Jump to content
Annons

Ordval om svarta framför kameran


Recommended Posts

Jag kommer alltid att säga negerbollar (negro=svart),

men visst säger jag chokladbollar i sammanhang med människor man inte känner så bra.

Hur brukar man särskilja de olika färgerna vid t.ex en brottsundersökning?

T.ex. mannen som sprang från den trimmade trehjulingen var vit, latinsk, asiatisk, svart...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag säger också negerboll 😆

Är det verkligen så kul att du måste sätta en smilegubbe bakom?

Nu verkar det som om Pazo själv är färgad så han kan ju tycka att det är kul!

Ordet "Nigger" använder färgade själv, de har "stulit" ordet från vita som har använt ordet negativt.

I Sverige börjar personer med invandrarbakgrund att använda ordet "Blatte" på samma sätt, de kallar varandra "blatte" (och sig själva) och på så sätt så tar de bort den negativa klangen på ordet.

Min son är "halvblatte" enligt honom själv och sätter en heder och stolthet i detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

men man kan vara lite mulatt va?

eller?

eller är mulatt godkänt att säga...?

Fast det beror väl (som allt annat) på hur ordet används.

När nån nasseorganisation i ett pressmeddelande angående attacken på Andre Serranos konstutställning på Kulturen i Lund i höstas beskrev honom som mulatt så kändes det inte som ett så trevligt ord. (Serrano har för övrigt gjort några CD-omslag till Metallica.)

Hur brukar man särskilja de olika färgerna vid t.ex en brottsundersökning?

T.ex. mannen som sprang från den trimmade trehjulingen var vit, latinsk, asiatisk, svart...?

Fast det där är väl mest en sån där jobbig mediagrej...?

Hur ofta står det att en brottsförövare är vit/svensk? Om det är nån form av ras/etnicitetsbeskrivning så är det ju i stort sett alltid för att peka ut invandrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger också negerboll 🙂

Är det verkligen så kul att du måste sätta en smilegubbe bakom?

Är det verkligen så tråkigt att du måste klanka ner på alla andra?

Gör jag? Jag ifrågasätter varför det är så svårt att ändra ordval om man vet att det upplevs som kränkande för andra. Det handlar väl bara om gammal hederlig väluppfostran och respekt. Men det är det ju inte alla som fått hemifrån.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger också negerboll 🙂

Är det verkligen så kul att du måste sätta en smilegubbe bakom?

Är det verkligen så tråkigt att du måste klanka ner på alla andra?

Gör jag? Jag ifrågasätter varför det är så svårt att ändra ordval om man vet att det upplevs som kränkande för andra. Det handlar väl bara om gammal hederlig väluppfostran och respekt. Men det är det ju inte alla som fått hemifrån.

Det jag tycker är konstigt bara är varför man helt plötsligt ska ändra på negerboll när det aldrig kränkt någon innan. Inte ens svarta människor. Sen nu bara för att allting ska vara så sjukt politiskt korrekt så ska man ändra saker som egentligen ingen bryr sig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger också negerboll 🙂

Är det verkligen så kul att du måste sätta en smilegubbe bakom?

Är det verkligen så tråkigt att du måste klanka ner på alla andra?

Gör jag? Jag ifrågasätter varför det är så svårt att ändra ordval om man vet att det upplevs som kränkande för andra. Det handlar väl bara om gammal hederlig väluppfostran och respekt. Men det är det ju inte alla som fått hemifrån.

Det jag tycker är konstigt bara är varför man helt plötsligt ska ändra på negerboll när det aldrig kränkt någon innan. Inte ens svarta människor. Sen nu bara för att allting ska vara så sjukt politiskt korrekt så ska man ändra saker som egentligen ingen bryr sig om.

Är det verkligen så hemskt att vara "politiskt korrekt" om det innebär att undvika att såra folk? Om mörkhyade generellt sett inte tar illa upp av ordet så är det ju okej att använda det, men om det finns en folkgrupp som upplever det som kränkande är det ju inte mycket begärt att använda ett annat ord. Herregud, hur jobbigt är det? Är det inte värt det i vetskap om att man undviker att såra någon? Är du så självisk att det är viktigare för dig att få använda ordet "negerboll" istället för att säga "havreboll" eller "chokladboll", fungerar inte de orden?

Om du befinner dig i en affär i närvaro av flera, för dig främmande mörkhyade personer, säger du "negerboll" då också? Gör du det så är det ju åtmindstånde bra att du kan stå för det du säger, om inte, då vet du ju innerst inne att det kränker folk och egentligen borde använda ett annat ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad skall man kalla "mörka" för då?

Färgade, svarta, negrer eller vad?

___________________

Då vi alla är färgade i olika nyanser beroende på pigmentering,

är ordet färgade ett dåligt val att beskriva mörkhyade eller alla för den delen..

Att vi inte får använda vårat språk eller seder och bruk längre är en omvänd rasism,

skapad av våra fega politiker som inte vågar ta ansvar för sin misslyckade integrering av nyanlända till vårat land..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vi inte får använda vårat språk eller seder och bruk längre är en omvänd rasism,

skapad av våra fega politiker som inte vågar ta ansvar för sin misslyckade integrering av nyanlända till vårat land..

Så om en mörkhyad person blir uppriktigt sårad för att du kallar denne neger så tycker du det är omvänd rasism?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad skall man kalla "mörka" för då?

Färgade, svarta, negrer eller vad?

___________________

Då vi alla är färgade i olika nyanser beroende på pigmentering,

är ordet färgade ett dåligt val att beskriva mörkhyade eller alla för den delen..

Att vi inte får använda vårat språk eller seder och bruk längre är en omvänd rasism,

skapad av våra fega politiker som inte vågar ta ansvar för sin misslyckade integrering av nyanlända till vårat land..

Som jag skrev tidigare i tråden, man kan säga pigmentberikade människor.

- Hej, jag skulle vilja ha en pigmentberikad boll och till den vill jag ha pigmentberikat kaffe utan pigmentbefriad mjölk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vi inte får använda vårat språk eller seder och bruk längre är en omvänd rasism,

skapad av våra fega politiker som inte vågar ta ansvar för sin misslyckade integrering av nyanlända till vårat land..

Så om en mörkhyad person blir uppriktigt sårad för att du kallar denne neger så tycker du det är omvänd rasism?

Dom har inte tagit illa vid sej för 10-20 år sedan, helt enkelt lärt sej att utnyttja systemet för egen vinning..

Jag jobbar och har jobbat med mörkhyade i många år, så jag har en viss erfarenhet i hur dom reagerar på vissa ord..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad skall man kalla "mörka" för då?

Färgade, svarta, negrer eller vad?

___________________

Då vi alla är färgade i olika nyanser beroende på pigmentering,

är ordet färgade ett dåligt val att beskriva mörkhyade eller alla för den delen..

Att vi inte får använda vårat språk eller seder och bruk längre är en omvänd rasism,

skapad av våra fega politiker som inte vågar ta ansvar för sin misslyckade integrering av nyanlända till vårat land..

Som jag skrev tidigare i tråden, man kan säga pigmentberikade människor.

- Hej, jag skulle vilja ha en pigmentberikad boll och till den vill jag ha pigmentberikat kaffe utan pigmentbefriad mjölk.

Vill du använda dessa ordval så är det upp till dej, jag kommer aldrig att ge upp mitt modersmål pga av misslyckade politiker..

Däremot kan man ju vårda sitt språk och uppträdande mot omgivningen..

Så som man vill bli behandlad - så behandlar man andra, i båda riktningar, vilket inte sker för närvarande med den omvända rasismen...

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Att vi inte får använda vårat språk eller seder och bruk längre är en omvänd rasism,

skapad av våra fega politiker som inte vågar ta ansvar för sin misslyckade integrering av nyanlända till vårat land..

Så om en mörkhyad person blir uppriktigt sårad för att du kallar denne neger så tycker du det är omvänd rasism?

Dom har inte tagit illa vid sej för 10-20 år sedan, helt enkelt lärt sej att utnyttja systemet för egen vinning..

Jag jobbar och har jobbat med mörkhyade i många år, så jag har en viss erfarenhet i hur dom reagerar på vissa ord..

Ja men så bra då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått varför det ska vara så svårt att undvika att använda ordet "neger". Det har ju helt klart en negativ klang och om det sårar folk så är det väl inte mycket begärt att välja ett annat, mer passande ord. Det krävs väl inget ljushuvud för att inse att det är snarlikt det oerhört negativa ordet "nigger". Jag säger mörkhyad istället. Tycker inte det är ett dugg jobbigt. Använder du dig av ordet "neger" när du talar med mörkhyade främlingar också, eller endast bland dina ljushyade vänner? Ibland känns det som att folk vill protestera bara för sakens skull. Jobbigt var det liksom att ändra ordval. 😳

se ovan vad som sagts om ordets ursprung å förändring

och vad ska du börja använda när "mörkhyad" bestäms vara politiskt inkorrekt?

för minns att det förut var fel å fult att säga svart - då skulle man säga neger eller "negro" på engelska

idag är det tvärtom

kan förstå dit argument om just ordet "nigger" däremot som alltid använts som nedsättande

negro-sprituals någon?

ska vi döpa om det till "tanned spirituals"?

säger du vit förresten?

eller kaukasier?

eller ljushyad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det beror väl (som allt annat) på hur ordet används.

När nån nasseorganisation i ett pressmeddelande angående attacken på Andre Serranos konstutställning på Kulturen i Lund i höstas beskrev honom som mulatt så kändes det inte som ett så trevligt ord. (Serrano har för övrigt gjort några CD-omslag till Metallica.)

ja

å när dom använder svenska flaggan som sin symbol så känns inte heller det trevligt

men det är ju ingen anledning för alla andra att sluta använda den

tvärtom

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten, jag försöker bara säga att om en individ tar illa vid sig av mitt val av ord, då tycker jag inte det är mycket begärt att använda ett annat ord. Jag antar att det är så jag är uppfostrad, att visa folk respekt (även om min respekt ofta brister på forum som dessa tyvärr 😄 ). Jag tycker man gör det svårare än vad det är. Jag utgår ifrån mig själv och skulle aldrig säga neger till en mörkhyad person. Det är nästan så att jag som vit upplever det som kränkande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten, jag försöker bara säga att om en individ tar illa vid sig av mitt val av ord, då tycker jag inte det är mycket begärt att använda ett annat ord. Jag antar att det är så jag är uppfostrad, att visa folk respekt (även om min respekt ofta brister på forum som dessa tyvärr 🙂 ). Jag tycker man gör det svårare än vad det är. Jag utgår ifrån mig själv och skulle aldrig säga neger till en mörkhyad person. Det är nästan så att jag som vit upplever det som kränkande.

tanken är ju god soxic

men på det sättet får du ju tassa kring het gröt hela livet för att någon ev kanske skulle ta illa upp

hänger lika mycket på mottagaren som utsändaren hur ord menas

jag har den uppfattningen att ordförvanskningar över tid av olika anledningar bara göds av att man anpassar sin användning av dom till vad som för tillfället anses korrekt (oftats i detta fall politiskt korrekt)

vad är det för fel på att säga neger om en neger?

är han inte det?

är det nåt fel på att vara neger?

neger betyder ju svart

arab?

asiater?

gula?

gulhyade?

samer?

lappar?

zigenare?

romer?

gaye?

svensk?

svenne?

vit?

viting?

jude?

Link to comment
Dela på andra sajter

Neger må betyda just svart, men det betyder inte att det ordet kan ha fått en negativ karaktär som folk inte uppskattar att bli kallade. Jag förstår vad du vill ha sagt, men jag tycker nog ändå att man kan respektera om folk inte vill bli kallade negrer. Det är väl ändå viktigare än att man tycker att man måste stå på sig och slippa byta ord? Jag vet inte.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag tycker det är extremt fel att kalla dem för svarta - så jag säger BRUNA ibland, eller allra oftast BRODER CHOKLAD faktiskt. Men oftast använder jag istället termerna FÄRGAD och OFÄRGAD eller FÄRGLÖS (om den som är vit).

Sedan finns det ju mulater också - men dem kallar jag för BLUFFNEGER.

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Neger må betyda just svart, men det betyder inte att det ordet kan ha fått en negativ karaktär som folk inte uppskattar att bli kallade. Jag förstår vad du vill ha sagt, men jag tycker nog ändå att man kan respektera om folk inte vill bli kallade negrer. Det är väl ändå viktigare än att man tycker att man måste stå på sig och slippa byta ord? Jag vet inte.

ja vet man att en speciell individ tycker så så visst

men i princip undvika vanliga ord för att man ev kan stöta sig med nån?

då får vi snart hålla käften för alltid är det väl nån som stör sig

tycker ändå du ska fortsätta som du gör

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt sant.

Man kan inte hela tiden gå och anpassa sig efter tron att andra tar illa upp med vad man säger.

olika människor tar ju illa upp om alla möjliga saker som för en eller stora majoriteten av folk inte är något kränkande alls.

precis

det finns ju folk som uppfattar svenska flaggan som en symbol för nynassar

ska vi andra sluta vifta med den då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man sluta vifta med hakkorset då? Är inte det lite samma princip. Man kan ju hävda att det är en gammal solsymbol eller att hakkorset för många medlemmar av NSDAP inte alls stod för judeutrotningen utan för andra saker. Någonstans på vägen har ju ändå Hakkorset förvandlats till en hatsymbol och det kan ju hända med vad som helst, även svenska flaggan. Den grundläggande frågan här verkar vara: vad är viktigast, att undvika kränka människor eller stå på sig så att man inte ska "tvingas" sluta använda sina favoritord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...