Jump to content
Annons

Mikrofon för demosång


saverman

Recommended Posts

Jag lägger vanligtvis min leadsång i produktionerna med en Neumann TLM-103 men känner att det är lite onödigt att sitta och flåsa i den när man testar sångtagningar på en demo. Tänkte köpa en "blajmik" för under 1000kr som man kan spotta lite cola/öl/matrester i utan att man behöver oroa sig... 🙂 Har ingen direkt erfarenhet av dom billigare varianterna så alla erfarenheter är välkomna. Musikbörsen kör på ADK a51e och Jam på JJLabs BMC2. Någon som känns roligare än den andra eller har ni några fler förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag lägger vanligtvis min leadsång i produktionerna med en Neumann TLM-103 men känner att det är lite onödigt att sitta och flåsa i den när man testar sångtagningar på en demo. Tänkte köpa en "blajmik" för under 1000kr som man kan spotta lite cola/öl/matrester i utan att man behöver oroa sig... :rolleyes: Har ingen direkt erfarenhet av dom billigare varianterna så alla erfarenheter är välkomna. Musikbörsen kör på ADK a51e och Jam på JJLabs BMC2. Någon som känns roligare än den andra eller har ni några fler förslag?

Hej!

Det finns absolut ingen som helst anledning till att köpa en billig mick bara för att du är rädd om din TLM-103! Varför duger inte den för demosammanhang när den duger i "skarpt" läge? Jaha....du är rädd att du sliter på den i onödan när det kommer cola/öl/matrester på membranet, med detta är ju en baggis att lösa så att du undviker detta. Det är bara att använda sig av ett puff-skydd så är problemet ur världen och då kan du sjunga i den hur mycket du vill utan fara! Dessutom så bör man alltid använda sig av puffilter när man sjunger in.

Näe....spara pengarna och använd den betydligt bättre TLM-103 nu när du väl har en bra mick. Den är till för att användas och så länge du använder den på ett vårdat sätt (dvs. att du använder puffskydd) så är det åtminståne för mig alldeles självklar att det är den du ska köra på tycker i varje fall jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det finns absolut ingen som helst anledning till att köpa en billig mick bara för att du är rädd om din TLM-103! Varför duger inte den för demosammanhang när den duger i "skarpt" läge? Jaha....du är rädd att du sliter på den i onödan när det kommer cola/öl/matrester på membranet, med detta är ju en baggis att lösa så att du undviker detta. Det är bara att använda sig av ett puff-skydd så är problemet ur världen och då kan du sjunga i den hur mycket du vill utan fara! Dessutom så bör man alltid använda sig av puffilter när man sjunger in.

Näe....spara pengarna och använd den betydligt bättre TLM-103 nu när du väl har en bra mick. Den är till för att användas och så länge du använder den på ett vårdat sätt (dvs. att du använder puffskydd) så är det åtminståne för mig alldeles självklar att det är den du ska köra på tycker i varje fall jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Puffskydd används alltid! Det där med att det flyger matrester var väl mest ett skämt. Men en annan anledning att jag inte vill använda dyra mikar på heltid är för att den blir hängande där och rätt som det är så stöter jag själv eller någon annan i stativet och den drar i backen. Har varit nära några gånger så då har jag hellre något sittande där på heltid som man inte behöver oroa sig lika mycket för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Puffskydd används alltid! Det där med att det flyger matrester var väl mest ett skämt. Men en annan anledning att jag inte vill använda dyra mikar på heltid är för att den blir hängande där och rätt som det är så stöter jag själv eller någon annan i stativet och den drar i backen. Har varit nära några gånger så då har jag hellre något sittande där på heltid som man inte behöver oroa sig lika mycket för.

Okay, jag tog dig på orden eftersom det inte är ett skämt att membranen slits extra hårt när de blir utsatta för både kondens från munnen och saliv. Men det är lite svårt att förstå om du är ute efter en annan mick pga. att du vill ha en annan mick för att komplettera ditt sound eller om du bara vill vara rädd om din TLM-103? I ditt svar så tolkar jag det som att det är främst för att du är rädd att en olycka händer så lätt då den står på ett stativ eftersom det är så du skriver. Men det är väl bara att packa ner micken efter varje gång och packa upp den igen inför nästa användningstillfälle? Det är ju så man gör i stora studios och med mickar som kostar mångdubbelt mer. Om det är det som är problemet så förstår jag inte problemet riktigt. Ett bra stativ är naturligtvis också viktigt. Gärna ett tungt.

Och SM-57 gillar du inte att sjunga i säger du. SM-58 då? Om du skulle gilla SM-58 så är mitt förslag hellre en Behringer XM-8500. Den är en kopia av SM-58 men låter enligt mitt tycke bättre än SM-58 men kostar bara 300 kr! En väldigt bra mick som låter snarare som en SM-58 Beta! Ljudkvaliteten är alltså riktigt bra på den micken. Om du föredrar den just på sång eller på någonting annat är däremot en smaksak, men riktigt bra är den hur som helst. Med den micken så gör det ju inte så mycket om den går sönder för att den åker i golvet plus att du på köpet fortfarande får hög ljudkvalitet ur den.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen med SM57 är psykiskt. Känns bara konstigt och obekvämt på något sätt att att sjunga in i en sån. Men Behringer-kopian lät ju som ett bra alternativ. Ska kolla in dom! Annars hade jag hellre lagt pengarna på en billigare stormembranare (om än lägre kvalité) än på en SM57.

Vad gäller att plocka undan mikrofonen på slutet av dagen så känner jag mig själv så pass väl att jag inte kommer ta bort den dagligen. Inga problem när man jobbar i större proffesionella sammanhang men när det kommer till att sitta dag ut och dag in så får jag erkänna mig "för slö" (eller snarare bekväm) för att ta upp den och ta ner den varje dag. Anar att den kommer bli hängande ändå. Går väl att likna med att jag köpte GoreTex-byxor och en skinnjacka som supliment till läderstället för jag visste att när det kommer till att ta en hojtur över stan så orkar jag inte riva på mig ett helt skinnställ för det. Dumt, ja. Men jag får väl försöka se det från den ljusa sidan att jag känner till mina svagheter och jobbar för att göra det bästa av dom... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska köpa en mick, så kolla på begmarknaden efter ngn billig dynamisk, om du vill ha ny Beyerdynamic Opus 39.. kostar 3-400 pix, och låter bra!!

Spelade in en rocknrollsångare med en sån en gång, och det lät riktigt bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Begagnat är ju nästan givet. Ska kolla den. Tack för tipset!

Jag har en JJLabs BMC2 och vrålar i här hemma, tycker den är ok. Den är ju bra för ditt "psykiska" välbefinnande, ser ju bra ut som fan, kommer ju med upphängning och allt. Finns ju numera även i guld! 🤪

Du har pm 😉 har lagt till dej på msn oxå 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Begagnat är ju nästan givet. Ska kolla den. Tack för tipset!

Om du lyckas hitta en beyer m201 beggad, eller kan sträcka din budget en aning, så köp!

Den kan du använda till lite vad som helst.

Virvel, sång och akustisk gitarr är här inspelade med beyer m201:

En liten låt

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57'or har man ju några ligger så det är ju ett gratis-alternativ. Jag har bara aldrig gillat att sjunga i dom.

e ju bara slask 😉

Ånäää... Jag har faktiskt micat Eric Bibb både i studio och live med en Sm57a... Så slaskigt lät det inte.. Riktigt sensuellt om man vet hur man gör och råkar ha en så pass stark pipa som Eric 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudtekniker (oregistrerad)
flåsa i den när man testar sångtagningar på en demo.

Jag har testat många mikrofoner genom åren och råkade av en slump snubbla över en Beta58-kopia som heter Superlux. Det är en så´n där kinakopia som det heter.

Ja, den är dynaminsk, jag vet. Men det skojiga med just den är att den är korrekt frekvensmässigt. Den ger istället en karaktär i de övre registren som gör att den fräser förbi gitarrer och annat i rep-lokalen. Kostar ny ca 300kr !

Ett minus har den så klart. Den är känsligare för handljud än sina dyra kompisar men det är inget större problem.

Fördelen är en nästan rörlik dist i diskanten med fast botten och korrekt mellanregister.

/ljudteknikern

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det så här: Endera är man mån om att inte slita på sin dyraste mick i onödan och använder då vad som finns till buds.

Rigga upp baskaggemicken, virvelmicken, småmenbranskonding eller något annat...

Eller så har man sug efter nya prylar och tänker att en ny sångmikrofon vore kool!

Det känns som att du snarare lutar åt det senare. Annars kan du ju i princip köra på vad som helst.

Om du är sugen på att köpa ny mick tycker jag att du ska lägga lite mer pengar och investera i ett komplenent till TLM103.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

SM57'or har man ju några ligger så det är ju ett gratis-alternativ. Jag har bara aldrig gillat att sjunga i dom.

e ju bara slask 😉

Ånäää... Jag har faktiskt micat Eric Bibb både i studio och live med en Sm57a... Så slaskigt lät det inte.. Riktigt sensuellt om man vet hur man gör och råkar ha en så pass stark pipa som Eric 🙂

nej

jag menade att det ju bara e slask som saverman ska använda den till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...