Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

I Mixologin fanns det kompressorinställningar för det mesta utom distad gitarr. Inställningarna gav ett bra (nödvändigt 🙂 ) utgångsläge för en rookie. Någon som kan dela med sej av någon schysst "grundinställning" för detta?

Annons
Posted
I Mixologin fanns det kompressorinställningar för det mesta utom distad gitarr. Inställningarna gav ett bra (nödvändigt 🙂 ) utgångsläge för en rookie. Någon som kan dela med sej av någon schysst "grundinställning" för detta?

Distad gitarr är redan komprimerad pga överstyrningen så jag brukar inte pressa ihopp dem så mycket.

Ofta lägger jag en kompressor på bussen dit jag skickat gitarrerna men komprimerar bara ett få Db ca2-4 kanske.

Posted

Skär även bort lågbasen på gitarrerna från 30 hz till ca 100,140 hz så att basen får utrymme.Ett annat tips är om du har flera gitarrer och framför allt dubbar så bör du sänka disten då varje dubb adderar dist till gitarrerna och om du har alla på fullt ös medvetslös kommer det bara att skramla.

Posted

Desecrated är nog inne på rätt spår tror jag. Jag vill helst ha ett "Ramsteinljud" om det är möjligt från min skräpgura. Tack för hjälpen.

• 2 months later...
Guest Clawfinger
Posted (edited)
Desecrated är nog inne på rätt spår tror jag. Jag vill helst ha ett "Ramsteinljud" om det är möjligt från min skräpgura. Tack för hjälpen.

Rammstein ljud? Ok, gör såhär: Mesa Boogie Triple Rectifier med skitmycket dist och minst fyra tagningar. Sen lika många med en Sansamp PSA-1, dvs åtta tagningar. Två av varje pannat vä-hö. Routa dom till en buss och sopa på en kompressor som tar ungefär som Dr.Hans sa. EQa efter behag.

Edited by Clawfinger
Posted

Rammstein ljud? Ok, gör såhär: Mesa Boogie Triple Rectifier med skitmycket dist och minst fyra tagningar. Sen lika många med en Sansamp PSA-1, dvs åtta tagningar. Två av varje pannat vä-hö. Routa dom till en buss och sopa på en kompressor som tar ungefär som Dr.Hans sa. EQa efter behag.

Under förutsättning att man har den budgeten. 🙂

Prova att komprimera med -14 dB tresh, 4:1 ratio, 50 ms attack (för tydligare tuggningar), och en release på 20 ms. Om du har en "knee" parameter så gör knäet mjukt för att undvika knäppningar vid snabba kompressioner.

Mvh Ken

Posted
Prova att komprimera med -14 dB tresh, 4:1 ratio, 50 ms attack (för tydligare tuggningar), och en release på 20 ms. Om du har en "knee" parameter så gör knäet mjukt för att undvika knäppningar vid snabba kompressioner.

Mvh Ken

Var tröskelvärdet bör ligga beror helt och hållet på nivån på insignalen. Det går därför inte att ge några generella tips om man inte utgår från att grundsignalens toppar slår nära noll.

Posted

Mvh Ken

Var tröskelvärdet bör ligga beror helt och hållet på nivån på insignalen. Det går därför inte att ge några generella tips om man inte utgår från att grundsignalens toppar slår nära noll.

Jag vet, men nu förutsätter jag att nivån ligger runt +-0dB som är standard för generell inspelning, och som går att prcka ganska exakt när man refererar till distade guror som håller jämn nivå så gott som rakt igenom.

Posted

Nja, med tanke på dagens 24 bitars bra omvandlare så tror jag att fler och fler inser att man inte behöver ligga och slicka nollan utan hellre spelar säkert och safear några dB så man inte missar en bra tagning p g a klipp.

Guest Clawfinger
Posted

Har man ok omvandlare så gör det inget att man klipper ingångs signalen. Det behövs ganska mycket innan det låter illa.

Posted
Har man ok omvandlare så gör det inget att man klipper ingångs signalen. Det behövs ganska mycket innan det låter illa.

Risken är att den digitala disten kryper fram och blir hörbar när det är dags för mastering och limitern åker fram...

Guest Clawfinger
Posted

Om man överstyr AD omvandlarna så mycket så att det blir digital distortion ja. Helt sant.

• 2 weeks later...
Posted

Om man överstyr en A/D-omvandlare så blir det digital distortion oavsett hur mycket eller lite du överstyr. Däremot kanske det inte hörs. Jag tror inte världens ljudtekniker skulle hålla med om att det är okej att låta signalen klippa när det dessutom inte finns någon anledning till det.

Vid mastring däremot så är det inte helt ovanligt att man klipper signalen lite grann för att pressa fram några extra dB. Om det är bra eller inte tvistar de lärde om. Man ska väl helst inte göra det så att det blir hörbar distortion... även om det är ack så vanligt även vid professionell mastring...

Posted
Nja, med tanke på dagens 24 bitars bra omvandlare så tror jag att fler och fler inser att man inte behöver ligga och slicka nollan utan hellre spelar säkert och safear några dB så man inte missar en bra tagning p g a klipp.

Precis! Det är ju bara krångligt när man ska mixa och måste börja med att endera dämpa varje spår 10 dB eller dra ned mastern för att summan av alla starka nivåer inte ska överstyra D/A-omvandlaren.

Att spela in så att signalerna slickar nollan innebär också att man anstränger sina analoga pryttlar (preamps, externa kompressorer etc) till det yttersta. Det är inte alls säkert att det är till deras fördel.

Med 24 bitar kan man lugnt låta signalerna ligga och puttra kring -20 dBfs om man nu önskar, utan att det påverkar ljudkvaliteten på det mixade materialet.

Posted

Jag skämtade 🙁

Därav smileyn 😏

Den nya trenden bland rytmgitarrister verkar vara att inte använda kompressor för att den sabbar med attacken, En liten limiter kan dok hjälpa med nivåerna, men dubba hellre fler gånger istället för att kasta på kompressor. Många dubbar flera gånger med ganska lite dist, när kanalerna börjar grötas ihop så kommer disten i alla fall. Dra av mycket av bassen också speciellt om du stämmer ner.

Posted

Precis! Det är ju bara krångligt när man ska mixa och måste börja med att endera dämpa varje spår 10 dB eller dra ned mastern för att summan av alla starka nivåer inte ska överstyra D/A-omvandlaren.

Att spela in så att signalerna slickar nollan innebär också att man anstränger sina analoga pryttlar (preamps, externa kompressorer etc) till det yttersta. Det är inte alls säkert att det är till deras fördel.

Med 24 bitar kan man lugnt låta signalerna ligga och puttra kring -20 dBfs om man nu önskar, utan att det påverkar ljudkvaliteten på det mixade materialet.

Ja precis. Fast -20 kanske är lite vääääl lågt. Jag brukar sikta på -6 till -3 (vid inspelning, men det kanske inte var det du syftade på) beroende på material.

Posted (edited)

Ja precis. Fast -20 kanske är lite vääääl lågt. Jag brukar sikta på -6 till -3 (vid inspelning, men det kanske inte var det du syftade på) beroende på material.

Jo, det beror väl mest på materialet och vilket media det ska presenteras i. Liveinspelningar där slutmediet är DVD, där kan jag ligga riktigt lågt. Starkaste peaken på -10 dBfs kanske. En av anledningarna är att man inte vill sumpa sin enda chans med för starka inspelningsnivper. Sedan kommer ju DVD aldrig upp i samma nivåer som CD. En färdig produkt kan ligga och peaka på -6 dB.

Edited by joachime
Posted
I Mixologin fanns det kompressorinställningar för det mesta utom distad gitarr. Inställningarna gav ett bra (nödvändigt 😱 ) utgångsläge för en rookie. Någon som kan dela med sej av någon schysst "grundinställning" för detta?

Generellt vad gäller distad gitarr så komprimerar jag om alls, rätt lite. Rör det sig däremot om metal och en massa tuggande guror så är detta det första stället jag använder många andras våta dröm, multibandskompressor. Låt kompressorn jobba mellan en sisådär 60 och 250Hz och se till att den hugger endast i tugget och inte i övrigt spel. Då kan man skruva fram ett tungt och fett gitarrljud som funkar vid både utslag och tugg.