Jump to content
Annons

Trumprogrammering & Det mänskliga flödet.


Ekstasis

Recommended Posts

Jag tycker inte att svänget ligger i att det blir små fel i timing - utan i MYCKET större grad i dynamiken. Även om man "dödkvantiserar", så ger ett dynamiskt spelande en "levande" känsla ändå - men det gäller förstås att betona på rätt ställen och kanske lägga in synkoper på väl valda stället etc... En riktigt duktig trummis gör ju precis så; spelar med så nära perfekt timing som möjligt, men varierar dynamiken.

Spela på klaviaturen, så funkar det bra - tycker jag i alla fall.

Hej

Jag har spelat trummor sedan stenålder och de senaste 15 åren ochskå programmerat en hel del. De flesta som inte spelar trummor har svårt att "tänka" som en trummis. Här är mina tips om du försler få till realistiska trummor.

1) Dynamiken är viktig, men framförallt på hi-hat och i fills. I pop/rock är det dock ofta fullt ös som gäller på fjärdedelarna. Samma sak vid dubbelslkag på baskaggen, en trummis sätter sällan två hårda i rad utan ofta blir den första svagare. Sådant för stor skillnad.

2) Lägg till spökslag. En trummis tänker ofta sextondelar och spelar ofta lösa sextondelsslag med vänsterhanden virveln under kompet. Alltså i baktakt mot hithaten (d.v.s. de noter som inte hi-hat spelar) och sedan betonas vissa lite mer. Tänk klassiska hiphop beat. I fills ligger spökslagen ofta med hela vägen, ungefär som att fillet vore ett enda långt sextondelsfill fast med vissa slag starkare än andra. Testa typ 60 i velocity eller så på spökslagen.

3) Timing är allt. En duktig trummis lär sig snabbt hur man kan skapa en känsla i låten. Att ligga lite före skapar ett driv medan att ligga lite efter skapar ett skönt häng (tänk reggae). Nu talar vi alltså om millisekunder. Man kan också låta bas/virvel vara raka men låta hihaten driva lite o.s.v.

4) Höger och vänster hand. Det är stor skillnad mellan höger och vänster hand, framförallt vid fills och liknande. Dels skiljer velocity, men framförallt träffar man ofta lite olika på trumman. Sådant gör helt enkelt att det låter mer realistiskt. Autofunktioner för detta fungerar sällan riktigt bra, för mig låter det som en "bugg" när det kommer ett annorlunda slag på helt fel ställe.

Det är dessutom också vanligt att man medvetet slår slite snett på t.exvirvel för att få ett härligt ringande sound (typ timbal liknande). Samma med cymabler, kanträff, klockor, långt ut på kant o.s.v

Kör inte samma sampling hela tiden utan variera.

5) Glöm inte hihaten. En trummis kan använda hi-haten till grymt mycket. Ett vanligt trick är t.ex. att släppa upp den gradvis när det börjar dra ihop sig till refräng. Håll igen på verksen, kör något öppen på refrängen o.s.vc för att skapa dynamik. Hihat öppningar kan användas för att markera snabba stopp eller synkoper, eller till det klassiska suget inför t.ex. ny takt eller en synkop. Glöm inte Fottramp under t.ex. pauser eller samtidigt som riden spelar, eller under fills o.s.v.

Ett annat vanligt spelsätt är att spela kant/ovanpå och variera varannan gång.

Ett vanligt misstag är att ha hihaten för hög i volym också, många trummisar håller igen på hihaten och markerar främst fjärdedelar (i normal eller baktakt) medan slagen mellan ofta är väldigt lösa.

Inte chacka chacka hela tiden så att säga.

5) Rassel och pling. Ett trumset slammrar ordentligt och har du ingen plugg som klarar läck mellan mickar och rumljudet på ett bra sätt så kommer det att låta lite för polerat för att vara realistiskt. Det kan iofs passa i andras sammanhang, men här talar vi om realism.

Precis som du hoppades så tror jag många inklusive mig själv har stor nytta av dina goda råd - bra och enkelt formulerat 🙂 Men många gånger ett litet h-e att åstadkomma förstås - Man önskar ju att man hade mer än några minuter bakom ett set vilket skulle underlätta betydligt..! Som du säger så är det mycket som ska samverka för att komma i närheten av lite liv. Jag brukar spela in till ett komp, försöka tänka och känna timing och intensitet och sedan i möjligast mån programmera trummorna efter det. Många härinne sitter ju i situationen att programmerade trummor är alternativet även efter skissnivå, så jag bidrar med ett kort och möjligen (?!) ok exempel på ett par grejor du beskriver (bl a spökslag med varierande intensitet, synkoperingar, cymbaler/slag och hi-hat öppning/stängning)

http://www.speedyshare.com/373896290.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 106
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tjenare!

Det var intressant att läsa dina synpunkter om detta med levande trummis!

Jo det är mycket svårt att få bort den digitala trummisen. Jag håller med dig om att det är mycket tidskrävande att få det bra.

Jag är trummis och inbillar mig att jag har användning/nytta av det vi editeringen.

Jag kör typ 2 eller 4 takter och gör det klart till en vers osv till låten är helt färdig går sedan in och småjusterar lite här och där. Trummkompet låter alltid lite annorlunda när allt är färdigt.

Ta tex. hitatliret som är den viktigaste delen i att få fram groovet i låten (tycker jag).

Jag gör så vid editeringen att jag tar upp editeringsfönstret kollar i en 4 dels takt att slag 1 och 3 blir lite svagare och lägger en förskjutning på ca. 10% på hihatspelet, beror på lite typ av låt

Och för att få lite liv i virvlar och fills så får man laborera med varje nivå på varje slag tills man tycker att det låter naturligt och riktigt.

Du får väldigt gärna utveckla ditt problem i svaret, kan jag hjälpa dig så gör jag gärna det!

MVH/Rolleberg Strängnäs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du hoppades så tror jag många inklusive mig själv har stor nytta av dina goda råd - bra och enkelt formulerat 🙂 Men många gånger ett litet h-e att åstadkomma förstås - Man önskar ju att man hade mer än några minuter bakom ett set vilket skulle underlätta betydligt..! Som du säger så är det mycket som ska samverka för att komma i närheten av lite liv. Jag brukar spela in till ett komp, försöka tänka och känna timing och intensitet och sedan i möjligast mån programmera trummorna efter det. Många härinne sitter ju i situationen att programmerade trummor är alternativet även efter skissnivå, så jag bidrar med ett kort och möjligen (?!) ok exempel på ett par grejor du beskriver (bl a spökslag med varierande intensitet, synkoperingar, cymbaler/slag och hi-hat öppning/stängning)

http://www.speedyshare.com/373896290.html

Schysta spösklag, men det var lite svårt att höra trummorna bakom den höga guran på mina laptop högtalare....

Föresten, på långsamma låtar kan du testa att köra sextondelar på hi-hat, men du markerar främst åttondelarna. Själva sextondelarna blir ungefär som spökslag. Det ger ett bra driv i trumspelet. Testa också med lite lätt "triolfeeling", det brukar göra fills, synkoper m.m. lite svängigare av någon anledning.

Lycka till med "programmerandet".

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Garbo (oregistrerad)

Har man en bra låt så behöver man typ inga trummor överhuvudtaget 🙂

Sampla nått i ett tempo du gillar o låt skite gå.

Trummor är överskattat.

Dvs om vi inte snackar old Jungle o sånt.

Garbo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som många missar är att man inte har samma styrka i vänster som i höger arm. De flesta trummisar är högertrummisar och har en höger hand som är starkare. Detta hörs väl egentligen knappt men det är ändå där, så när man kör sextondelar på hihaten eller fill av något slag så gör slagen som vänsterhanden skulle spelat aningen lösare.

En annan sak som jag själv gör och som jag vet att många andra gör när man trummar på riktigt är att innan ett sextondelsfill (som till exempel kan bestå av två slag på virvel för att sedan vandra vidare på pukorna) är att man lägger två spökslag som 16- eller 32-delar för att liksom "starta" och inleda fillet. Lät väldigt konstigt nu när jag förklarade det dock 🙂. Som lyssningsexempel kan jag nämna Stairway to Heaven vid fillet vid 5:13. Innan Bonham börjar på "riktigt" slår han löst och detta gör ofta ett fill mycket mer levande när man proggar.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Mästaren på trumprogrammering med musen är Jacker, från toontrackforumet.

Han är helt galet duktig och det låter hur bra som helst. Han är även en kompetent trummis, använder DFH superior. Kolla tråden här där han delar med sig av både sina låtar och midifiler:

http://www.toontrack.com/forum/tm.aspx?m=778

Lyssna bara på t.ex låtarna "Back to mars", "DUO" "Kashmir".

Här är länken:

http://fr.audiofanzine.com/compos/titres/i...mbre,70233.html

Eller varför inte hans grymma låt "The Nosferatu pain".

http://www.speedyshare.com/546882834.html

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta personer programmerar i Pianorollen, är det bara jag föredrar TAB formatet ,typ som i Guitar Pro, vore nice om man kunde göra samma sak i Sonar, går det ???

Om du gillar att skriva trummor i Guitar Pro kan du göra som jag gör när jag skriver trumspår. Jag skriver trumspåret i Guitar Pro, exporterar i MIDI-format och importerar i sequencern (jag använder Reaper). Sen applicerar jag EZ Drummer på trumspåret, och sen är det klart. Det enda man behöver göra sen är att höja velocityn på de ställen där det behövs.

Jag rekommenderar verkligen EZ Drummer, det är riktigt bra. Jag kör med dfh (Drumkit from Hell), och det låter faktiskt ännu bättre än originalsetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta personer programmerar i Pianorollen, är det bara jag föredrar TAB formatet ,typ som i Guitar Pro, vore nice om man kunde göra samma sak i Sonar, går det ???

Jag skulle tro att de flesta använder en trumeditor för programmering.

Själv föredrar jag dock en grid med 24 steg per fjärdedelsnot och fyra rader - en för varje hand och fot - där det går att använda olika symboler med avseende på anslagshastighet och trumma.

RH|#-----------*-----------#-----------*-----------#-----------*-----------#-----------*-----------|

LH|------------------------*-----------------------------------------------*-----------------------|

RF|#-----------------------------------*-----------#-----------------------------------------------|

LF|-----------------------------------------------------------------------___----------------------|

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta personer programmerar i Pianorollen, är det bara jag föredrar TAB formatet ,typ som i Guitar Pro, vore nice om man kunde göra samma sak i Sonar, går det ???

Om du gillar att skriva trummor i Guitar Pro kan du göra som jag gör när jag skriver trumspår. Jag skriver trumspåret i Guitar Pro, exporterar i MIDI-format och importerar i sequencern (jag använder Reaper). Sen applicerar jag EZ Drummer på trumspåret, och sen är det klart. Det enda man behöver göra sen är att höja velocityn på de ställen där det behövs.

Jag rekommenderar verkligen EZ Drummer, det är riktigt bra. Jag kör med dfh (Drumkit from Hell), och det låter faktiskt ännu bättre än originalsetet.

Detta är en urkass lösning, jag vill programmera midin som tab, går det bara i guitar pro ???

Jag tycker det är märkligt i sånnafall, har alltid tyckt det är bättre att programmera i tab, man får mer kontroll. Om inte Tab, så borde noter gå ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)
Är det så jobbigt att programmera trummor? Jag tycker inte det...

Grundmaterialet är ofta en hihat i åttondelar - det blir åtta slag i en takt. De udda slagen ska vara starka och de jämna ganska svaga. Tvåan och fyran i takten blir ofta starkare när en riktig trummis spelar, så de accentuerar man extra mycket.

Därefter gör man virveln på tvåan och fyran, och kanske nåt svagt ghostslag. Virveln får gärna sega eller pusha lite grand.

Sen är det bra bastrumman som ska ha en snygg figur och bra dynamik.

Detta går på under fem minuter. Sen kopierar man den takten, ändrar lite i dynamiken på virvel och bastrumma samt bastrumfiguren och lägger in craschar där det ska vara. Behöver man ride i nåt parti så flyttar man hihatnoterna till riden.

Då är det bara fillsen kvar. De bör man försöka kopiera från riktiga trummisar. Och lägga ner möda på timing och dynamik.

SEN SPARAR MAN ALLA SINA MIDITRUMSPÅR OCH ÅTERANVÄNDER. Jag har ett trumoutro som jag med stor möda programmerade för snart tjugo år sen. Det återanvänder jag ibland än idag...

Man kan också köpa EZ Drummer och göra trummorna superenkelt genom att dra och släppa deras skitsnyggt spelade midifiler och sedanb flytta/radera/lägga till det man behöver...

Hej trummisar

Ett bra sätt att lära sig är att kolla in hur programmerade midispår gjorda av proffs ser ut.

Håller med Puff - EZ Drums är bara SÅÅÅ bra. Klippa o klistra i oändlighet. Dynamik så det räcker i evighet.

Vill du sen ha fler groovs gå till http://www.groovemonkee.com/home/index.php

Där finns demos att ladda ner.

Svänger o svänger så in i vassen bra.

PS risken att fastna i ett evigt försök att hitta det rätta svänget kan ta kål på kreativiteten.

PaulSky 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Har man en bra låt så behöver man typ inga trummor överhuvudtaget 🙂

Sampla nått i ett tempo du gillar o låt skite gå.

Trummor är överskattat.

Dvs om vi inte snackar old Jungle o sånt.

Garbo 😎

Öhh nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

JoeyJRP (oregistrerad)

Hej

Jag har inte läst hela tråden, men jag har under ca 10 år programmerat trummor till låtar och nu börjat bli väldigt bra på att få miditrummor att låta mkt bra, eller snarare "äkta".

Mitt tips är att för det första använda bra samplingar.

Sedan är det bra att börja med hihat (om det gäller vanliga "pop" trummor).

Försök att få den så verklig som möjligt genom att lyssna på hur en riktigt trummis spelar i olika takter. Främst tänker jag då på dynamiken, kanske 1:an skall vara lite kraftigare osv.

Alla brejks brukar jag lägga manuellt med keyboard och sedan efterredigera det som låter för "otajt" för att få fillsen lite mer äkta. Folk brukar lyssna mer på fills, eller rättare sagt så sticker fills ut mer i låten än vad resten av trummorna gör och därav är dom viktigare för mig att jobba på.

De delar av trummorna som jag lägger mest krut på är: Hihat, virvel, Fills, och cymbaler.

En annan viktig detalj att tänka på (finns rätt många och jag orkar inte dra alla) är att inte programmera "omöjliga" trummor, dvs trummor som en trummis aldrig hade klarat att spela, tex 3 crashar, baskagge, virvel och tre pukor i samma slag.

Är du i behov av att få snyggt programmerade trummor på en låt så kan du höra av dig till mig så kanske jag kan hjälpa dig med detta.

MVH

Joey

JRProductions

info@jrproductions.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)
Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Hej trummisar

Ta en TITT på DrumEdit.

Fördel - du ser alla instrument till vänster, bättre överblick av trumanslag, griden kan minimeras eller expanderas så att du ser allt i detalj, bättre kontroll av velocity. Du kan importera drummaps från olika drum software - göra dina egna drummaps etc.

Trumma på vet ja

PaulSky 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Nån som har hört talas om "drum map"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Hej trummisar

Ta en TITT på DrumEdit.

Fördel - du ser alla instrument till vänster, bättre överblick av trumanslag, griden kan minimeras eller expanderas så att du ser allt i detalj, bättre kontroll av velocity. Du kan importera drummaps från olika drum software - göra dina egna drummaps etc.

Trumma på vet ja

PaulSky 🙂

Eller Nudge Palette för att markera och flytta noter efter Q. Perfekt för att testa svänget av exempelvis två hihat-anslag eller varför inte ett par olika träffar på en ride. Dynamik.. använd de olika kurvorna för velocity. Sine och Triangle är perfekt för att SNABBT ge en kagge eller nåt annat liv. Bara att dra musen..wroom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta personer programmerar i Pianorollen, är det bara jag föredrar TAB formatet ,typ som i Guitar Pro, vore nice om man kunde göra samma sak i Sonar, går det ???

Om du gillar att skriva trummor i Guitar Pro kan du göra som jag gör när jag skriver trumspår. Jag skriver trumspåret i Guitar Pro, exporterar i MIDI-format och importerar i sequencern (jag använder Reaper). Sen applicerar jag EZ Drummer på trumspåret, och sen är det klart. Det enda man behöver göra sen är att höja velocityn på de ställen där det behövs.

Jag rekommenderar verkligen EZ Drummer, det är riktigt bra. Jag kör med dfh (Drumkit from Hell), och det låter faktiskt ännu bättre än originalsetet.

Detta är en urkass lösning, jag vill programmera midin som tab, går det bara i guitar pro ???

Jag tycker det är märkligt i sånnafall, har alltid tyckt det är bättre att programmera i tab, man får mer kontroll. Om inte Tab, så borde noter gå ?

Urkass lösning skulle jag absolut inte kalla det. Jag postar en länk till en mp3-fil jag har satt ihop i Guitar Pro, där jag skrivit ett trumspår i noter (låten som trumspåret tillhör är Necrophagist - Seven). Från Guitar Pro har jag, som jag tidigare nämnt, exporterat MIDI-filen till Reaper och sedan kört EZ Drummer på den. Då låter det faktiskt riktigt bra, trots att det låter lite triggat.

http://www.box.net/shared/yie65qeiok

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
De flesta personer programmerar i Pianorollen, är det bara jag föredrar TAB formatet ,typ som i Guitar Pro, vore nice om man kunde göra samma sak i Sonar, går det ???

Om du gillar att skriva trummor i Guitar Pro kan du göra som jag gör när jag skriver trumspår. Jag skriver trumspåret i Guitar Pro, exporterar i MIDI-format och importerar i sequencern (jag använder Reaper). Sen applicerar jag EZ Drummer på trumspåret, och sen är det klart. Det enda man behöver göra sen är att höja velocityn på de ställen där det behövs.

Jag rekommenderar verkligen EZ Drummer, det är riktigt bra. Jag kör med dfh (Drumkit from Hell), och det låter faktiskt ännu bättre än originalsetet.

Detta är en urkass lösning, jag vill programmera midin som tab, går det bara i guitar pro ???

Jag tycker det är märkligt i sånnafall, har alltid tyckt det är bättre att programmera i tab, man får mer kontroll. Om inte Tab, så borde noter gå ?

Urkass lösning skulle jag absolut inte kalla det. Jag postar en länk till en mp3-fil jag har satt ihop i Guitar Pro, där jag skrivit ett trumspår i noter (låten som trumspåret tillhör är Necrophagist - Seven). Från Guitar Pro har jag, som jag tidigare nämnt, exporterat MIDI-filen till Reaper och sedan kört EZ Drummer på den. Då låter det faktiskt riktigt bra, trots att det låter lite triggat.

http://www.box.net/shared/yie65qeiok

baskaggen låter som en kulspruta.

När jag programmerar trummor, vill ja ha allt i samma sequncer, så jag kan spela upp alla spår inkl trummor samtidigt. Förövrigt är Necrophagist ett av de bästa döds banden...Deras trummor låter iofs jävligt triggade..men på ett bra sätt.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta personer programmerar i Pianorollen, är det bara jag föredrar TAB formatet ,typ som i Guitar Pro, vore nice om man kunde göra samma sak i Sonar, går det ???

Om du gillar att skriva trummor i Guitar Pro kan du göra som jag gör när jag skriver trumspår. Jag skriver trumspåret i Guitar Pro, exporterar i MIDI-format och importerar i sequencern (jag använder Reaper). Sen applicerar jag EZ Drummer på trumspåret, och sen är det klart. Det enda man behöver göra sen är att höja velocityn på de ställen där det behövs.

Jag rekommenderar verkligen EZ Drummer, det är riktigt bra. Jag kör med dfh (Drumkit from Hell), och det låter faktiskt ännu bättre än originalsetet.

Detta är en urkass lösning, jag vill programmera midin som tab, går det bara i guitar pro ???

Jag tycker det är märkligt i sånnafall, har alltid tyckt det är bättre att programmera i tab, man får mer kontroll. Om inte Tab, så borde noter gå ?

Urkass lösning skulle jag absolut inte kalla det. Jag postar en länk till en mp3-fil jag har satt ihop i Guitar Pro, där jag skrivit ett trumspår i noter (låten som trumspåret tillhör är Necrophagist - Seven). Från Guitar Pro har jag, som jag tidigare nämnt, exporterat MIDI-filen till Reaper och sedan kört EZ Drummer på den. Då låter det faktiskt riktigt bra, trots att det låter lite triggat.

http://www.box.net/shared/yie65qeiok

baskaggen låter som en kulspruta.

När jag programmerar trummor, vill ja ha allt i samma sequncer, så jag kan spela upp alla spår inkl trummor samtidigt. Förövrigt är Necrophagist ett av de bästa döds banden...Deras trummor låter iofs jävligt triggade..men på ett bra sätt.

För att han hat kopierat midin rätt av.. Man kan inte göra så med gp låtar, måste jobba med velocityn också., efter att man importerat midin. Därför ska man jobba direkt i dawen tilllsammans med en fin drum map.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev ju själv tidigare att jag bara kört keyboard "en gång". Vad jag menade var att jag en gång spelat mig igenom en hel låt, men med en takt eller flera satta på loop. Därefter ingen efterredigering mer en Interative Q (ej hårdkvantisering) och vad jag minns blev det ganska ok. Det är klart att keyboardet kommer till användning även för trummor, men det blir mindre och mindre faktiskt.

Jag blir dock lite förvånad över att ingen nämner funktionerna/möjligheterna till såväl stepprogrammering, som att spela in som jag beskriver ovan?!

För den som inte vet det så kan man alltså via stepprogrammering placera sina slag efter angiven Q.

(Markören flyttar till nästa taktdel automatiskt)

M a o ett bra sätt att "programmera" via keyboardet/pads istället för musen 🙁.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta personer programmerar i Pianorollen, är det bara jag föredrar TAB formatet ,typ som i Guitar Pro, vore nice om man kunde göra samma sak i Sonar, går det ???

Om du gillar att skriva trummor i Guitar Pro kan du göra som jag gör när jag skriver trumspår. Jag skriver trumspåret i Guitar Pro, exporterar i MIDI-format och importerar i sequencern (jag använder Reaper). Sen applicerar jag EZ Drummer på trumspåret, och sen är det klart. Det enda man behöver göra sen är att höja velocityn på de ställen där det behövs.

Jag rekommenderar verkligen EZ Drummer, det är riktigt bra. Jag kör med dfh (Drumkit from Hell), och det låter faktiskt ännu bättre än originalsetet.

Detta är en urkass lösning, jag vill programmera midin som tab, går det bara i guitar pro ???

Jag tycker det är märkligt i sånnafall, har alltid tyckt det är bättre att programmera i tab, man får mer kontroll. Om inte Tab, så borde noter gå ?

Urkass lösning skulle jag absolut inte kalla det. Jag postar en länk till en mp3-fil jag har satt ihop i Guitar Pro, där jag skrivit ett trumspår i noter (låten som trumspåret tillhör är Necrophagist - Seven). Från Guitar Pro har jag, som jag tidigare nämnt, exporterat MIDI-filen till Reaper och sedan kört EZ Drummer på den. Då låter det faktiskt riktigt bra, trots att det låter lite triggat.

http://www.box.net/shared/yie65qeiok

baskaggen låter som en kulspruta.

När jag programmerar trummor, vill ja ha allt i samma sequncer, så jag kan spela upp alla spår inkl trummor samtidigt. Förövrigt är Necrophagist ett av de bästa döds banden...Deras trummor låter iofs jävligt triggade..men på ett bra sätt.

För att han hat kopierat midin rätt av.. Man kan inte göra så med gp låtar, måste jobba med velocityn också., efter att man importerat midin. Därför ska man jobba direkt i dawen tilllsammans med en fin drum map.

Det är väl i stort sett det enda negativa jag kan se, allt jobb med velocity. Men kör man typ standard-dödsmetall är det ju inte alltför mycket jobb, bara att öka velocityn en aning på alla slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Nu jämförde jag ju bara mellan att skriva in musiken i vanliga noter eller tabs. Och då kan jag inte komma på några fördelar alls med dessa jämfört med midi-editorn i Cubase ("key-editor" kallas den där).

Sättet att bestämma tiden mellan noterna är ju mycket lättare. Bara att dra i tonerna tills dom är så långa som dom ska vara, istället för att sitta och fundera på om det ska vara punkterade 16-delar eller något. Säg att man skrivit in ett gitarr-eller orgelriff där det är mycket staccato; Staccato-tonerna är inskrivna som sextondelar med en sextondels-paus mellan varje. Vill man att var fjärde ton/not ska vara lite längre men fortfarande staccato är det ju bara att markera dessa toner, och göra dom (t ex) en 1/32-del längre.

Samma sak som tvärtom om man skriver in en akustisk gitarr; Då vill man ju att tonerna ska ringa in i varandra får att få det att låta mer naturligt. Säg att man ska göra en kort plock-sekvens i Am, och spelar A1-E-A2-E-C-E-A2-E som åttondelar. Om det ska klinga ihop ska första A:et vara en helton, de tre första E 1/4, sista E 1/8, första A2 1/4, andra A2 1/8 och C 1/2. I key-editorn behöver man dock aldrig fundera över detta. Istället skriver man in allt som 1/8 första, och drar sen i tonerna tills dom "kommer fram till" nästa likadana ton (motsvarande på en gitarr att man slår an samma ton igen).

Eller om man ska försöka få till ett levande piano-lir. Då skriver man in piano-arret men strikta notvärden. Sen kopplar man bort snapfunktionen och kan sitta och dra i tonerna så att det går in lite i varandra o s v. Det går såklart att göra med noter också, men det kommer ju att se helt bisarrt ut (jag tror jag har sett en gång någon som försökt skriva in ett typiskt Ritchie Blackmore-solo i noter, han har ganska egen rytmik, inte så många raka 1/16 som dagens metalgitarrister direkt...).

Den grafiska representation av velocityn (eller pitchbend, aftertouch och vad man nu vill ska visas) är inte heller dum.

Dessutom är så ser ju key-editorn likadan ut vilken oktav man än befinner sig i. Bastuba eller piccola-flöjt spelar liksom ingen roll (dessa kan ju vara rätt snåriga annars, piccola-flöjten hamnar ju lätt vääääääääldigt långt ovanför själva notfältet).

Gillar man att jobba med udda takt-arter så är key-editorn också väldigt smidigt. Man behöver ju aldrig tänka ut i förväg att ett riff måste vara 13/16 långt. Man skriver helt enkelt in riffet och fortsätter sen där det slutar liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Hej trummisar

Ta en TITT på DrumEdit.

Fördel - du ser alla instrument till vänster, bättre överblick av trumanslag, griden kan minimeras eller expanderas så att du ser allt i detalj, bättre kontroll av velocity. Du kan importera drummaps från olika drum software - göra dina egna drummaps etc.

Trumma på vet ja

PaulSky 🙂

Drum-editorn har jag aldrig tittat på så noga faktiskt... Vad är det man kan göra där som man inte kan göra i den vanliga key-editorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Hej trummisar

Ta en TITT på DrumEdit.

Fördel - du ser alla instrument till vänster, bättre överblick av trumanslag, griden kan minimeras eller expanderas så att du ser allt i detalj, bättre kontroll av velocity. Du kan importera drummaps från olika drum software - göra dina egna drummaps etc.

Trumma på vet ja

PaulSky 😉

Drum-editorn har jag aldrig tittat på så noga faktiskt... Vad är det man kan göra där som man inte kan göra i den vanliga key-editorn?

Framförallt överskådligheten. Du är ju inte beroende av notlängden vilket gör att (i fallet Cubase) blocken är utbytta mot "diamanter" som motsvarar respektive slag. Men som Paul beskriver ovan så är det framförallt överblicken och naturligtvis möjligheten att mappa om exempelvis ditt keyboard för både in/outs för olika vsti. T ex kan det ju vara sjysst att samla alla cymbaler runt några tangenter. En annan sak är att du därifrån (låt oss säga att du kör med trummor från två olika vsti) kan oberoende av tracket du står på använda/programmera en stängd hihat från den ena och en öppen från den andra..smutt 😎 Du kan ha olika Q snap för olika trumljud om man gillar det. F r o m Essential och uppåt så kan du också ändra velocityn individuellt + att respektive trumma visas i text vid pekarn.

Edit: Nåt som är praktisk är förstås att istället för att hålla på och flytta exempelvis alla virvlar på en hel låt (när du vill testa hur det låter med en annan) i själva editorn, så skriver du bara in en ny output för det notvärde som din nya virvel ligger på så...klart!

Sen är det ju förstås roligare med en trumstock istället för en penna när du sätta dit slagen 🙂

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Nu jämförde jag ju bara mellan att skriva in musiken i vanliga noter eller tabs. Och då kan jag inte komma på några fördelar alls med dessa jämfört med midi-editorn i Cubase ("key-editor" kallas den där).

Sättet att bestämma tiden mellan noterna är ju mycket lättare. Bara att dra i tonerna tills dom är så långa som dom ska vara, istället för att sitta och fundera på om det ska vara punkterade 16-delar eller något. Säg att man skrivit in ett gitarr-eller orgelriff där det är mycket staccato; Staccato-tonerna är inskrivna som sextondelar med en sextondels-paus mellan varje. Vill man att var fjärde ton/not ska vara lite längre men fortfarande staccato är det ju bara att markera dessa toner, och göra dom (t ex) en 1/32-del längre.

Samma sak som tvärtom om man skriver in en akustisk gitarr; Då vill man ju att tonerna ska ringa in i varandra får att få det att låta mer naturligt. Säg att man ska göra en kort plock-sekvens i Am, och spelar A1-E-A2-E-C-E-A2-E som åttondelar. Om det ska klinga ihop ska första A:et vara en helton, de tre första E 1/4, sista E 1/8, första A2 1/4, andra A2 1/8 och C 1/2. I key-editorn behöver man dock aldrig fundera över detta. Istället skriver man in allt som 1/8 första, och drar sen i tonerna tills dom "kommer fram till" nästa likadana ton (motsvarande på en gitarr att man slår an samma ton igen).

Eller om man ska försöka få till ett levande piano-lir. Då skriver man in piano-arret men strikta notvärden. Sen kopplar man bort snapfunktionen och kan sitta och dra i tonerna så att det går in lite i varandra o s v. Det går såklart att göra med noter också, men det kommer ju att se helt bisarrt ut (jag tror jag har sett en gång någon som försökt skriva in ett typiskt Ritchie Blackmore-solo i noter, han har ganska egen rytmik, inte så många raka 1/16 som dagens metalgitarrister direkt...).

Den grafiska representation av velocityn (eller pitchbend, aftertouch och vad man nu vill ska visas) är inte heller dum.

Dessutom är så ser ju key-editorn likadan ut vilken oktav man än befinner sig i. Bastuba eller piccola-flöjt spelar liksom ingen roll (dessa kan ju vara rätt snåriga annars, piccola-flöjten hamnar ju lätt vääääääääldigt långt ovanför själva notfältet).

Gillar man att jobba med udda takt-arter så är key-editorn också väldigt smidigt. Man behöver ju aldrig tänka ut i förväg att ett riff måste vara 13/16 långt. Man skriver helt enkelt in riffet och fortsätter sen där det slutar liksom...

Jag instämmer, att key-editorn har vissa fördelar, det var dock trummor vi snackade om just nu, så "sustainen" du nämner är av ganska liten betydelse, då man vanligtvis in klipper av sustainen på trummor. Men för andra instrument så som keyboard/piano etc så är fördelarna öppenbara...

Själv tycker jag det känns inte lika rörigt med tab/noter, lite mer strukturerat och överskådligt när det är siffror/noter. Men tyvärr verkar det ju inte gå att programmera i TAB format i Sonar/Cubase.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag programmerade allting i noter i många år (började -96 i Musicator) och exporterade sen midi-filerna till Logic (när det fanns på PC) och sen Cubase. För kanske 3 år sen visade en kompis mig hur det funkade med piano-rullen i Cubase. Tyckte det var lite avigt första halvtimmen eller så, men har sen förstått att det är helt överlägset smidigt alla andra noteringssystem (noter och tabs) jag har stött på i a f. Dessutom går det ju att få midi-datan som noter också i Cubase, om man vill skriva ut det till andra musiker t ex.

Vad är det just som är överlägset med piano-rullen ?

Skulle vara intressant att höra dess för och nackdelar.

Nu jämförde jag ju bara mellan att skriva in musiken i vanliga noter eller tabs. Och då kan jag inte komma på några fördelar alls med dessa jämfört med midi-editorn i Cubase ("key-editor" kallas den där).

Sättet att bestämma tiden mellan noterna är ju mycket lättare. Bara att dra i tonerna tills dom är så långa som dom ska vara, istället för att sitta och fundera på om det ska vara punkterade 16-delar eller något. Säg att man skrivit in ett gitarr-eller orgelriff där det är mycket staccato; Staccato-tonerna är inskrivna som sextondelar med en sextondels-paus mellan varje. Vill man att var fjärde ton/not ska vara lite längre men fortfarande staccato är det ju bara att markera dessa toner, och göra dom (t ex) en 1/32-del längre.

Samma sak som tvärtom om man skriver in en akustisk gitarr; Då vill man ju att tonerna ska ringa in i varandra får att få det att låta mer naturligt. Säg att man ska göra en kort plock-sekvens i Am, och spelar A1-E-A2-E-C-E-A2-E som åttondelar. Om det ska klinga ihop ska första A:et vara en helton, de tre första E 1/4, sista E 1/8, första A2 1/4, andra A2 1/8 och C 1/2. I key-editorn behöver man dock aldrig fundera över detta. Istället skriver man in allt som 1/8 första, och drar sen i tonerna tills dom "kommer fram till" nästa likadana ton (motsvarande på en gitarr att man slår an samma ton igen).

Eller om man ska försöka få till ett levande piano-lir. Då skriver man in piano-arret men strikta notvärden. Sen kopplar man bort snapfunktionen och kan sitta och dra i tonerna så att det går in lite i varandra o s v. Det går såklart att göra med noter också, men det kommer ju att se helt bisarrt ut (jag tror jag har sett en gång någon som försökt skriva in ett typiskt Ritchie Blackmore-solo i noter, han har ganska egen rytmik, inte så många raka 1/16 som dagens metalgitarrister direkt...).

Den grafiska representation av velocityn (eller pitchbend, aftertouch och vad man nu vill ska visas) är inte heller dum.

Dessutom är så ser ju key-editorn likadan ut vilken oktav man än befinner sig i. Bastuba eller piccola-flöjt spelar liksom ingen roll (dessa kan ju vara rätt snåriga annars, piccola-flöjten hamnar ju lätt vääääääääldigt långt ovanför själva notfältet).

Gillar man att jobba med udda takt-arter så är key-editorn också väldigt smidigt. Man behöver ju aldrig tänka ut i förväg att ett riff måste vara 13/16 långt. Man skriver helt enkelt in riffet och fortsätter sen där det slutar liksom...

Jag instämmer, att key-editorn har vissa fördelar, det var dock trummor vi snackade om just nu, så "sustainen" du nämner är av ganska liten betydelse, då man vanligtvis in klipper av sustainen på trummor. Men för andra instrument så som keyboard/piano etc så är fördelarna öppenbara...

Själv tycker jag det känns inte lika rörigt med tab/noter, lite mer strukturerat och överskådligt när det är siffror/noter. Men tyvärr verkar det ju inte gå att programmera i TAB format i Sonar/Cubase.

Det kanske finns anledningar till det.. Keyboardtabbar är inte det smidigaste t ex. Om vi snackar trummor då..vad tycker du om drumeditor 😉? (lite om den i mitt inlägg ovanför). Sen ska ju sägas att mycket av smidigheten ligger ju i kortkommandon, t ex för att direkt generera olika velocitys när man redigerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...