Jump to content
Annons

Vilka program använder de stora producenterna?


Bee

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en fundering som jag tror många är intreserade av att veta...

Vad använder de stora producenterna för musikprogram när det gäller inspelning samt skapa musiken.

Vad använder producenter som Kanye West, Timbland, Neptunes osv. är det någon av er som har koll på det?

Jag har tidigare rappat och just nu har jag börjat med RnB och behöver få reda på det eftersom jag har tänkt mig och skapa en liten hemmastudio...

Vet ni vilka program som är bra och vad de stora producenterna använder får ni gärna skriva ett par rader!

Ha en bra dag!

Måste gå tillbaka till jobbet innan chefen ser detta 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilket program de använder, spelar egentligen ingen roll. Ljudet blir lika bra/dåligt i alla och beror på hur duktig man är på att ratta, så det enda som gäller, är att hitta vilket program som man själv trivs att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte just dom du nämner

men om vi inte tittar på just inspelningsprogram i storstudion utan mer på verktyg som används för produktion å skapande så ligger nog logic för mac rätt högt upp

men till slut hänger det på vad som passar varje individ bäst

ladda ner lite olika demoversioner å testa själv

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på frågan så finner du i denna tråd ett axplock av de som använder Logic. Nu har jag inga bevis men rent allmänt har jag läst och förstått att man använder Logic för MIDI och arrangemang och för att redigera audio använder man Pro Tools i studiovärlden. Finns säkert de som använder Nuendo och CuBase också. Tror det mesta handlar om tycke och smak hos användarna 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Akai MPC i olika versioner är standard bland hiphop-producenter. Iofs inget program (om man inte räknar mjukvaran som finns i burken), men den här diskussionen blir lite konstig om inte MPCn nämns. Jag skulle tro att de flesta kör med antingen 2000xl eller 4000. Har iofs hört att Kanye brukar använda SP-1200 till trummorna, men är inte säker på det.

Timbaland har en egen modell av Open Labs NeKo och MiKo, om han nu använder den vet jag inte, det kanske bara handlar om pengar, men det står ju timbaland på den i alla fall 😲

Annars verkar det vara protools HD som gäller för de flesta stora producenter.

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Som många redan har sagt dessa herrar använder Pro Tools, Pro Tools , Pro Tools sen Logic då och då.

Det är helt enkelt en standard ska man jobba i studios runt om i USA och även i många andra länder så är Pro Tools ett måste även om man även använder andra program också ibland. Tycker förövrigt att frågan är ointressant om man nu inte ämnar att jobba som frilansare hos Timbaland och company.

Att något är det vanligaste och en standard betyder inte att det är det bästa för dig. Alla de stora programmen är oerhört bra idag och kan producera fantastiska resultat. Allt handlar om kunnande. Folket kring Timbaland skulle i princip kunna jobba i vilken DAW som helst och få samma resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla seriösa svar mina vänner och ni andra också. Ska nog säga till och kanske börja med reason och FL studio o sedan fortsätta till logic och pro tools... det låter bra...

men samtidigt blir jag sugen på att testa Ejay med gangsterrapparen markoolio Tack för alla tips och ni får gärna skriva och fortsätta och spinna på frågan.

EN annan sak jag funderar på hur får man bra ljud, samplingar osv... finns det nått bra "ljudbank" som man kan hitta elr hämta ifrån?

Redigerat av Bee
Link to comment
Dela på andra sajter

de riktiga proffsen använder ejay markoolio edition! eller paint.. you gotta have paint!

Jag kör den! Kanon! Inbyggda Linda Bengtzing pluggen regerar.

Finns nu även i Pro edition.

Tänker du på Paint Shop Pro då?

Såg att Markoolio hade fått spons på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många redan har sagt dessa herrar använder Pro Tools, Pro Tools , Pro Tools sen Logic då och då.

Det är helt enkelt en standard ska man jobba i studios runt om i USA och även i många andra länder så är Pro Tools ett måste även om man även använder andra program också ibland. Tycker förövrigt att frågan är ointressant om man nu inte ämnar att jobba som frilansare hos Timbaland och company.

Att något är det vanligaste och en standard betyder inte att det är det bästa för dig. Alla de stora programmen är oerhört bra idag och kan producera fantastiska resultat. Allt handlar om kunnande. Folket kring Timbaland skulle i princip kunna jobba i vilken DAW som helst och få samma resultat.

Jag håller med om att valet av DAW-program är godtyckligt, ljudet ut verkar vara detsamma oavsett vilket program man använder. Sen har ju de stora producenterna tillgång till en massa hårdvara som vi dödliga bara kan drömma om och det gör en del för deras produktioner. Då inte sagt att man inte kan göra kommersiellt gångbara produktioner i en hemmastudio, men det underlättar om man har en studio för ett par miljoner 🙂

Ett budgetalternativ som många väljer är att göra beatsen hemma och sen gå in i en "riktig" studio för sång- och rapinspelningen och när det väl är mixat skicka låten/låtarna till en professionell mastringsstudio. Beats är det lättaste att få att låta proffsigt, så om du väljer att göra på det här viset kan du skapa musik som låter riktigt bra (förutsatt att du kan skriva låtar, arrangera och ställa in ljud såsom du vill ha dem).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vill du verkligen göra som proffsen så använder du Mario Paint istället för Microsoft Paint.

Grym mycket mer proffsigt helt klart

Wake up!

Du, Mario Paint suger p.g.a hårdvarulåset!

Jo det är sant för den oinvigde. Men för mig som varit på mariopaint konventet och pratat personligen med Timbaland fick där tips om hur man lätt får bort detta lås.

Exakt hur tar jag endast via PM då det kan få förödande kosekvenser i fel personers ägo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vill du verkligen göra som proffsen så använder du Mario Paint istället för Microsoft Paint.

Grym mycket mer proffsigt helt klart

Wake up!

Du, Mario Paint suger p.g.a hårdvarulåset!

Jo det är sant för den oinvigde. Men för mig som varit på mariopaint konventet och pratat personligen med Timbaland fick där tips om hur man lätt får bort detta lås.

Exakt hur tar jag endast via PM då det kan få förödande kosekvenser i fel personers ägo.

Och sen har dom inte uppdaterat layouten på år och dar ...kolla

ss1.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vill du verkligen göra som proffsen så använder du Mario Paint istället för Microsoft Paint.

Grym mycket mer proffsigt helt klart

Wake up!

Du, Mario Paint suger p.g.a hårdvarulåset!

Jo det är sant för den oinvigde. Men för mig som varit på mariopaint konventet och pratat personligen med Timbaland fick där tips om hur man lätt får bort detta lås.

Exakt hur tar jag endast via PM då det kan få förödande kosekvenser i fel personers ägo.

Och sen har dom inte uppdaterat layouten på år och dar ...kolla

ss1.gif

Någon har för mycket fritid 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vill du verkligen göra som proffsen så använder du Mario Paint istället för Microsoft Paint.

Grym mycket mer proffsigt helt klart

Wake up!

Du, Mario Paint suger p.g.a hårdvarulåset!

Jo det är sant för den oinvigde. Men för mig som varit på mariopaint konventet och pratat personligen med Timbaland fick där tips om hur man lätt får bort detta lås.

Exakt hur tar jag endast via PM då det kan få förödande kosekvenser i fel personers ägo.

Och sen har dom inte uppdaterat layouten på år och dar ...kolla

ss1.gif

Någon har för mycket fritid 😄

Tempo 358? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanyl (oregistrerad)
Akai MPC i olika versioner är standard bland hiphop-producenter. Iofs inget program (om man inte räknar mjukvaran som finns i burken), men den här diskussionen blir lite konstig om inte MPCn nämns. Jag skulle tro att de flesta kör med antingen 2000xl eller 4000. Har iofs hört att Kanye brukar använda SP-1200 till trummorna, men är inte säker på det.

Timbaland har en egen modell av Open Labs NeKo och MiKo, om han nu använder den vet jag inte, det kanske bara handlar om pengar, men det står ju timbaland på den i alla fall 😮

Annars verkar det vara protools HD som gäller för de flesta stora producenter.

kanye west andvänder Reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...