Jump to content
Annons

Trumprogrammering & Det mänskliga flödet.


Ekstasis

Recommended Posts

Tab-formatet har väl annars sin största begränsning i bristen på någon riktigt bra tidsangivelse. Finns säkert flera instrument med som inte gör sig så bra i tab-format. Keyboard/piano/orgel är ett (eller flera) såklart. Hur blir det med harpa och xylofon?

Men för att återgå till ämnet; Om man tar en bra trummis (som inte har vare sig fördomar eller fobier mot digitaltrummor) och placerar honom vid ett digitalt trumset, och låter honom spela in en låt där man triggat trummorna via t ex EZDrummer. Sen får han gå i rummet brevid, som faktiskt råkar vara rummet där man gjorde samplingarna för EZDrummer, och det är händelsevis också samma trummor, samma uppmickning o s v. Och så får han spela samma sak igen. På något sätt känns det som om man kommer att höra skillnader på inspelningarna. Men varför?

(Jag är ändå i de flesta fall förespråkare för digitaltrummor; Det låter oftast tillräckligt bra med mycket mindre jobb och prylar än vanliga trummor).

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 106
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Tab-formatet har väl annars sin största begränsning i bristen på någon riktigt bra tidsangivelse. Finns säkert flera instrument med som inte gör sig så bra i tab-format. Keyboard/piano/orgel är ett (eller flera) såklart. Hur blir det med harpa och xylofon?

Liksom noter när det gäller tidsangivelse horisontellt vs vertikalt 🙂😛

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon skämt jag inte förstår nu måntro? När man spelar musik så är väl all tid "horisontell"?

Jo, det är klart den är det 🙂 Vad jag menar (när man argumenterar för key- och drumeditor) att det att noternas placering inte blir exakt som musiken spelas/spelas upp.. Det finns väl ingen tidsaxel om du öppnar scoreeditor??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tab-formatet har väl annars sin största begränsning i bristen på någon riktigt bra tidsangivelse. Finns säkert flera instrument med som inte gör sig så bra i tab-format. Keyboard/piano/orgel är ett (eller flera) såklart. Hur blir det med harpa och xylofon?

Är inte det här sen länge löst i och med Gp eller powertab tex? Vem *** använder vanlig texttab numera?

Vill man ha bra trumkomp så får man börja jobba med velocity, ändra varje slag så att de åtminstone inte slår i samma velocity efter varandra. Och för att göra det så använder jag Drum editorn i Cubase tillsammans med en drum map som stämmer överrens med trumsettet, funkar hur bra som helst,tyrkcer jag. Något tidsödande för att få levande trummor kanske men sånt får man ta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon skämt jag inte förstår nu måntro? När man spelar musik så är väl all tid "horisontell"?

Jo, det är klart den är det 😎 Vad jag menar (när man argumenterar för key- och drumeditor) att det att noternas placering inte blir exakt som musiken spelas/spelas upp.. Det finns väl ingen tidsaxel om du öppnar scoreeditor??

Jag håller med, tidsaxeln är ju BPM värdet man anger.

Jag måste erkänna jag aldrig använt mig av en drumap, har alltid använt pinao roll och tab.

Men en bra drumap och arbetsflöde är viktigt, så man kan arbeta snabbt, speciellt när det gäller trummor som är kan vara 1000 tals slag per låt. Har tex EZdrums/DFH och Addictive Drums sinna enga drumaps ? skulle vara intressant och se hur dom såg ut isånnafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att svänget ligger i att det blir små fel i timing - utan i MYCKET större grad i dynamiken. Även om man "dödkvantiserar", så ger ett dynamiskt spelande en "levande" känsla ändå - men det gäller förstås att betona på rätt ställen och kanske lägga in synkoper på väl valda stället etc... En riktigt duktig trummis gör ju precis så; spelar med så nära perfekt timing som möjligt, men varierar dynamiken.

Spela på klaviaturen, så funkar det bra - tycker jag i alla fall.

Håller med till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Imponerande att höra hur mycket kompetens det finns på detta område.

Mycket inspirerande......

En av riskerna med att bli för petig med alla detaljer är att man aldrig kommer till pressarna med sina alster.....

Det är ändå inte så hysteriskt många utanför musikerkretsar som förstår skillnaden...

Och då blir frågan vem man har som publik.... musiker, sig själv eller den breda massan.

Lagom är bäst 😆

Tack för ordet och än en gång, hatten av för er kompetens och att ni delar med er av den.

/Krille

Redigerat av krixtofer
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon skämt jag inte förstår nu måntro? När man spelar musik så är väl all tid "horisontell"?

Jo, det är klart den är det 🙂 Vad jag menar (när man argumenterar för key- och drumeditor) att det att noternas placering inte blir exakt som musiken spelas/spelas upp.. Det finns väl ingen tidsaxel om du öppnar scoreeditor??

Jag håller med, tidsaxeln är ju BPM värdet man anger.

Jag måste erkänna jag aldrig använt mig av en drumap, har alltid använt pinao roll och tab.

Men en bra drumap och arbetsflöde är viktigt, så man kan arbeta snabbt, speciellt när det gäller trummor som är kan vara 1000 tals slag per låt. Har tex EZdrums/DFH och Addictive Drums sinna enga drumaps ? skulle vara intressant och se hur dom såg ut isånnafall.

Oj..fixade ju en dump direkt, men förhoppningsvis var det något vettigt som kom emellan.. 😉 Här ser man skillnaden GM/EZ - Dfh. Med EZ (och kanske också med Addictive och andra så finns det också pdf på placeringen över tangenterna (dom glömde midiguran).

Med en korrekt drummap blir det ju en enorm skillnad oavsett om det handlar om lite redigering eller programmering från scratch 🙂

drummapsgmdfhezku1.jpg

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
granis (oregistrerad)
Henrik på musikbörsen i Västerås kan spella ett helt trumset med en hand på kla - helt förjävligt.

Jag kan bara hålla med om detta, han är helt otrolig.

Om man nu är helt väck på detta, är det någon som har lite tips och tricks hur man bäst knackar in trummorna.

Nån site att kolla in kanske, genvägar och dyligt. Jag är öppen för allt.

Jag sitter på Cubase 4.

Mvh Magnus

Å nu har jag läst HELA tråden (som man ska göra) och hittat mycket bra saker!! 😄

Kan inte nån trevlig moderator samla ihop alla tips om detta på ett ställe så skulle det vara finemang! 😉

Redigerat av granis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att svänget ligger i att det blir små fel i timing - utan i MYCKET större grad i dynamiken. Även om man "dödkvantiserar", så ger ett dynamiskt spelande en "levande" känsla ändå - men det gäller förstås att betona på rätt ställen och kanske lägga in synkoper på väl valda stället etc... En riktigt duktig trummis gör ju precis så; spelar med så nära perfekt timing som möjligt, men varierar dynamiken.

Spela på klaviaturen, så funkar det bra - tycker jag i alla fall.

Håller med till 100%.

Jack Dejohnette skulle nog inte hålla med alls. Har som allting annat mest med genre att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att svänget ligger i att det blir små fel i timing - utan i MYCKET större grad i dynamiken. Även om man "dödkvantiserar", så ger ett dynamiskt spelande en "levande" känsla ändå - men det gäller förstås att betona på rätt ställen och kanske lägga in synkoper på väl valda stället etc... En riktigt duktig trummis gör ju precis så; spelar med så nära perfekt timing som möjligt, men varierar dynamiken.

Spela på klaviaturen, så funkar det bra - tycker jag i alla fall.

Håller med till 100%.

Jack Dejohnette skulle nog inte hålla med alls. Har som allting annat mest med genre att göra.

slår han exakt lika hårt hela tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att svänget ligger i att det blir små fel i timing - utan i MYCKET större grad i dynamiken. Även om man "dödkvantiserar", så ger ett dynamiskt spelande en "levande" känsla ändå - men det gäller förstås att betona på rätt ställen och kanske lägga in synkoper på väl valda stället etc... En riktigt duktig trummis gör ju precis så; spelar med så nära perfekt timing som möjligt, men varierar dynamiken.

Spela på klaviaturen, så funkar det bra - tycker jag i alla fall.

Håller med till 100%.

Jack Dejohnette skulle nog inte hålla med alls. Har som allting annat mest med genre att göra.

slår han exakt lika hårt hela tiden?

Nä inte alls, men han fraserar väldigt mycket runt tempot. Ber om ursäkt, trodde alla förstod att jag menade att timingen i vissa lägen är minst lika viktig som hur hårt man slår, men hade tydligen fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag menade att timingen i vissa lägen är minst lika viktig som hur hårt man slår, men hade tydligen fel.
nej du har helt rätt 🤪

men det är oftast skillnad på kotrollerad timing å att spela otajt - vilket jag är helt övertygad om att du redan vet så jag skriver inte dig på näsan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
sadomachine (oregistrerad)

Fast egentligen vet ju alla att trummor ska låta programmerat, det är ju mycket bättre än att försöka låta som en gammal analogkille som bankar på skinn och trä.

Programmera en cool rytm och släng dit en loop eller två också i bakgrunden så att det hörs att ingen trummis i världen kan spela det så blir det bra.

Eller också så är det bara jag som råkar gilla industrimetal med programmerade orealistiska trummor. 🙂

http://www.myspace.com/violentworkofartOfficial

Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)
Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Nån som har hört talas om "drum map"?

Hej

Drummaps är GM "generalstandardmidi" som dom flesta midi soft/hardware har som standard för midi. EZ Drum, Superior 2 BHF etc. har sina egna drummaps. Alltså var på keybordet kicken, snare, cymbalen finns. Kolla på http://www.GrooveMonkee.com/ dom har freemaps att downloada.

Använde pianorullen i Cubase gick senare över till Drumeditorn o den är oslagbar.

Du har helt enkelt bättre överblick o kontroll.

Värt den något högre inlärnings tröskeln.

PaulSky 🙂

Redigerat av paulsky
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...