Jump to content
Annons

Böcker om att skriva låtar?


tbruce

Recommended Posts

Vad finns det för bra böcker om låtskrivande? Tunesmith av Jimmy Webb har jag hört tas upp i många sammanhang, är det den bästa? Mitt fokus ligger framförallt på texten, men även annat kan behöva slipas.

Svenska eller engelska spelar ingen roll, men jag gissar att det mesta bra är på engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Writing better lyrics ( Pat Pattison) och Tunesmith (Jimmy Webb) hade jag som litteratur material när jag gick en låtskrivar kurs förra året. Kan tyvärr inte säga hur bra de är för jag har inte änns öppnat de (borde göra det snart), men lärarna sa att det var det bästa som fanns.

En rimlexikon kan oxå vara bra att ha ifall man kör fast.

Om du skriver "songwriting" eller nåt på adlibris.se eller kanske amazon tex. så får du fler böcker att välja på, kolla, du kanske hittar något som passar dig.

http://www.adlibris.se/searchresult.aspx?s...omproduct=False

lycka till

Redigerat av eterno
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra bok på svenska är "Skriv Sånger - en bok om sångens text" av Fred Lane

På engelska rekommenderar "Writing Better Lyrics" av Pat Pattison och "The Craft Of Lyric Writing" av Shelia Davis, som går djupare in i ämnet.

Med vänlig hälsning!

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Rimlexikon jo, men det handlar inte så mycket OM att skriva låtar...

Tack för tipsen, kollar upp dom grejer ni nämnt, skulle dock vara super om man kunde få höra vad som just är bra/dåligt med böckerna.

Jag vill ha nåt som är anpassat för modern pop, dvs med influenser från både låssaspoetisk pop/rock och ordkullerbyttehiphop.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Hillis (oregistrerad)

Det finns en jättebra svensk bok som jag vill rekommendera. "Låtskrivarbiblen" har den kallats i pressen:

Lathund för låtskrivare, finns billigt på bland annat Bokus:

http://www.bokus.com/bok/9789151851761/lathund-for-latskrivare-allt-en-singer-songwriter-behover-veta/

Hillis

Redigerat av Hillis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt där måste komma innifrån. Man kan inte läsa sig till att göra en bra låt. Det du kan göra för att bli bättre på att få ut det som kommer själmant innifrån är att läsa böcker (för att utveckla ditt språk), lyssna på musik (för att utöka dina musikaliska referenser) och leva (för att få erfarenheter att skriva om / inspireras).

Jag har själv försökt sätta mig klockan 17.0 en tisdag med gitarren och inspelningsprogrammet och sagt "nu skall jag skriva en hit". Det händer liksom inte. Inte för mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tunesmith är bra på det musikteoretiska, men värdelös för att förbättra ens texter. Jimmy Webbs författande verkar i princip bestå av mekaniskt arbete. Och även om hans arbetssätt är försvarbart blir hans texter i slutändan rätt tråkiga. Om Irving Berlin och Hank Williams är dina största förebilder är hans bok säkert en bra steg för steg-guide, men om det är modern populärmusik man vill skriva tycker jag att resonemang som följande, om rim, är väldigt opassande:

The false rhyme [typ "time" - "line"] is with us so much on a daily basis that we simply don't hear it anymore [...] Is this distinction important? Well, yes and no. In popular music it comes down to a stubborn personal integrity: Do I want my lyrics to rhyme like bona fide poetry? And then this: If it comes down to a decision between using a false rhyme or losing the message in this song what will I do? Unfortunately in the latter case often the false rhyme is an excuse.

Lika stelbent är resten av boken. Och fult teckensnitt har de valt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte feeling av böcker, i alla fall inte sånna böcker.

men det är ju ute med feeling inom musik idag, 2010? har du helt missat kings of leon och idol? så vill man bli nästa Max Martin ska man nog bli en akademisk låtskrivare och ta sina 15 hp i låtmakeri.

Men jag håller dock med dig fullt. sen jag släppte in Kerouac och Östergren i mitt liv har mina texter bara flödat fram! (Edit: både i form av kvantitet och kvalitet... viktigt att poängtera)

Så mitt tips: för dom där 180 kr som en "lathund för låtskrivare" kostar så tar ni och köper en bussbiljett till stan och bränner 150 spänn på en second hand affär. Strindberg går loss för en spottstyver!

Redigerat av nankerphelge
Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att köpa en bok som man blir tagen utav. Då kommer du finna inspirationen.

Teoriböcker är jag däremot för, det är lättare när man vet vad man känner att det skall vara. Böckerna jag är emot är böcker som lär dig vad du skall känna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en jättebra svensk bok som jag vill rekommendera. "Låtskrivarbiblen" har den kallats i pressen:

Lathund för låtskrivare, finns billigt på bland annat Bokus:

http://www.bokus.com/bok/9789151851761/lathund-for-latskrivare-allt-en-singer-songwriter-behover-veta/

Hillis

"13. Skriv i signatur vem du är/representerar.

* Finns du på forumen i egenskap av tillverkare, distributör, återförsäljare, marknadsförare eller liknande måste du ange detta i din signatur. Regeln gäller kort och gott alla som säljer varor eller tjänster - alltså även medlemmar som hyr ut studiotid eller andra studiotjänster. Skriv med följande:

1.Företagsnamn, samt vad det är för typ av företag (ex studio, tillverkare, återförsäljare, distributör)

2.Om man har omdiskuterade produkter i sitt sortiment, skriv ner namn även på dessa (ex "Säljer produkter av bl. a. XXXXX, YYYYY och ZZZZZZZ).

Anledningen är att alla på Studio Forum ska ges en chans att bedöma om innehållet i ett inlägg kan ha ett ekonomiskt intresse bakom eller inte. Dold marknadsföring på Studio Forum är helt förbjudet och kan leda till avstängning.

* Vi vill uppmuntra även privatpersoner att ha med signatur. Kanske länk till de senaste låtarna, hemsida, myspace - eller varför inte bara hela namnet eller artistnamnet? Det är en trevlig gest mot andra medlemmar att visa vem man är, samtidigt som det ställer högre krav på att skriva sådant man verkligen står för."

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Carle här. Fyll på med olika sorters musik, olika sorters textskrivande. Men att läsa sig till det...nja...

Att ha fasta tider för att göra låtar tror jag dock är alldeles utmärkt, åtminstone för mig. Kvantiteten skulle öka och eftersom det ändå bara är 10% av det jag gör som är ngt att ha så skulle det göra mig gott.

Nankerphelge,

Kings of Leon och Idol i samma mening? Hur tänkte du där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...