Jump to content
Annons

Låtar till begravning?


emmyx1

Recommended Posts

Hej hörni!

Jag är typ ny här, och jag vet ej var det lämpligaste stället var att skriva på...

Det är så att jag ska sjunga på min vänns begravning och behöver hjälp med låtval.

Är det någon som har något/några förslag?

Tacksam för svar så snart som möjligt,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Märk hur vår skugga" skulle jag villja höra på min begravning iaf eller kanske "All the world is green" av Tom Waits eller "Alice" av samma artist!

Sorgligt! 🙂

EDIT:

,
Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar att jag hade dina nerver som klarar av ett sådant känslosamt åtagande. Har flera vänner som gjort likadant, men när jag väl stod inför samma tuffa uppgift så fick jag tacka nej för jag klarar inte av begravningar. Att hylla en vän med musik är oslagbart.

Ska du endast sjunga eller ha uppbackning av musik eller band?

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ju inte ha för sorgliga låtar på begravning, begravningarna i sig är ju oftast tillräckligt sorgliga som dom är ändå.

"Who wants to live forever" med Queen är ju annars ganska klockren. Vacker så det det förslår, men egentligen inte så sorglig (mycket dur-ackord, även om det inte alltid låter så...), alla ska ju någon gång gå bort tyvärr.

"In my life" med Beatles är väldigt fin också, speciellt om man drar ner tempot en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)

Ta en favoritlåt som du vet han hade. Det gjorde vi när min polare gick bort.

Final Countdown med Europe... Långsamt, med bara ett piano och sång. Och nej... inte synthslingan...

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hörni!

Jag är typ ny här, och jag vet ej var det lämpligaste stället var att skriva på...

Det är så att jag ska sjunga på min vänns begravning och behöver hjälp med låtval.

Är det någon som har något/några förslag?

Tacksam för svar så snart som möjligt,

Hej. Till att börja med får jag verkligen beklaga sorgen med din väns bortgång. "Farväl" av Uno Svenningson är det mest gripande jag spelat. Jag och en vän framförde den för ett tag sedan på min chefs mammas begravning. Den är otroligt vacker, sorglig och ändå hoppingivande. Det finns en inspelning med Sara Isaksson på en platta som heter "Sånger till tröst". Den är bra att utgå ifrån.

/Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Min standardbegravningslåt: Så skimrande var aldrig havet, Evert Taube.

Ta en funderare om det känns rätt att spela/sjunga på begravningen. Pratade med en organist, som spelade på sin mors begravning, och efteråt inte kände att hon "varit med" på ceremonin, utan varit fokuserad på spelandet. Sen gäller det (som vanligt) att palla trycket också, kyrkor ger mig kalla kårar, och nervositet utöver det vanliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar sorgen. Jag har sjungit på både släktingars och kompisars begravningar och återkommande låtar har varit "Let it be" och "Tears in heaven". En annan som är väldigt fin är en svensk låt som heter "Gråt inte". Vill minnas att det är Barbro Lindgren som ligger bakom den och kanske Georg Riedl (stavning?) som tonsatt men kan ha fel där.

Gråt inte för att jag är död

Du har min röst

den finns i dig

den kan du höra när du vill

Du har mitt ansikte

min kropp

Jag finns i dig

Du kan ta fram mig

när du vill

Allt som finns kvar

av mig

är inom dig

Så är vi jämt tillsammans

Beklagar din avlidna vän. Kanske låten Fields Of Gold som sångerskan Eva Cassidy skrev? Finns på albumet Songbird. Oerhört vacker låt.

/M

Det är en Sting-cover men hon gjorde den med all cred! Riktigt snygg.

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hörni!

Jag är typ ny här, och jag vet ej var det lämpligaste stället var att skriva på...

Det är så att jag ska sjunga på min vänns begravning och behöver hjälp med låtval.

Är det någon som har något/några förslag?

Tacksam för svar så snart som möjligt,

Finast vore kanske om du hittade en låt som din vän tyckte om?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Märk hur vår skugga" skulle jag villja höra på min begravning iaf eller kanske "All the world is green" av Tom Waits eller "Alice" av samma artist!

Sorgligt! :rolleyes:

EDIT:

,

Oj, jag har alltid (åtminstone sedan Mule Variations kom ut) sagt att jag vill ha Come on up to the house med Tom Waits. Han verkar poppis med andra ord.

Sedan vill jag bara lägga in ett varningens ord om tanken är att kantorn/kyrkomusikern ska spela. Se då till att ni får träffas ett par gånger innan innan begravningen. Jobbar själv inom kyrkan och har fått höra många exempel på hur folk kommit med en cd-skiva och sagt "spela den här låten" etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en favoritlåt som du vet han hade. Det gjorde vi när min polare gick bort.

Final Countdown med Europe... Långsamt, med bara ett piano och sång. Och nej... inte synthslingan...

Kitte

Det låter som en god idé om det finns någon passande. Annars tycker jag att du ska försöka välja en av alla fina förslag du fått och då den med en text som känns närmast din vän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag har alltid (åtminstone sedan Mule Variations kom ut) sagt att jag vill ha Come on up to the house med Tom Waits. Han verkar poppis med andra ord.

Sedan vill jag bara lägga in ett varningens ord om tanken är att kantorn/kyrkomusikern ska spela. Se då till att ni får träffas ett par gånger innan innan begravningen. Jobbar själv inom kyrkan och har fått höra många exempel på hur folk kommit med en cd-skiva och sagt "spela den här låten" etc.

The world is not my home

I'm just a passin thru

Come on up to the house

Absolut, Tom Waits är en legend!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Beklagar din avlidna vän. Kanske låten Fields Of Gold som sångerskan Eva Cassidy skrev? Finns på albumet Songbird. Oerhört vacker låt.

/M

Nja, Gordon Sumner (Sting/Police) skrev den och hade den med på nån 80-tals-skiva, men annars var det rätt.

EDIT: Sorry, någon hade påpekat detta tidigare.

Personligen föredrar jag dock Sting. Accordiongrejen i mellanspelet utklassar Eva Cassidys trallade.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

"Time to say goodbye" (Andrea Bocelli och Sarah Brightman) och ABBA:s "Thank you for the music" fick solisten sjunga på min pappas begravning för ca 4 månader sedan - och båda kändes helt perfekta just till det tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Time to say goodbye" (Andrea Bocelli och Sarah Brightman)

Borcelli gjorde ju originalet ensamt under titeln "Con te Partiro". Sarah Brightman hörde låten på radion och ringde och frågade om hon fick spela in en version av den med honom. Frasen "Time to Say Goodbye" är bara en helt random mening som saknar sammanhang som dom tryckt in i texten för att anglosaxifiera lite. Tänk om någon skulle lägga in en random engelsk fras i en svensk låt. Typ "I like cucumber, ner för Eifeltornet, om du lurar mig.." Helt jävla sjukt att Sarah Brightman kom undan med det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Time to say goodbye" (Andrea Bocelli och Sarah Brightman)

Borcelli gjorde ju originalet ensamt under titeln "Con te Partiro". Sarah Brightman hörde låten på radion och ringde och frågade om hon fick spela in en version av den med honom. Frasen "Time to Say Goodbye" är bara en helt random mening som saknar sammanhang som dom tryckt in i texten för att anglosaxifiera lite. Tänk om någon skulle lägga in en random engelsk fras i en svensk låt. Typ "I like cucumber, ner för Eifeltornet, om du lurar mig.." Helt jävla sjukt att Sarah Brightman kom undan med det där.

:rolleyes:

Har aldrig kollat upp det där - så det var kul att få reda på. Den första versionen jag hörde var med dem båda - men efter att sedan ha hört Bocelli ensam, så föll poletten ner på allvar... Jag har alltid tyckt att Sarah Brightman var ett lite överflödigt inslag och att Bocelli gör den bättre själv, medan det bara känns jättefel när Brightman sjunger den själv med sitt pipande.

Helt lösryckt inte den engelska titeln; den italienska är ju ungefär "att skiljas från dig" eller kanske egentligen "jag lämnar dig" eller något ditåt, men visst blir det lite märkligt ändå när det blandas språk på det sättet... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt lösryckt inte den engelska titeln; den italienska är ju ungefär "att skiljas från dig" eller kanske egentligen "jag lämnar dig" eller något ditåt, men visst blir det lite märkligt ändå när det blandas språk på det sättet... 😉

Nja "con" betyder "med" (Con te partiro = att resa med dig). ;

Jag ska resa med dig

med skepp över hav vi aldrig sett

VS

Dags att säga hejdå

med skepp över hav vi aldrig sett

Get the point now? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt lösryckt inte den engelska titeln; den italienska är ju ungefär "att skiljas från dig" eller kanske egentligen "jag lämnar dig" eller något ditåt, men visst blir det lite märkligt ändå när det blandas språk på det sättet... :rolleyes:

Nja "con" betyder "med" (Con te partiro = att resa med dig). ;

Jag ska resa med dig

med skepp över hav vi aldrig sett

VS

Dags att säga hejdå

med skepp över hav vi aldrig sett

Get the point now? ☺️

Jag tolkade lite för snabbt och utan att tänka där, märker jag. 😉 Det är klart att det blir helt fel.

Donna Summers version "I will go with you", är i så fall en bättre översättning av titeln...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkade lite för snabbt och utan att tänka där, märker jag. :rolleyes: Det är klart att det blir helt fel.

Donna Summers version "I will go with you", är i så fall en bättre översättning av titeln...

Fast visst sjunger hon också bara några ord på engelska och resten på italienska? Eller minns jag fel. Jag tror bara jag hört hennes version någon enstaka gång. Dunkadunka dansarrangemang.. hennes italienska uttal kommer jag dock aldrig glömma. Typ "corn täjj part e row"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...