Jump to content
Annons

Låtar till begravning?


emmyx1

Recommended Posts

Jag tolkade lite för snabbt och utan att tänka där, märker jag. :rolleyes: Det är klart att det blir helt fel.

Donna Summers version "I will go with you", är i så fall en bättre översättning av titeln...

Fast visst sjunger hon också bara några ord på engelska och resten på italienska? Eller minns jag fel. Jag tror bara jag hört hennes version någon enstaka gång. Dunkadunka dansarrangemang.. hennes italienska uttal kommer jag dock aldrig glömma. Typ "corn täjj part e row"..

😛

Ja - det är en upplevelse...

Jag har också bara hört den versionen någon gång men kan lugnt säga att den inte är bland hennes bästa... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänk bara på att det absolut inte behöver vara sorgliga låtar. Ta bara något som representerar honom. Kan fortfarande bli jävligt vackert om det är en grym låt som kanske representerade hans glöd när han fanns i livet. Blir ju ett annat, enligt mig bättre sätt å tänka på. Att tänka på hur han va när han levde och inte bara fokusera på att han är död.

beklagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med föregående det viktigaste är att försöka spela någonting som den döde skulle ha uppskattat snarare än att visa exempel på god smak.

Har man ingen aning om den dödes smak är det antagligen viktigare att försöka spela någonting som dom efterlevande kan uppleva som ett värdigt och hjälpsamt ögonblick i deras sorg. Det beror ju naturligtvis på de efterlevande och det kan antagligen vara allt från Albinonis adadgio till Seasons in the Sun eller Eva Dahlgrens En ängel. Kan säkert också vara Higway to Hell i vissa fall men jag skulle inte satsa på det om jag inte verkligen kände de som sörjer.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

"Time to say goodbye" (Andrea Bocelli och Sarah Brightman)

Borcelli gjorde ju originalet ensamt under titeln "Con te Partiro".

Framfördes av honom ja, men han har varken skrivit eller komponerat den. Men du menade kanske att han var den förste som framförde denna låt? Isf korrekt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hörni!

Jag är typ ny här, och jag vet ej var det lämpligaste stället var att skriva på...

Det är så att jag ska sjunga på min vänns begravning och behöver hjälp med låtval.

Är det någon som har något/några förslag?

Tacksam för svar så snart som möjligt,

Det finns massor av bra musikstycken, många av dem nämnda här.

Men det viktigaste av allt är att du hittar någon musik som berättar och påminner om din vän. Detta är trots allt er sista chans att säga adjö, och det ska göras med så mycket kärlek som möjligt. En sorgsen låt behöver inte reflektera er kärlek till personen som gått bort. Det handlar också lite om orsaken till bortgången, enligt min åsikt. Sjukdom, olycka, någon som tagit sitt liv, det avgör också vid låtvalet.

För en sjukdom exempelvis cancer kan det passa bra med musik som berättar om fighting spirit, om människor som kämpar och vägrar ge upp. Du förstår sammanhanget.

Gärna något som du vet att personen älskade, eller något som verkligen påminner om personen. Detta val är väldigt svårt men också otroligt avgörande för att ditt avsked ska bli komplett.

Berätta gärna innan du sjunger ut om varför du valt den musik du valt. Då kommer förhoppningsvis människorna som deltar i ceremonin att förstå dig och hela processen kommer att bli stark och väldigt betydande för alla.

Jag väljer att inte ge några fler exempel här för jag tycker det är väldigt personligt men jag anser att många av förslagen som postats är jättebra. Ex Sting - Fields of gold

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Oj oj det här är svårt. Tror inte att texten är så viktig däremot tror jag att det är viktigt att du själv måste sjunga något som du känner dig bekväm i. Något du vill ge din älskade vän. Det kan vara en sång som du vet betydde mycket för personen men det kan också vara något som är det finaste du själv du skulle vilja sjunga på begravningen.

Detta är mer mellan honom/henne och dig än en korrekt låt.

Ängeln i rummet är annars en fin låt om man skippar yeah yeah. Kanske kan hon bytas ut mot han om det är så, det viktiga är att du kan relatera, texten är sekundär.

Kan du relatera så kommer alla andra att göra det också fast på sitt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången,

det är något bakom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt.

Hören - något går och viskar, går och lockar mig och beder:

kom till oss ty denna jorden den är icke riket ditt.

Fina rader även om låten är fel. Kanske finns det något i Dan Andersson, Ferlin och det svenska som kan vara något.

Kristallen den fina är mycket fin även om det handlar om en längtan till en kvinna på ytan. En låt om längtan kan vara bra. Längtan efter en vän och längtan efter den plats där du kan träffa din vän igen.

Lilla fågel Blå är ytterligare en textmässigt felaktig låt men den handlar också om en längtan efter någon kär som gick förlorad.

Själv hade jag bara dött i tårar om jag fick höra den på en begravning.

Hellstrand är stor. När jag tänker efter hade nog denna varit min självklara låt om jag hade spelat för någon som jag älskade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om tråden nu är inaktuell så kan jag inte låta bli att applådera er tilltro till en okänd människas sångkunskaper!

Hoppas verkligen vår sörjande vän satt inne på både stämband och lungor av stål med tanke på era tips om Queen, Abba, Sarah Brigtman / Andrea Bocelli, Dream Theater mf. 😉

EDIT --> Stafvning

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...