Jump to content
Annons

Trumprogrammering & Det mänskliga flödet.


Ekstasis

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
vanlig klaviatur, går bra till enklare trumkomp men inte till mer avancerat trumspel

jo

går alldeles utmärkt

hänger på vem som gör det

Ja om man är duktig nog så går det utmärkt. Men om man är som mig är det bäst att hålla sig med midifiler från Groovemonkee 😄

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 106
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Hmmm... Jag blev lite osäker på det där med klippningen på Alive! respektive Alive II (båda solona är klippta, men jag har för mig att det var något särskilt med Alive!). Jag återkommer...

Om vi snackar Alive!-solot så är det inte bara kraftigt klippt och överdubbat i studio, där finns både delay och phaser samt fusk med publikljuden. Alive! är öht mer studio än liveplatta. Lysande naturligtvis, men total bluff icke desto mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, folk hittar sina sätt att "programmera trummor" En del spelar på keybord, en del klickar i matrixen. Men som "trummis" är det förjävligt jobbigt! Många slagverkare improviserar i sitt spel och då är det svårt att få till det att kunna återskapa "sin tanke" igen för nästa tagning. För ingen här är väl så duktigt att man klarar hela kitet, med bara fingrarna? Då för en annan så är det bästa att lira på pads. Visst dom svinen finns ju som kan fixa det med att klicka och gäspar sig förbi..Mn för en annan är det riktigt svårt/jobbigt. Mycket lättare att ha ett e-kit isf.

Det är lite som att be en gitarrist att spela en sträng i taget...

Link to comment
Dela på andra sajter

sampla trummor o mpc, alternativt avänd nån 5 gig trummsamplare.

köp en mpc 4000, eller 2500, där man kan lägga olika trumslag på olika velocity lägen, så beroende på hur hårt man slår spelas olika samples upp.

köp v-drums.

eller lär dig programera trummor, på data går det fan inte att göra naturliga trummor, latencyn dödar allt vad sväng heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

sampla trummor o mpc, alternativt avänd nån 5 gig trummsamplare.

köp en mpc 4000, eller 2500, där man kan lägga olika trumslag på olika velocity lägen, så beroende på hur hårt man slår spelas olika samples upp.

köp v-drums.

eller lär dig programera trummor, på data går det fan inte att göra naturliga trummor, latencyn dödar allt vad sväng heter.

Med en buffert på 64 samplingar är fördröjningen inget problem, gäller bara att ha en dator som klarar av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
http://www.myspace.com/deflorera Låtarna Drumsolo och Everything är programmerade med DFHS, Sonor of Metal preseten på Sonor kitet. Så programmerar jag.

Är det en bläckfisk som som spelar på drumsolo?

Hehe, jo Bläckfisk-symptomet känner man ju till.. 🙂

Programmeringens stora brist idag, är att man inte kan utrycka sig känslomässigt, som när man t.e.x spelar på riktiga trummor, då spelar man på "känsla", man undviker att spela stelt och känslolöst. När det kommer till att uttrycka sig känslomässigt är slumpmässig improvisation så nära man kommer att uttrycka sig med "känsla" i ett mänskligt flöde . Så vi har fortfarande en lång bit kvar anser jag...Vi behöver komma fram med ett helt nytt interface för använadaren om man ska kunna uttrycka sig fritt musikalist i tid & rum.

Men som sagt, improviserade trummor typ trumsolo eller fritt trumspel överhuvudtaget kan man faktiskt med lite knåpande få att låta realistiskt. Men ska man få det att låta bra till musik blir det geneast svårare, du har det en tendens att låta stelt och känslolöst, man hör oftast direkt på hi-haten att den är programmerad t.e.x, om man "pumpar" på cymbalen brukar också inte låta nå vidare. Virverln är nog lättast att progmera och låta realistiskt, såvida man orkar med att programmera spöknoter osv.

I metalmusik med mycket baskagge är det också ganska lätt att höra om det är programmerat, då det oftast känns överdrivet tight & mekaniskt ( såvida man inte jämför med Thomas Haake då, han låter fan som en maskin nästan, lyssna på låten Meshuggah - Bleed så ser ni vad jag snackar om). Men som sagt om man försöker maskera alla dessa brister vid mixning..kan man ibland komma undan med programmerade trummor, dock blir det väldigt svårt att dölja hi-hat och cymbal t.e.x då dom vanligtvis ska vara ganska så framträdande i ljudbilden, eller så gör man som Meshuggah gjorde på Nothing rereleasen där dom "dränkte" hi-hat och cymbal i Reverb...visst det funkar...men det låter allt annat än realistiskt...är det realism man söker så rekommenderar jag riktiga akustiska trummor...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det går riktigt bra att programmera trummor om man engagerar sig lite i det. Jag har inte hört några trummsamplingar, tex. som dfh, som låter okej. Det låter stelt och fult tycker jag. För att få det bra tycker jag att man ska sampla själv. Man kan ju få oändligt samplingar och det blir mycket mer personligt. Men så måste man ju vara lite mer skillad bakom rattarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det går riktigt bra att programmera trummor om man engagerar sig lite i det. Jag har inte hört några trummsamplingar, tex. som dfh, som låter okej. Det låter stelt och fult tycker jag. För att få det bra tycker jag att man ska sampla själv. Man kan ju få oändligt samplingar och det blir mycket mer personligt. Men så måste man ju vara lite mer skillad bakom rattarna.

Har man tekniken och bra trummor förstår jag inte varför man ska programmera trummor överhuvudtaget faktiskt. Då kan man lika gärna spela in på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det går riktigt bra att programmera trummor om man engagerar sig lite i det. Jag har inte hört några trummsamplingar, tex. som dfh, som låter okej. Det låter stelt och fult tycker jag. För att få det bra tycker jag att man ska sampla själv. Man kan ju få oändligt samplingar och det blir mycket mer personligt. Men så måste man ju vara lite mer skillad bakom rattarna.

Jag tror vi helt enkelt har olika krav när det gäller trummor och dess äkthet, vissa nöjjer sig med DFH. men ännu har jag fortfarande inte hört nått bra exempel på detta, där programmerade trummor faktiskt låter äkta.

DFH Superor 2 som kommer nu i höst, ser dock hoppfullt ut, den enda pluggen som jag

tycker låter bra. Dom körde det dock via ett elektroniskt trumset vilket iofs är lite fusk, lycka till att programmera det med musen säger jag bara 😛

http://www.youtube.com/watch?v=GVUVnSzlAd8...feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det går riktigt bra att programmera trummor om man engagerar sig lite i det. Jag har inte hört några trummsamplingar, tex. som dfh, som låter okej. Det låter stelt och fult tycker jag. För att få det bra tycker jag att man ska sampla själv. Man kan ju få oändligt samplingar och det blir mycket mer personligt. Men så måste man ju vara lite mer skillad bakom rattarna.

Har man tekniken och bra trummor förstår jag inte varför man ska programmera trummor överhuvudtaget faktiskt. Då kan man lika gärna spela in på en gång.

Bättre sound kan ju vara en anledning kanske, att få till ett bra trumsound med riktiga trummor kan va både svårt och dyrt. Sedan med enklare pop/rock låtar med mera linjärt trumspel...kan programmerade trummor låta helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det går riktigt bra att programmera trummor om man engagerar sig lite i det. Jag har inte hört några trummsamplingar, tex. som dfh, som låter okej. Det låter stelt och fult tycker jag. För att få det bra tycker jag att man ska sampla själv. Man kan ju få oändligt samplingar och det blir mycket mer personligt. Men så måste man ju vara lite mer skillad bakom rattarna.

Har man tekniken och bra trummor förstår jag inte varför man ska programmera trummor överhuvudtaget faktiskt. Då kan man lika gärna spela in på en gång.

Bättre sound kan ju vara en anledning kanske, att få till ett bra trumsound med riktiga trummor kan va både svårt och dyrt. Sedan med enklare pop/rock låtar med mera linjärt trumspel...kan programmerade trummor låta helt ok.

Fast om man ska göra sig besväret att på ett vettigt sätt sampla ett riktigt trumset så blir det ju iaf lika dyrt och svårt (om inte svårare) än att bara spela in trumspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det handlar mest om att använda finjusterat reverb och även leka med nivåerna (volymen) för att skapa dynamik.

Det här är en låt där jag programmerat trummorna helt med hjälp av "musen", tycker själv att dom låter ganska levande.

http://www.arrive-alive.net/mp3/arrive_ali...o_it_anyway.mp3

Jo reberb är ett måste, såvida man inte använder t.e.x DFHs rumsmickar vilket ger samma effekt som ett reverb.

Har även lyssnat på din låt, skön post-rock, men jag har dock inga problem med att urskilja att det är programmerat, pumpandet på cymbalen t.e.x låter som du kör samma sampling om och om igen, igen variation i dynamik, hörs direkt att det inte är riktiga trummor. Virveln, har du jobbat hårt med hör jag, du har laggt mycket spöknoter med mera, men i mina öron låter det fortfarande linjärt/kvantiserat även där. Baskaggen låter trovärdigt i mina öron...

Att programmera trummor och SPELA trummor är två skilda ting och med helt andra förutsättningar, ger du samma låt till en riktig trummis, kommer det blit ett halt annat "liv" och flöde i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det handlar mest om att använda finjusterat reverb och även leka med nivåerna (volymen) för att skapa dynamik.

Det här är en låt där jag programmerat trummorna helt med hjälp av "musen", tycker själv att dom låter ganska levande.

http://www.arrive-alive.net/mp3/arrive_ali...o_it_anyway.mp3

Jo reberb är ett måste, såvida man inte använder t.e.x DFHs rumsmickar vilket ger samma effekt som ett reverb.

Har även lyssnat på din låt, skön post-rock, men jag har dock inga problem med att urskilja att det är programmerat, pumpandet på cymbalen t.e.x låter som du kör samma sampling om och om igen, igen variation i dynamik, hörs direkt att det inte är riktiga trummor. Virveln, har du jobbat hårt med hör jag, du har laggt mycket spöknoter med mera, men i mina öron låter det fortfarande linjärt/kvantiserat även där. Baskaggen låter trovärdigt i mina öron...

Att programmera trummor och SPELA trummor är två skilda ting och med helt andra förutsättningar, ger du samma låt till en riktig trummis, kommer det blit ett halt annat "liv" och flöde i låten.

Om man programmerar med digitaltrummor får man det bästa av båda världar, redigeringsmöjligheterna med midi samt det naturliga svänget från en trummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tror det handlar mest om att använda finjusterat reverb och även leka med nivåerna (volymen) för att skapa dynamik.

Det här är en låt där jag programmerat trummorna helt med hjälp av "musen", tycker själv att dom låter ganska levande.

http://www.arrive-alive.net/mp3/arrive_ali...o_it_anyway.mp3

Jo reberb är ett måste, såvida man inte använder t.e.x DFHs rumsmickar vilket ger samma effekt som ett reverb.

Har även lyssnat på din låt, skön post-rock, men jag har dock inga problem med att urskilja att det är programmerat, pumpandet på cymbalen t.e.x låter som du kör samma sampling om och om igen, igen variation i dynamik, hörs direkt att det inte är riktiga trummor. Virveln, har du jobbat hårt med hör jag, du har laggt mycket spöknoter med mera, men i mina öron låter det fortfarande linjärt/kvantiserat även där. Baskaggen låter trovärdigt i mina öron...

Att programmera trummor och SPELA trummor är två skilda ting och med helt andra förutsättningar, ger du samma låt till en riktig trummis, kommer det blit ett halt annat "liv" och flöde i låten.

Om man programmerar med digitaltrummor får man det bästa av båda världar, redigeringsmöjligheterna med midi samt det naturliga svänget från en trummis.

Jepp..där är vi överrens..av den enkla anledning att man inte programmerar trummor utan man spelar trummor, det är som sagt två skilda världar.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det handlar mest om att använda finjusterat reverb och även leka med nivåerna (volymen) för att skapa dynamik.

Det här är en låt där jag programmerat trummorna helt med hjälp av "musen", tycker själv att dom låter ganska levande.

http://www.arrive-alive.net/mp3/arrive_ali...o_it_anyway.mp3

Jo reberb är ett måste, såvida man inte använder t.e.x DFHs rumsmickar vilket ger samma effekt som ett reverb.

Har även lyssnat på din låt, skön post-rock, men jag har dock inga problem med att urskilja att det är programmerat, pumpandet på cymbalen t.e.x låter som du kör samma sampling om och om igen, igen variation i dynamik, hörs direkt att det inte är riktiga trummor. Virveln, har du jobbat hårt med hör jag, du har laggt mycket spöknoter med mera, men i mina öron låter det fortfarande linjärt/kvantiserat även där. Baskaggen låter trovärdigt i mina öron...

Att programmera trummor och SPELA trummor är två skilda ting och med helt andra förutsättningar, ger du samma låt till en riktig trummis, kommer det blit ett halt annat "liv" och flöde i låten.

Om man programmerar med digitaltrummor får man det bästa av båda världar, redigeringsmöjligheterna med midi samt det naturliga svänget från en trummis.

Jepp..där är vi överrens..av den enkla anledning att man inte programmerar trummor utan man spelar trummor, det är som sagt två skilda världar.

Använder man sig av samplade trummor med hjälp av MIDI är de programmerade oavsett huruvida man använt mus, keyboard, triggerfinger eller digitaltrummor. Men jag håller med dig, att med mus knacka in realistiska trummor är grymt svårt och tidsödande. Dessutom blir det sällan helt bra ändå och i mina ögon är det sjukt trist och dödar inspirationen.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tror det handlar mest om att använda finjusterat reverb och även leka med nivåerna (volymen) för att skapa dynamik.

Det här är en låt där jag programmerat trummorna helt med hjälp av "musen", tycker själv att dom låter ganska levande.

http://www.arrive-alive.net/mp3/arrive_ali...o_it_anyway.mp3

Jo reberb är ett måste, såvida man inte använder t.e.x DFHs rumsmickar vilket ger samma effekt som ett reverb.

Har även lyssnat på din låt, skön post-rock, men jag har dock inga problem med att urskilja att det är programmerat, pumpandet på cymbalen t.e.x låter som du kör samma sampling om och om igen, igen variation i dynamik, hörs direkt att det inte är riktiga trummor. Virveln, har du jobbat hårt med hör jag, du har laggt mycket spöknoter med mera, men i mina öron låter det fortfarande linjärt/kvantiserat även där. Baskaggen låter trovärdigt i mina öron...

Att programmera trummor och SPELA trummor är två skilda ting och med helt andra förutsättningar, ger du samma låt till en riktig trummis, kommer det blit ett halt annat "liv" och flöde i låten.

Om man programmerar med digitaltrummor får man det bästa av båda världar, redigeringsmöjligheterna med midi samt det naturliga svänget från en trummis.

Jepp..där är vi överrens..av den enkla anledning att man inte programmerar trummor utan man spelar trummor, det är som sagt två skilda världar.

Använder man sig av samplade trummor med hjälp av MIDI är de programmerade oavsett huruvida man använt mus, keyboard, triggerfinger eller digitaltrummor. Men jag håller med dig, att med mus knacka in realistiska trummor är grymt svårt och tidsödande. Dessutom blir det sällan helt bra ändå och i mina ögon är det sjukt trist och dödar inspirationen.

Visst det beror ju på hur man ser på saken, vissa kallar det "triggning" vissa kallar det programmering. För mig programmerar man trummor om man programmerar midin direkt i datorn utan något instrument. Spelar man på ett digitalt trumset anser jag att man inte programmerar, utan man triggar trummor, som man sedan kör via samplers.

Sedan om man vill kalla det programmerade trummor eller elektroniska eller "samplade" trummor....det är upp till enskild person att avgöra... personligen tycker jag samplade trummor är den mest korrekta benämningen om man använder ett digital trumset och inte programmerar, om man redigerar midin i efterhand kan jag dock hålla med om att det är programmering.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder man sig av samplade trummor med hjälp av MIDI är de programmerade oavsett huruvida man använt mus, keyboard, triggerfinger eller digitaltrummor. Men jag håller med dig, att med mus knacka in realistiska trummor är grymt svårt och tidsödande. Dessutom blir det sällan helt bra ändå och i mina ögon är det sjukt trist och dödar inspirationen.

Jag håller inte med dig här Emil, vilket jag nästan alltid gör, angående att inspelning med digitaltrummor skulle vara programmering. När man klickar in miditonerna med musen så programmerar man fast spelar man på digitalset så är det ju på riktigt, man kan få in känslan, gunget och dynamiken direkt utan pill och tid. Att det inte är akustiska trummor man spelar på har ju inte med saken att göra tycker jag. Spelar trummor gör man ju ändå, 🙂 och allt hänger på ens förmåga och lira på riktigt. Och även om man sedan använder de samplade ljuden tex AD eller EZ så är det fortfarande inte programmering utan riktig truminspelning fast på pads med samplade ljud. Klart det är roligare och mycket lättare att spela på akustiska trummor men det är sällan man har bra utrustning för detta.

Jag tycker det är ganska så omständigt att programera och pilla med alla toner med musen och tänker därför såsmåningom inskaffa mig ett digitalkit, detta för att jag är trummis och tycker det underlättar avsevärt att göra det på "riktigt". 🙂

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning till att vi inte hört några produktioner där folk använt t ex DFH och ändå fått det att låta precis som ett vanligt trumset är nog just mångas fördomar om dylika program; SKULLE någon erkänna att dom använt helt programmerade trummor så kommer alla "höra" att dom gjort det, och sen inte bry sig om musiken. Ungefär samma som med modelleringsprodukter för gitarr. Vågar nog gissa att det döljer sig betydligt mer POD:ar och annat bakom många hyllade gitarrljud än vad folk i allmänhet vet om.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
En anledning till att vi inte hört några produktioner där folk använt t ex DFH och ändå fått det att låta precis som ett vanligt trumset är nog just mångas fördomar om dylika program; SKULLE någon erkänna att dom använt helt programmerade trummor så kommer alla "höra" att dom gjort det, och sen inte bry sig om musiken. Ungefär samma som med modelleringsprodukter för gitarr. Vågar nog gissa att det döljer sig betydligt mer POD:ar och annat bakom många hyllade gitarrljud än vad folk i allmänhet vet om.

Det har ju gjorts test med POD:ar och riktiga stärkare och de flesta har gissat fel vad som är vad. Så att programmerade trummor förekommer oftare än man tror är helt uppenbart. Om jag inte minns fel så är det på en av Mesuggahs plattor som trummisen inte spelar utan använde DFH? Ja använda sig själv fast samplad är väl inte allt för dåligt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att svänget ligger i att det blir små fel i timing - utan i MYCKET större grad i dynamiken. Även om man "dödkvantiserar", så ger ett dynamiskt spelande en "levande" känsla ändå - men det gäller förstås att betona på rätt ställen och kanske lägga in synkoper på väl valda stället etc... En riktigt duktig trummis gör ju precis så; spelar med så nära perfekt timing som möjligt, men varierar dynamiken.

Spela på klaviaturen, så funkar det bra - tycker jag i alla fall.

Hej

Jag har spelat trummor sedan stenålder och de senaste 15 åren ochskå programmerat en hel del. De flesta som inte spelar trummor har svårt att "tänka" som en trummis. Här är mina tips om du försler få till realistiska trummor.

1) Dynamiken är viktig, men framförallt på hi-hat och i fills. I pop/rock är det dock ofta fullt ös som gäller på fjärdedelarna. Samma sak vid dubbelslkag på baskaggen, en trummis sätter sällan två hårda i rad utan ofta blir den första svagare. Sådant för stor skillnad.

2) Lägg till spökslag. En trummis tänker ofta sextondelar och spelar ofta lösa sextondelsslag med vänsterhanden virveln under kompet. Alltså i baktakt mot hithaten (d.v.s. de noter som inte hi-hat spelar) och sedan betonas vissa lite mer. Tänk klassiska hiphop beat. I fills ligger spökslagen ofta med hela vägen, ungefär som att fillet vore ett enda långt sextondelsfill fast med vissa slag starkare än andra. Testa typ 60 i velocity eller så på spökslagen.

3) Timing är allt. En duktig trummis lär sig snabbt hur man kan skapa en känsla i låten. Att ligga lite före skapar ett driv medan att ligga lite efter skapar ett skönt häng (tänk reggae). Nu talar vi alltså om millisekunder. Man kan också låta bas/virvel vara raka men låta hihaten driva lite o.s.v.

4) Höger och vänster hand. Det är stor skillnad mellan höger och vänster hand, framförallt vid fills och liknande. Dels skiljer velocity, men framförallt träffar man ofta lite olika på trumman. Sådant gör helt enkelt att det låter mer realistiskt. Autofunktioner för detta fungerar sällan riktigt bra, för mig låter det som en "bugg" när det kommer ett annorlunda slag på helt fel ställe.

Det är dessutom också vanligt att man medvetet slår slite snett på t.exvirvel för att få ett härligt ringande sound (typ timbal liknande). Samma med cymabler, kanträff, klockor, långt ut på kant o.s.v

Kör inte samma sampling hela tiden utan variera.

5) Glöm inte hihaten. En trummis kan använda hi-haten till grymt mycket. Ett vanligt trick är t.ex. att släppa upp den gradvis när det börjar dra ihop sig till refräng. Håll igen på verksen, kör något öppen på refrängen o.s.vc för att skapa dynamik. Hihat öppningar kan användas för att markera snabba stopp eller synkoper, eller till det klassiska suget inför t.ex. ny takt eller en synkop. Glöm inte Fottramp under t.ex. pauser eller samtidigt som riden spelar, eller under fills o.s.v.

Ett annat vanligt spelsätt är att spela kant/ovanpå och variera varannan gång.

Ett vanligt misstag är att ha hihaten för hög i volym också, många trummisar håller igen på hihaten och markerar främst fjärdedelar (i normal eller baktakt) medan slagen mellan ofta är väldigt lösa.

Inte chacka chacka hela tiden så att säga.

5) Rassel och pling. Ett trumset slammrar ordentligt och har du ingen plugg som klarar läck mellan mickar och rumljudet på ett bra sätt så kommer det att låta lite för polerat för att vara realistiskt. Det kan iofs passa i andras sammanhang, men här talar vi om realism.

Om inspelning:

Själv tycker jag det går rätt bra att lira på keyboard faktiskt, och då har jag testat det mesta. Fingerpads suger, men ett e-set är ju inte fel även om det ofta inte triggar tillräckligt många varianter så kan man ju programmera det efteråt.

Men man skall absolut spela in det själv för att få vettig dynamik och timing. Jag kopierar aldrig utan kör låten del för del tills jag är nöjd. Jag lägger för hihat för att få ett bra driv, sedan baskagge och virvel. När allt det är klart börjar jag lira fillsen och sist lägger jag cymbaler. Det är skönt att ha ett svängit hihat komp att lira resten till.

Ofta kvantiserar jag sedan typ 90% eller liknande för att få bort de värsta missarna, sedan lyssnar jag igenom och redigerar lite här och var.

Slutligen är det grymt svårt att få ett riktigt fett och orginellt trumljud vilket också bidrar till missnöje hos många. Det låter inte som på skiva, men har du lyssnat på en trummis i en replokal - då vet du att det ofta låter riktigt sunkigt jämför med ljudet "på skiva". Det är dock en annan historia.

Well, hoppas du hade någon nytta av tipsen.

Vill du ha hjälp med en låt eller få några exempel kan jag programmera upp en till dig, som en riktigt trummis skulle ha spelat. Det tar typ max 20 minuter så det är ingra problem.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning till att vi inte hört några produktioner där folk använt t ex DFH och ändå fått det att låta precis som ett vanligt trumset är nog just mångas fördomar om dylika program; SKULLE någon erkänna att dom använt helt programmerade trummor så kommer alla "höra" att dom gjort det, och sen inte bry sig om musiken. Ungefär samma som med modelleringsprodukter för gitarr. Vågar nog gissa att det döljer sig betydligt mer POD:ar och annat bakom många hyllade gitarrljud än vad folk i allmänhet vet om.

Det har ju gjorts test med POD:ar och riktiga stärkare och de flesta har gissat fel vad som är vad. Så att programmerade trummor förekommer oftare än man tror är helt uppenbart. Om jag inte minns fel så är det på en av Mesuggahs plattor som trummisen inte spelar utan använde DFH? Ja använda sig själv fast samplad är väl inte allt för dåligt? 🙂

Jodå han spelade, men på e-trummor. Det är mycket vanligt idag att man lirar på riktiga trummor, och sedan triggar man samplingar som man dubbar med i mixen. Det är så de flesta metalband jobbar nuförtiden. Jag kallar inte detta att programmera egentligen, det är ju faktiskt inspelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder man sig av samplade trummor med hjälp av MIDI är de programmerade oavsett huruvida man använt mus, keyboard, triggerfinger eller digitaltrummor. Men jag håller med dig, att med mus knacka in realistiska trummor är grymt svårt och tidsödande. Dessutom blir det sällan helt bra ändå och i mina ögon är det sjukt trist och dödar inspirationen.

Jag håller inte med dig här Emil, vilket jag nästan alltid gör, angående att inspelning med digitaltrummor skulle vara programmering. När man klickar in miditonerna med musen så programmerar man fast spelar man på digitalset så är det ju på riktigt, man kan få in känslan, gunget och dynamiken direkt utan pill och tid. Att det inte är akustiska trummor man spelar på har ju inte med saken att göra tycker jag. Spelar trummor gör man ju ändå, 🙂 och allt hänger på ens förmåga och lira på riktigt. Och även om man sedan använder de samplade ljuden tex AD eller EZ så är det fortfarande inte programmering utan riktig truminspelning fast på pads med samplade ljud. Klart det är roligare och mycket lättare att spela på akustiska trummor men det är sällan man har bra utrustning för detta.

Jag tycker det är ganska så omständigt att programera och pilla med alla toner med musen och tänker därför såsmåningom inskaffa mig ett digitalkit, detta för att jag är trummis och tycker det underlättar avsevärt att göra det på "riktigt". 🙂

Mvh

Memphis

Vad skulle man då kalla det om någon spelade på riktiga med triggers och man bara spelade in midisignalen. Vad är det då att "lira keyboard" - programmera keyboard?

Ungefär så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det handlar mest om att använda finjusterat reverb och även leka med nivåerna (volymen) för att skapa dynamik.

Det här är en låt där jag programmerat trummorna helt med hjälp av "musen", tycker själv att dom låter ganska levande.

http://www.arrive-alive.net/mp3/arrive_ali...o_it_anyway.mp3

Sällan... Inte för att vara taskig, men inte låter det särskilt äkta om det du spelat in egentligen.

Det krävs variationer i båda dynamik, timing och träffyta för att det skall låta någorlunda äkta tycker jag i alla fall. Kanske skadad för att jag är trummis, inte säkert att någon annan skulle höra det.

Tror inte ett reverb kan rädda dynamiken, men däremot är det grymt viktigt med ett bra rumsljud för att få till det klassiska inspelade trumljudet. Rummet betyder mer än något annat när man spelar in trummor, enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det går riktigt bra att programmera trummor om man engagerar sig lite i det. Jag har inte hört några trummsamplingar, tex. som dfh, som låter okej. Det låter stelt och fult tycker jag. För att få det bra tycker jag att man ska sampla själv. Man kan ju få oändligt samplingar och det blir mycket mer personligt. Men så måste man ju vara lite mer skillad bakom rattarna.

Jag tror vi helt enkelt har olika krav när det gäller trummor och dess äkthet, vissa nöjjer sig med DFH. men ännu har jag fortfarande inte hört nått bra exempel på detta, där programmerade trummor faktiskt låter äkta.

DFH Superor 2 som kommer nu i höst, ser dock hoppfullt ut, den enda pluggen som jag

tycker låter bra. Dom körde det dock via ett elektroniskt trumset vilket iofs är lite fusk, lycka till att programmera det med musen säger jag bara 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=GVUVnSzlAd8...feature=related

Det beror mycket på VEM som spelar, en trummis kan komma riktigt nära. men jag håller ändå med.

Bristen är dock att de flesta triggers har för lite möjligheter. Typ hihat: öppen, mellan, stängd (om ens det), virvel: kant mitten. Ride: Klocka och yta. Bara där är man ju borta, en trummis varierar ju spelytan hela tiden för att bygga dynamik, samt av misstag vilket gör det "levande". Fixar man detta manuellt i mididatat senare kan det dock bli riktigt riktigt bra. De flesta bättre pluggar har ju typ 10 olika hihat varianter man kan använda sig av o.s.v.

Någon som kör på detta sätt är larry seyer. Han har ett bibliotek där man samplad alla trummor och cymbaler i olika zoner (sargträff, kant, mitt, strax utanför mitt, höver/vänster slag osv) och med olika velocity. Det gör stor skillnad men tar sin tid att programmera. Det går att lira också, om man bara kan komma ihåg var alla varianter sitter på klaviaturet....

Men... då krävs det också att den som programmerar vet hur det är att spela trummor så att man gör "fel" på "rätt" ställe så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

sampla trummor o mpc, alternativt avänd nån 5 gig trummsamplare.

köp en mpc 4000, eller 2500, där man kan lägga olika trumslag på olika velocity lägen, så beroende på hur hårt man slår spelas olika samples upp.

köp v-drums.

eller lär dig programera trummor, på data går det fan inte att göra naturliga trummor, latencyn dödar allt vad sväng heter.

Jag har faktiskt inga större problem med latency om man bara ställer ner den. Jag lirar alltid in trummor i ett separat projekt så att inget annat lastar ner. Då kan man kosta på sig låg latency.

Tänk också på att i en konsertlokal är det kanske redan typ 10ms+ i fördröjning på gitarrljud o.s.v. innan du hör det. Det svåra är att man som trummis börjar anpassa sig, men då blir det ju så att säga dubbelt fel. I praktiken är man inte så känslig för det där som man kan tro, det visar också många blindtester. Allt under 10 ms är användbart.

Kör man med e-drums kan man ju alltid också lyssna på modulens ljud när man spelar in - då får man nästan 0 ms. Det funkar bra tycker jag. När jag programmerar lyssnar jag nog mer på själva tangentbordsslaget än samplingen och då blir det ju också nästan 0 :-)

Men... visst en liten skillnad blir det ju. Eftersom jag ofta kvantiserar något tycker jag mig aldrig få något direkt problem med det i praktiken. Man får ju grym flexibiliutet att testa olika ljud efteråt osv och det tycker jag uppväger problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...