musik (oregistrerad) Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 (redigerat) Hej! Håller på att lyssna in mig på bra musik gjord under olika decennier. Vad säger ni om 90-talet? Ge gärna fler förslag. Här är mina förslag, och /era: Jeff Healey Band - While my guitar gently weeps Jeff Healey Band - I got a line on you Atomic Swing - Bossanova swap meet Randy Bachman - 15 minutes of fame The Tubes - How can you live with yourself . . . . . - backstreet boys 2unlimited petshop boys meatloaf roxette spice girls e-type celine dion snap KLF enigma Lenny kravitz Just D Annie Lennox Ace of Base Haddaway Dr Alban take that R.E.M Kylie Minogue Pandora Scatman Eric Gadd Blur Babylon Zoo Enya Robert Miles Jumper The Corrs Eros Ramazotti The Verve R.Kelley Weeping Willows Savage Garden Cue Eagle Eye Cherry Natalie Imbruglia N´sync Britney Spears Soundgarden Pantera Sepultura King's X Primus RATM Vader Death At The Gates Megadeth Joey Tempest Faith No More Meshuggah KLF Alanis Morissette Popsicle Pulp Egstone Luis Phillippe Suede Beverly Craven Wannadies The Divine Comedy Swing Out Sister Oasis The Stone Roses Pharcyde Freestyle Fellowship KRS One Camp Lo Daft Punk Ganja Kru Shy Fx Mike Slammer Mos Def Organized Konfusion Jeff Mills Drexciya The Wiseguys Erykah Badu Common Pole Atari Teenage Riot Qbert Black Moon Jamiroquai Dreamworld - Movin' up Den franska housescenen Daft Punks skiva "Homework" från 1997, enskilda låtar "Da funk" och "Around the world". Air (Kelly watch the stars) Cassius (Feeling for you, 1999) Etienne de Crecy (Am I wrong). Björk Underworld Fatboy slim Chemical brothers The Prodigy Atomic swing "Teenage divina" Nirvana Fatboyslim Monster Magnet Marc Cohn Foo Fighters Use Your Illusion RHCP: Blood Sugar Sex Magik & Californication Sean Lennons "Into the Sun" Även Muse Death Cab Oasis Metallica "Black album" Bollnäs Verkstad Bebop! Pure Mania 2 unlimited. maxx pandora Fireside Kent . . fyll på...tack :musik Redigerat 9 november 2007 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kajan Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 (redigerat) Ojojoj, finns så mycket bra.. Ok, några exempel: Soundgarden Pantera Sepultura King's X Primus RATM Vader Death At The Gates Megadeth Joey Tempest Faith No More Meshuggah KLF Alanis Morissette Då tänker jag alltså på det mesta dessa artister gjorde under 90-talet, ids inte börja rabbla skivor Redigerat 8 november 2007 av kajan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 (redigerat) Popsicle Pulp Egstone Luis Phillippe Suede Beverly Craven Wannadies The Divine Comedy Swing Out Sister Redigerat 8 november 2007 av DivineCo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Pantera! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 backstreet boys 2unlimited petshop boys meatloaf roxette spice girls e-type celine dion snap KLF enigma Lenny kravitz Just D Annie Lennox Ace of Base Haddaway Dr Alban take that R.E.M Kylie Minogue Pandora Scatman Eric Gadd Blur Babylon Zoo Enya Robert Miles Jumper The Corrs Eros Ramazotti The Verve R.Kelley Weeping Willows Savage Garden Cue Eagle Eye Cherry Natalie Imbruglia N´sync Britney Spears Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
majsalle Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 (redigerat) Oasis The Stone Roses (!) Redigerat 8 november 2007 av majsalle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wallie999 Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Pharcyde Freestyle Fellowship KRS One Camp Lo Daft Punk Ganja Kru Shy Fx Mike Slammer Mos Def Organized Konfusion Jeff Mills Drexciya The Wiseguys Erykah Badu Common Pole Atari Teenage Riot Qbert Black Moon Det känns som att jag skulle kunna hålla på i timmar... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
majsalle Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 kom på en till som jag är tvungen att nämna 🙂 Jamiroquai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Dreamworld - Movin' up 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 ...och så en Wikipedia-sida som kanske kan bidra med en del intressant: http://en.wikipedia.org/wiki/90%27s#Music Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Den franska housescenen under slutet av 90talet, kanske framförallt Daft Punks epokgörande skiva "Homework" från 1997, är definitivt en viktig del av 90talet. Och så är den skivan sjukt bra. 🙂 Ska man nämna enskilda låtar så är väl superhittarna "Da funk" och "Around the world" de viktigaste. Annat skoj från Frankrike under 90talet: Air (Kelly watch the stars) Cassius (Feeling for you, 1999) Etienne de Crecy ( , men det mesta riktigt bra han har gjort kom långt efter 90talet). Andra saker som man inte får missa: Björk Chemical brothers The Prodigy Såg förresten att du nämnde Atomic swing. Deras låt "Teenage divina" får du inte missa, men den finns inte på youtube. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 😲 Nivana nämns dock i 80-tals tråden.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kajan Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 😕 Nivana nämns dock i 80-tals tråden.... Lite omvänt kanske.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Fatboyslim Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Monster Magnet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
equality Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Marc Cohn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 😕 Håller med, Nevermind borde ju de flesta ha hört och den skivan är ju bra. Annars: Foo Fighters(!) Use Your Illusion Blood Sugar Sex Magik & Californication Sean Lennons skiva Into the Sun Även Muse och Death Cab debuterade ju också. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dr.kaufman (oregistrerad) Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 kan bara nämna band som nämnts ifs... men Nirvana Atomic Swing Foo Fighters Oasis är nog dom band som jag tycker va bäst på 90talet (iaf av det jag kommer på nu) /dr kaufman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Bollnäs Verkstad Bebop! Pure Mania Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 🤪 Håller med, Nevermind borde ju de flesta ha hört och den skivan är ju bra. När vi är inne på Nirvana så måste vi ju nämna Metalica black album Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 8 november 2007 Dela Postat 8 november 2007 Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 🤪 Håller med, Nevermind borde ju de flesta ha hört och den skivan är ju bra. När vi är inne på Nirvana så måste vi ju nämna Metalica black album Ja det var ju en jävla atombomb till att slå igenom. Att få höra Helfield med stämsång var ju nåt nytt. Första gången jag spelade Enter Sandman på stereon så trodde grannen jag gick lös på slagborrmaskinen i väggen. Ett jävla mos. Skitfet produktion. Riktigt bra gjort av Bob Rock. Tyvärr så var det inte alls som gamla metallica. Mig har dom tappat som fan. Men å andra sidan så fick dom miljoner andra. Dom skrattar ju hela vägen till banken, klassiskt sagt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 9 november 2007 Dela Postat 9 november 2007 (redigerat) Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 🙂 Håller med, Nevermind borde ju de flesta ha hört och den skivan är ju bra. När vi är inne på Nirvana så måste vi ju nämna Metalica black album Ja det var ju en jävla atombomb till att slå igenom. Att få höra Helfield med stämsång var ju nåt nytt. Första gången jag spelade Enter Sandman på stereon så trodde grannen jag gick lös på slagborrmaskinen i väggen. Ett jävla mos. Skitfet produktion. Riktigt bra gjort av Bob Rock. Tyvärr så var det inte alls som gamla metallica. Mig har dom tappat som fan. Men å andra sidan så fick dom miljoner andra. Dom skrattar ju hela vägen till banken, klassiskt sagt. Nu visste jag att någon skulle säga att gamla metallica va bättre 🤪 Jag va ju självklart en av dom som upptäckte metallica först när dom blev kända. Redigerat 9 november 2007 av marc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
afatecs Postat 9 november 2007 Dela Postat 9 november 2007 måste slå ett slag för 90 talets dance musik. 2 unlimited. maxx pandora och självklart ett för the prodigy.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
barkley Postat 9 november 2007 Dela Postat 9 november 2007 PopsiclePulp Egstone Luis Phillippe Suede Beverly Craven Wannadies The Divine Comedy Swing Out Sister You're the man! Har alltid diggat Popsicle och Suede stenhårt. Vi får inte heller glömma Fireside och Kent Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
barkley Postat 9 november 2007 Dela Postat 9 november 2007 Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 😆 Eftersom dom är ett onehit-wonder som bara lever på sångarens självmord (OK 2 hits då: teen spirit och come as you are). Parallellt resonemang: är James Dean en av dom bästa skådisarna? Vet ej - han gjorde bara två filmer... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lithium Postat 9 november 2007 Dela Postat 9 november 2007 Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 😲 Eftersom dom är ett onehit-wonder som bara lever på sångarens självmord (OK 2 hits då: teen spirit och come as you are). Parallellt resonemang: är James Dean en av dom bästa skådisarna? Vet ej - han gjorde bara två filmer... Har man bara hört smells like teen spirit och come as you are ska man inte yttra sig om Nirvana 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 9 november 2007 Dela Postat 9 november 2007 Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 😠 Eftersom dom är ett onehit-wonder som bara lever på sångarens självmord (OK 2 hits då: teen spirit och come as you are). Parallellt resonemang: är James Dean en av dom bästa skådisarna? Vet ej - han gjorde bara två filmer... Är inte det en kraftig överdrift med tanke på att Nirvana haft fyra listettor? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lithium Postat 9 november 2007 Dela Postat 9 november 2007 (redigerat) Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 😲 Eftersom dom är ett onehit-wonder som bara lever på sångarens självmord (OK 2 hits då: teen spirit och come as you are). Parallellt resonemang: är James Dean en av dom bästa skådisarna? Vet ej - han gjorde bara två filmer... Är inte det en kraftig överdrift med tanke på att Nirvana haft fyra listettor? Men va fan är ni för folk som bara lyssnar till och dömer band efter deras hit/listettor? 😠 Tom Waits tex. har aldrig haft en listetta eller hit, men ändå är han en legend och en av dom största och mest respekterade artisterna någonsin! Vilket mr Cobain också hade varit om han hade levt! Redigerat 9 november 2007 av Lithium Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 9 november 2007 Dela Postat 9 november 2007 (redigerat) Att ingen nämnt Nirvana, är för mig obegripligt. 😲 Eftersom dom är ett onehit-wonder som bara lever på sångarens självmord (OK 2 hits då: teen spirit och come as you are). Parallellt resonemang: är James Dean en av dom bästa skådisarna? Vet ej - han gjorde bara två filmer... Är inte det en kraftig överdrift med tanke på att Nirvana haft fyra listettor? Men va fan är ni för folk som bara lyssnar till och dömer band efter deras hit/listettor? 😠 Tom Waits tex. har aldrig haft en listetta eller hit, men ändå är han en legend och en av dom största och mest respekterade artisterna någonsin! Vilket mr Cobain också hade varit om han hade levt! Det jag försökte visa var att Nirvana knappast är ett band av one-hit wonder-typen, med tanke på att de haft fyra listettor. Jag menade inte att döma ett bands kvalitet genom antalet listettor utan som sagt var det för att avfärda kommentaren om att Nirvana är känt för en låt liksom. Redigerat 9 november 2007 av Overkill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.