Jump to content
Annons

Att Koppla Micken Genom Ljudkrotet Till FL!


liljekvist

Recommended Posts

Min andra tråd för kvällen, men detta har besvärat mig i ett par år nu, och jag kan aldrig få en tydlig förklaring på detta, hittar inte detta på Siten heller så jag skirver en ny Topic NU!

För att t.ex använda Vocodern i FL, eller bara genom att Recca in Ljud överhuvud taget i FL studio ( som basshunter exempelvis ), hur Kopplar jag Micken/Ljudkortet, till FL studio??

Finns det någon bra SVENSK guide att tillgå, eller skulle någon här på siten kunna ge mig en hjälpande hand?

MVH, Liljekvist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte för att låta för jobbig och så men, om det nu är så att du har irriterat dig på detta problem ett bra tag nu, varför tar du inte saken i egna händer och beger dig ner på stan och går in på musikbörsen (som du nu antagligen har nära ditt hem) och frågar dom där.. 🙂

Jag menar dom kan nog förklara aningen bättre än att någon sitter över internet och skriver det du ska göra, dem kan nog tipsa om ett ljudkort om det nu är så..

Jag tror det är ljudkortet problemet ligger i..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att låta för jobbig och så men, om det nu är så att du har irriterat dig på detta problem ett bra tag nu, varför tar du inte saken i egna händer och beger dig ner på stan och går in på musikbörsen (som du nu antagligen har nära ditt hem) och frågar dom där.. 🙂

Jag menar dom kan nog förklara aningen bättre än att någon sitter över internet och skriver det du ska göra, dem kan nog tipsa om ett ljudkort om det nu är så..

Jag tror det är ljudkortet problemet ligger i..🙂

Personligen tror jag inte snubben hittat ljud portarna man stoppar in mikrofonen i.

Vänd på datorn, använd ficklampa om det är mörkt.

;D

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att låta för jobbig och så men, om det nu är så att du har irriterat dig på detta problem ett bra tag nu, varför tar du inte saken i egna händer och beger dig ner på stan och går in på musikbörsen (som du nu antagligen har nära ditt hem) och frågar dom där.. 😱

Jag menar dom kan nog förklara aningen bättre än att någon sitter över internet och skriver det du ska göra, dem kan nog tipsa om ett ljudkort om det nu är så..

Jag tror det är ljudkortet problemet ligger i..🙂

Personligen tror jag inte snubben hittat ljud portarna man stoppar in mikrofonen i.

Vänd på datorn, använd ficklampa om det är mörkt.

;D

Ack vad jobbigt om det ska ta ett par år innan man hittar portarna ;( ;D

Redigerat av philmeizter
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du sitter med tex ett SB kort och har en 3.5 koppling på micen så tror jag att det kan vara lite svårt att få in micljudet.

Bästa lösningen är att skaffa ett ljudkort (från musikbörsen ^^ som sagt) med XLR ingångar och en mic till det.

Jag kan inte minnas att jag lyckades få in mic ljudet genom SB 😱

(svar baserat på att ingen info finns om ditt ljudkort) 🙂

Annars tryck F9 och kolla längst upp till höger i mixern, där ska finnas ingång från ditt ljudkort.

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, för det första, nog fasike nvet jag var ingågarna finns, jag vet hur jag skall koppla in micken genom in och out i FL, där har man ju sett guider på.

Jag menar inte på att låta kaxig och proffeionell, och jag kan erkänna att jag har riktigt stora problem med jsut micken till FL. Musikbörsen existerar itne i våran lilla kommun än så länge vad jag vet,

- Jag har ett intergrerat ljudkort ( det jag kan hitta under ljud på enhetshanterar är )

~ ASUStek TIGER LNA Hybrid Capture Device

~ Realtek high Defenition Audio

Så långt som ajg har kommit är att jag kopplar in micken i datorn, ( rosa litet hål med en mikrofon symbol till, som alla kanske vet ) jag kan få in ljud i t.ex audacity eller över msn och sådant, problemet ligger i hur jag skall göra för att få in detta i FL.

Minns att jag en gång satt med ett program som gjorde detta åt en lite halvt, och jag fick upp IN - saker i Mixern och OUT men jag fick aldrig riktigt något ljud? Eller, jag fick inget ljud. Micken är avsedd orginellt för att t.ex koppla in direkt i förstärkaren, men jag har också köpt till en liten liten adapter som gör det möjligt att trycka in den i ett vanligt Ljud Ingång eller vad jag nu skall säga!

Detta är all information tillgänglig för stunden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är säker på att det inte är en kondensatormic (kräver fantommatning) så föreslår jag följande:

-Kolla inställningar i FL för Recording devices (inte i mixern utan i inställningarna)

-Kolla att ingången för ljudkortet är aktiverad i Windows kontrollpanelen (Ljudinställningar), ev. aktivera Mic boost

-Välj rätt ingång i mixern i FL

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för informationen.

Har du läst guiden på flstudio.com ? (http://www.flstudio.com/help/html/effects_...skrecording.htm)

Mest troligt är att du måste ha ASIO vilket inte finns på ditt integrerade ljud.

Finns dock drivisar som emulerar (ASIO4ALL)

Som sagt innan, jag lyckades inte med detta förrän jag köpte Toneport, men det ska gå.

Kör du Vista kan det vara ännu mer problematiskt

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Audio Recording not Availible

~ Audio Recorder requires audio inputs, thus will only work through ASIO drivers

Please adjust your audio settings

och dels, vad är en fantommatning?

Ladda ner Asio4All drivrutinerna som rekommenderades här ovanför.

Fantommatning är strömmatning som krävs av kondensatormikrofoner (48V).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har laddat ner Asio4All men jag förstår inte hur jag skall koppla/fixa ? Någon som har en bra guide angående Asio4All och FL studios mixer och inställningar? Det vore underbart, nu när man lärt sig Benni Bennasi Trummorna kunde det vara riktgt läkert med en Vocoder somfungerar 😕 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Har laddat ner Asio4All men jag förstår inte hur jag skall koppla/fixa ? Någon som har en bra guide angående Asio4All och FL studios mixer och inställningar? Det vore underbart, nu när man lärt sig Benni Bennasi Trummorna kunde det vara riktgt läkert med en Vocoder somfungerar 😕 !

Tror du ska göra så som sägs längr upp och gå in kontrollpanelen, aktivera input på ditt ljudkort (mic), sen trycka F10 i FL och välja Audio till vänster.

Välj sen ASIO4ALL i menyn, sen ska du trycka på knappen "Show ASIO Panel"

Kan du sen skriva ut vad du ser i WDM list här ?

Jag vet iaf att du måste aktivera input för mic här med.. om den finns i listan :S

Tror fortfarande att bästa lösningen är nytt kort, 4sound finns nog närmst till hands.

Tänkte du få ljud ungefär som i låten Satisfaction kanske ? 😕

Video tutorial för Vocodern finns

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

[-] Realtek HDA ~GRÖN

[-]Realtek HD Audio Input ~GRÖN

In: 2x 44.1-96kHz, 16bits

[-]Realtek HD Audio Mic input ~GRÖN

In: 2x 44.1-96kHz, 16bits

[-]Realtek HD Audio Line input ~Beyond Logic

In: 2x 44.1-96kHz, 16bits

[-]Realtek HD rear output ~RÖD

Out: 8x 44.1-192kHz, 32Bits

[-]Realtek HDA SPDIF Out

Out: 2x 44.1-192kHz, 32Bits

[-] ASUSTeK Tiger LNA Hybrid Capture Device ~GRÖN

[-]In: 2x 48kHz, 16bits ~GRÖN

Sådär, ASIO Buffer Size = 256 Samples

ASIO Prepared / 44100Hz stås längst ner!

SÅ ungefär sådär ser det ut, Får iallafall inte ut Ljud när jag tar Asio4All v2 som Device i FL's Audio! Den startar inte ens när man trycker på Play. Men detta är iallafall all info om det där!

Link to comment
Dela på andra sajter

[-] Realtek HDA ~GRÖN

[-]Realtek HD Audio Input ~GRÖN

In: 2x 44.1-96kHz, 16bits

[-]Realtek HD Audio Mic input ~GRÖN

In: 2x 44.1-96kHz, 16bits

[-]Realtek HD Audio Line input ~Beyond Logic

In: 2x 44.1-96kHz, 16bits

[-]Realtek HD rear output ~RÖD

Out: 8x 44.1-192kHz, 32Bits

[-]Realtek HDA SPDIF Out

Out: 2x 44.1-192kHz, 32Bits

[-] ASUSTeK Tiger LNA Hybrid Capture Device ~GRÖN

[-]In: 2x 48kHz, 16bits ~GRÖN

Sådär, ASIO Buffer Size = 256 Samples

ASIO Prepared / 44100Hz stås längst ner!

SÅ ungefär sådär ser det ut, Får iallafall inte ut Ljud när jag tar Asio4All v2 som Device i FL's Audio! Den startar inte ens när man trycker på Play. Men detta är iallafall all info om det där!

Testa stänga av alla, gör en liten "felkoll".

Starta en och en igen (det gör du genom att markera en och trycka på enable knappen)

När du får ljud att fungera kollar du dina inputs i mixern, om inga finns, försöker du att aktivera en input tex "In: 2x 44.1-96kHz, 16bits"

Hoppas det löser sig! 😛

edit: Tror du ska inaktivera "Realtek HDA ~GRÖN" och bara köra på "ASUSTeK Tiger LNA Hybrid Capture Device ~GRÖN"

Rätt så svårt att sitta här på forum med felsökning men gör så gott jag kan 😉

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag låter alla vara stängda funkar det,

När jag aktiverar alla förutom hybrid Devicen funkar det,

Men det finns inget på Input.

Men när jag aktiverar hybriden eller alla och hybriden så kommer det inget ljud och det står not connected i mixer när man ska välja input, 2 på mono och en på stereo.

Så jag vet inte vad det kan vara med dom, såhär långt har jag kommit förut också, men här tar det stopp..

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få vocoder

Gör så här

Kolla så att volymkontrollen (bredvid klocan) är inställd på "inspelning mikrofon", går att gå in i avancerat och välja den om de inte syns.

Därefter startar du windows ljudinspelaren, eller om du har ett bättre inspelningsprogram.

Lalla lite och spara som en wav fil. Funkar detta så är ju din mic helt okej.

Infoga detta som en audio sampel i fl studio och släng in den i vocodern.

Vill du spela in direkt in i fl så måste du trixa mer med inställningarna.

Gå in i mixern, välja asio osv.

Själv spelar jag alltid in i Cool edit istället för att orka bry mig med inspelning direkt i fl. På något vis så känns det bara mera krångel med inspelning där.

Smaken är som baken, delad och fin.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Såhär ligger det till nu!

- jag har satt ASIO4ALL som drivrutin i F10 (Audio) i FL Studio

- jag har dessa Gröna, en röd och en orange,

~ [-] Realtek HDA ~GRÖN

[-]Realtek HD Audio Input ~GRÖN

In: 2x 44.1-96kHz, 16bits

[-]Realtek HD Audio Mic input ~GRÖN

In: 2x 44.1-96kHz, 16bits

[-]Realtek HD Audio Line input ~Beyond Logic

In: 2x 44.1-96kHz, 16bits

[-]Realtek HD rear output ~RÖD

Out: 8x 44.1-192kHz, 32Bits

[-]Realtek HDA SPDIF Out

Out: 2x 44.1-192kHz, 32Bits

- jag har avaktiverat Hybrid Capture device, för den gör så att det inte går att spela upp!

- jag kan nu välja mellan dessa i " IN " i mixern,

~ Stereo

Realtek HD Audio Stereo Inp 1 - Realtek HD Audio Stereo Inp 2

Realtek HD Audio Mic Input 1 - Realtek HD Audio Mic Input 2

~ Mono

Realtek HD Audio Stereo inp 1

Realtek HD Audio Stereo inp 2

Realtek HD Audio Mic input 1

Realtek HD Audio Mic input 2

None

- När jag nu tar t.ex spår 2 i Mixern, och lägger till en vocoder och sedan väljer " Realtec HD Audio Mic input 1 " och talar i micken, så ser jag ljud barerna går upp, coh i Vocodern, dock inget ljud!

- När jag väljer "Realtek HD Audio Mic Input 1 - Realtek HD Audio Mic Input 2" Så ser jag ljud barerna går upp i endast vocodern men inte i mixern, inget ljud!

- Allt annat gör ingenting med micken, dvs, jag får ignen reaktion av nått annat av alternativen!

jag får som sagt inget ljud, men tryckler jag på play så går pattern, eller om jag tar song så går den, allt är so mförut fasst utan ljud! När jag sedan skall välja "Out" så finns dessa alternativen!

~ Stereo

Realtek HDA SPDIF Out 1 - Realtek HDA SPDIF Out 2

None

Använder jag Primär Drivrutin så får jag ljud, men kan itne få till Micken, samma med alternativet Högtalare (high defention audio) men ingen reaktion med alternativet "Realtek Digital Output", och sen har vi Asio4All, som ajg just beskrivit allt om!

VAD GÖRA???

Redigerat av liljekvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...