Jump to content
Annons

Fem § för att undvika fiasko i ESC 2009


Valle

Recommended Posts

WORD! Håller med all the way. Jag ska skicka in bidrag till festivalen kanske i år eller nästa, och jag kommer att vinna 😑 Kom ihåg att jag "sagt" det!

Personligen tyckte jag BWO's bidrag var bäst i år, och dom hade lätt plockat mer poäng tack vare sin popularitet i baltikum, ryssland och de slaviska länderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Personligen tyckte jag BWO's bidrag var bäst i år, och dom hade lätt plockat mer poäng tack vare sin popularitet i baltikum, ryssland och de slaviska länderna.

då tycker du alltså att vi ska ha en expertjury som utser deltagaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hela ESC är bara ett stort spektakel. Dess enda syfte är sig själv och inget annat. Det har inget som helst med musik att göra. Det hade det en gång i tiden men det är länge sen. Det är knappast något bra att ställa upp i för att slå genom i. De som har talang behöver inget skit som melodi eller schlagerdravlet. 😑
Mnja, för att slå igenom behöver man i första bra kontakter. Känner man ingen i branchen hjälper det inte med talang. Det tror jag tyvärr är den bistra sanningen. Hur ska man annars göra? Ladda upp en låt här på Studio forum eller AllEars? Har hört massor med talangfulla låtar, men inte slår de igenom för det. Men ska vi strunta i melidifestivalen vill "vi talangfulla" utan kontakter gärna ha andra tips om hur man ska slå igenom.

Som KillWithSkill skrev är lilla Sverige tredje största musikexportland i världen och det ger väl en fingervisning vad man kan göra för att slå igenom istället för att tro melodifestidravlet ska bidra till succé. Det är som idol, så fort det är över så är det slut. Bättre satsa långsiktigt och som sagt var bra kontakter. Ärligt talat, vill man skaffa bra kontakter så vet man vad man ska göra för att få det. Visst, det kan ta sin tid och det får man vara beredd på. Men det gäller ju allt här i livet där man vill skaffa kontakter för att ta sig fram.

Som KillWithSkill skrev... bah! Jag tror ärligt talat att du har noll koll på läget den här gången, DieHard.

Både ABBA och Europe är exempel på artister/band som särskilt har bidragit till den svenska exportens uppsving, och BÅDA är vinnare av två stora tävlingar: ABBA, europeiska schlagerfestivalen 1974 respektive Europe, Rock-SM 1982.

En annan intressant detalj: Den svenska musikexporten fick sitt genombrott 1974 när ABBA vann med "Waterloo". När ABBA splittrades 1982 kunde man även konstatera en kraftig nedgång i musikexporten, men som 1985-1986 fick ett nytt uppsving med bl.a. Europe (The Final Countdown). Tror du det finns något samband där?

Så innan du framledes delar med dig av dina kloka råd, om hur man [inte] fixar kontakter och om musiktävlingar i allmänhet — försök åtminstone vara lite mer seriös!

Och vad fan har rock-sm med melodi och schlagerfinal att göra? Du ser bara det du vill se. Jag sa att förr var det musiken det handlade om gällande schlagerfinalen men det var många år sedan det och det skedde under abbas tid. De som har talang lyckas ändå förr eller senare om de arbetar på det. Försöker du inbilla mig att abba inte skulle ha lyckats utan schlagerfinalen?? Då är du dummare än du verkar vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är knappast något bra att ställa upp i för att slå genom i. De som har talang behöver inget skit som melodi eller schlagerdravlet.

Du har försökt, antar jag.

Försökt vad då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker du inbilla mig att abba inte skulle ha lyckats utan schlagerfinalen?

Jag är frestad till bristningsgränsen med att be dig bevisa motsatsen...

Då är du dummare än du verkar vara.

Vem har sagt att jag är smartare än jag verkar vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det [ESC] är knappast något bra att ställa upp i för att slå genom i. De som har talang behöver inget skit som melodi eller schlagerdravlet.
Du har försökt, antar jag.

Försökt vad då?

Du vräker självsäkert ur dig två påståenden som inte kan tolkas på annat sätt än att du har erfarenhet som kan underbygga det du säger.

Så vad jag undrar är: vilken erfarenhet har du av deltagande i ESC, och när förstod du att det knappast hade med ditt musikaliska genombrott att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

[1.] Åh andra sidan vill ju inte ABBA ha någonting att göra med skräpet längre 😎 Dom vart ju utvalda till bästa låten igenom ESC's historia men valde att inte ens komma och hämta priset.

[2.] Ärligt talat så fattar jag inte att någon kan vilja ha kvar eländet. Det är klart att det är roligt med lite musikfestival på TV och så, men kvalitén på allt är ju vansinnigt usel.

[3.] Jag håller mig inte till dom som tyckte att Sverige borde vunnit etc etc bla bla bla. Jag tycker att Melodifestivalen är ett hån mot seriösa musiker, hobbymusiker och hela musikersverige.

[1.] Helt riktigt, Benny tycker att "nu är det inte kul" längre. Men det hade ingenting med mitt svarsinlägg till Diehard att göra.

[2.] I år tyckte över 100 000 000 (10 x Sveriges invånarantal) människor att det var "roligt med lite musikfestival på TV och så".

[3.] Jag ska avslöja en hemlis: Jag är faktiskt inte heller (och har aldrig riktigt varit) så begeistrad över ESC som "tävling" som man kanske skulle kunna tro utifrån den här tråden. Och det jag hänger upp mig på mest är allt jippo runtomkring som stjäl viktig fokus från artisterna själva, vilket jag tycker är fullständigt vansinnigt. Det blir ett stort kalas med vadslagningar och värdar som ska överträffa varandra. Men "hån mot seriösa musiker, hobbymusiker och hela musikersverige"? Det där får du nog utveckla!

Väldigt lätt att utveckla. Dom bra låtarna kommer inte med utan Juryn väljer ut sina kompisar. Som exempel kan vi väl ta Ingela "Pling", sveriges största skämt. Skräpet hon släpper ifrån sig är vedervärdigt. Att hennes låtar skulle vara bland de 40 bästa låtarna är bara rent bullshit. 10 låtar väljs till storstjärnor som folk vill se på TV. Dom resterande 30 låtarna är skräp man plockar fram så stjärnorna har någon att vinna mot. Ärligt talat.

Här är ett av Ingela "Pling" Formans bidrag 2008:

Skulle det där vara en av dom 40 bästa låtarna sverige kan få fram? När sverige är världens tredj största musikexportör (tror jag det var någon som sa 😉 ). Nej det kan jag för allt i världen inte tro.

Det är ett hån mot musikersverige när många duktiga musiker skickar in riktigt bra bidrag, och Alexander Schöld väljs ut. Bäst låtar väljs inte. Utan dom låtarna som kan bygga en show runt "schlagerstjärnorna".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har sagt att jag är smartare än jag verkar vara?
du är smartare än du verkar

var jag snäll eller elak nu? 😉

coolt med plexitrummorna! 😎

Tar det som en komplimang! Eftersom jag då, när jag vill, kan välja att göra mig dummare än jag egentligen är... 😄 ... 😎 ... 😉

Plexitrummorna blev en hit när det begav sig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett av Ingela "Pling" Formans bidrag 2008 ...

Lustigt att du väljer att angripa Pling ensam, när låten ifråga har skrivits av tre personer. Pling skrev "bara" texten.

Är du arg på henne för något?

Link to comment
Dela på andra sajter

roc_20080526_big.gif

(Kändes mer konstruktivt än att börja svära över schlagerhelvetet. När "Schalott" hade vunnit härom månaden fick jag dela buss med en drös packade kids som skrålade "Hero" hela resan. Det lät visserligen bättre än det officiella framförandet, men inte fan lät det bra... Ja, ni ser hur det går, nu började jag svära i alla fall... )

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett av Ingela "Pling" Formans bidrag 2008 ...

Lustigt att du väljer att angripa Pling ensam, när låten ifråga har skrivits av tre personer. Pling skrev "bara" texten.

Är du arg på henne för något?

Okey dåligt exempel av mig. Men du letar ju bara fel i det jag skriver istället för att svara på min riktiga poäng. Känns lönlöst detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du letar ju bara fel i det jag skriver istället för att svara på min riktiga poäng. Känns lönlöst detta.

Det är inte min mening att "leta fel" och jag kan bara beklaga om det är så du känner.

Jag tycker att jag redan har besvarat din poäng (ovan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du letar ju bara fel i det jag skriver istället för att svara på min riktiga poäng. Känns lönlöst detta.

Det är inte min mening att "leta fel" och jag kan bara beklaga om det är så du känner.

Jag tycker att jag redan har besvarat din poäng (ovan)

Jag förklarar ju för dig varför Melodifestivalen är ett hån mot musikersverige, vilket du ber mer att utveckla. Håller du med mig kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tyckte jag BWO's bidrag var bäst i år, och dom hade lätt plockat mer poäng tack vare sin popularitet i baltikum, ryssland och de slaviska länderna.

då tycker du alltså att vi ska ha en expertjury som utser deltagaren?

Som jag "sa" var det min personliga åsikt och inte alla andras(och inte heller något recept på vinst).

Nackdelen är att vi har en tendens att hypa visa artister som i sin tur leder till mycket gratis poäng. "Perelli vann senast" "hon är vårt hopp" "hon sjunger så bra(vilket hon iofs gör)", massa + + + i media. Jag är säker på att många tänkte där hemma "Ja Perelli är nog vår chans att vinna". Och vinna vill vi ju! 😉

Lika många tänkte garanterat "vem vill se en bög i fula kläder och ett nackstöd på scen stå och tönta sig med en synth" och då syftar jag på BWO(även om de fick många röster).

Jag är INTE för taktikröstning, men det måste tilläggas att den nuvarande "expertjuryn" också tog upp detta argument gällande popularitet för BWO i länder utanför Sverige. Det jag tror är ett vinnande bidrag, är en unik låt med riktigt bra drag, och en jävligt bra show.

Hero är inte unik på något sätt, den har en text utan innebörd, riktigt dåliga E-type trummor, och micken som Charlotte tar tag i vid sin entré påminner mer om en glittrig dildo än en mick 😏

Showen som Ryssland gav kan man ju diskutera men man måste ju honom cred för sitt "skådespel" och sitt något jobbiga vibrato... Dock kändes deras bidrag som en "updaterad" klon av förra årets 2:a (bara jag som kände så?) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förklarar ju för dig varför Melodifestivalen är ett hån mot musikersverige, vilket du ber mer att utveckla. Håller du med mig kanske?
Väldigt lätt att utveckla. Dom bra låtarna kommer inte med utan Juryn väljer ut sina kompisar. Som exempel kan vi väl ta Ingela "Pling", sveriges största skämt. Skräpet hon släpper ifrån sig är vedervärdigt. Att hennes låtar skulle vara bland de 40 bästa låtarna är bara rent bullshit. 10 låtar väljs till storstjärnor som folk vill se på TV. Dom resterande 30 låtarna är skräp man plockar fram så stjärnorna har någon att vinna mot. Ärligt talat.

[...]

Skulle det där [Den Första Svalan] vara en av dom 40 bästa låtarna sverige kan få fram? När sverige är världens tredj största musikexportör (tror jag det var någon som sa 😏 ). Nej det kan jag för allt i världen inte tro.

Det är ett hån mot musikersverige när många duktiga musiker skickar in riktigt bra bidrag, och Alexander Schöld väljs ut. Bäst låtar väljs inte. Utan dom låtarna som kan bygga en show runt "schlagerstjärnorna".

Johan, om allting du säger och beskriver ovan är riktigt, om det verkligen går till på det fantastiska sättet när juryn väljer ut låtar, och om det verkligen är så uppenbart som du får det att låta... Ja du, då undrar jag om inte problemet ligger hos de "många duktiga musiker [som] skickar in riktigt bra bidrag", som är så korkade att de skickar in bidrag överhuvudtaget.

Nej, jag håller inte med dig!

För att jag ska slippa "leta fel" kan du ju själv jämföra din tolkning av hur gallringen går till, med den officiella versionen:

9. Alla inskickade bidrag bedöms först av Svenska Musikförläggarföreningen medlemsförlag. De bidrag som respektive förlagsgrupp refuserar bedöms ytterligare en gång av en bedömningsgrupp som SVT satt samman. Om SVT:s bedömningsgrupp så anser har den rätt att upphäva förlagsgruppens refusering och låta bidrag återinträda i urvalsprocessen. SVT sätter även samman den jury (kallad slutjuryn) som bedömer alla bidrag som inte refuserats enligt ovan och väljer ut de tävlande musikaliska verken. Juryns beslut kan inte överklagas. Juryns sammansättning är hemlig fram till dess att uttagningen är klar. Juryn kommer inte att ha kännedom om kompositörernas eller textförfattarnas identitet under gallringsarbetet. Först sedan de tävlande musikaliska verken har valts ut, kommer de igenklistrade kuverten, som bifogats dessa tävlingsbidrag, att öppnas under överinseende av Notarius Publicus.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man skall göra om uttagningen TILL melodifestivalen. Man borde lägga ut alla 3000 inkomna bidrag på nätet och låta folket rösta. Uttagningen till festivalen är fullständigt korrupt idag tyvärr. Om SVT vill ha underhållning av det hela kan de välja ut de 40 låtar med flest av folkets röster och sedan köra traditionellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förklarar ju för dig varför Melodifestivalen är ett hån mot musikersverige, vilket du ber mer att utveckla. Håller du med mig kanske?
Väldigt lätt att utveckla. Dom bra låtarna kommer inte med utan Juryn väljer ut sina kompisar. Som exempel kan vi väl ta Ingela "Pling", sveriges största skämt. Skräpet hon släpper ifrån sig är vedervärdigt. Att hennes låtar skulle vara bland de 40 bästa låtarna är bara rent bullshit. 10 låtar väljs till storstjärnor som folk vill se på TV. Dom resterande 30 låtarna är skräp man plockar fram så stjärnorna har någon att vinna mot. Ärligt talat.

[...]

Skulle det där [Den Första Svalan] vara en av dom 40 bästa låtarna sverige kan få fram? När sverige är världens tredj största musikexportör (tror jag det var någon som sa 😏 ). Nej det kan jag för allt i världen inte tro.

Det är ett hån mot musikersverige när många duktiga musiker skickar in riktigt bra bidrag, och Alexander Schöld väljs ut. Bäst låtar väljs inte. Utan dom låtarna som kan bygga en show runt "schlagerstjärnorna".

Johan, om allting du säger och beskriver ovan är riktigt, om det verkligen går till på det fantastiska sättet när juryn väljer ut låtar, och om det verkligen är så uppenbart som du får det att låta... Ja du, då undrar jag om inte problemet ligger hos de "många duktiga musiker [som] skickar in riktigt bra bidrag", som är så korkade att de skickar in bidrag överhuvudtaget.

Nej, jag håller inte med dig!

För att jag ska slippa "leta fel" kan du ju själv jämföra din tolkning av hur gallringen går till, med den officiella versionen:

9. Alla inskickade bidrag bedöms först av Svenska Musikförläggarföreningen medlemsförlag. De bidrag som respektive förlagsgrupp refuserar bedöms ytterligare en gång av en bedömningsgrupp som SVT satt samman. Om SVT:s bedömningsgrupp så anser har den rätt att upphäva förlagsgruppens refusering och låta bidrag återinträda i urvalsprocessen. SVT sätter även samman den jury (kallad slutjuryn) som bedömer alla bidrag som inte refuserats enligt ovan och väljer ut de tävlande musikaliska verken. Juryns beslut kan inte överklagas. Juryns sammansättning är hemlig fram till dess att uttagningen är klar. Juryn kommer inte att ha kännedom om kompositörernas eller textförfattarnas identitet under gallringsarbetet. Först sedan de tävlande musikaliska verken har valts ut, kommer de igenklistrade kuverten, som bifogats dessa tävlingsbidrag, att öppnas under överinseende av Notarius Publicus.

Men då skiljer ju våra åsikter sig på en punkt:

Jag tror inte att dom 40 bidrag som var med i årets melodifestival var dom 40 bästa som vart inskickade. Du tror att det är dom 40 bästa. Finns inget mer att säga.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst, i år var ju startfältet i svenneland så sanslöst dåligt. Brukar ju iallafall vara NÅN låt som är hyfsad.

Funderar på att emigrera till norge. De hade några bra låtar med i år. Både den som de till slut ställde upp med (som kom femma) och en som inte ens kom till final var bättre än samtliga låtar i svenska deltävlingarna... fast det finns ju

.
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen skulle man skita i europafestivalen och bara köra en svensk festival.

men det skulle vara kul om utagningen av låtarna sköttes seriösare även om det är en bra idé med varierat material ( nu är det ju några schlager låtar, en discolåt, en hårdrocks låt, en synth låt osv.) det gör det ju mindre enformigt att kolla på men så länge skivbolgen tillåts sköta gallringen av bidragen så kommer ju givetvis deras egna låtar alltid med och sen ett alibi bidrag av nån okänd så det verkar lite seriöst och underhållnings värdet ökar ju också med en underdog som kommer från ingenstans, lite kul för tittarna att se hur det går för lärarinnan, industri arbetarna med föräldrar från balkan länderna osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju knappast så att vi får se Oasis ställa upp.

Som att det skulle bli något bättre om Oasis ställde upp? Dom är fan lika fantasilöst oorginella som Perelli eller någon av de där schlagerdivorna.

Haha, Oasis suger ju för fan, vem är du? Anders Nunstedt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju knappast så att vi får se Oasis ställa upp.

Som att det skulle bli något bättre om Oasis ställde upp? Dom är fan lika fantasilöst oorginella som Perelli eller någon av de där schlagerdivorna.

Haha, Oasis suger ju för fan, vem är du? Anders Nunstedt eller?

Tugboat briljerar vidare med sina inlägg. Oasis var bara ett exempel, men visst ta vilket stort känt band som helst...

Sist du tog dig tid att skriva nåt på forumet var detta:

Skrevs den: 2008-03-29, 21:12

Demomannen: Jag håller med dig. Totalt jävla ointressant tråd som bara går ut på att racka ner en massa skit. Precis som den där andra tråden som handlar om det där bandet som finns på myspace. Om det låter skit och om dom är kassa musiker, vem fan bryr sig?

Tydligen bara en massa gymnasiemobbare som måste tracka andra för att inbilla sig själva att dom är något att ha i musikväg.

Suger with skill: Vad fan vill du säga med den här tråden?

Två påhopp, och ett kasst med sten i glashus...

Tsss...

Link to comment
Dela på andra sajter

9. Alla inskickade bidrag bedöms först av Svenska Musikförläggarföreningen medlemsförlag. De bidrag som respektive förlagsgrupp refuserar bedöms ytterligare en gång av en bedömningsgrupp som SVT satt samman. blablabla.

men valle - är det då en slump att bobby får med ett ton låtar?

dessutom av väldigt varierande kvalle?

allt från bra till riktig skit?

Link to comment
Dela på andra sajter

norge. De hade några bra låtar med i år. Både den som de till slut ställde upp med (som kom femma)

tyckte den sög gammal 60-talsschlager

så satans tråkig

för att inte tala om "showen" dom presterade 😛

roligt med olika smak 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hero är inte unik på något sätt, den har en text utan innebörd, riktigt dåliga E-type trummor

ungefär som ukraina då?

eller armenien?

Ukraina håller jag med om, texten va rätt blä. Men framförandet var ju betydligt mer action i, än vårt bidrag och mycket mer tryck. Medryckande helt enkelt.

Armenien hehe, Qele Qele......sången kunde ju varit bättre. Men som sagt en mer medryckande låt. Det är de sydeuropeiska influenserna och melodierna som gör att deras låtar går bättre (tror jag). Det är mer värme i den sortens musik än vad det är i rena disco dängor. Qele kändes däremot rätt kopierad melodimässigt. Jag tyckte den var sjukt lik Braveheart temat.

Link to comment
Dela på andra sajter

roc_20080526_big.gif

(Kändes mer konstruktivt än att börja svära över schlagerhelvetet. När "Schalott" hade vunnit härom månaden fick jag dela buss med en drös packade kids som skrålade "Hero" hela resan. Det lät visserligen bättre än det officiella framförandet, men inte fan lät det bra... Ja, ni ser hur det går, nu började jag svära i alla fall... )

Hysteriskt rolig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hero är inte unik på något sätt, den har en text utan innebörd, riktigt dåliga E-type trummor

ungefär som ukraina då?

eller armenien?

Ukraina håller jag med om, texten va rätt blä. Men framförandet var ju betydligt mer action i, än vårt bidrag och mycket mer tryck. Medryckande helt enkelt.

Armenien hehe, Qele Qele......sången kunde ju varit bättre. Men som sagt en mer medryckande låt. Det är de sydeuropeiska influenserna och melodierna som gör att deras låtar går bättre (tror jag). Det är mer värme i den sortens musik än vad det är i rena disco dängor. Qele kändes däremot rätt kopierad melodimässigt. Jag tyckte den var sjukt lik Braveheart temat.

och dom gick ju rätt bra, eller hur?

håller inte med om att deras franförande var sådär mycket mer medryckande eller "varmt"

ukraina var på gränsen till slampig, armenien hysterisk å dålig sång

men min poäng är inte om du eller jag har rätt - utan att det är en omöjlighet att försöka pricka in en vinnare genom ett visst förbestämt koncept

efterklok kan man bara vara efteråt

jag menar... hur jävla viktigt kan det va att försöka vinna en tävling där det krävs ett bidrag som rysslands för att vinna?

är det inte dags att joina italien nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...