Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har funderat lĂ€nge pĂ„ vad jag ska skriva som inlĂ€gg nummer 3000, och kom pĂ„ att jag ju faktiskt inte har skrivit nĂ„gon medlemspresentation â˜ș

*host*

SÄ, för den som inte vet vem jag Àr, en minibiografi:

• Bott land och rike runt (frĂ„n Spanien till Kramfors, huvudsakligen uppvuxen i VĂ€stergötland och SmĂ„land men har bott lĂ€ngst i Stockholm).
  • Min far heter Ingvar. Dock inte Oldsberg. (inte Olsberg heller för den delen, men det Ă€r en annan historia)
  • Första datorn var en Laser 200, dĂ€refter en Spectravideo SVI-738 MSX, lite annat smĂ„tt och gott, nĂ„gra Commodore-burkar med mycket peek & poke, innan första pc:n inhandlades 1990 - en 4,77 MHz Intel 8088.
  • Första musikprogrammet, ja, det var mĂ„nga som anvĂ€ndes ett tag, men ett par favoriter var Pro24 för att inte tala om SAW nĂ€r det kom. Första "riktiga" ljudkortet var ett Turtle Beach Pinnacle med digital i/o-utbyggnad för s/pdif, 1995 om jag minns rĂ€tt.
  • Har sjungit ganska mycket del genom Ă„ren, i mindre och lite större sammanhang. De senaste Ă„ren Ă€r sĂ„ngen tyvĂ€rr mest ett dĂ„ligt samvete pĂ„ grund av att det Ă€r svĂ„rt att hitta tid.
  • Har hĂ„llt pĂ„ med bĂ„de tv och radio men tidningsintresse vĂ€cktes ordentligt 1995 dĂ„ jag blev chefred för studentblaskan. Att den fullstĂ€ndigt höll pĂ„ att gĂ„ Ă„t pipan Ă€r en helt annan historia, haha.
  • Startade eget, hoppade pĂ„ it-svĂ€ngen 1996 och jobbade med bland annat distansutbildningar. Slutade med att jag satt pĂ„ Bonnier Online som ledningen strax dĂ€rpĂ„ beslutade att lĂ€gga ner.
  • Hoppade direkt över till förlaget IDG och till tidningen Internetworld, skrev en musikbok, sa upp mig nĂ„gra gĂ„nger och flummade runt pĂ„ lĂ„ngresor i Asien för att hitta mig sjĂ€lv. Vad jag ocksĂ„ hittade nĂ€r jag kom hem var ett par bottenlöst tomma aktieportföljer. Det var andra halvan Ă„r 2000.
  • Började Ă„ter med radio, men ville lĂ€sa mer om musikmakande igen. Hittade inget bra, och satte mig med nĂ„gra vĂ€nner för att spĂ„na pĂ„ en ny blaska. Och resten Ă€r nog historia. 🙂

Fnyser Ă„t alla som tokshoppar eller toksuper pĂ„ lönelördagar (har alltsĂ„ sjĂ€lv inte inhandlat nĂ„got annat Ă€n filmjölk och lite nötter denna lördag) - men torskar alltid pĂ„ schyssta paketerbjudanden med musikprogram, mickar eller vad det nu kan vara. SĂ„ det lĂ€r nog dyka upp bĂ„de ett och annat frĂ„n mig i Köp- och sĂ€ljavdelningen - om jag klarar att skiljas frĂ„n mina prylar 😛

Brukar för det mesta vara en schysst kille pÄ forumet, ryter bara ifrÄn om det Àr motiverat, men har just nu kanske nÄgot kortare stubin Àn vanligt. Att sluta snusa Àr inte lÀtt, kan jag garantera. SÄ ha lite överseende.

Just det, och sÄ hÀr ser jag ut bakom galler om nÄgon undrar:

post-1-1193525587_thumb.jpg

SĂ„ehhh... sköt er nu! 😛

• Gilla 1
Annons
Postat

Oh no! Jag glömde att inlĂ€ggsrĂ€knaren för Medlemspresentationer Ă€r avstĂ€ngd â˜ș

Det tredje tusende inlÀgget fÄr komma en annan dag.

Postat

hejsan olsberg..

mitt första ljudkort var Äxo ett Turtle Beach Pinnacle..fast jag hade budget varianten med ISA-slot

jag skulle tippa pĂ„ att du var snĂ€ppet flashigare & hade ett för PCI!! â˜ș

tack för ett bra forum!

/Larsson

Postat (redigerat)

Berra: Tack, hĂ€r verkar vara trevligt! 😛

Larsson: Shit, fanns ens PCI pĂ„ den tiden? â˜ș Minns faktiskt inte vad kortet gick via, men jag tror Ă€ven mitt gick pĂ„ ISA. Vet att jag hĂ€ngde pĂ„ dörren nĂ€r de första korten kom till Sverige och jag kan inte minnas att det fanns flera modeller - i alla fall inte dĂ„...

Redigerat av Olsberg
Postat

Jag tror ocksĂ„ att du kommer att trivas hĂ€r... â˜ș

SjĂ€lv funderar jag lite pĂ„ vad jag ska skriva som mitt 10000:e inlĂ€gg, som vĂ€l Ă€r aktuellt om ett par mĂ„nader... Kanske en ny presentation - för folk som inte har drabbats av mig Ă€nnu...? 😛

Postat (redigerat)

tjena mannen

tack för en bra tidning och sajt och trevliga seminarier

bra jobbat.

mvh

Redigerat av GĂ€st
Postat

Aha, intressant Ä lÀsa att du varit sÄ osÀker pÄ ditt rÀtta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hÄrdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem Är i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och vÀntat pÄ ekot DEEEE-EEE-O) pÄ minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och dÀrav avsaknaden av hÄr).

HÀr Àr rÀtt lugnt just nu sÄ ta en snus Ä slappna av sÄ lÀnge!

*Öppnar dosan och bjuder pĂ„ en General Onyx*

VĂ€lkommen hit och hoppas du skall trivas.

p.s. om inte sĂ„ finns alltid kontrollrummet â˜ș

Postat (redigerat)

Ja jĂ€dar.. Kul presentation â˜ș KĂ€nner igen mig pĂ„ det sköna 80~90 talet i din beskrivning.. SjĂ€lv hĂ„ller jag aldrig reda pĂ„ födelsedagar eller 1000 ende inlĂ€gget eller nĂ„t. Men bĂ€ttre sent Ă€n aldrig. "vĂ€lkommen till forumet" 😛

Edit: Sluta snusa ja.. Jo det kan vara en pina.. MĂ„ste fĂ„ berĂ€tta om min "sluta snusa" erfarenhet.. Jag har alltsĂ„ snusat sedan jag var 14 Ă„r.. Jag Ă€r 46 nu.. Jag "socialröker" ca 10 hemrullade cigaretter per dag ocksĂ„ med min fru.. NĂ„ vĂ€l.. En regnig söndag tog det slut pĂ„ mina General portion snusar.. Jag titta ut genom fönstret och insĂ„g att jag inte ville gĂ„ 500 meter till macken för att köpa en dosa till.. NĂ€hĂ€.. nu slutar jag tĂ€nkte jag.. Med tanke pĂ„ vad jag hört om hur svĂ„rt det skulle vara att sluta sĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga.. Det var ett av dom lĂ€ttaste valen jag gjort.. Inga problem alls.. Jag Ă€r sjĂ€lv förvĂ„nad över att det var sĂ„ enkelt att sluta snusa.. OK.. jag röker mina 10 hemrullade cigg per dag fortfarande.. Det Ă€r nĂ€sta utmaning att sluta med (mĂ„ste fĂ„ med frun ocksĂ„) 😛..

Meen Lycka till Olsberg.. TĂ€nk bara pĂ„ att summan av lasterna Ă€r konstant.. I stĂ€llet för snus.. Tja.. Ha mer sex, sjung mera, jogga mera.. Men lycka till i alla fall 🙂

Redigerat av hegobald
Postat
Larsson: Shit, fanns ens PCI pĂ„ den tiden? đŸ˜± Minns faktiskt inte vad kortet gick via, men jag tror Ă€ven mitt gick pĂ„ ISA. Vet att jag hĂ€ngde pĂ„ dörren nĂ€r de första korten kom till Sverige och jag kan inte minnas att det fanns flera modeller - i alla fall inte dĂ„...

nÀ det fanns nog inte pci i början av 90-talet

jag tror att jag köpte mitt 95 ungefÀr..dÄ fanns det iallafall PCI..men det var dyrare

17 skĂ€rm,P2 233hz,32mb ram,6,4gb hĂ„rddisk & turtle beach ISA & allt för fyndpriset 22000!! đŸ˜±

Postat
Aha, intressant Ä lÀsa att du varit sÄ osÀker pÄ ditt rÀtta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hÄrdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem Är i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och vÀntat pÄ ekot DEEEE-EEE-O) pÄ minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och dÀrav avsaknaden av hÄr).

Va? Jag som trodde Olsberg uppfann musiken? Var det inte ocksĂ„ han som skapade vĂ€rlden pĂ„ bara sex dagar och sen vilade pĂ„ den sjunde? Är sĂ„ för mig i alla fall! đŸ˜±

Sorry... Àr lite packad nu och jag tar ut det pÄ alla nyktra forumister. Men hur som helst: Tack Olsberg för ett trivsamt forum, som jag tyvÀrr har varit delvis frÄnvarande frÄn.

Postat
OK.. jag röker mina 10 hemrullade cigg per dag fortfarande.. Det Ă€r nĂ€sta utmaning att sluta med (mĂ„ste fĂ„ med frun ocksĂ„) đŸ˜±..

dĂ€r har du nog varför det gick sĂ„ smidigt đŸ˜±

sry för kap

Postat

Alltid kul att fÄ veta lite mer om er som gör tidningen.

Det vore kul om du kunde berÀtta lite om vad du gör för musik och har spelat och sjungit tidigare.

Postat

Är det inte efter presentationen vi ska sĂ€ga "vĂ€lkommen hit Olsberg".

Tack för en bra tidning och ett kanonbra jobb med forumet.

Jag hade ocksÄ en SVI-738... Och en SVI-728. BÀsta 8-bitaren i historien!

Postat

Trevligt att lÀra kÀnna dig lite mer Olsberg. SjÀlv va första datorn en Amiga 600 med musikprogrammet Pro Tracker eller om det hette fast tracker. Blandar alltid ihop PC-versionen som kom senare med den till Amiga.

//Anders

Postat

Trodde du redan hade gjort en presentation? Men jag mÄste missminna mig. BÀttre sent Àn aldrig heter det vÀl. Vet inte om ett vÀlkommen Àr pÄ sin plats, utan snarare tack för att man fÄr möjligheten att vara hÀr.

musik (oregistrerad)
Postat

VĂ€lkommen hit Olsberg!

Hoppas Du kommer att fÄ bÄde nytta och nöje av Forumet.

Jag hade ocksÄ ett Turtle Beach Pinnacle Digital ISA med fullt utbyggd Digital I/O, vilket innebar att man fick vÀlja bort MikingÄngen har jag för mig. Kostade iaf 8000 SEK (!) hos Westium Data dÄ det begav sig, 1997 för min del.

Har nu 10 Är senare min andra pc nÄgonsin, tillika min första laptopmodell. Och mitt andra ljudkort nÄgonsin, tillika mitt första externa, ett E-mu 1616. Tycker det hÄller samma klass som mitt första ljudkort till drygt hÀlften av pengarna.

đŸ˜±

super-G pÄ teve//:musik

Postat

HÀr Àr rÀtt lugnt just nu sÄ ta en snus Ä slappna av sÄ lÀnge!

*Öppnar dosan och bjuder pĂ„ en General Onyx*

VĂ€lkommen hit och hoppas du skall trivas.

Tack 🙂 (avstĂ„r dock frĂ„n Onyxen, men jĂ€drar vad god den Ă€r!)

Nog kÀnner man igen ekot, alltid. Men jag tror tyvÀrr inte det kommer frÄn andra sidan lokalen...

Ja jĂ€dar.. Kul presentation 😄 KĂ€nner igen mig pĂ„ det sköna 80~90 talet i din beskrivning.. SjĂ€lv hĂ„ller jag aldrig reda pĂ„ födelsedagar eller 1000 ende inlĂ€gget eller nĂ„t. Men bĂ€ttre sent Ă€n aldrig. "vĂ€lkommen till forumet" 😄

[...]

Meen Lycka till Olsberg.. TĂ€nk bara pĂ„ att summan av lasterna Ă€r konstant.. I stĂ€llet för snus.. Tja.. Ha mer sex, sjung mera, jogga mera.. Men lycka till i alla fall 😄

Tack hegobald! Dina tips följer jag slaviskt 😆

Va? Jag som trodde Olsberg uppfann musiken? Var det inte ocksĂ„ han som skapade vĂ€rlden pĂ„ bara sex dagar och sen vilade pĂ„ den sjunde? Är sĂ„ för mig i alla fall! 😼

[...]

Oj, det har jag glömt i sÄ fall. Sorry... Hm, det gick ju ÀndÄ Ät pipsvÀngen.

Alltid kul att fÄ veta lite mer om er som gör tidningen.

Det vore kul om du kunde berÀtta lite om vad du gör för musik och har spelat och sjungit tidigare.

Det blir faktiskt lite av det mesta, dock inte tillrÀckligt mycket som jag nog sa. Men pÄ senare tid har det blivit mest av varorna acapella med egna arrangemang, och elektroniska lÄtar (mest för att jag ÀndÄ sitter vid datorn och det gÄr snabbt att slÀnga upp en synt och testa nÄgra idéer). Mer komposition Àn produktion. Och mer komposition pÄ kÀnn Àn skolad komposition. Hör ofta hela lÄtar med arr i huvudet, men har alldeles för svÄrt att komma ihÄg dem eller skriva ner dem. NÀr det hÀnder, försöker jag koncentrera mig pÄ lÄtens melodi och slÀpper allt det andra. Annars försvinner allt, haha. Vill Äter poÀngtera att det blir alldeles för lite musik nuförtiden.

Om sĂ„ngen ja, har mest varit musikaler, nĂ„gon operett (!) och sĂ„ng i kyrkor, pĂ„ nĂ„got bröllop och dop. Har trĂ€nat pĂ„ egen hand de senste Ă„ren pĂ„ att inte sjunga klassiskt, och kan definitivt bli bĂ€ttre Ă€n vad jag Ă€r idag 😆

Är det inte efter presentationen vi ska sĂ€ga "vĂ€lkommen hit Olsberg".

Tack för en bra tidning och ett kanonbra jobb med forumet.

Jag hade ocksÄ en SVI-738... Och en SVI-728. BÀsta 8-bitaren i historien!

Skojar du, 738:an sparkade sjÀrt nÀr den kom! Inbyggd 3,5" diskettstation i ett litet portabelt chassi. Fantastiskt! (och nej, jag Àr inte ironisk)

Trodde du redan hade gjort en presentation? Men jag mÄste missminna mig. BÀttre sent Àn aldrig heter det vÀl. Vet inte om ett vÀlkommen Àr pÄ sin plats, utan snarare tack för att man fÄr möjligheten att vara hÀr.

Tack Neko! Och alla! Det vÀrmer.

Postat

SAW 😳 trodde inte fanns nĂ„gon som kom ihĂ„g det..utan midisynk sĂ„ man fick sitta och klippa till smĂ„regioner att "snappa till".

och turtle beach 😛 mm

Tja....ehm. IstÀllet för vÀlkommen fÄr jag vÀl sÀga vÀl rott!

/Tomas

Postat (redigerat)

Jaförtusan, SAW var grymt för sin tid. Flera ljudkanaler och med effekter. Mycket klipp & klistra var det. Kul att se att det finns fler som minns!

EDIT: Ingen som reagerat pĂ„ bilden, det tyckte jag var roligt. Det betyder att det Ă€r ungefĂ€r sĂ„ ni ser pĂ„ mig 😆

Redigerat av Olsberg
Postat
Spectravideo MSX 738
KĂ€rlek.. 😆

Jag fick Àrva min storebrors SVI-328 och spelade nÀstan sönder kassetten med Armoured Assault. Sen köpte jag en begagnad Amiga 500 och lekte med trackers nÀr kompisarna spelade Nintendo. TyvÀrr har Spectravideon förvarats lÄngt ner i mina förÀldrars kÀllare sen dess.

🙂

VĂ€lkommen!

Cebo (oregistrerad)
Postat

Oj dĂ„...sitter bara och undrar hur jag kan (medl Nr xxxxxxxxxx) kan önska medlem Nr 1 VĂ€lkommen...hmmmmm hur som helst VĂ€lkommen. Bilden bakom galler ser vĂ€ll ut! 😳

Postat

VĂ€lkommen.

Glöm inte sökfuntionen innan du postar.

Hoppas att vi snart fÄr höra nÄgon demo av dig.!

VĂ€lkommen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.