Jump to content
Annons

4sound


alexfree

Recommended Posts

http://www.4sound.se/

Vi skall inte tråka ut dig med att berätta om varför vi startade Sveriges största musikhandelskedja. För är man fler blir det självklart billigare att annonsera och enklare att genom stora inköpsvolymer få rätt priser på varorna. Hellre än att skryta visar vi praktiskt vad man kan vinna att samarbeta!

 

det här är klippt direkt från deras sida....jag förstår ju om man är flera att man kan utnyttja det, men frågan vad konkret blir det för oss som konsument? Rätt priser...vad är det? Ska de lägga sig 100kr under listpriset eller vad är rätt pris....

EDIT: Innebär det också sämre service?

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äh. Det är bara samma gamla snack som vanligt om du frågar mig. Fast det fanns ett par frestare i deras katalog. Ladda ner pdf:en nyss

Skillnaden annars är marginell. Börsen tar 7500:- för sx3 och här kostade den 7450:- Tja en femitolapp får man väl en ... en .... kopp kaffe för. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte direkt någon kedja det handlar om, utan snarare fristående butiker som gör gemensamma inköp för att pressa priserna...

typ som euronics inom tv handeln, om den finns kvar!?!?

det enda man kan säga är då att de kan sänka sina reklam och inköpskostnader, och sen sänka priset lite eller? ingen stor vinst för oss konsumenter?

Link to comment
Dela på andra sajter

typ som euronics inom tv handeln, om den finns kvar!?!?

det enda man kan säga är då att de kan sänka sina reklam och inköpskostnader, och sen sänka priset lite eller? ingen stor vinst för oss konsumenter?

Nja, 4sound är lite lösare sammanhållen om jag förstått det rätt... alla butiker kommer behålla sina namn, personal och rutiner..

Men inte kommer vi bli miljonärer på att de sänker priserna, men musikbörsen kanske svarar med att sänka priserna dom med, och måste 4sound svara... osv..

Det hela slutar kanske med att Claes börjar tillverka egna kondingmickar med samma specifikationer som neumann men bara kostar en tusenlapp per matchat par. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte tala för alla butiker, men Musikcenter i Borlänge är då bland de trevligaste och kunnigaste tjommarna jag någonsin handlat av.

Jag kan inte tala för alla butiker, men Hamlén Musik i Helsingborg är då bland de trevligaste och kunnigaste tjommarna jag någonsin handlat av. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Vad har hänt med 4sound? Varför har butikerna lämnat kedjan?

Enligt deras hemsida så är det bara 4 butiker i kedjan numera.

Butiken här i Borlänge har gått tillbaka till att heta Musikcenter igen som de gjorde innan det blev 4sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

och Andreassons i Göteborg är nu Andreassons igen. Jag fick en av de sista 4 sounds påsarna. Kommer senare på Blocket.

Musikverkstan är sedan förra veckan Musikverkstan igen.

"Efter tre år som medlemmar i organisationen 4Sound har vi bestämt oss för att bryta upp och göra något nytt. Därför står det från och med på måndag Uppsala Musikverkstad på dörren igen.

 

Varför? Framför allt handlar det om att vi vill kunna ge dig bättre service, bättre priser och ett större sortiment. Och det klarar vi bäst genom att vara en fristående butik.

 

Men vi tror fortfarande att det finns en styrka i att samarbeta med andra – inte minst när det gäller att samordna inköp och dela på kostnader. Därför jobbar vi ihop med tio andra musikaffärer runt om i landet som vill vara lika fria som vi."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har hänt med 4sound? Varför har butikerna lämnat kedjan?

Enligt deras hemsida så är det bara 4 butiker i kedjan numera.

Butiken här i Borlänge har gått tillbaka till att heta Musikcenter igen som de gjorde innan det blev 4sound.

Slog man inte ihop musikbörsen och 4sound på nåt vis ?

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vägrar handla på svenska butiker numer. finns minst lika bra service från tyskland genom musicstore. bra service, bra priser, smidig leverans direkt hem till dörren. tex jag köpte mitt klaviatur novation remote sl 61 för 2000 under det svenska priset. http://www.musicstore.com

edit: sitter och kikar på svenskt listris på access virus ti2. 23995 på jam. på musicstore kostar den knappt 18. 6 tusen mindre e ganska mkt mindre. 1/4 minre för och vara mer precis. frakten hem kanske kostar 400 spänn med ups.. dessutom får du längre garantitid från musicstore.. ett tips bara 😱

Redigerat av E.n.T
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikcentralen i Växjö har precis skicka ut ett mail med samma sak:

Efter tre år som medlemmar i organisationen 4Sound har vi bestämt oss

för att bryta upp och göra något nytt.

Därför står det från och med måndag 1 Juni 2009 Musikcentralen på dörren igen.

Varför? Framför allt handlar det om att vi vill kunna ge dig bättre service, bättre priser och ett större sortiment.

Och det klarar vi bäst genom att vara en fristående butik.

Men vi tror fortfarande att det finns en styrka i att samarbeta med andra –

inte minst när det gäller att samordna inköp och dela på kostnader.

Därför jobbar vi ihop med tolv andra musikaffärer runt om i landet som vill vara lika fria som vi.

Alltså antar jag att det varit något med kedjan som de ogillar - varför skulle de annars bryta sig loss om allt rullade som på smör liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vägrar handla på svenska butiker numer. finns minst lika bra service från tyskland genom musicstore. bra service, bra priser, smidig leverans direkt hem till dörren. tex jag köpte mitt klaviatur novation remote sl 61 för 2000 under det svenska priset. http://www.musicstore.com

edit: sitter och kikar på svenskt listris på access virus ti2. 23995 på jam. på musicstore kostar den knappt 18. 6 tusen mindre e ganska mkt mindre. 1/4 minre för och vara mer precis. frakten hem kanske kostar 400 spänn med ups.. dessutom får du längre garantitid från musicstore.. ett tips bara 😱

4sound i Kungälv, mer känt som Musikanten, ställer alltid upp. De har ryckt ut på både fredags- och lördagskvällar när stärkare har lagt av eller annan teknik fallerat. Kommer med nya grejer inom en timme. Jag har svårt att tänka mig att nätbutiker kan erbjuda detta. Jag betalar gärna lite mer för min utrustning när jag har denna vetskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

då kanske det är lite skillnad mot den butiken i kungälv.. här i stockholm e dom mest dryga och dålig apå service.

Link to comment
Dela på andra sajter

då kanske det är lite skillnad mot den butiken i kungälv.. här i stockholm e dom mest dryga och dålig apå service.

Jag förstår. Vad jag menar är bara att man inte skall stirra sig blind på priset, speciellt inte som aktivt utövande musiker med engagemang av olika slag. Prova olika butiker och se vad för relation Du kan bygga upp med dem över tid. Både Du och de tjänar på ett varaktigt samarbete kring Ditt musicerande. Jag har själv läst Entreprenörskap och företagsetablering. I all litteratur kopplad till den kursen, både i bokform och på nätet, anges (om och om igen) hur viktigt det är att sköta sina kundrelationer. Det anges också, ibland t o m i kronor och ören, vad en förlorad och missnöjd kund kan kosta ett företag. Butiker som bemöter en illa (under förutsättning att man själv kör schysst) skall man inte handla med. Litteraturen anger just att den missnöjde kunden ofta talar vitt och brett om hur missnöjd han/ hon är inför både vänner, arbetskamrater och andra. Det vet vi kanske själva hur vi reagerar när vi hör folk vi litar på som uttalar sig på det sättet. Dock tycker jag att det bl a här ofta handlar om de negativa erfarenheterna. Skulle vara kul att höra mer om de butikerna vi gillar och där vi har fått ett bra bemötande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vad jag hört från en försäljare på fd 4Sound butik så ansåg 4s att man ville ha ett mer enhetligt sortiment. Denna butik hade t.ex. för mycket Fenderbasar. Enhetligt tycker jag låter tråkigt. Som stormarknader med samma butiker (Siba, On-Off, Elgiganten, Mediamarkt. McDonalds o.s.v.) och samma sortiment över hela landet. Support kan vara värt mycket, t.ex. när man inte får det nyinköpta ljudkortet att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm..kanske man ska ta och snacka med pågarna på 4sound i stan (Umeå) då imorgon om detta.

Är det någon som vet om dom nordligare f.d 4sound butikerna kommer att gå tillbaka till Estrad namnet nu eller kommer dom att vara helt självständiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...