Jump to content
Annons

Ordval om svarta framför kameran


Recommended Posts

// Delat från denna tråd /admin

Jag har aldrig heller gillat sådant - men bubblan spricker ju inte förrän kidsen slutar lyssna på det och slutar inbilla sig att det är häftigt att skutta omkring som speedade apor framför kameran, vilt gestikulerande och nertyngda av tjocka guldkedjor runt halsen, köra pimpmobile och omge sig med drivor av lättklädda tjejer - gärna med gott om silikon...

Hur sannolikt är det att kidsen tröttnar på sådant? Mycket väl uttänkt av marknadsförarna... 😆

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Claes: Speedade apor? Eftersom de flesta inom genren är svarta kändes den kommentaren oerhört rasistisk.

Men för helvete, lägg av. Det är såna som du med sina förutfattade meningar som skapar rasism.

För övrigt håller jag med oakleaf. Det är skillnad på RnB och Hiphop. RnB är oftast melodiös med schyssta harmonier, medans hiphop har varken eller. Om än tunga beats och skön rytm.

Det dyker fortfarande upp innovativa alster inom rap/hiphop, men ja d-vlar vad det produceras mycket rappakalja inom genren.

edit: bla bla bla

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Speedade apor? Eftersom de flesta inom genren är svarta kändes den kommentaren oerhört rasistisk.

Väljer man att övertolka allt, så hittar man ju tydligen rasistiska budskap i 88:an och Nogger också...

För att undvika missuppfattningar, så skulle jag kanske ha sagt: "speedade apor, oavsett hudfärg", eller? DET hade verkligen givit en rasistisk underton. 🙂 Jag förstår inte vad apor har med negrer att göra - men det finns ju många som kanske gör märkliga kopplingar... 😉

Jag tycker att de beter sig som speedade apor framför kameran, oavsett hur man vill övertolka uttalandet... 😉😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

...Jag förstår inte vad apor har med negrer att göra - men det finns ju många som kanske gör märkliga kopplingar... 🙂

Jag tycker att de beter sig som speedade apor framför kameran, oavsett hur man vill övertolka uttalandet... 🙂🙂

Claes. Rasist eller inte, men du väljer det mest nervärderande ordet i din förklarning. Inte ok

Redigerat av bjorrra
Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag förstår inte vad apor har med negrer att göra - men det finns ju många som kanske gör märkliga kopplingar... 🙂

Jag tycker att de beter sig som speedade apor framför kameran, oavsett hur man vill övertolka uttalandet... 😉😆

Claes. Rasist eller inte, men du väljer det mest nervärderande ordet i din förklarning. Inte ok

Visst är det ok, när det är min bestämda uppfattning att de beter sig så.

På vilket sätt är det "det mest nervärderande ordet"? Om jag säger att de beter sig som speedade apor, så tycker jag ju det. Det gäller både vita och svarta rappare - men jag lägger inte din konstiga rasistiska värdering i uttrycket. 😠

Om jag hade sagt "speedade idioter" (som är lika relevant) i stället; hade det varit ok då - eller tolkar du in andra märkliga undertoner då? 😲

Nåja - det finns ju som sagt de som har hostat upp krystade övertolkningar av de gamla varumärkena "88:an" (som det nog fortfarande inte är någon vid sina sinnens fulla bruk som skulle tolka som en nazi-hälsning) och "Nogger" (som nog ingen hade en tanke på att använda som nedsättande ord innan tolkningen slogs upp stort i pressen, men som blev ett sådant ord efter att övertolkningen presenterades), så man kan tydligen göra fel oavsett vad man säger - och helst ska man väl inte säga någonting alls om det finns minsta risk att det kan övertolkas (vilket man förstås inte har en aning om förrän någon påstår att det kanske kan tolkas rasistiskt)... 😄 Jippi! En värld i total tystnad eftersom ingen vågar säga någonting alls till slut... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett PM angående ordvalet - och jag blev väldigt förvånad.

För mig har inte ordet "neger" någon negativ klang - men tydligen har jag inte hängt med i debatten, så jag får be om ursäkt om någon har känt sig trampad på tårna på grund av mitt ordval.

Problemet är att "neger" enligt min mening är det bästa ordet om man nu behöver använda rasord öht. Jag tycker själv att "svarta" har en mer negativ klang än "negrer" - och "afrikaner" syftar på att alla negrer kommer från Afrika - men det gör de ju inte. Det är med andra ord mer eller mindre omöjligt att använda ett politiskt korrekt ord som dessutom har en relevant betydelse.

Hur man än vänder sig så sitter ändan bak... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett PM angående ordvalet - och jag blev väldigt förvånad.

För mig har inte ordet "neger" någon negativ klang - men tydligen har jag inte hängt med i debatten, så jag får be om ursäkt om någon har känt sig trampad på tårna på grund av mitt ordval.

Problemet är att "neger" enligt min mening är det bästa ordet om man nu behöver använda rasord öht. Jag tycker själv att "svarta" har en mer negativ klang än "negrer" - och "afrikaner" syftar på att alla negrer kommer från Afrika - men det gör de ju inte. Det är med andra ord mer eller mindre omöjligt att använda ett politiskt korrekt ord som dessutom har en relevant betydelse.

Hur man än vänder sig så sitter ändan bak... 😛

japp

speciellt om vi betänker att under 50-60 talet så fick man absolut inte säga black utan då skulle det heta negro

sen kom man på african-american

översätt negro från spanska till engelska så får ni se vad det betyder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett PM angående ordvalet - och jag blev väldigt förvånad.

För mig har inte ordet "neger" någon negativ klang - men tydligen har jag inte hängt med i debatten, så jag får be om ursäkt om någon har känt sig trampad på tårna på grund av mitt ordval.

Problemet är att "neger" enligt min mening är det bästa ordet om man nu behöver använda rasord öht. Jag tycker själv att "svarta" har en mer negativ klang än "negrer" - och "afrikaner" syftar på att alla negrer kommer från Afrika - men det gör de ju inte. Det är med andra ord mer eller mindre omöjligt att använda ett politiskt korrekt ord som dessutom har en relevant betydelse.

Hur man än vänder sig så sitter ändan bak... 😄

Jag är på din sida och jag tror det viktiga här är vilken värdering man lägger i ordet och meningen ordet förekommer i. "Jag hatar de jävla X" blir ju fel oavsett vilket av orden Claes nämnde man använder. Så så länge man inte lägger någon värdering i det bör det ju inte vara några problem att använda det. Däremot är ju ordet lite laddat och man får väl vara beredd på att köra ett eller flera försvarstal om man använder det.

Men om ingen bryr sig om att folk använder ord som neger så kommer ju värderingen och laddningen som finns i ordet försvinna och vips så har vi ett problem mindre. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv extremt försiktig och använder typ inget av orden, undviker att prata om sådana saker överhuvudtaget. Detta därför att jag inte har någon aning om vilket ord som man ska använda. Ni vet, den typiskt svenska rädslan för att framstå som rasist...

Det kan ju knappast vara rätt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet som uppstår när man inte får använda rätt ord, är att man ju inte kan använda andra ord heller, som "européer", "asiater", "eurasier" etc. Ska man använda ordet "svarta" i stället för "negrer", så ska man väl kalla "asiater" för "gula" - och det låter inte särskilt trevligt...

Det där med rasism är egentligen ganska löjligt. Man har ju kommit fram till att det är så otroligt lite som skiljer i DNA mellan raserna (det är generellt sett mindre som skiljer mellan raserna än de variationer som finns mellan individer inom samma ras), att det egentligen är helt fel att prata om annat än en enda människoras...

Tänk så trevligt det hade varit om rasisterna kunde ta till sig sådana forskningsresultat - så att de en gång för alla kunde lägga ner sitt idiotiska raljerande - och man hade sluppit leta efter "rätt" ord för dagen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Människor kommer alltid ha ett behov av att beskriva saker, och eftersom vi är en ytlig art så vill vi gärna göra det utefter hur sakerna ser ut. Inget konstigt med det. Ordet neger kommer från latinets ord för svart dvs nigrum eller niger, men har i många västerländska kulturer blivit ett nedvärderande ord. Det finns kulturer där det inte alls har den klangen.

Jag upplever att ordets betydelse i sverige fått en mer negativ klang allteftersom vi blivit mer och mer amerikaniserade. Är det någon som håller med?

Hur som helst, träffar man på en människa som beskriver någon han inte tycker om, märker man det på tonfallet och blicken oavsett vad för ord han använder. På internet och i textform i allmänhet är det svårare, därför är det nog bra att vara lite extra försiktig med vilka ordval man gör.

Tjipp tjopp, tack för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm!

Så vad skall man kalla "mörka" för då?

Färgade, svarta, negrer eller vad?

Själv har jag ofta färgade rappare här som spelar in och då kallar jag dem "svarta" och de har aldrig blivit förbannade för det. å andra sidan så brukar de kalla mig för stel viting när jag inte fattar vilket sväng de är ute efter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

på spanska heter de/kallas deflr "negros" utan att någon negaiv bemärkelse läggs till uttalet ochg det tycer jar är bra.

I sverige med sin jälvla feghet så har tom elever som läser spanska kallar svarta människor för solbrända...

hahah så jävla stört kul... de vill inte säga "negros" utan bruklar kalla svarta fö "morenos" vilekt är solbrända... det har gått så långt att de inte vill säga färgen svart "negro" för de tror att det är främmlingsfientilgt.. såå sjukt komiskt... som om ujag skulle kalla en svart dator för en "solbrännd dator" hahahahahahahahahaha!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan översätter babelfish "moreno" till "colored people".

Fast å tredje sidan borde ju Pazo veta 🥰

Kanske är det moronos som byggt babelfish.

Alltså är någon moreno så är man liksom solbränd eller har färg på huden. Men man är inte svart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan översätter babelfish "moreno" till "colored people".

Fast å tredje sidan borde ju Pazo veta 😉

Kanske är det moronos som byggt babelfish.

Alltså är någon moreno så är man liksom solbränd eller har färg på huden. Men man är inte svart 🙂

men man kan vara lite mulatt va?

eller?

eller är mulatt godkänt att säga...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan översätter babelfish "moreno" till "colored people".

Fast å tredje sidan borde ju Pazo veta 🙂

Kanske är det moronos som byggt babelfish.

Alltså är någon moreno så är man liksom solbränd eller har färg på huden. Men man är inte svart 🙂

men man kan vara lite mulatt va?

eller?

eller är mulatt godkänt att säga...?

Ja? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått varför det ska vara så svårt att undvika att använda ordet "neger". Det har ju helt klart en negativ klang och om det sårar folk så är det väl inte mycket begärt att välja ett annat, mer passande ord. Det krävs väl inget ljushuvud för att inse att det är snarlikt det oerhört negativa ordet "nigger". Jag säger mörkhyad istället. Tycker inte det är ett dugg jobbigt. Använder du dig av ordet "neger" när du talar med mörkhyade främlingar också, eller endast bland dina ljushyade vänner? Ibland känns det som att folk vill protestera bara för sakens skull. Jobbigt var det liksom att ändra ordval. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...