

Sen jag skrev första inlägget har jag prövat installera om mitt ljudkort med nya asio drivrutiner samt installera om refx nexus som tydligen är känt för att kunna hänga sig utan anledning, men det har inte hjälpt.

tack än en gång för all hjälp, men tyvärr kvarstår problemet 😄

Ett metalliskt ljud och sedan CPU i topp eller hur?

Typiskt en plugg som ballar ur. Prova att stänga av alla icke Cubase pluggar och se om CPU går ned.

Dator går långsamt så du måste ha tålamod...

Lycka till!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla, tack för flera bra svar.

nej, inga program i bakgrunden. Har en renodlad musikdator med endast cubase och andra musikprogram installerat, dvs inga msn, skype osv.

nej, inget nytt är installerat och inga inställningar är ändrade, allt har sett likadant ut senaste sex månaderna i alla fall och detta problem dök upp från ingenstans.

nej, det är inte riktigt processorn som ger ifrån sig ett ljud i den bemärkelsen att datorhögtalaren piper, utan när jag laddar i projektet blinka cpu-ikonen i vänsterhörnet av kontrollbaren till två gånger och när den slåt i taket genererar cubase en kort distad ton och sedan stannar processorn på 100% och allt blir segt och allt hackar...

UAD-1 måste jag dock fråga vad det är?

Sen jag skrev första inlägget har jag prövat installera om mitt ljudkort med nya asio drivrutiner samt installera om refx nexus som tydligen är känt för att kunna hänga sig utan anledning, men det har inte hjälpt.

tack än en gång för all hjälp, men tyvärr kvarstår problemet 🙂

Ett metalliskt ljud och sedan CPU i topp eller hur?

Typiskt en plugg som ballar ur. Prova att stänga av alla icke Cubase pluggar och se om CPU går ned.

Dator går långsamt så du måste ha tålamod...

Lycka till!

yes, metalliskt ljud och sedan CPU i topp...

och visst var det så att en plugg hade hängt sig, närmare bestämt "waves diamond bundle" som jag var tvungen att avinstallera för att allt skulle funka igen. Och försöker jag lägga in paketet igen (ver 5.2) så pajar allt igen...

Hur löser man detta? Jag anser mig behöver dessa pluggar och de funkade i säketr sex månader innan de plötsligt gav upp...

Blev faktiskt så galen att jag formaterade om hela datorn, la in cubase på nytt samt synthar och så vidare, men så fort jag lägger in waves db 5.2 så pajar allt... helt cp 😉

tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla, tack för flera bra svar.

nej, inga program i bakgrunden. Har en renodlad musikdator med endast cubase och andra musikprogram installerat, dvs inga msn, skype osv.

nej, inget nytt är installerat och inga inställningar är ändrade, allt har sett likadant ut senaste sex månaderna i alla fall och detta problem dök upp från ingenstans.

nej, det är inte riktigt processorn som ger ifrån sig ett ljud i den bemärkelsen att datorhögtalaren piper, utan när jag laddar i projektet blinka cpu-ikonen i vänsterhörnet av kontrollbaren till två gånger och när den slåt i taket genererar cubase en kort distad ton och sedan stannar processorn på 100% och allt blir segt och allt hackar...

UAD-1 måste jag dock fråga vad det är?

Sen jag skrev första inlägget har jag prövat installera om mitt ljudkort med nya asio drivrutiner samt installera om refx nexus som tydligen är känt för att kunna hänga sig utan anledning, men det har inte hjälpt.

tack än en gång för all hjälp, men tyvärr kvarstår problemet 🙂

Ett metalliskt ljud och sedan CPU i topp eller hur?

Typiskt en plugg som ballar ur. Prova att stänga av alla icke Cubase pluggar och se om CPU går ned.

Dator går långsamt så du måste ha tålamod...

Lycka till!

yes, metalliskt ljud och sedan CPU i topp...

och visst var det så att en plugg hade hängt sig, närmare bestämt "waves diamond bundle" som jag var tvungen att avinstallera för att allt skulle funka igen. Och försöker jag lägga in paketet igen (ver 5.2) så pajar allt igen...

Hur löser man detta? Jag anser mig behöver dessa pluggar och de funkade i säketr sex månader innan de plötsligt gav upp...

Blev faktiskt så galen att jag formaterade om hela datorn, la in cubase på nytt samt synthar och så vidare, men så fort jag lägger in waves db 5.2 så pajar allt... helt cp 😉

tack.

Om det skiter sig när du installerar Waves, så måste ju felet ligga där. Har du kollat efter eventuella nya versioner hos Waves?

Vilken version av Cubase är det? Du kör väl XP, så att du inte har hoppat på Vista-tåget...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en p4 dualcore på 3,4ghz med 2gb ram och cubase 3sx. M Audio Delta 1024 ljudkort med asio2-driver.

Har kört denna variant i något år nu helt utan problem och idag när jag skulle jobba vidare på en låt jag filat på ett tag öppnade jag upp projektet som vanligt, och då ger datorn ifrån sig ett kort pip och processorn toppar 100%.

När jag försöker spela upp mitt projekt och det går inte att höra nånting, datorn laggar helt enkelt. Ljudet man hör påminner om man har "master tempo" påslaget och har dragit ner pitchen till typ 10%...

Vad har hänt?

Min dator har alltid funkat och det här problemet dök bara upp från ingenstans och det dyker bara upp på ca 80% av alla projekt samt alla nya projekt??!??

Jag fattar ingenting! Hjälp!

Har prövat öka DMA buffer size från 64 upp till 2048 utan framgång, startatom datorn flertalet gånger och pilalt på diverse inställningar... Panik!! 😉

Med största sannolikhet en dåligt skriven plugg. Jag kan tex inte använda waves c4 om jag kör krävande projekt, då slår datorn i taket, vissa pluggar funkar helt enkelt inte ihop så bra.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

yes, metalliskt ljud och sedan CPU i topp...

och visst var det så att en plugg hade hängt sig, närmare bestämt "waves diamond bundle" som jag var tvungen att avinstallera för att allt skulle funka igen. Och försöker jag lägga in paketet igen (ver 5.2) så pajar allt igen...

Hur löser man detta? Jag anser mig behöver dessa pluggar och de funkade i säketr sex månader innan de plötsligt gav upp...

Blev faktiskt så galen att jag formaterade om hela datorn, la in cubase på nytt samt synthar och så vidare, men så fort jag lägger in waves db 5.2 så pajar allt... helt cp 😉

Om du kör med iLok rekommenderar jag dig att ladda ner den senaste versionen av Diamond Bundle och installera den istället.

Kör du crackat kan det bli lite dyrt att skaffa hela Diamond Bundle för ett par pluggars skull. Det fins heller inga garantier för att det blir en smärtfri installation. Donglecracks kan vara envisa saker som gör det omöjligt att få en riktig version av programmet att fungera.

Det kanske är enklare att hitta ersättningspluggar från andra tilverkare som är billigare eller till och med gratis. Vilken typ av pluggar använder du? Kanske kan vi hjälpa dig hitta alternativ som funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Waves pluggarna torde inte vara kass kodade.

Snarare kass krack...

Om du inte äger Waves utan kör crack så kan du säkert hitta någon annan plugg som funkar nästan lika bra gratis på kvraudio precis som joachime föreslår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är ärligt, waves kör jag för tillfället på H20's variant och prövar först.. 😄

Tips om andra pluggar är mycket välkommet, främste ute efter något liknande "R Bass" samt deras "maximerare" för att få en bredare ljudbild, mina projket har en tendens att låta väldigt "platta"...

Jobbar med electronica, psytrance ifall det har någon betydelse för val av plugg... 😄

I övrigt tack för bra svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller maximizer har jag hittills inte hört någon klå Waves L2 helt och hållet, men jag kan samtidigt inte alls rekommendera den när så många andra pluggar ger så mycket mer för pengarna.

Jag måste rekommendera Kjaerhus Audio MPL-1 / MPL-1 Pro (Second Edition).

En limiter som är brutalt bra är W1 Limiter.

Jag hade betalat en hel del pengar för den, om det inte vore för att den faktiskt är gratis. Jepp, du läste rätt: gratis! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kan vara vad som helst. för mig räckte det att stänga av det trådlösa nätverket och så försvann det.

De flesta moderna win-pc allokerar IRQ m.m. dynamiskt vilket kan ställa till det.

Tidnigen sound on sound skrev om ett verktyg nyligen som kunde användas för att kartlägga just denna typ av spikes.

Med den mjukvaran kunde man se vilket program som skapade problemet. Det var någon freeware. Kan kolla upp det om du vill, men det var förra numret och i PC-tech sidorna på slutet.

Om jag var du skulle jag fundera över om jag intstallerat något nyligen (softvara) och rulla tillbaka i så fall.

Har du pillat på hårdvara (räcker att t.ex. flytta en USB-enhet till en ny port) så gäller samma sak där.

Undersök om du har delade interupter på några enheter med hjälp av t.ex. enhetshanteraren.

Kolla att kylningen fungerar

Defragga disken och kolla att du har minst 20% ledigt - annars blir det söligt och superfragmenterat.

Inaktivera hårdvara du absolut inte måste ha och testa igen

Ghosta windows och testa sedan att ominstallera, funkar det inte kan du ghosta tillbaka

Det kan vara massor av saker, men ungefär så skulle jag testa tills jag kommer på vad det är, men verktyget ovan är ju betydligt enklare.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo föresten, vissa cubase pluggar gör så där ibland också. För att inte tala om TC-works grejer. Även PSP Vintage Warmer kan få sådana där ryck ibland. Då brukar jag ta fram mixern, och sedan inaktivera varje insert på varje kanal tills det börjar funka igen. Sedan vet du vem boven är. Oftast kan det räcka med att ladda om den (ta bort och lägg till igen) för att det skall fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...