Jump to content
Annons

Monitorhjälp


Coffeemidget

Recommended Posts

Tänkte beskaffra ett par monitronz men är en sopa på allt vad hårdware heter. Har kikat runt med sök och lite på internet men vill gärna få mina frågor besvarade på IDIOT-nivå så jag fattar något. Har tittat in mig på ESI nEar05 eXperience men förstår inte riktigt vad det är jag kommer betala för. skulle vilja ha lite hjälp med specifikationerna och vad dom betyder.

- Type : 2-Way Bookshelf

bokhylla...

- S/N Ratio : > 100dB below full output, 20kHz Bandwidth

Fattar S/N ratio, men hur menas med bandbredd i sammanhanget?

- Input Connectors : 1 x XLR Balanced Input Connector

- 1 x TRS Balanced/ Unbalanced Input Connector

Jag kan alltså mata in två separata ljudkällor samtidigt via en XLR och en minitele då?

- Polarity : Positive signal at + input produce outward LF cone displacement

Aw-yeah...

- Input Impedance : 20k ohms balanced,10k ohms unbalanced

Vad betyder dehär i praktiken?

- Input Sensitivity : 200 mV input produces full output with Volume control at maximum.

Borde gått el...

- Protection : RF interference, output current limiting, over temperature, turn-on/off

vad?

- transient, subsonic filter, external mains fuse.

okej...

- Power Requirements: Factory programmed for either 115V ~50/60Hz,

- 230V~50/60Hz or 100V~50/60Hz;

Något jag behöver bry mig om?

- Power via detachable 3 circuit line cord.

Undrar om inte det liknar det hålet jag täpper till för att få juice i min mixer

Dom e aktiva och det betyder väl att jag ger dem ström genom vanligt kontaktuttag men måste jag plugga de båda högtalarna i separata strömkontakter? kontaktförgeningen är ganska vildvuxen som det är redan... Tackar för svar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo. Nog är det så. Att det där du räknat upp är rätt självklart. Som att bilen har ratt liksom. Och förarsäte. Och passagersäte, ställbart med stoppning. Samt bagagutrymme. Försett med lucka.

Så strunt i vad det står. Lyssna på dem i stället. Låter en bra mix bra (tille exempel Mikael Jacksons Billy Jean). Låter en dålig mix dåligt (mina brukar låta dåligt). Då är det en bra monitor.

Å andra sidan. Låter en dålig mix bra, då passar dem inte i studion. Mera för vardagsrummet.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Demon:

Okej. Nu vet jag att dom är oviktiga, men vore det inte en skön julklapp att ge sig på en förklaring ändå?

Fastnade för nEar05 EX för att dom är billiga och enligt en del trådar här på forumet och på andra ställen ganska bra för sin fjuttiga prisklass.

Trombon:

Rensade faktiskt en del..

- LF Driver : 5 inch Kevlar curved cone with high temperature voice coil and damped rubber surround.

- HF Driver : 1 inch magnetically shield natural Silk Dome.

- Frequency Response : 60Hz - 22kHz

- Crossover Frequency : 3.2kHz

- LF Amplifier Power : 40W

- HF Amplifier Power : 30W

- transient, subsonic filter, external mains fuse.

- Indicator : Power ON/OFF indicator on rear panel <-Oh yeah!

- Power Requirements: Factory programmed for either 115V ~50/60Hz,

- 230V~50/60Hz or 100V~50/60Hz;

- Cabinet: vinyl laminated MDF

- Dimension : 250 mm(H) x 166 mm(W) x 200 mm(D)

- Weight : 5.0 kg/unit (without packing)

Jag har ingen möjlighet att lyssna på dem förän jag beställt och betalt för dem. Vill slippa packa-om-skicka-tillbaka cirkusen. Come on baby! Jag vill ju lära mig 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

- LF Driver : 5 inch Kevlar curved cone with high temperature voice coil and damped rubber surround.

Alltså en bashögtalare. Bra att veta.

- HF Driver : 1 inch magnetically shield natural Silk Dome.

Alltså en diskanthögtalare. Också bra att veta.

- Frequency Response : 60Hz - 22kHz

Absolut. Men med hur stor avvikelse? Det är som att säga att bilen kan gå från noll till hundra knyck. Men inte berätta hur lång tid det tar. Vanligen brukar man ange nåt typ +/- 3 dB. Här tror jag det kan vara +/-20 dB.

- Crossover Frequency : 3.2kHz

Jaha. Över den frekvensen alltså till diskanten, under den till basen. Säger egentligen inte nåt om man inte brukar konstruera högtalare. Allmänt ligger det ganska högt, väl över vanliga röster.

- LF Amplifier Power : 40W

Vilket sorts Watt? Det finns många sätt att mäta på. Är det Peak? Eller RMS? Eller bara fantasi?

- HF Amplifier Power : 30W

Samma här, vilken sort.

- transient, subsonic filter, external mains fuse.

Jaha. Bilen har däck.

- Indicator : Power ON/OFF indicator on rear panel <-Oh yeah!

Jaha. Däcken har fälgar.

- Power Requirements: Factory programmed for either 115V ~50/60Hz,

- 230V~50/60Hz or 100V~50/60Hz;

Absolut: se till att du får 230V versionen, går nämligen inte att ändra på.

- Cabinet: vinyl laminated MDF

Har en låda. Inte äkta trä. Bra att veta.

- Dimension : 250 mm(H) x 166 mm(W) x 200 mm(D)

Äntligen något matnyttigt.

- Weight : 5.0 kg/unit (without packing)

Också matnyttigt.

Jag har ingen möjlighet att lyssna på dem förän jag beställt och betalt för dem. Vill slippa packa-om-skicka-tillbaka cirkusen. Come on baby! Jag vill ju lära mig 😉

Köp grisen i säcken.

Min gissning, utan att bry mig om märke eller pris är som följer:

- eftersom man inte berättar nåt om hur högtalaren mäter så är det nog ganska dåligt.

- liten bashögtalare (5 tum), alltså blir det inte särskilt mycket bas

- tveksamt vilken effekt förstärkarna ger, alltså inte särskilt starkt ljud

- hög delningsfrekvens -- troligen kan mellanregistret låta bra eftersom det inte hamnar mitt i brytfrekvensen. Men det beror på "bas-elementet".

- allmänt är detta kanske en "datorhögtalare" snarare än en "studiomonitor". Mer lämpad för dataspel än slutlig mastering av inspelning.

OBS: det går att göra riktigt bra produktioner med utrustning som såna snobbister som jag tycker är dålig.

Sen letade jag lite på nätet. Läs till exempel här:

//forum.studio.se/lofiversion/index.php/t10931.html

http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.p...daa61dcc936a680

Så vad skall man tro?

Inte vet jag.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom e aktiva och det betyder väl att jag ger dem ström genom vanligt kontaktuttag men måste jag plugga de båda högtalarna i separata strömkontakter?

Ja.

- Power Requirements: Factory programmed for either 115V ~50/60Hz,

- 230V~50/60Hz or 100V~50/60Hz;

Något jag behöver bry mig om?

Nej.

- Input Connectors : 1 x XLR Balanced Input Connector

- 1 x TRS Balanced/ Unbalanced Input Connector

Jag kan alltså mata in två separata ljudkällor samtidigt via en XLR och en minitele då?

Nej du kopplar dom till ditt ljudkort eller mixer med antinget Tele eller XLR.

Resten av informationen är ointeresant dock går dom ju inte ned så lågt i basen

60 hz enligt dom men mer troligt är att du tappar rejält efter 80 och rätt skapligt vid 100 så jag skulle nog inte mixa ett album med dom och fraför allt inte bastung musik ( Hip-Hop , Dance m.m ).

Du har säker läst denna tråd om inte gör det

forum.studio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp. kikat till dem ännu mer men får ganska blandade budskap. Tror denna artikeln

digit-life kikar till det ESI nEar 05 XP

Och sammanfattningen i den

"On the whole, nEar 05 eXperience monitors sound well enough, but there are no revelations. In our opinion, there are more pros than cons in the audio quality"

får duga. verkar vara kvart i tre ragg men jag e ju hobby-pulare och har lite slö cash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp. kikat till dem ännu mer men får ganska blandade budskap. Tror denna artikeln

digit-life kikar till det ESI nEar 05 XP

Och sammanfattningen i den

"On the whole, nEar 05 eXperience monitors sound well enough, but there are no revelations. In our opinion, there are more pros than cons in the audio quality"

får duga. verkar vara kvart i tre ragg men jag e ju hobby-pulare och har lite slö cash.

Här finns en artikel om near05 från sound on sound LÄNK

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre jizzuz.. Du kan väl inte köpa en monitor på grund av dess data.. Du måste lyssna på dom innan du köper dom.. Ta med en referens-CD med material som du gillar och kan.. Lyssna i lugn och ro.. Att köpa studiomonitoret på grund av fakta på ett "papper" är väl ungefär som om en döv ska beskriva hur nåniting låter för en som är blind.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre jizzuz.. Du kan väl inte köpa en monitor på grund av dess data.. Du måste lyssna på dom innan du köper dom.. Ta med en referens-CD med material som du gillar och kan.. Lyssna i lugn och ro.. Att köpa studiomonitoret på grund av fakta på ett "papper" är väl ungefär som om en döv ska beskriva hur nåniting låter för en som är blind.. 🙂

Det hade vart dejligt att få lyssna på dem, men jag orkar inte slussa mig till (blir väl gbg) för att lyssna, för även om jag orkade dit så skulle jag nog inte veta vad jag ska lyssna efter. Har aldrig lyssnat på högtalare för referenslyssning förut =(

Jag får väl betrakta det par jag köper nu som learning-the-hård-way.

Tack för länken Led.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...