Jump to content
Annons

Jämt låg volym efter inspelning


grimmer

Recommended Posts

Hej!

När jag lägger spåren i Cubase är det rätt volym men när jag sen lyssnar på den kompletta wave filen

så får den jättelåg volym, så jag måste kräma på orimligt mycket med förstärkaren.

Nån som vet vad jag gör för fel? Cubase VST32

Mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
marcus_mardh (oregistrerad)
Hej!

När jag lägger spåren i Cubase är det rätt volym men när jag sen lyssnar på den kompletta wave filen

så får den jättelåg volym, så jag måste kräma på orimligt mycket med förstärkaren.

Nån som vet vad jag gör för fel? Cubase VST32

Mvh Alex

Jag har precis stött på samma problem med Cubase LE och Presonus Firebox ljudkort. Bra nivåer när jag spelar in och kör playback i Cubase. men efter audio mixdown är det knappt hörbart i media player med volymen på max. kan tillägga att om jag öppnar låten i cubase så hörs allt bra.

snälla, Vad är fel?

mvh/marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

En snabb lösning är ju att placera en limiter på masterkanalen, här finns en gratis att hämta:

http://www.yohng.com/w1limit.html

Tjohopp!

Hur fungerar den? Jag provade att köra den i mitt cubase men jag märkte ingen skillnad efter att jag gjort mixdown. Jag la in .dll filen för vst plug-in och la den på masterkanal nr 1 men inget händer va jag märker... Jag har också includat den där lilla checkboxen som man måste fylla i när man gör mixdown..

:rolleyes:

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

En snabb lösning är ju att placera en limiter på masterkanalen, här finns en gratis att hämta:

http://www.yohng.com/w1limit.html

Tjohopp!

Hur fungerar den? Jag provade att köra den i mitt cubase men jag märkte ingen skillnad efter att jag gjort mixdown. Jag la in .dll filen för vst plug-in och la den på masterkanal nr 1 men inget händer va jag märker... Jag har också includat den där lilla checkboxen som man måste fylla i när man gör mixdown..

😲

Tacksam för svar!

Tjo!

Placera pluggen på masterkanalen, sätt ceiling på -0,1 (man vill ju komma så nära 0:an som möjligt...) Tryck på play (i cubase alltså...) gå tillbaka till w1 pluggen och dra ner thresholden, så märker du att volymen blir starkare....Värdet för "release" bör väl vara ganska högt antar jag....

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

En snabb lösning är ju att placera en limiter på masterkanalen, här finns en gratis att hämta:

http://www.yohng.com/w1limit.html

Tjohopp!

Hur fungerar den? Jag provade att köra den i mitt cubase men jag märkte ingen skillnad efter att jag gjort mixdown. Jag la in .dll filen för vst plug-in och la den på masterkanal nr 1 men inget händer va jag märker... Jag har också includat den där lilla checkboxen som man måste fylla i när man gör mixdown..

🙂

Tacksam för svar!

Tjo!

Placera pluggen på masterkanalen, sätt ceiling på -0,1 (man vill ju komma så nära 0:an som möjligt...) Tryck på play (i cubase alltså...) gå tillbaka till w1 pluggen och dra ner thresholden, så märker du att volymen blir starkare....Värdet för "release" bör väl vara ganska högt antar jag....

Tjohopp!

Tack så mycket! Nu har jag fått det att fungera! Men jag väntar nog hellre till materialet ska mastras än att använda detta... Jag öppnade filen i ett waveprogram och fick se hur den såg ut. Den där plug-inen kapar ju bara topparna och på så vis blir det högre volym. Detta gör ju att ljudkvaliteten försämras och det är ju inte så bra...

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Det här är ett riktigt risigt Cubase problem som ingen verkar villa ta i. När man tar upp det så kan ingen svara på varför och folk börjar surra om Limiter och annat. Det är ju liksom inte det som är problemet, alltså att man vill ha upp ljudnivån. Problemet är att ljudnivån är bra i Cubase men så fort man gjort mixdown så försvagas signalen nåt så in i helvete. Varför?

Jag gjorde ett experiment där jag rippade en låt från en CD skiva som jag sen importerade till Cubase. Det grejade inte Cubase då jag var tvungen att dra ner master regeln ordentligt tills det skulle låta ok. Det fick mig att tänka om så när jag exporterar mina låtar nu så drar jag upp master regeln tills det låter skit och sprakar och har sig. Filen som pruttas ut på andra sidan låter dock som jag vill ha den. Ska man verkligen behöva jobba så här?

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att man kör någon form av normalisering som registrerar enstaka höga transienter som inte hörs när man mixar men trycker ner det resulterande ljudet till en lägre nivå. Vet inte hur det är i Cubase men mit råd är att man isåfall stänger av normaliseringen.

De höga transienterna kan man ju alltid kapa med en limiter men annars gör det inte så mycket om man renderar ner till 32bitar och åtgärdar nivåerna i ett masteringsprogram senare.

Så vitt jag vet är 32bitar fp icke förstörande då det gäller enstaka 0 db + nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lågt resultat är det ni pratar om egentligen? Det är ju inte konstigt om det man mixar ner blir klart lägre än dagens snudd på sönderlimiterade "hitlåtar", men om det är så lågt att det knappt går att lyssna på utan normalisering/limitering så är det ju nåt som måste vara knas...?

Kör inte Cubase, men i Sonar kan jag inte säga att jag upplever det som något problem.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett riktigt risigt Cubase problem som ingen verkar villa ta i. När man tar upp det så kan ingen svara på varför och folk börjar surra om Limiter och annat. Det är ju liksom inte det som är problemet, alltså att man vill ha upp ljudnivån. Problemet är att ljudnivån är bra i Cubase men så fort man gjort mixdown så försvagas signalen nåt så in i helvete. Varför?

Jag gjorde ett experiment där jag rippade en låt från en CD skiva som jag sen importerade till Cubase. Det grejade inte Cubase då jag var tvungen att dra ner master regeln ordentligt tills det skulle låta ok. Det fick mig att tänka om så när jag exporterar mina låtar nu så drar jag upp master regeln tills det låter skit och sprakar och har sig. Filen som pruttas ut på andra sidan låter dock som jag vill ha den. Ska man verkligen behöva jobba så här?

Det låter mycket underligt och är inget jag har råkat ut för under alla år med Cubase. Jag tror därför inte att detta handlar om något specifikt Cubase-problem. Om jag gör en mixdown, så låter min mixdown precis som det gör när jag spelar upp alla enskilda spår mixade...

Ser du på vågformerna att ljudet är svagt eller starkt? Hur ser mixdown-filens vågformer ut? Du kanske kan lägga upp en skärmdump på hur det ser ut, så kanske det finns något att gå på för att hitta en orsak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett riktigt risigt Cubase problem som ingen verkar villa ta i. När man tar upp det så kan ingen svara på varför och folk börjar surra om Limiter och annat. Det är ju liksom inte det som är problemet, alltså att man vill ha upp ljudnivån. Problemet är att ljudnivån är bra i Cubase men så fort man gjort mixdown så försvagas signalen nåt så in i helvete. Varför?

Jag gjorde ett experiment där jag rippade en låt från en CD skiva som jag sen importerade till Cubase. Det grejade inte Cubase då jag var tvungen att dra ner master regeln ordentligt tills det skulle låta ok. Det fick mig att tänka om så när jag exporterar mina låtar nu så drar jag upp master regeln tills det låter skit och sprakar och har sig. Filen som pruttas ut på andra sidan låter dock som jag vill ha den. Ska man verkligen behöva jobba så här?

Det låter mycket underligt och är inget jag har råkat ut för under alla år med Cubase. Jag tror därför inte att detta handlar om något specifikt Cubase-problem. Om jag gör en mixdown, så låter min mixdown precis som det gör när jag spelar upp alla enskilda spår mixade...

Ser du på vågformerna att ljudet är svagt eller starkt? Hur ser mixdown-filens vågformer ut? Du kanske kan lägga upp en skärmdump på hur det ser ut, så kanske det finns något att gå på för att hitta en orsak...

Testade nu för att se om det blev NÅN skillnad.. det blev det inte. Borde som sagt vara något annat..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Det här är ett riktigt risigt Cubase problem som ingen verkar villa ta i. När man tar upp det så kan ingen svara på varför och folk börjar surra om Limiter och annat. Det är ju liksom inte det som är problemet, alltså att man vill ha upp ljudnivån. Problemet är att ljudnivån är bra i Cubase men så fort man gjort mixdown så försvagas signalen nåt så in i helvete. Varför?

Jag gjorde ett experiment där jag rippade en låt från en CD skiva som jag sen importerade till Cubase. Det grejade inte Cubase då jag var tvungen att dra ner master regeln ordentligt tills det skulle låta ok. Det fick mig att tänka om så när jag exporterar mina låtar nu så drar jag upp master regeln tills det låter skit och sprakar och har sig. Filen som pruttas ut på andra sidan låter dock som jag vill ha den. Ska man verkligen behöva jobba så här?

Det låter mycket underligt och är inget jag har råkat ut för under alla år med Cubase. Jag tror därför inte att detta handlar om något specifikt Cubase-problem. Om jag gör en mixdown, så låter min mixdown precis som det gör när jag spelar upp alla enskilda spår mixade...

Ser du på vågformerna att ljudet är svagt eller starkt? Hur ser mixdown-filens vågformer ut? Du kanske kan lägga upp en skärmdump på hur det ser ut, så kanske det finns något att gå på för att hitta en orsak...

Testade nu för att se om det blev NÅN skillnad.. det blev det inte. Borde som sagt vara något annat..

Jag har samma problem... Det hänger inte ihop med mastringen, för man kan klämma the bejeeezes ur skiten så det inte går att få högre, och ändå har den tappat en massa DB från volymen den var på i cubase. Nånting nånstans fuckar upp volymen. Jag kan dra upp ut regeln så den slår på rött och börjar knastra, när jag lägger in den i wavelab sen låter det helt ok, men!!!! MEN!! Saknas en massa DB, trots att man mosat den totalt med alla kompressorer.

Vad göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett riktigt risigt Cubase problem som ingen verkar villa ta i. När man tar upp det så kan ingen svara på varför och folk börjar surra om Limiter och annat. Det är ju liksom inte det som är problemet, alltså att man vill ha upp ljudnivån. Problemet är att ljudnivån är bra i Cubase men så fort man gjort mixdown så försvagas signalen nåt så in i helvete. Varför?

Jag gjorde ett experiment där jag rippade en låt från en CD skiva som jag sen importerade till Cubase. Det grejade inte Cubase då jag var tvungen att dra ner master regeln ordentligt tills det skulle låta ok. Det fick mig att tänka om så när jag exporterar mina låtar nu så drar jag upp master regeln tills det låter skit och sprakar och har sig. Filen som pruttas ut på andra sidan låter dock som jag vill ha den. Ska man verkligen behöva jobba så här?

Det låter mycket underligt och är inget jag har råkat ut för under alla år med Cubase. Jag tror därför inte att detta handlar om något specifikt Cubase-problem. Om jag gör en mixdown, så låter min mixdown precis som det gör när jag spelar upp alla enskilda spår mixade...

Ser du på vågformerna att ljudet är svagt eller starkt? Hur ser mixdown-filens vågformer ut? Du kanske kan lägga upp en skärmdump på hur det ser ut, så kanske det finns något att gå på för att hitta en orsak...

Testade nu för att se om det blev NÅN skillnad.. det blev det inte. Borde som sagt vara något annat..

Jag har samma problem... Det hänger inte ihop med mastringen, för man kan klämma the bejeeezes ur skiten så det inte går att få högre, och ändå har den tappat en massa DB från volymen den var på i cubase. Nånting nånstans fuckar upp volymen. Jag kan dra upp ut regeln så den slår på rött och börjar knastra, när jag lägger in den i wavelab sen låter det helt ok, men!!!! MEN!! Saknas en massa DB, trots att man mosat den totalt med alla kompressorer.

Vad göra?

Vilken version kör du med? Köpt, crackad?

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla att du inte har en audition-regel som ligger uppskruvad i cubase. Du kan ha en audition-regel som inte påverkar mixen utan bara lyssningsljudet, vilket gör att nermixningen blir som att sätta auditionregeln på 0, när den kanske i programmet stod på +6 dB lr nått sånt. Auditionregeln är oftast kopplad direkt till masterregeln, och är den det så ska det ändå inte påverka. Men testa sätt den på 0, det är den lilla regeln i transport-bar som jag snackar om alltså.

Testa oxå detta:

Dra upp mixerfönstret, visa alla utgångsreglage och alla masterreglar, sätt allt på noll.

Låter det högre eller lägre nu?

Vid detta utgångsläge, ska det bli exakt samma volym vid nermix som i programmet när du lyssnar.

Är det så att du nu har för låg volym, ta då istället å markera alla vanliga kanaler och gruppera dessa, dra sedan upp dem, se bara till att de inte klipper i masterregeln, då har du nått taket så att säga. För att få upp den upplevda ljudvolymen efter att du nått "taket" så är det mastring som krävs. Det innefattar bland annat att pressa upp ljudet med nån form av kompression/limitering.

Blev ett väldigt kortfattat svar å är lite trött, hoppas du hajja iaf.

TJO

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett riktigt risigt Cubase problem som ingen verkar villa ta i. När man tar upp det så kan ingen svara på varför och folk börjar surra om Limiter och annat. Det är ju liksom inte det som är problemet, alltså att man vill ha upp ljudnivån. Problemet är att ljudnivån är bra i Cubase men så fort man gjort mixdown så försvagas signalen nåt så in i helvete. Varför?

Jag gjorde ett experiment där jag rippade en låt från en CD skiva som jag sen importerade till Cubase. Det grejade inte Cubase då jag var tvungen att dra ner master regeln ordentligt tills det skulle låta ok. Det fick mig att tänka om så när jag exporterar mina låtar nu så drar jag upp master regeln tills det låter skit och sprakar och har sig. Filen som pruttas ut på andra sidan låter dock som jag vill ha den. Ska man verkligen behöva jobba så här?

Det låter mycket underligt och är inget jag har råkat ut för under alla år med Cubase. Jag tror därför inte att detta handlar om något specifikt Cubase-problem. Om jag gör en mixdown, så låter min mixdown precis som det gör när jag spelar upp alla enskilda spår mixade...

Ser du på vågformerna att ljudet är svagt eller starkt? Hur ser mixdown-filens vågformer ut? Du kanske kan lägga upp en skärmdump på hur det ser ut, så kanske det finns något att gå på för att hitta en orsak...

Testade nu för att se om det blev NÅN skillnad.. det blev det inte. Borde som sagt vara något annat..

Jag har samma problem... Det hänger inte ihop med mastringen, för man kan klämma the bejeeezes ur skiten så det inte går att få högre, och ändå har den tappat en massa DB från volymen den var på i cubase. Nånting nånstans fuckar upp volymen. Jag kan dra upp ut regeln så den slår på rött och börjar knastra, när jag lägger in den i wavelab sen låter det helt ok, men!!!! MEN!! Saknas en massa DB, trots att man mosat den totalt med alla kompressorer.

Vad göra?

Vilken version kör du med? Köpt, crackad?

Köpt, Studio 4. Och ljudkortet är ett Fireface 800.

Nu har jag dock hittat ett sätt att komma runt, o de är att strunta i att mastra i Wavelab, o göra allt det i cubase på utregeln, sen dra upp volymen förbi nollan i vad cubase säger och endast gå på firefox mixern och var den tycker att det klipper respektive peakar. Men lite knöl är det dock. Känns som det egentligen inte borde vara ett problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När jag lägger spåren i Cubase är det rätt volym men när jag sen lyssnar på den kompletta wave filen

så får den jättelåg volym, så jag måste kräma på orimligt mycket med förstärkaren.

Vad är det som får dig att säga att det är "rätt" volym vid inspelning?

Om ljudsignalen verkar låg, så kan du få med brus och brum ifrån kablar och annat omkringliggande, men är ljudet riktigt bra kan du använda normalize i cubase för att öka ljudnivån på varje enskilt spår till det högsta värdet det kan återge. I 32 bit floating point format (vilket jag antar att du spelar in i) får man ingen mätbar degradering av normalisering.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla att du inte har en audition-regel som ligger uppskruvad i cubase. Du kan ha en audition-regel som inte påverkar mixen utan bara lyssningsljudet, vilket gör att nermixningen blir som att sätta auditionregeln på 0, när den kanske i programmet stod på +6 dB lr nått sånt. Auditionregeln är oftast kopplad direkt till masterregeln, och är den det så ska det ändå inte påverka. Men testa sätt den på 0, det är den lilla regeln i transport-bar som jag snackar om alltså.

Testa oxå detta:

Dra upp mixerfönstret, visa alla utgångsreglage och alla masterreglar, sätt allt på noll.

Låter det högre eller lägre nu?

Vid detta utgångsläge, ska det bli exakt samma volym vid nermix som i programmet när du lyssnar.

Är det så att du nu har för låg volym, ta då istället å markera alla vanliga kanaler och gruppera dessa, dra sedan upp dem, se bara till att de inte klipper i masterregeln, då har du nått taket så att säga. För att få upp den upplevda ljudvolymen efter att du nått "taket" så är det mastring som krävs. Det innefattar bland annat att pressa upp ljudet med nån form av kompression/limitering.

Blev ett väldigt kortfattat svar å är lite trött, hoppas du hajja iaf.

TJO

Kort men nog så effektivt. Har fått bukt med det nu hoppas jag. Tror att det kanske var wavelab som ställde till det. Men nu verkar den göra som jag vill.. Då jag mastrar i cubase.

Finns att lyssna lite på www.myspace.com/deathrattlesix

Drowning within, är en av dom låtarna som jag sitter och pular med. Fast den som är uppe nu, är en sån version där jag inte riktigt fått upp volymen riktigt. De är en liten prewiev så länge.. =)

De andra är som finns där är mixade av en annan kille, och som är min första mastring. Så det finns säkert en hel del som man kan göra ytterligare och så vidare. But theres a first time for everyone.

Tack för tipsen. /Greger

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När jag lägger spåren i Cubase är det rätt volym men när jag sen lyssnar på den kompletta wave filen

så får den jättelåg volym, så jag måste kräma på orimligt mycket med förstärkaren.

Vad är det som får dig att säga att det är "rätt" volym vid inspelning?

Om ljudsignalen verkar låg, så kan du få med brus och brum ifrån kablar och annat omkringliggande, men är ljudet riktigt bra kan du använda normalize i cubase för att öka ljudnivån på varje enskilt spår till det högsta värdet det kan återge. I 32 bit floating point format (vilket jag antar att du spelar in i) får man ingen mätbar degradering av normalisering.

Helt onödigt att normalisera alla ljudspår, det räcker ju med att justera volymen så man vill ha den. Om alla spår slickar nollan kommer det att dista som fan i summeringen, och om man då måste dra ner volymen på alla spår, varför normalisera från början?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt onödigt att normalisera alla ljudspår, det räcker ju med att justera volymen så man vill ha den. Om alla spår slickar nollan kommer det att dista som fan i summeringen, och om man då måste dra ner volymen på alla spår, varför normalisera från början?

Det var ju det han frågade efter, att höja, på något sätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt onödigt att normalisera alla ljudspår, det räcker ju med att justera volymen så man vill ha den. Om alla spår slickar nollan kommer det att dista som fan i summeringen, och om man då måste dra ner volymen på alla spår, varför normalisera från början?

Det var ju det han frågade efter, att höja, på något sätt 🙂

Men att höja de enskilda spåren hjälper ju inte. Räcker ju med att höja masterkanalen upp till nollan.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att en mix låter lägre än en färdig mastrad låt är helt naturligt.

Så med dessa ord konstaterar jag följande:

1. Det är inget fel på Cubase.

2. Innan jag slutkomprimerar så kan det skilja säkert upptill 18db (rms) mellan mix och färdig master. Inget konstigt att en mix skiljer sig mot färdig mastrade låtar.

3. Normalisera nej, som Emil skriver, nej det blir bara värre. Svårare att få vettiga nivåer i mixen och ger inget ljudmässigt.

4. Det är kunskap som saknas, inget fel på prylarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt onödigt att normalisera alla ljudspår, det räcker ju med att justera volymen så man vill ha den. Om alla spår slickar nollan kommer det att dista som fan i summeringen, och om man då måste dra ner volymen på alla spår, varför normalisera från början?

Det var ju det han frågade efter, att höja, på något sätt 🙂

Men att höja de enskilda spåren hjälper ju inte. Räcker ju med att höja masterkanalen upp till nollan.

Jo, så kan det vara. Men vi vet inte riktigt vad problemet är än. Han säger att "vid inspelning är det rätt" och ändå är det fel vid uppspelning. Han säger inte om det rör sig om lyssningsvolymen eller den tekniska nivån i inspelningen. Det kan vara att förstärkaren han talar om är gitarrförstärkaren han spelar in, eller utförstärkaren. Det kan ju vara så att han har mastern ställd på -30 eller nåt. Det kan vara att han använder direktlyssning och utgår från att den nivå han hör är vad som spelas in .. det kan vara mycket. Jag trodde han menade att spåren blir inspelade med väldigt låg snittvolym, och då kan man ju normalisera .. eller bara höja med amplify till önskad volym. Hoppas bara inte det är insignalen som är vek för då får man ju lätt med surr, brus och annat.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kom jag precis på att jag har haft precis samma problem, för länge sedan. Körde då med ett EMU 0404 precis när de var nytt och jag minns att det ljudkortets mixer var väldigt speciellt, och vid första mixdown-testerna så fick jag precis samma problem. I cubase lät filen bra, men när jag spelade upp den efter bounce så var det mycket lägre i volym. Problemet var att jag körde med "EmuASIO" i cubase och "WaveOut" i andra program, som t.ex windows media player. I ljudkortets egna mixer fanns det olika reglage för utgångarna asio och wave, där var förstås wave nervridet, vilket gjorde att det lät annorlunda i andra program än cubase. Gå igenom ditt ljudkorts egna mixer och leta efter ledtrådar, samt kolla vilken drivrutin som du använder i cubase jämfört med andra program, är det asio i båda fallen? Det är det enda jag kan komma på som kan påverka att ljudet blir annorlunda utanför cubase, det är antingen det eller nån slags inställning i cubase, t.ex audition-regeln som jag nämnde tidigare.

/Linus

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kom jag precis på att jag har haft precis samma problem, för länge sedan. Körde då med ett EMU 0404 precis när de var nytt och jag minns att det ljudkortets mixer var väldigt speciellt, och vid första mixdown-testerna så fick jag precis samma problem. I cubase lät filen bra, men när jag spelade upp den efter bounce så var det mycket lägre i volym. Problemet var att jag körde med "EmuASIO" i cubase och "WaveOut" i andra program, som t.ex windows media player. I ljudkortets egna mixer fanns det olika reglage för utgångarna asio och wave, där var förstås wave nervridet, vilket gjorde att det lät annorlunda i andra program än cubase. Gå igenom ditt ljudkorts egna mixer och leta efter ledtrådar, samt kolla vilken drivrutin som du använder i cubase jämfört med andra program, är det asio i båda fallen? Det är det enda jag kan komma på som kan påverka att ljudet blir annorlunda utanför cubase, det är antingen det eller nån slags inställning i cubase, t.ex audition-regeln som jag nämnde tidigare.

/Linus

Hallå hallå. Ska kolla upp det med mixern som fäljer med. Nog mest skit bakom spakarna. Har börjat få till lite nu, men de kan nog kanske vara wavelab då som ha nån annorlunda inställning till ljudkortet eller nåt. För nu får jag det att funka i cubase.

Sen audition regeln är samma som masterregeln. Ändra den på mastern så ändras den i transportrutan med samma siffror så dom hör ihop direkt.

Det är fireface asio, har dom nyaste drivisarna till den med.

Men som sagt, lite för lite kunskap än om djupare grejer. Lyckligtvis så lär jag mig fort. =)

Tack för alla bra tips. Ska kolla in inställningarna i alla program ordentligt nu.

/Greger

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kom jag precis på att jag har haft precis samma problem, för länge sedan. Körde då med ett EMU 0404 precis när de var nytt och jag minns att det ljudkortets mixer var väldigt speciellt, och vid första mixdown-testerna så fick jag precis samma problem. I cubase lät filen bra, men när jag spelade upp den efter bounce så var det mycket lägre i volym. Problemet var att jag körde med "EmuASIO" i cubase och "WaveOut" i andra program, som t.ex windows media player. I ljudkortets egna mixer fanns det olika reglage för utgångarna asio och wave, där var förstås wave nervridet, vilket gjorde att det lät annorlunda i andra program än cubase. Gå igenom ditt ljudkorts egna mixer och leta efter ledtrådar, samt kolla vilken drivrutin som du använder i cubase jämfört med andra program, är det asio i båda fallen? Det är det enda jag kan komma på som kan påverka att ljudet blir annorlunda utanför cubase, det är antingen det eller nån slags inställning i cubase, t.ex audition-regeln som jag nämnde tidigare.

/Linus

Hallå hallå. Ska kolla upp det med mixern som fäljer med. Nog mest skit bakom spakarna. Har börjat få till lite nu, men de kan nog kanske vara wavelab då som ha nån annorlunda inställning till ljudkortet eller nåt. För nu får jag det att funka i cubase.

Sen audition regeln är samma som masterregeln. Ändra den på mastern så ändras den i transportrutan med samma siffror så dom hör ihop direkt.

Det är fireface asio, har dom nyaste drivisarna till den med.

Men som sagt, lite för lite kunskap än om djupare grejer. Lyckligtvis så lär jag mig fort. =)

Tack för alla bra tips. Ska kolla in inställningarna i alla program ordentligt nu.

/Greger

Kom på en grej till för andra som kanske ha liknande problem. Var inne i volym på min dator och kollade. Där stod nån volym inte på fullt. Så drog upp alla där med, och det var nog därefter som den började lira som den skulle. Har inte haft tid att kolla om det var så, men när jag tänker på det, så var jag inne där och maxade alla reglar med.

/greger

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...